PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۳۴۷۰۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
گفت و گو با وفا هخامنشی مدافع تیم خونه به خونه بابل
تیم خونه به خونه بابل در لیگ دسته اول عملکرد خوبی تا هفته پایانی داشت و به علت تفاضل گل جواز صعود به لیگ برتر را دریافت نکرد. اخیرا این تیم در فینال جام حذفی به مصاف تیم استقلال تهران رفت و انصافا بازی ارزشمندی انجام داد و با وجود شکست از سوی کارشناسان و اهالی فوتبال تحسین شد. وفا هخامنشی کاپیتن خونه به خونه در فینال جام حذفی عملکرد قابل احترامی داشت و جزو نفرات خوب تیمش برابر استقلال تهران بود. هخامنشی که پیش از فوتبال دوومیدانی کار بوده یکی از مدافعان مستحکم در لیگ دسته اول بود جزو نفرات ارزشمند خونه به خونه لقب گرفت و نشان داد از نظر فنی در حد و اندازه های یک مدافع لیگ برتری است. میهمان این هفته «نگاه چند بعدی» جوانی از بندرترکمن است و در خانواده ای کاملا ورزشی فوتبالیست شده است.

اهل بندرترکمن

-وفا هخامنشی کاپیتن و مدافع تیم خونه به خونه بابل متولد بندرترکمن است و در ۶ خرداد ۱۳۷۰ دیده به جهان گشود:«بندر ترکمن شهر کوچکی است و همه همدیگر را می شناسند و همشهریانم همواره به بنده لطف داشته اند.البته من در خانواده ای کاملا ورزشی فوتبالیست شدم. عموی خدابیامرزم یکی از بهترین فوتبالیست های بندر ترکمن بود.مراد هخامنشی کاپیتن تیم شهرمان بود.پدرم قهرمان دوی ۱۱۰ متر کشور شد و عموی دیگرم قهرمان پرش با نیزه ایران بود. من در خانواده ای کاملا ورزشی فوتبالیست شدم. پیش از حضورم در دنیای فوتبال دوومیدانی کار بودم.»

-وی ادامه داد: بندر ترکمن در گذشته تیم فوتبالی به نام عقاب داشت که مردم حمایتش می کردند.شهر ما فوتبالیست های زیادی داشته است .آقایان رسول کر،اسماعیل غروی،عزت الله پورقاز و حمید و وحید همتی که یکی بازیکن نفت مسجد سلیمان است و دیگری در تیم شاهین بوشهر حضور داشت که تیم هایشان به لیگ برتر و لیگ دسته اول صعود کردند. اسامی که ذکر کردم بازیکنانی هستند که نماینده شهر ما در فوتبال کشور بوده اند.

-وفا اضافه کرد:متاسفانه فوتبال بندرترکمن رونق گذشته را ندارد .تیمی به نام عقاب در رده پایه داشتم که به لیگ برتر نوجوانان کشور صعود کرد . متاسفانه با افزایش هزینه ها نتوانستم به تیمداری در رده پایه ادامه دهم.امروزه تیمداری دشوارتر از گذشته شده است.ضمنا سوارکاری و والیبال جزو رشته های پرطرفدار شهرمان هستند. من هم این دو رشته مهیج را تجربه کرده ام. فیزیک بچه های بندرترکمن به درد والیبال و سوارکاری می خورد.بیشتر بچه های بندر ترکمن لاغراندام و کشیده هستند و فیزیک شان برای انجام ورزش حرفه ای مناسب است.

-دیپلم کامپیوتر دارد:«پس از دریافت دیپلم فرصتی برای ادامه تحصیل پیدا نکردم . درحال حاضر مصمم شده ام تا به دانشگاه بروم و در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهم.رشته تربیت بدنی را دوست دارم.»

-هخامنشی ازدواج کرده است و یک فرزند پسر دارد:«دو ماه است که صاحب یک پسر به نام محمد شده ام. دو ماهی است که شادی خانه ما با آمدن پسرم دوچندان شده است.»

قهرمان دوی ۸۰۰ متر ایران بودم

-کاپیتن تیم خونه به خونه در فینال جام حذفی درباره نحوه ورودش به دنیای فوتبال صحبت کرد و به کیهان ورزشی گفت: پیش از آن که فوتبالیست شوم دوومیدانی کار بودم.قهرمان دوی ۸۰۰ متر و پرش ارتفاع کشور بودم.پدرم علاقه داشت که دوومیدانی را ادامه دهم و جدی بگیرم.با وجود آن که صاحب عنوان شدم اما همیشه مایل بودم که فوتبال را بطور حرفه ای دنبال کنم.به همین منظور راهی مدرسه فوتبال شموشک نوشهر شدم و فوتبال را از این طریق تعقیب کردم.یکسال در خدمت مدرسه فوتبال شموشک بودم و سپس راهی آکادمی باشگاه سپاهان اصفهان شدم.به رده جوانان که رسیدم بنا به صلاحدید مربیان به تیم سپاهان نوین اضافه شدم و در سن پانزده سالگی برای سپاهان نوین در لیگ دسته اول بازی کردم. تیم ما در پایان فصل جواز صعود به لیگ برتر را دریافت کرد و باشگاه سپاهان تشخیص داد که سهمیه لیگ برتری خود را به باشگاه فولاد خوزستان واگذار کند.در نوزده سالگی بنا به پیشنهاد حسین فرکی مربی خوب و زحمتکش فوتبال مان به تیم نفت تهران رفتم و شاگرد ایشان شدم.سپس حسین آقا به اهواز رفت و سرمربی تیم فولاد خوزستان شد و من با فرکی به فولاد رفتم و تیم ما در لیگ برتر قهرمان شد.

-وی ادامه داد: پس از قهرمانی فولاد در لیگ برتر مشمول انجام خدمت مقدس سربازی شدم و به تیم فجرسپاسی شیراز پیوستم. خدمت مقدس سربازی ام را به پایان رساندم و به تیم خونه به خونه بابل ملحق شدم و تاکنون در خدمت این باشگاه هستم.چند فصل خوب را با خونه به خونه در لیگ دسته اول ایران سپری کردم و متاسفانه هر فصل بنا به دلایلی شانس صعود به لیگ برتر را از دست دادیم.

-هخامنشی اضافه کرد:دو سالی که سرباز بودم و در لیگ دسته اول حضور داشتم به شکلی مسیر فوتبالی هم متوقف شد و از وضع پیشین خود فاصله گرفتم. این وضع منجر شد تا از اهداف اصلی ام دور شوم و به شکلی در لیگ دسته اول بمانم.

مهندس درویش خدابیامرز کمکم کرد تا به سپاهان بروم

-وفا هخامنشی سابقه حضور در تمامی رده های ملی را دارد:«از وقتی که وارد فوتبال پایه شدم به تمامی رده های ملی غیر از بزرگسالان دعوت شده ام.همانطور که گفتم تا پیش از آن که سرباز شوم مسیر خوبی طی کرده بودم اما پس از پایان سربازی روند صعودی ام متوقف شد.»

-کاپیتن خونه به خونه درباره اولین مربیانش در رده های پایه می گوید: آقایان اصغر محمودی و علی سعیدی مربیان ما در شموشک بودند.خدا رحمت کند مهندس درویش رییس باشگاه شموشک نوشهر را که برای ارتقای فوتبال پایه در مازندران اقدامات ارزنده ای انجام داد.از آقای درویش خاطره زیادی ندارم اما یکبار برای دریافت رضایت نامه از باشگاه شموشک گلستان به مشکل برخوردم و به ناچار راهی نوشهر شدم و با مهندس درویش صحبت کردم و با مساعدت ایشان توانستم برگه رضایت نامه ام را دریافت کنم و راهی سپاهان أصفهان شوم. خدارحمتش کند به فوتبال مازندران خدمت کرد.

-وی ادامه داد: در آکادمی سپاهان با مربیان مختلفی کار کردم که کماکان با بیشترشان در تماس هستم.من در سپاهان سیرصعودی داشتم و خیلی مایل هستم که دوباره به سپاهان برگردم و برای این باشگاه بزرگ بازی کنم.سپاهان جزو باشگاههای معتبر و بابرنامه فوتبال ما است و پنج بار قهرمان لیگ برتر ایران شده است.

رفت و آمد مربیان، اتفاقات بحث برانگیز و خستگی مانع صعودمان شد

-صحبت بعدی با وفا هخامنشی در خصوص عدم صعود تیم خونه به خونه به لیگ برتر بود.کاپیتن تیم بابل به کیهان ورزشی می گوید:خونه به خونه در فصل گذشته لیگ دسته اول شرایط خوبی داشت و از نظر تاکتیکی فوتبال منسجمی را در زمین بازی می کرد.تیم ما یک سری بازیکن جوان باآتیه دارد که با وجود جوانی از تجربه مناسبی برای بازی در لیگ دسته اول برخوردار هستند .از سوی دیگر تیم ما در فصل گذشته لیگ دسته اول چند تغییر روی نیمکت کرد و رفت و آمد مربیان به زیان خونه به خونه تمام شد.تا می آمدم به سبک و روش یک مربی عادت کنم مربی تیم خونه به خونه را بنا به دلایلی ترک می کرد و وقفه ای در آماده سازی و هماهنگی در تیم ایجاد می شد که منجر به آفت فنی تیم می شد.تغییرات کادرفنی و وقفه ایجاد شده سبب شد تا کار تیم ما برای صعود دشوار شود و کارمان به روز آخر بکشد در حالی که تیم ما پتانسیل بالایی برای صعود به لیگ برتر داشت و اگر تغییرات فنی انجام نمی شد تیم ما کارش به هفته پایانی لیگ دسته اول نمی کشید.وقتی مربی کنار می رفت تیم ما در بازی های پیش رو امتیاز از دست می داد.

-کاپیتن خونه به خونه ادامه داد:متاسفانه در هفته پایانی اتفاقاتی در بازی ها رقم خورد که از نظر فوتبالی عجیب بود یا غیرطبیعی بود.چند صحنه در بازی نساجی مازندران و راه آهن رخ داد که بحث برانگیز بود.اصلا نمی خواهم بگویم اشتباهات یا حرکات بازیکنان راه آهن عمدی بود اما با دیدن فیلم بازی متوجه یک سری اتفاقات عجیب و غیرفوتبالی می شوید.در چند صحنه مدافعان راه آهن نظاره گر نفوذهای مهاجمان تیم نساجی بودند یا طوری عمل می کردند که انگار در زمین نیستند!نمی دانم چرا در یک بازی حساس اینطور عمل کردند.دروازه بان راه آهن روی زمین افتاد و مهاجم نساجی از کنار عبور کرد و گل زد. این صحنه ها بحث برانگیز است .

-وی اضافه کرد:دلیل دیگری که مانع صعود تیم خونه به خونه به لیگ برتر شد خستگی مضاعف تیم بود. ما در جام حذفی فشار زیادی متحمل شدیم و برای رسیدن به فینال باتمام قوا به میدان رفتیم. همین انرژی را هم در لیگ دسته اول گذاشتیم و از نظر بدنی خسته شدیم.یک سری اتفاقات منجر به عدم صعود خونه به خونه به لیگ برتر شد.

مقابل استقلال نشان دادیم که لایق صعود بودیم!

-نمایش تیم خونه به خونه بابل در فینال جام حذفی دیدنی بود و بازیکنان این تیم مثل تیمی لیگ برتری ظاهر شدند.هخامنشی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:ما در تمامی بازیهای مان مثل فینال جام حذفی ظاهر شدیم و در اولین فینال مان در جام حذفی می خواستیم عملکرد ارزشمندی از خود نشان دهیم.به هر روی مقابل تیم استقلال تهران بازی می کردیم . استقلال از مدعیان قهرمانی در فوتبال ما است و ویژگی های استقلالی ها باعث شده بود تا انگیزه بازیکنان ما دوچندان شود.بازیکنان ما می خواستند مقابل استقلال خودنمایی کنند و نشان دهند که از قابلیت های بالایی در زمین برخوردار هستند.با وجود این که چند بازیکن محروم داشتیم و بزرگترهای تیممان در زمین غایب بودند اما با تمام وجود بازی کردیم . می خواستیم به فوتبال ایران بگوییم که خونه به خونه لایق صعود به لیگ برتر است.بچه های ما می خواستند از دل این بازی به اهداف آینده خود برسند و فوتبال دیده شود تا بتوانند به تیم های بزرگتر راه یابند.البته نتیجه را در عین شایستگی به استقلال واگذار کردیم ولی همه تیم ما را ستودند.

وی ادامه داد: رفاقت در تیم خونه به خونه عاملی شد که در تمام بازیها با تمام وجود بازی کنیم. رفاقت بچه ها درون زمین به شکلی است که هر بازیکنی اشتباه کند بازیکنان دیگر به دنبال جبران هستند تا تیم تحت فشار حمله حریف قرار نگیرد.همه داخل زمین جور یکدیگر را می کشند و این روحیه به تیم خونه به خونه خیلی کمک کرد.

-صحبت بعدی ما با هخامنشی در خصوص عملکرد اسکوچیچ سرمربی تیم خونه به خونه بابل بود و وفا دراین باره افزود:مربی فوق العاده ای است. از زمانی که سرمربی خونه به خونه شد تیم ما را متحول کرد.او عادت دارد در هر جلسه تمرینی نکته تازه ای را به اطلاع بازیکنانش برساند و طرفدار فوتبال تهاجمی با تنوع تاکتیکی است.مثلا روی پرتاب اوت دستی ها هم برنامه ریزی می کرد و دنبال تاکتیک های تازه در فوتبال بود.اسکوچیچ یک مربی سخت گیر است اما از کارکردن با او لذت بردم زیرا مربی ای است که می خواهد به بازیکنانش نکات تازه ای بیاموزد و هدفش ارائه فوتبال تهاجمی است.

وقتش رسیده به لیگ برتر برگردم

-وفا درباره جواد نکونام سرمربی اسبق تیم خونه به خونه نیز به کیهان ورزشی گفت:به هر حال نکونام کاپیتن تیم ملی بود و سابقه قابل توجهی در لالیگا دارد و فرد قابل احترامی در فوتبال است.حقیقتا نکونام به تیم خونه به خونه کمک کرد و تیم ما از نظر بدنسازی به شرایط مناسبی رسید چراکه یک مربی بدنساز عالی داشتیم.افتخاری بود که نصیب مان شد کنار نکونام باشیم و از او نکات تازه ای را فرا بگیریم.واقعا تجربه خوبی برایم بود و نکونام در هر جلسه تمرینی یک نکته تازه را به شاگردانش می آموخت.

-هخامنشی در فصل گذشته لیگ دسته اول درگیر مسائل حاشیه ای پیرامون اردوی تیم خونه به خونه شد و در این باره به ما می گوید:طی دو سالی که در خدمت خونه به خونه بوده ام همیشه سعی کرده ام فوتبالیست بی حاشیه ای باشم و تمرکزم روی تمرینات و بازیهای تیمم باشد.هدفم کمک به خونه به خونه بود و به همین خاطر از سوی هواداران فهیم خونه به خونه بابل لقب بامعرفت را دریافت کردم. انها می دانند که وفا هخامنشی دنبال حاشیه نیست و فوتبالش به دل طرفداران بابلی نشسته است.اصلا دنبال حاشیه نیستم و هدفم خدمت به تیمم است.

-وفا درباره وضعیت خود در فصل آینده می گوید:تیم خونه به خونه را دوست دارم و حیف شد که خونه به خونه در هفته های پایانی لیگ دسته اول به لیگ برتر راه پیدا نکرد.مدتی است که احساس می کنم زمانش رسیده که به لیگ برتر برگردم و خودم را در لیگ برتر ثابت کنم.فکر می کنم می توانم از لیگ برتر به تیم ملی برسم و اگر در فصل آینده لیگ برتری نشوم قدم روبه جلویی برنداشته ام.حیف است که فرصت ها را هدر دهم و از نظر فوتبالی رشد نکنم.

فینال جام حذفی خاطره شد

-وی ادامه داد:پیشنهاداتی از تیم های لیگ برتری دارم.من در آغاز فصل گذشته لیگ دسته اول پیشنهاداتی داشتم اما تصمیم گرفتم در لیگ خونه به خونه بمانم .بیشتر بازیکنان خونه به خونه با ارائه بازیهای خوب در لیگ دسته اول و جام حذفی پیشنهاد دارند .

-هخامنشی از تماشاگران شهر بابل تشکر کرد و گفت:مردم بابل همیشه حمایتم کرده اند.هر جا می رفتم مردم خوب بابل جلوی مرا می گرفتند و ابراز علاقه می کردند و حسابی مرا شرمنده می کردند.ای کاش خونه به خونه به لیگ برتر صعود می کرد تا مردم خوب بابل خوشحال می شدند و پاداش حمایت هایشان را دریافت می کردند.ضمنا خداراشاکرم که هر تیمی رفتم روابط خوبی با تماشاگران داشتم و احترام متقابلی به وجود آمده است.

-کاپیتن تیم خونه به خونه در جام حذفی از الگوهای ورزشی خود سخن به میان آورد:«عموی خدابیامرزم فوتبالیست خوبی بود و الگوی من در ورزش بخصوص فوتبال بوده است.او یکی از بازیکنان ارزشمند استان گلستان بود.ضمنا پائولو مالدینی کاپیتن اسبق تیم ملی ایتالیا و آس میلان الگوی فوتبالی ام در عالم ورزش بوده است. مالدینی مدافع قدرتمند و خلاقی بود و تا آخرین روز دوران بازیگری خود درخشید و خم به آبرو نیاورد.او در دوران بازنشستگی از نظر فیزیکی آماده است و مثل یک فوتبالیست بدن تراشیده ای دارد.»

-وی در خاتمه گفت:بازی برابر تماشاگران استقلال در جام حذفی لذت بخش بود بخصوص مقابل هواداران بامعرفت بابلی که به خرمشهر آمدند تا خونه به خونه را حمایت کنند.فینال جام حذفی با این که باختیم برایم خاطره شد . ضمنا تیم ما عملکرد تحسین برانگیزی داشت . هم چنین از کیهان ورزشی دو تشکر دارم. اول این که لیگ دسته اول را پوشش خبری می دهد و دوم این که عملکرد فوتبالیست های شهرستانی را نمایان می سازد. کار ارزشمندی انجام می دهید و به فوتبال شهرستانها کمک شایانی می کنید.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
دم همه بابلی ها گرم
Karan
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
بابل تاج سر مازندرون
جواد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
حق خونه به خونه رو خوردند یک پرونده برای این افتضاح چاپ کنید تا فدراسیون فوتبال بفهمه فوتبال ناپاک است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار