ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      شهادت رییس جمهور و هیات همراه ایشان را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: ۳۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
می توان از مسئولان فوتبال کشورمان پرسید که؛ این پیراهن حاصل سلیقه و نگاه کارشناسی چه کسانی است؟

کیهان ورزشی-

این حساسیتی که جامعه-چه فوتبالی و چه غیر فوتبالی-نسبت به لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی به خرج می دهد تنها یک دلیل دارد؛ مهم بودن این تیم و این پرچم نزد آنان.

جامعه این تیم را متعلق به خود می داند و محصول چنین نگاه و علق و علاقه ای همین حساسیت است، اما این مسئله ظاهرا برای آنهایی که تصمیم ساز و تصمیم گیر هستند چندان مهم جلوه نکرده است زیرا اگر غیر از این بود پیراهن هایی شکیل تر و مناسب تر را برای تیم یک ملت در نظر گرفته می شد.

طرح این موضوع که چرا پروسه انتخاب و معرفی البسه تیم ملی به درازا کشیده شد در بحث نمی گنجد و اساسا امروز دردی را هم دوا نمی کند اما این را می توان از مسئولان فوتبال کشورمان پرسید که؛ این پیراهن حاصل سلیقه و نگاه کارشناسی چه کسانی است؟

پیراهنی که شاید گفته شود از نظر جنس مرغوب بوده و المان های لازم را دارا است لذا در این زمینه نقدی نداریم اما سوال کلیدی در فرم و شکل خلاصه می شود.

لباسی که دیشب بر تن ملی پوشان کشورمان دیدیم نشانی از نماد بودن نداشت و باید گفت که بیشتر شبیه یک لباس ساده تمرینی بود.

 شاید مسئولان فوتبال کشورمان اکنون در مواجهه با این نقد باز هم به مشکلات پیش روی خود برای تهیه لباس ها اشاراتی داشته باشند اما اینها هیچکدام نمی تواند اصل مهم«ایرانی لایق بهترین ها است» را به وادی فراموشی بفرستد.

امروز در میان تیم های فوتبال دنیا پیراهن فلسفه ای مهم دارد و نماد یک کشور است و شکل و شمایل و رنگ لباس ها در همان نگاه اول باید معرف آن کشور باشد؛ به معنای ساده تر وقتی شما به پیراهن نگاه می کنید بدون آنکه بدانید کدام تیم است فی الفور نامش را بر زبان بیاورید .
این همان مسئله ای است که فقدانش سبب نقد به پیراهن های اخیر تیم ملی می شود زیرا نشانه هایی که معرف این تیم و این کشور باشد را ندارد.

اکنون دیگر برای تغییرات دیر است و ناگزیر باید با همین لباس ها قدم به آوردگاه جهانی بگذاریم اما مسلما بد سلیقگی مسئولان فراموش نشده و در تاریخ ثبت خواهد شد.

حمید ترابپور

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار