PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۴۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
گفت و گو با شهرزاد مظفر سرمربی تیم ملی فوتسال پس از تکرار قهرمانی در آسیا
تیم ملی فوتسال بانوان برای دومین بار در جام ملت های آسیا قهرمان شد. اتفاق ارزشمندی که توسط بانوان زحمتکش و خلاق تیم ملی فوتسال رقم خورد و امیدواریم با حمایت های فدراسیون فوتبال در آینده ادامه داشته باشد. بانوان ایرانی در شرایطی قهرمانی شان در آسیا را تکرار کردند که حریفان این دوره شان در جام ملت های آسیا از نظر فنی پیشرفت کرده بودند . تیم های چین و ژاپن جزو تیم های باکیفیت جام ملت های آسیا به شمار می آمدند که بانوان ایران این دو تیم را شکست دادند و مقتدرانه جام قهرمانی را بالای سر بودند.شهرزاد مظفر سرمربی تیم ملی فوتسال که سابقه روشنی در ورزش بانوان دارد در این دوره تیم خوبی را روانه بازیها کرد و نقش مهمی در این قهرمانی داشت. او سوای استفاده از آماده ترین بازیکنان در تیم ملی از یک کادرفنی خوب نیز برخوردار بود که حاصلش قهرمانی دوباره در جام ملت های آسیا است.او میهمان این هفته ما است.

متولد تهران

-شهرزاد مظفر سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان متولد تهران است و زادروزش در یکم دی ماه ۱۳۵۰ ثبت شده است.

-خانم مظفر در خانواده ای ورزشکار شد که نگاه شان به ورزش حرفه ای نبود و او براساس علایق خود به عالم ورزش راه پیدا کرد:«پدرم یکی از مدیران استان خوزستان در گذشته بودند و خانه ما در خوزستان بود. ما در شهرک مسکونی و سازمانی سوم شعبان زندگی می کردیم.جایی میان دزفول و اندیمشک بود .وقتی کوچک بودم هر روز در حیاط بزرگ و زمین چمن مقابل خانه مان با بچه ها بازی می کردیم و یکی از بازیهای موردعلاقه ام فوتبال بود. سالها در این زمین بازی کردیم و کودکی ام در این زمین چمن با توپ سپری شد. البته پس از مدتی به تهران آمدیم و فعالیت های ورزشی ام را در تهران دنبال کردم.»

-سرمربی تیم ملی فوتسال فوق لیسانس دارد:«پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد بازرگانی تمام وقتم را روی مربیگری گذاشتم اما دوست دارم که ادامه تحصیل دهم و وقتم را صرف درس خواندن کنم.شاید امسال دوباره به دانشگاه برگردم و دانش اندورزی را جدی بگیرم.»

از والیبال تا فوتبال

-خانم مظفر درباره نحوه ورودش به ورزش حرفه ای می گوید:از کودکی فوتبال را دوست داشتم. من از جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا بطور جدی رویدادهای فوتبالی را تعقیب می کردم و مطالعه مطالب ورزشی بخشی از سرگرمی ام در نوجوانی بود.همان طور که در بخش قبلی گفتم وقتی که در شهرک سوم شعبان سکونت داشتیم هر روز در زمین چمن شهرک مان فوتبال بازی می کردم. پدرم مدیر طرح دهیاری دز بود و به تهران آمد و ما هم به تهران نقل مکان کردیم.من به جهت این که فوتبال بانوان شکل جدی نداشت و اصلا برنامه ای برای فوتسال بانوان نبود والیبالیست شدم. البته والیبال را دوست داشتم و این رشته را بطور جدی دنبال کردم و در تمامی رده های باشگاهی و ملی بازی کردم.من در مسابقات والیبال باشگاههای تهران بازی کردم و تا ۲۹ یا ۳۰ سالگی مشغول بازی در لیگ باشگاهی والیبال بودم.وقتی فوتسال بانوان جدی شد و دیدم شرایط حضور بانوان در فوتسال مهیا شده است والیبال را کنار گذاشتم و سراغ فوتسال رفتم.مدتی در رده باشگاهی بازی کردم و سپس وقتم را روی مربیگری فوتبال و فوتسال بانوان گذاشتم.

-وی ادامه داد:فوتبال بانوان را از باشگاه بعثت شروع کردم و با این تیم به میدان رفتم.تیم بعثت نقطه شروع کارم در عالم فوتبال و فوتبال سالنی بود.

-سرمربی تیم ملی فوتسال در خصوص علاقه اش به والیبال به کیهان ورزشی می گوید:همانطور که گفتم والیبال را خیلی دوست دارم و از طریق این رشته وارد ورزش حرفه ای شدم.از 18 تا 28سالگی در والیبال بودم . رشد خوبی در والیبال داشتم اما از آن جا که به فوتبال علاقه شدیدی داشتم به محض شروع فعالیت فوتبال بانوان تغییر رشته دادم و بطور جدی وارد عالم فوتبال و فوتسال بانوان شدم.

اولین مدال ارزشمند بانوان

-وی ادامه داد: سال ۱۳۷۹ بود که فعالیت مربیگری را بطور جدی آغاز کردم . سال ۱۳۸۰ اولین کلاس مربیگری برای بانوان تشکیل شد و من هم در این کلاس شرکت کردم و تاکنون در تمامی کلاس ها حضور داشته ام.حدود هفده سال است که مربیگری می کنم. ضمنا پیش از آن که در اولین کلاس مربیگری بانوان حاضر شوم در مسابقات باشگاههای تهران تیم داشتم و مربی تیم ابزار مهدی بودم.ادامه این روند منجر شد به دستیاری ام در تیم فوتبال بانوان که تجربه قابل توجهی بود. من در تیم ملی دستیار خانم رمضانی بودم .

--خانم مظفر اضافه کرد:سال ۱۳۸۴ بود که تیم ملی فوتبال بانوان تشکیل شد . پس از انقلاب اسلامی اولین تیمی بود که فرصت اعزام به مسابقاب برون مرزی را پیدا کرد.تیم به غرب آسیا اعزام شد و من هم کنار تیم ملی فوتبال بانوان بودم. از سال ۸۴ تا ۹۰ به عنوان مربی در تیم ملی فوتبال بانوان حضور داشتم و به فوتسال رفتم و فعالیت فوتسالی ام را شروع کردم.

-سرمربی کنونی تیم ملی فوتسال در خصوص اولین مدال بانوان در این رشته به کیهان ورزشی می گوید:اولین مدالی که بانوان ایران در فوتسال آسیا کسب کردند در سال ۲۰۱۳ بود.تیم ملی نایب قهرمان مسابقات داخل سالن آسیا شد و باارزش ترین مدال خود را به دست آورد.موفقیت بزرگی بود که توسط بانوان پس از انقلاب حاصل شد.البته اتفاقاتی پس از این قهرمانی رخ داد که شیرینی قهرمانی مان را کم کرد. البته نمی خواهم خیلی به این مسائل بپردازم . هر چه بود گذشته است و مدتهاست که سعی می کنم آن دوران را فراموش کنم.حتی ترجیح دادم در آن مقطع زمانی به اتفاقات رخ داده نپردازم و کارم را با جدیت در عرصه ورزش ادامه دهم. اعتقاد دارم که چرخش روزگار تمامی حقایق را مشخص خواهد کرد و همه چیز با گذشت زمان برملا خواهد شد.

فدراسیون فوتبال تمام قد حمایت مان کرد

-تکرار قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا بحث بعدی ما با خانم شهرزاد مظفر بود. او درباره روند تیم ملی تا قهرمانی در آسیا به کیهان ورزشی می گوید:تیم ملی پس از آن که در مسابقات داخل سالن ترکمنستان به عنوان سوم رسید شرایط مساعدی از نظر فنی و روحی نداشت.ما برای بازگشت تکرار قهرمانی در آسیا تصمیم گرفتیم کار تمرینی مان را فشرده کنیم و از مهر ماه سال گذشته تا اردیبهشت امسال بطور فشرده تمرین کردیم و به میدان مسابقه رفتیم.حتی بازیکنان تیم ملی از اواسط اسفند سال گذشته وارد اردو شدند و انصافا بچه ها در نوروز ۱۳۹۷ مشغول تمرینات اماده سازی بودند و عید نداشتند!بچه ها در اردوها آماده شدند و خوشبختانه با کمک فدراسیون فوتبال توانستیم پیش از اعزام به تایلند برای حضور در جام ملت های آسیا چهار مسابقه تدارکاتی عالی برگزار کنیم.رویارویی با تیم های خوب ایتالیا،روسیه ،اوکراین و چین منجر به رفع نقاط ضعف ما شد و از نظر فنی به شرایط مطلوبی رسیدیم.حمایت همه جانبه فدراسیون دلیل دیگری بود که منجر به موفقیت تیم ملی فوتسال در جام ملت های آسیا شد . حقیقتا فدراسیون فوتبال از تیم ملی بانوان پشتیبانی کرد. هر جا نیازی داشتیم و از فدراسیون فوتبال کمک خواستیم فدراسیون دست ما را رد نکرد و یاری مان داد و حمایت مان کرد.اگر نفری را به منظور تقویت فنی و روحی تیم می خواستیم فدراسیون فوتبال در کمترین زمان ممکن کمک مان کرد و فرد موردنظر را به تیم ملی فوتسال اضافه کرد.بطورکلی روند خوبی داشتیم و خروجی این روند مطلوب تکرار قهرمانی در جام ملت های آسیا بود . لازم است از فدراسیون فوتبال بابت تمامی حمایت ها و کمک هایش تشکر کنم.

دل مردم را شاد کردیم

مدعی قهرمانی آسیا را شکست دادیم

-علی صانعی آنالیزور تیم ملی فوتسال بانوان در جام ملت های آسیا بود و خانم مظفر سرمربی تیم ملی در خصوص همکاری با این مربی و آنالیزور می گوید:ما از مسابقاتی برون مرزی برگشتیم و من برای ارتقای کیفیت فنی تیم ملی به دنبال یک آنالیزور بودم.به هر حال برای حضور در تورنمنت بزرگی مثل جام ملت های آسیا تقویت کادرفنی اهمیت ویژه ای دارد.از این رو درخواست آنالیزور دادم . مدتی گذشت و کسی را پیدا نکردیم تا این که خبردار شدیم آقای صانعی در تیم ملی فوتسال نقش آنالیزور را ایفا می کند و می تواند کمک مان کند. ایشان با ما به تایلند آمد و به عنوان آنالیزور کمک زیادی به تیم ملی کرد که خوشبختانه خروجی این همکاری با وجود یک کادرفنی موثر و قوی قهرمانی مجدد در آسیا بود.ما از تجربیات آقای صانعی استفاده کردیم و نیمکت قدرتمندی داشتیم.جناب اقای فراشی نیز به عنوان مربی دروازه بانان به فرزانه توسلی کمک کرد و خانم توسلی عملکرد قابل توجهی در جام ملت های آسیا داشت و بهترین دروازه بان آسیا در این دوره از بازیها بود.

-پیروزی پیاپی ملی پوشان فوتسال در جام ملت های آسیا و قهرمانی شان با تعابیر غلطی همراه شد که خانم مظفر در این باره روشنگری کرد و به کیهان ورزشی گفت:من هم شنیده ام که برخی قهرمانی و بردهای ما را این طور تعبیر کرده اند که حریفان تیم ملی از نظر فنی ضعیف بودند.نمی دانم علتش چیست؟ اما همین تیم تایلندی که ما با نتیجه پنج بر صفر در نیمه نهایی شکستش دادیم در بازی رده بندی به مصاف تیم تایلند رفت و این تیم را در ضربات پنالتی شکست داد.تایلند در مسابقات ترکمنستان قهرمان شده بود یا شکست تیم چین اتفاقی نبود. چین از تیم های خوب آسیا است. چین مدعی قهرمانی این دوره از رقابت ها بود و سرمربی اش در کنفرانس خبری گفت که ما با قرعه بدی روبرو شدیم و از تیم پرقدرت ایران شکست خوردیم وگرنه حق تیم ما قهرمانی بود. شکست تیم ژاپن هم اتفاق کوچکی نبود ما با یکی از بهترین تیم های آسیا در فینال روبرو شدیم و واقعا بچه های ما در نیمه دوم عملکرد فوق العاده ای داشتند و این تیم را مغلوب کردند وقهرمان شدند.نتایج تیم ملی فوتسال با نگاهی به حریفان خوب مان درخشان بود و نباید این تعابیر را برای موفقیت بزرگ بانوان فوتسال ایران بکار برد.

فدراسیون به قولش عمل می کند

- خانم شهرزاد مظفر درباره پاداش ملی پوشان پس از تکرار قهرمانی در آسیا به کیهان ورزشی گفت:البته هنوز پاداشی دریافت نکرده ام اما هنوز زود است که بخواهیم درباره دیرکرد پرداخت پاداش صحبت کنیم. بندگان خدا برای مهیا کردن مبلغ پاداش ملی پوشان درتلاش هستند و فدراسیون فوتبال از این بابت مشکلی نخواهدداشت.

فدراسیون فوتبال همان طور که وعده های خود را در مسیر قهرمانی عملی کرد این بار هم به قول خودش عمل می کند. مطمئنا فدراسیون زیر قولش نمی زند!

-از سرمربی تیم ملی پرسیدیم که آیا برای تماشای جام جهانی فوتبال در روسیه برنامه ریزی کرده یا نه که خانم مظفر گفت:راستش را بخواهید برنامه ای ندارم. آنقدر خسته هستم که نیاز مبرم به استراحت دارم.البته فدراسیون فوتبال برای رفتن به جام جهانی تسهیلاتی برای مربیان درنظر گرفته است ولی برای سفر به روسیه برنامه ای ندارم.ان شاا... بازیهای جام جهانی روسیه را از تلویزیون تماشا می کنم.

-شهرزاد مظفر درباره برنامه های آینده تیم ملی فوتسال بانوان می گوید:تورنمنتی جهانی را پیش رو داریم. تورنمنتی بسان جام جهانی کوچک است که سال گذشته برگزار نشد.اگر این تورنمنت جهانی در آبان برگزار شود تیم ملی را برای این مسابقات آماده می کنیم.اگر برگزار نشد می بایست به فکر بازیهای تدارکاتی خوبی باشیم تا تیم دچار رخوت نشود. با شروع لیگ برتر فوتسال شرایط ملی پوشان بهتر خواهد شد و طبق خبرها قرار است که جام ملت های آسیا زودتر برگزار شود .می خواهند جام ملت های آسیا را هر هجده ماه برگزار کنند.

دل مردم را شاد کردیمالگوی خاصی در مربیگری ندارم

-از خانم مظفر پرسیدیم که الگوی او در مربیگری کیست؟ و ایشان در جواب ما می گوید: هر مربی پس از مدتی صاحب سبک و سیاقی می شود و کارش را بر اساس داشته ها و سلایقش پیش می برد و من از عملکرد تمامی مربیان صاحب نام داخلی و خارجی فوتبال را مطالعه می کنم و از خصایص مثبت شان الگوبرداری می کنم.این طور نیست که بگویم طرفدار سبک خاصی در مربیگری هستم.البته محدودیت هایی در حوزه بر خود قائل نمی شوم و سعی می کنم نگاهی به عملکرد مربیان ارزنده فوتبال و فوتسال داشته باشم.

-وی با تشکر از دستیارانش در تیم ملی فوتسال به کیهان ورزشی می گوید:موفقیتی که در جام ملت های آسیا توسط تیم ملی فوتسال رقم خورد فرآیند تلاش بازیکنان و همکارانم در کادرفنی بود که لازم می دانم از تک تک شان تشکر کنم.خانم رز جدیدی زاده دستیارم در کادرفنی بود که انصافا خیلی کمکم کرد . خانم شهناز ایزدمهر بدنسازی تیم ملی را برعهده داشت و کارش را به نحو احسن انجام داد و دیدیم که تیم ملی در هر مسابقه از نظر جسمانی شرایط مطلوبی داشت.خانم نفیسه اسلامیان روانشناس تیم ملی بودند و مشکلات روحی و روانی تیم ملی را برطرف کردند. تیم ملی در تورنمنت های بزرگ همیشه گل اول را دریافت می کرد اما در جام ملت های آسیا به میزبانی تایلند دیدیم که تیم ملی زننده گل اول مسابقه بود و از نظر روانی از حریف خود بهتر بود و طوفانی شروع می کرد و اینها فرآیند عملکرد خانم اسلامیان بود. خانم اسلامیان پیش از این در تورنمنتی توانایی شان را نشان داده بودند و بچه ها خواهان حضور ایشان در کنار تیم بودند.البته ناگفته نماند که حضور روانشناس در کنار تیم مهم است و بحث روحی و روانی تیم را مدیریت می کند.

-وی ادامه داد:خانم نجمه میر افضل ماساژور تیم ملی بودند و با کمک ایشان توانستیم پشت سر هم در تایلند به مصاف حریفان برویم و بازیکنان از نظر عضلانی مشکلی نداشتند و ریکاروری خوبی در طول مسابقات داشتیم.خانم آزاد حکاک زاده پزشک تیم ملی بودند و در این زمینه تیم ملی را یاری دادند و خانم مرضیه بیگلری نشاط هم فیزیو تراپ تیم ملی بودند و در کنار تیم ملی زحمت کشیدند و فروزان کاکاوند مدیر تیم بودند و آسودگی ملی پوشان را در هر شرایطی تامین کردند و از ایشان ممنون هستم.هم چنین خانم لیلا صوفی زاده رئیس کمیته بانوان در این سفر همراهی مان کردند و در طول تورنمنت قوت قلب به تیم ملی بخشیدند.

-خانم مظفر اضافه کرد:تکرار قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان سبب شادی ملت شریف ایران شد و به نظر من هیچ کاری ارزشمندتر از شادکردن مردم فهیم کشورمان نیست.خداراشاکرم که توانستیم عامل خوشحالی مردم شویم و با بردهایمان حالم مردم را خوب کنیم.امیدواریم تیم ملی فوتسال در آینده هم سبب شادی دل مردم خوب مان شود.

-سرمربی تیم ملی فوتسال در خاتمه گفت:لازم است از تمامی عزیزانی که در مسیر قهرمانی کمک حال تیم ملی فوتسال بانوان بودند تشکر ویژه کنم. هم چنین از نشریه کیهان ورزشی که همیشه یارویاور ورزشکاران ملی پوش بوده و سعی کرده با مطالب ارزنده خود به تیم های ملی کمک کند. ضمنا از نشریه تان بابت چاپ پوستر تیم ملی فوتسال بانوان هنگام بالا بردن جام قهرمانی تشکر می کنم . این کارها به تیم ملی روحیه مضاعف می دهد.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار