PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۵۰۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
پای صحبت های طاهره مهدی پور سنگربان تیم ملی فوتسال بانوان
افتخار آفرینی تیم ملی فوتسال بانوان در جام قهرمانی آسیا جزو رویدادهای مهم ورزش ایران در سال ۱۳۹۷ است.بانوان ایران موفق شدند برای دومین بار جام آسیا را به خانه ببرند و بر بام آسیا ظاهر شوند.تیم ملی فوتسال بانوان ایران از مهره هایی کارآمد در تمامی پست ها برخوردار است که هر کدام از این نفرات آینده درخشانی دارند و نقش کلیدی در این قهرمانی داشتند.خانم طاهره مهدی پور دروازه بان تیم ملی فوتسال یکی از این بازیکنان است که در لیگ فوتسال بانوان جزو نفرات موفق بوده و در تیم ملی هم توانسته رقیبی جدی برای فرزانه توسلی برترین گلر آسیا باشد.مهدی پور سنگربانی از شهر ایذه استان خوزستان است که با تحمل سختی ها توانسته به جایگاه کنونی خود برسد. او میهمان این هفته ما است.

سنگربانی از ایذه

-زادگاه طاهره مهدی پور دروازه بان تیم ملی فوتسال بانوان شهر ایذه است و زادروزش در ۲۹ مرداد ۱۳۷۵ ثبت شده است:«منزل ما حوالی محله اکبرآباد ایذه واقع شده و خانواده ما اصالتا بختیاری هستند.شغل بیشتر مردم ایذه کشاورزی و دامداری است و سوغاتی شهر ما کشک ، قره قروت ،دوغ و روغن محلی است.»

-خانم مهدی پور در خانواده ای که بیشتر اعضایش ورزشکار بودند سنگربان شد.ایشان دراین باره می گوید:برادرم در تیم فوتبال ایذه بازی می کرد و برادر دیگرم رزمی کار است.یک برادر دیگرم در رشته بدنسازی فعالیت می کند و دارای پنج برادر و سه خواهر هستم.گرایش به ورزش در خانواده وجود دارد و من هم به تعبیت از برادرانم ورزشکار شدم و به رشته فوتسال راه یافتم.

-پدرش کشاورز بود و در حال حاضر دوران بازنشستگی اش را پشت سر می گذارد:«مدتهاست که پدرم مشغول استراحت است و کشاورزی را کنار گذاشته است.»

-سنگربان تیم ملی فوتسال بانوان ایران دیپلمه است:«پس از دریافت دیپلم مشغول تمرینات تیم ملی شدم و امسال قصد دارم که برای ورود به دانشگاه ثبت نام کنم تا در زمان مناسب مشغول ادامه تحصیل شوم. درس خواندن جزیی از برنامه هایم بوده و معتقدم که ورزشکار تحصیل کرده قادر است به ورزش کشورش کمک شایانی کند.»

-هر کسی به چهره خانم مهدی پور نگاه کند متوجه سن و سال او نمی شود و تصور می کند که سنگربان بانوان در رده نوجوانان پا به توپ می شود:«چهره من کوچکتر از سن و سالم است.برخی فکر می کنند من خیلی کوچک هستم در حالی که با نگاهی به تاریخ میلادم متوجه می شوند که متولد ۱۳۷۵ هستم.»

یواشکی سر تمرین می رفتم!

-دروازه بان تیم ملی فوتسال بانوان نحوه ورودش به عالم ورزش را این طور توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:از کودکی به فوتبال علاقه زیادی داشتم و با برادرم در خانه فوتبال بازی می کردم.تفریح من در کودکی فوتبال بود .این علاقه روز به روز بیشتر می شد تا این که در دوازده سالگی به کمک یکی از دوستانم به مربیان فوتبال بانوان ایذه معرفی شدم. خانم های محمدی و نوروزی در آن مقطع مربیان فوتسال بانوان ایذه بودند و به من کمک زیادی کردند. زمانی که پانزده ساله شدم برای اولین بار مربیان تیم های پایه فوتسال ایران تشخیص دادند که به تیم ملی دعوت شوم.این طور بود که به تیم های ملی راه یافتم و امروز هم در خدمت تیم ملی فوتسال بزرگسالان ایران هستم.

وی ادامه داد:زمانی که در مقطع راهنمایی درس می خواندم در تیم مدرسه مان نیز بازی می کردم.یک روز همسایه مان که بازیهای مرا در مدرسه دیده بود به من گفت که می توانم در فوتسال بانوان مراحل ترقی را پشت سر بگذارم و حیف است که از استعدادم در فوتسال استفاده نکنم. البته در ابتدا خانواده ام مخالف بازی کردنم بودند اما وقتی دیدند که مشتاقانه فوتسال بازی می کنم و در این مسیر هدفمندانه پیش می روم خانواده ام هم با حضور در فوتسال موافقت کردند.

-مهدی پور اضافه کرد: پیش از موافقت خانواده ام یواشکی بر سر تمرینات حاضر می شدم و مدتها این کار را انجام می دادم زیرا فوتسال را دوست داشتم و از همان آغاز به دنبال رسیدن به جایگاه های شاخص در رشته فوتسال بودم. خدا کمک کرد و توانستم در ورزش به آنچه علاقه دارم دسترسی پیدا کنم. البته کار من تا روزی که بازی می کنم تمامی ندارد و برای ماندن در جمع ملی پوشان لازم است که تمرینات منظمی را انجام دادم تا به هدف های بزرگترم در فوتسال بین المللی برسم.

عابدزاده الگوی من است

-خانم مهدی پور درباره نحوه دعوت شدنش به تیم های پایه فوتسال بانوان می گوید:فدراسیون فوتبال برای پشتوانه سازی در فوتیال بانوان تصمیم گرفت که بیست و پنج دروازه بان را از سراسر ایران به اردوی تیم ملی دعوت کند.هدف پیداکردن چند دروازه بان برای تیم های ملی در رده پایه بود و فرزانه توسلی، بهناز خیاط و من از این طریق به تیم ملی راه پیدا کردیم.من در آن برهه عضو تیم دانیال ایذه بودم و به لطف خداوند و تمرینات مناسب توانستم که در بین 25 دروازه بان دعوت شده به تیم ملی راه یابم. به نظر من سرمایه گذاری خوبی بود و باعث شد که چندین دروازه بان در فوتسال بانوان دیده شوند.

-ماجرای دروازه بان شدن طاهره مهدی پور هم سوال بعدی ما از او بود و ایشان به کیهان ورزشی گفت:ابتدا بازیکن بودم و در پست های دیگر بازی می کردم. اتفاقا عملکرد مناسبی داشتم و به عنوان بازیکن مسیر خوبی را طی کرده بودم تا این که تیم ما در مسابقات نوجوانان کشور شرکت کرد و مربیان در آن برهه تصمیم گرفتند که از من درون دروازه استفاده کنند.با تصمیم مربیان دروازه بان شدم. ابتدا چپ و راست گل می خوردم ولی رفته رفته درون دروازه پیشرفت کردم و سرانجام دروازه بان شدم. دروازه بانی را دوست دارم و از این پست به تیم ملی رسیدم.

-سنگربان تیم ملی فوتیال بانوان در خصوص الگوی فنی خود می گوید: احمد رضا عابدزاده الگوی فنی ام در دروازه بانی است . زمانی که عابدزاده بازی می کرد من خیلی کوچک بودم اما با تماشای فیلم های دروازه بانی اش به او از نظر فنی علاقه مند شدم و بیشتر فیلم های بازیهای او رادیدم.عابدزاده یک استعداد ناب در دروازه بانی بود و هر گلری دوست دارد که مثل او درون دروازه عمل کند.ضمنا ایگر کاسیاس دروازه بان کنونی پورتو و سابق رئال مادرید را هم خیلی دوست دارم و فیلم بازیهایش را نگاه می کنم. فیلم بازیهای کاسیاس مثل عابدزاده کلی نکته های آموزشی دارد و تماشایش برای هر گلری مفید است.

همبستگی منجر به قهرمانی مان شد

-گلر ملی پوش تیم فوتسال حفاری اهواز از حضور خود در سه تورنمنت صحبت کرد و گفت:تاکنون با تیم ملی فوتسال بانوان در چند تورنمنت مهم شرکت کرده ام. در سه تورنمنت مهم روسیه،قهرمانی آسیا سال ۲۰۱۵ و جام جهانی کوچک حضور داشتم و تجارب خوبی کسب کردم.در المپیک آسیایی سوم شدیم و امسال هم با تیم ملی در جام قهرمانی آسیا بر سکوی نخست قرار گرفتیم و قهرمانی مان را در آسیا تکرار کردیم.این قهرمانی به خاطره شیرین ورزشی و فوتبالی مان بدل شد.همبستگی و روحیه بالای مربیان و بازیکنان باعث شد تا قهرمانی مان در آسیا را تکرار نماییم.

-صحبت بعدی ما با خانم مهدی پور قهرمانی تیم ملی فوتسال در جام آسیا بود و میهمان این هفته مان روند قهرمانی بانوان را شرح داد و در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:قبل از جام ملت های آسیا برای کسب قهرمانی دوباره تلاش مضاعفی کردیم و اردوهای طولانی مدتی پیش از حضور در جام ملت های آسیا برگزار کردیم.انصافا مسئولان محترم فدراسیون فوتبال از تیم ملی فوتسال بانوان حمایت همه جانبه کردند و با برگزاری بازیهای دوستانه برای تیم ملی کمک بزرگی به آماده سازی مان کردند و تیم ملی با انجام این بازیها به هماهنگی رسید.بازی دوستانه برابر تیم های ایتالیا، روسیه، اوکراین و چین سبب شد تا نقاط ضعف مان پیش از حضور در جام قهرمانی آسیا رفع شود و سکوی پرتاب مان به قهرمانی اسیا شد.همه برای این قهرمانی زحمت کشیدند و تمام کسانی که کنار تیم ملی فوتسال بانوان بودند در این قهرمانی نقش داشتند.خدا راشکر که موفق شدیم دل مردم ایران را شاد کنیم و جام قهرمانی را بالای سرمان ببریم.

-وی اضافه کرد:ما از همان سالی که قهرمان آسیا شدیم و به ایران برگشتیم که حدود دو سال و نیم پیش می شود برای قهرمانی مجدد در آسیا دور خیز کردیم و طوری تمرینات را به پایان می رساندیم که آخرش صحبت از قهرمانی بود. مثل تیم های قهرمان تمریناتم را برگزار می کردیم و .وقتی به میدان می رفتیم از همان ابتدا به فکر شکست حریف بودیم و خودمان را برنده می دانستیم.از روز نخستی که وارد رقابت های قهرمانی آسیا شدیم مطمئن بودیم که قهرمان می شویم و افتخارآفرین خواهیم بود.

برخی مسئولان شهری آمدند و با ما عکس انداختند!

-سنگربان تیم ملی فوتسال بانوان ادامه داد:فدراسیون فوتبال پس از تکرار قهرمانی مان به هر بازیکن 1500 دلار به عنوان پاداش اهدا کردند . فدراسیون فوتبال میزان پاداشی که برای آقایان در نظر گرفته به بانوان فوتسال اهدا کرد.فدراسیون در این زمینه تفاوتی بین آقایان و خانم ها قائل نشد و نگاهی یکسان به تیم های ملی داشت. به نظر من کار فدراسیون در این زمینه ارزشمند بود.

-طاهره مهدی پور از برخی مسئولان شهر ایذه بخاطر بی توجهی و کم لطفی شکایت کرد و گفت:وقتی به شهرم برگشتم رییس ورزش و جوانان ایذه به استقبالم آمد و و تمامی مربیان و دوستانم از من استقبال گرمی کردند.البته برخی مسئولان شهرمان هم به دیدار خانم شیربیگی رفته بودند که فقط با ایشان عکس انداختند و می خواستند با سایر دختران ملی پوش هم عکس بیندازند . این مقام مسئول شهر ایذه فقط آمدند و هیچ کاری نکردند و همه چیز به یک تقدیر خشک و خالی ختم شد. از روزی که به ایذه برگشتم بیشتر مسئولان برای عکس انداختن آمدند و هیچ کاری نکردند! البته من توقعی نداریم ولی درست نیست مسئولان برای دیده شدن کنار ورزشکاران حاضر شوند و با آنها عکس بیندازند.

-وی ادامه داد:برخی مسئولان وعده می دهند و می روند و دیگر خبری از آنها نیست . مثلا مسئولی آمد به ملی پوشان کارت پول پانصد هزار تومانی می دهد که بچه ها تشکر کردند و کارت پول مقام مسئول را قبول نکردند تا منتی باقی نماند.اصلا بحث پاداش و پول نیست بلکه برخی از مسئولان محترم می خواهند کنار ورزشکاران دیده شوند و متاسفانه ارزش قهرمانی ما را پایین بیاورند.ما برای سربلندی نام ایران و اهتزار پرچم کشورمان تلاش کردیم و قهرمان شدیم و همین که توانستیم دل مردم را شاد کنیم بیشترین پاداش را از مردم گرفتیم.

مبلغ قرارداد بانوان از آقایان کمتر است!

-مهدی پور دروازه بان تیم فوتسال حفاری اهواز است:«حفاری جزو تیم های مثال زدنی لیگ فوتسال بانوان است و امسال به عنوان ارزشمند نایب قهرمانی رسید.من در تیم حفاری فصل خوبی را پشت سر گذاشتم و شرایط مطلوبی در این تیم دارم.البته مبلغ قرارداد بانوان فوتسال کمتر از آقایان است وازاین بابت صحبت هایی داریم.مبلغ قرارداد بانوان فوتسال کم است و امیدواریم که مسئولان محترم مبلغ قرارداد بانوان فوتسال را سروسامان دهند.»

-پس از قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان در آسیا بیشتر بازیکنان کشورمان با پیشنهادات خارجی مواجه شدند.سنگربان فوتسال بانوان در این زمینه می گوید:پیشنهاد خارجی دارم اما فعلا مسکوت نگه داشته ام زیرا شرایط خانوادگی ام طوری است که نمی توانم خارج از کشور بازی کنم.در حال حاضر تمرکزم روی لیگ فوتسال بانوان ایران است و اگر روزی شرایط مساعد شود دوست دارم بازی در لیگ های خارج از کشور را تجربه کنم.

-وی ادامه داد: مهم ترین هدفم این است که روزی بهترین دروازه بان فوتسال بانوان آسیا شوم.الان خانم فرزانه توسلی برترین دروازه بان فوتسال آسیا است و در رقابت های قهرمانی آسیا نشان داد که از قابلیت های بالایی برخوردار است. من هم می خواهم در این مسیر ترقی کنم و به بهترین گلر آسیا بدل شوم.

-مهدی پور اضافه کرد:تمرینات اختصاصی را در اهواز انجام می دهم.تیم حفاری از نظر امکانات و تجهیزات ورزشی وضع مناسبی دارد و از نظر تمرینی شرایط مساعد است. البته بانوان فوتسال کمتر در فضای آزاد تمرینات اختصاصی را برگزار می کنند و بیشتر تمرینات ما در سالن برگزار می شود.به هر حال نحوه برنامه ریزی تمرینی بانوان فوتسال به شکلی است که می بایست در سالن اجرا گردد.ضمن این که بخش اعظم تمرینات فوتسال که به مسائل تاکتیکی و تیمی مربوط است در سالن برگزار می شود.

-وی در خاتمه به کیهان ورزشی گفت: از کیهان ورزشی نشریه قابل احترام و قدیمی مطبوعات تشکر می کنم. کیهان ورزشی به فوتسال بانوان اهمیت می دهد و حتی پای صحبت های ورزشکاران شهرستانی می نشیند.بانوان فوتسال نسبت به آقایان با محدودیت هایی روبرو است .ما برای رسیدن به جایگاه کنونی خیلی سختی کشیده ایم و بسیاری از مسائل در ورزش بانوان جاری است که مانع رشدمان می شود.با تمام محدویت ها به هدف مان می رسیم و گام های روبه جلویمان محکم تر از گذشته شده است.مطمئن باشید با بها دادن به ورزش بانوان اتفاقات بزرگتری در این حوزه رخ خواهد داد زیرا بانوان ایران پتانسیل بیشتری دارند و اگر به آنها توجه شود آنان می توانند مثل آقایان در جهان درخشش بیشتری داشته باشند.ضمنا از تمامی مربیان، دوستان و خانواده ام بابت حمایت هایشان تشکر می کنم.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هانیه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
لطفا با بانوان رزمی کار و فوتبال هم مصاحبه کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار