PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۳۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

هياهوي یک جام(قسمت ششم)/غفور جهانی، گل جهانی، جام جهانی

کیهان ورزشی-سید محمد سعید مدنی


تيم ملي ايران در آخرين بازي از دور رفت مرحله مقدماتي كويت را در تهران ملاقات كرد. ماريو زاگالو سرمربي برزيلي تيم كويت با اظهارات رجزگونه اي كه قبل از بازي در باره تيم ايران داشت حشمت مهاجراني را وادار به واكنش و پاسخگويي كرده بود. اما پاسخ قاطع و دندان شكن را تيم ايران در ميان هياهوي صد هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه بزرگ شهر به كويت و مربي گران قيمتش داد.

تيم ملي ايران بار ديگر از كويت يك مغلوب ساخت و اين بار اين غفور جهاني مهاجم بلند قامت شمالي بود كه احمدالطرابلسي دروازه بان كهنه كار و البته خوش اخلاق حريف را گشود.

با اين پيروزي تيم ملي فوتبال ايران با سه پيروزي و يك تساوي و كسب ٧ امتياز( آن موقع درازاي هر پيروزي ٢ امتياز به تيم برنده داده مي شد.) به كار خود در دور رفت خاتمه داد در حاليكه خود را به عنوان مدعي درجه اول صعود مطرح كرده بود.

كره جنوبي كه تنها تيمي بود كه دور رفت از تيم ما امتياز گرفته وبه آن نباخته بود اولين حريف تيم ايران در دور برگشت بود.ديداري كه در صورت پيروزي ايران راه صعود بيش از پيش هموار مي شد و مي شد با اطمينان بيشتر از تحقق"هدف بزرگ" حرف زد.

اين ديدار در يكي از روزهاي پاييزي سال ٥٦ در ورزشگاه آزادي وجلوي چشم نزديك به صدهزار تماشاگري كه سخت در حمايت از تيم ملي بيتابي ميكردند برگزارشد. در اين بازي كره جنوبي از وجودمهاجم سرشناس خود "چابوم كوئن" استفاده مي كرد و در مقابل تيم ملي ايران نيز از همان آغاز بازي حسن روشن مهاجم تكنيكي و زهردار خود رادر خط حمله به خدمت گرفته بود. اين بازي نهايتا با تساوي٢-٢ به پايان رسيد تا تكليف صعود به روزها و ميادين آینده روشن شود. ملي پوشان ايراني در خانه هنگ كنگ را ٣-٠ شكست دادند ودر آخرين ديدار خانگي استراليا را به مصاف دعوت كردند. اگر تيم ما اين بازي را مي برد با ١٢ امتياز صعود خود راقطعي مي ساخت . تنها اميداستراليا براي صعود پيروزي بر تيم ايران و كشاندن سرنوشت به روز پاياني بود. در اين بازي نيز وقتي در نيمه دوم علي پروين كاپيتن و هافبك راست تيم ملي باتكنيك ناب و ديريبلي ويرانگر و استارتي جانانه حريف مستقيم خود را از سر راه برداشت وتوپ را به درون شش قدم استراليا فرستاد جايي كه غفور جهاني مهاجم بلند قامت ايراني حاضر بودو كافي بود با يك ضربه بغل پا كار حريف را تمام و صعود تيم ملي به جام جهاني راقطعي كند. غفور هم همين كار را كرد تا فرياد شوق گزارشگر تلويزيوني بازي كه با صدايي احساسي و هيجان زده مي گفت" غفور جهاني، جام جهاني! از مسجل شدن حضور فوتبال ايران براي اولين بار در مرحله نهايي خبر دهد!

با اين پيروزي ديدار آخر تيم ملي مقابل كويت جنبه تشريفاتي پيدا كرد. به همين خاطر مهاجراني تصميم گرفت به كساني كه در بازي هاي قبل كمتر بازي بهشان رسيده بود بازي دهد و با تركيبي از جواني و تجربه در مصاف با حريف به گونه اي ظاهر شود كه پرونده تيمش بدون شكست بسته شود.

كويتي ها نيز در حاليكه با پلاكاردي كه روي آن با دو زبان عربي وفارسي صعود تيم ايران را به جام جهاني تبريك ميگفت به زمين آمدند اما با تركيبي كه برگزيده بودند نشان مي دادند كه بازي را تشريفاتي تلقي نكرده و براي كسب پيروزي در برابر حريف آشناي خود كه حالا" جهاني" شده نقشه ها در سر ميپرورانند! اما نتيجه نهايي بار ديگر بر خلاف انتظار آنها از كار درآمد.علت اصلي هم اين بود كه ملي پوشان ايراني با انگيزه و بدون غرور به ميدان آمدند و در پايان كويت را اين بار در خاك خودش وادار به تسليم كردند.

ايران باگل هاي خبيري و فريباي جوان ٢-١ حريف را مغلوب كردند در اين بازي تيم چنان جوان شده بود كه بازوبند كاپيتني به بازوي حسن نظري مدافع راست تيم ايران بسته شده بود.

تك گل كويتي ها را فيصل الدخيلت زد كه در ديدارهاي آتي اين دو تيم نقش مهمي در تعيين نتايج داشت. نتايجي كه تا نزديك ده سال ديگر به نفع تيم ايران رقم نمي خورد!

(ادامه دارد)                                                                                                                                                                    

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار