ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      شهادت رییس جمهور و هیات همراه ایشان را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: ۳۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال در روسیه آغاز می‌شود.
کیهان ورزشی-

بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال از روز پنج شنبه در روسیه آغاز می‌شود و میزبان در بازی افتتاحیه به مصاف عربستان می‌رود. این تنها بازی روز نخست مسابقات خواهد بود و تقریبا می‌توان گفت تب داغ فوتبال از روز جمعه و با برگزاری سه بازی فراگیر می‌شود؛ روزی که تیم ملی ایران هم در آن در اولین بازی خود به مصاف مراکش می‌رود. این اولین بار است که روسیه میزبان جام جهانی می‌شود و در این راه تلاش کرده تا از تمام توان خود برای هر چه بهتر برگزار شدن مسابقات استفاده کند. روسیه برای ساخت و سازها و تجهیز ورزشگاه‌های قدیمی و ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برگزاری مسابقات و میزبانی از تماشاگران و توریست‌هایی که از دیگر کشورها به روسیه آمده‌اند، بیش از 9 میلیارد دلار هزینه کرد که البته همچنان با هزینه‌های صورت گرفته با جام جهانی برزبل فاصله دارد. پیش بینی می‌شود 3 میلیون نفر از درون ورزشگاه و 3 میلیارد نفر از طریق رسانه‌هایی همچون تلویزیون و اینترنت بازی‌ها را تماشا کنند. توجه افراد بی شماری از طرفداران رویدادها و مسابقات ورزشی تا فعالان دنیای تجارت، اقتصاد و توریسم از تمام نقاط کره زمین در سال 2018 به جام جهانی روسیه معطوف خواهد بود و سرزمین خرس های قطبی در سال 2018 ، بی شک یکی از قطب های گردشگری و توریسم جهان خواهد شد.

انتخاب روسیه

در ماه های آغازین سال 2009 هنگامی که پیشنهادهای متفاوتی برای میزبانی برگزاری جام جهانی 2018 و 2022 آغاز شد، تمامی فدراسیون‌ها حداکثر تا یک سال و یک ماه زمان داشتند تا برای ثبت نام کشور خود اقدام کنند. در آغاز 9 کشور برای میزبانی جام جهانی 2018 اعلام آمادگی کردند اما پس از مدتی بنا بر دلایلی اندونزی و مکزیک از فهرست رقبای میزبانی خارج شدند و عملا هفت کشور برای میزبانی باقی ماندند. در طی فرایند پیشنهادی، سه کشور باقیمانده که غیر اروپایی بودند از جمله استرالیا، ژاپن و ایالات متحده نیز به تدریج از گردانه خارج شدند. پس از فراز و نشیب های فراوان در نهایت، چهار پیشنهاد میزبانی روسیه، انگلستان، پرتغال، اسپانیا و بلژیک-هلند برای میزبانی جام جهانی 2018 باقی ماند. مراسم انتخاب میزبان جام جهانی در سال 2010 برای معرفی میزبانان جام جهانی 2018 و 2022 در زوریخ سوییس برگزار شد. در این مراسم روسیه توانست به عنوان میزبان جام جهانی 2018 انتخاب شود،انگلستان برای میزبانی مسابقات نزدیک‌ترین رقیب روسیه بود ولی در کمال ناباوری در همان مرحله اول حذف شد.

همه امکانات برای میزبانی

12 ورزشگاه که در مجموع 550 هزار نفر ظرفیت دارند در طول جام جهانی میزبان بازی‌ها خواهند بود و پس از آن، ظرفیت سه ورزشگاه کمتر خواهد شد تا به نیازهای بلند مدت فوتبال در روسیه پاسخ دهد. مسئولان برگزاری این رقابت ها، 96 مرکز تمرینی برای تیم های حاضر در جام جهانی در نظر گرفته‌اند و ۲۶ مرکز انتقال شامل فرودگاه برای انتقال بازیکنان و تماشاگران، ۱۳ بیمارستان، ۱۲ ایستگاه برق، ۲۸ هتل و ۲۹ مرکز پاسخگویی در سایت فیفا برای خدمت رسانی ثبت شده است.

با توجه به اینکه ۷۸ میلیون نفر از مردم روسیه نزدیک به ورزشگاه یا مراکز تمرینی تیم های حاضر در جام جهانی زندگی می‌کنند، پیش بینی شده است که استقبال خوبی از این رقابت ها صورت گیرد.13 هزار نفر از میان ۱۰۰ هزار شغلی که برای این رقابت ها ایجاد شده، به استخدام مراکز مختلف درآمدند ضمن اینکه ۳۱ ایستگاه قطار شهری برای جا به جایی مسافران در جام جهانی درگیر هستند.

آموزش زبان انگلیسی به رانندگان تاکسی های اینترنتی، آموزش به داوطلبان در شهرهای میزبان برای فراگیری زبان های مختلف از جمله فارسی در شهر قازان، برپایی جشنواره هایی براساس فرهنگ و اقوام کشورهای شرکت کننده در این رقابت‌ها، راه اندازی پلیس اینترنتی، گسترش فضای اینترنت رایگان بی سیم در مکان های عمومی و استادیوم های میزبان رقابت ها، امکان اجازه خودرو توسط گردشگرانی که برای جام جهانی به روسیه می آیند علاوه بر ارایه خدمات رایگان حمل و نقل عمومی در بسیاری از مسیرها از جمله اقداماتی است که میزبان جام جهانی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر جام جهانی تدارک دیده است. در کنار تمام این رویدادها، تبلیغات برندهای معروف جهان با نمادهای مخصوص جام جهانی و ستارگان دنیای فوتبال همچون لیونل مسی، کریستیانو رونالدو و نیمار در شبکه های تلویزیونی و بیلبوردهای شهری و حتی شبکه های اجتماعی بیش از پیش خود را نمایان می سازد.

در انحصار تکنولوژی‌ها

در سال های اخیر فناوری های مختلفی به ورزش محبوب فوتبال راه پیدا کرده که هدف از آن کمک به داوران، رهگیری فعالیت های بدنی ورزشکاران، افزایش ایمنی استادیوم ها و مواردی دیگر بوده است. یکی از این تکنولوژی‌ها کمک داور ویدیویی است که برای اولین بار در این دوره از آن استفاده می‌شود. این سیستم پس از مدت ها کشمکش به منظور کمک به تصمیم گیری بهتر داوران در «جام کنفدراسیون ها» به زمین های فوتبال راه پیدا کرد و سپس در لیگ های معتبر «سری آ» ایتالیا و «بوندس لیگای» آلمان مورد استفاده قرار گرفت. سیستم کمک داور ویدئویی علی رغم تجربه کوتاه در دنیای فوتبال لحظات تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرده و احتمالا به این زودی ها جار و جنجال های پیرامون آن فروکش نمی‌کند. تصمیم‌گیری‌های سیستم VAR چهار نوع است و شامل گل‌ها (و وقایع پیش از آن)، پنالتی‌ها، کارت‌های قرمز، و مواردی می‌شود که تصمیم گیری در مورد صدور کارت قرمز و زرد برای داور سخت است.

از دیگر فناوری های مورد استفاده در فوتبال می توان به تکنولوژی خط دروازه اشاره کرد که در جام جهانی پیش رو نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این فناوری مجموعه ای از ابزارها است که مسیر توپ را دنبال کرده و عبور آن از خط را مشخص می کنند. فیفا و ایفاب سیستم های مختلفی را برای پیاده سازی این فناوری تائید کرده اند که عمدتا بر ردیابی دوربین یا سنسورهای میدان مغناطیسی متکی هستند.

علاوه بر اینها داوران از گجت‌های هوشمند هم استفاده می‌کنند که بر این اساسآلارم های سیستم خط دروازه در صورت تشخیص عبور توپ از دروازه هشدارهای رمزنگاری شده را از طریق بازوبند هوشمند به داور ارسال می کند. علاوه بر این همچون سال های قبل امکان برقراری ارتباط از طریق هدست های رادیویی برای داوران وجود دارد. داوران دارای ساعت‌های هوشمندی هم هستند که همه تکنولوژی‌ها به آن مرتبط است و از طریق آن اطلاعات بازی را بدست می‌آورند. حال سوال اینجاست که آیا این تکنولوژی‌ها می‌تواند به جام جهانی کمک کند یا از هیجان آن می‌کاهد؟

ضعیف‌ترین افتتاحیه تاریخ

این کشور در هزاره جدید میلادی پیش از این تنها دوبار در سالهای 2002 و 2014 به جام جهانی راه یافت که در هر دو دوره در همان مرحله گروهی از دور رقابت‌ها کنار رفت. در حال حاضر هم تیم روسیه طبق رنکینگ فیفا ضعف‌ترین تیم حاضر در مسابقات است و طبق مستندات دیدار این تیم مقابل عربستان در بازی افتتاحیه، ضعف‌ترین افتتاحیه 7 دوره اخیر است چراکه مجموع رنکینگ دو تیم 135 است. این در حالی است که در دوره پیشین بازی افتتاحیه را برزیل و کرواسی انجام دادند که رنکینگ جمعی دو تیم 21 بود. در بدترین حالت هفت دوره گذشته بازی افتتاحیه جام جهانی 2010 قرار داشت که مجموع رنکینگ دو تیم آفریقای جنوبی و مکزیک به 100 می‌رسید. بنابراین نباید منتظر یک بازی سطح بالا در افتتاحیه رقابت‌های امسال باشیم.

عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار