فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۳۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹

اتفاقی که دنیا چهار سال انتظار آن را می کشید رخ داد.

جام جهانی فوتبال به میزبانی کشور روسیه می تواند تمام اتفاقات مهم دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ همانگونه که طی یک هفته گذشته برخی رخدادهای مهم سیاسی جهان و ملاقات های پر سر و صدا، متاثر از جام جهانی فوتبال، آنگونه که باید برجسته نشد و اگر هم این اتفاق رخ داد هرگز به اندازه ای که انتظار می رفت نبود. این مسئله نشانه چه چیزی می تواند باشد جز اهمیت و بزرگی رشته ورزشی فوتبال و رویدادی بنام جام جهانی.

هر چند تنها 32 کشور جهان در این جام نماینده دارند اما چه کسی است که منکر نفوذ این اتفاق در تار و پود جامعه جهانی شود؟ امروز حتی دور افتاده ترین و محروم ترین نقاط جهان چشم به رقابت های 2018 روسیه دارند و چنین لعبتی که آن را فوتبال می نامند بی شک نظیری ندارد.

معجزه فوتبال ناشی از زیبایی هایی است که این رشته را از دیگر رشته ها و حتی دیگر صنعت ها متمایز می سازد.

این رشته بالطبع کارکردهایی هایی بزرگ دارد و می توان با ذکر مثال هایی ساده از آن کارکردها پرده برداری کرد.

کشوری همچون آلمان که میزبان جام جهانی 2006 بود با استفاده از آن فرصت رشد اقتصادی اش را سرعت بخشید.

این اتفاق در برزیل 2014 نیز رخ داد؛ کشوری جرم خیز که در اثنای جام جهانی کمترین جرم و جنایت را داشت.

کارکرد بزرگ تر فوتبال، شور و نشاطی است که به جامعه جهانی تزریق می کند و همین شعف موجبات فراموشی دردهایی را دارد که زندگی و بر مردمان تحمیل کرده است.

می توان سرآمد همه این کارکردها را کارکرد فرهنگی فوتبال دانست؛ همان اهرمی که سبب ساز نزدیکی ملت ها به همدیگر و شناساندن کشورها به یکدیگر می گردد؛ جایی که در آن دیگر مرزها بی معنا و زبان ها یکی می شود و این اشتراک محصول همان معجزه توپ و مستطیل سبز است.

حال که در دل این رقابت های مهم قرار داریم و خرسندیم که تیم ملی فوتبال کشور عزیزمان نیز در زمره 32 تیم حاضر در جام جهانی قرار دارد، فرصتی دست داده تا بازهم به اهمیت و کارکردهای فراموش شده فوتبال در کشورمان اشاره کنیم و یادآورشویم تا وقتی مسئولان ورزش این جایگاه و اهمیت و کارکردها را جدی نگیرند و به فوتبال بعنوان یک بازی و یک سرگرمی ساده نگاه کنند، نمی توانیم از دل چنین رقابتی(جام جهانی) دستاوردهای شگرف و چشمگیری داشته باشیم.

سالهاست که در چنین بزنگاه هائی مسئولان ورزش کشور را خطاب قرار می دهیم و برایشان از اهمیت فوتبال می گوئیم که شاید برای خوانندگان ما تکرار مکررات تلقی گردد، اما هر چه به جلو می رویم و قدرتمندی فوتبال جهت ایجاد تغییرات مثبت در حوزه های مختلف و در سطح جهانی را به نظاره می نشینیم، بیش از پیش خود را به این یادآوری ها موظف می دانیم؛ هر چند مصداق میخ آهنین و سنگ باشد!

* گروه فوتبال

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار