PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - September 29 2024
کد خبر: ۳۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶


کیهان ورزشی-

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدارش در جام جهانی 2018 پیروزی با ارزشی برابر مراکش به دست آورد تا با سه امتیاز این بازی در صدر جدول رده‌بندی گروه دوم قرار گیرد.
شاید از منظر فنی نمایش ملی‌پوشان فوتبال چندان چشم نواز نبود ولی کسب پیروزی آن هم پس از 20 سال بسیار ارزشمند بود که در باب آن باید به چند نکته ‌اشاره داشت:
1-  در چند سال اخیر ثابت شده که تیم ملی نمی‌تواند به صورت همزمان هم خوب بازی کند و هم نتیجه مناسب بگیرد، در مسابقاتی چون جام جهانی کسب امتیاز بسیار مهم است. پس باید از پیروزی تیم ملی خوشحال بود.
2-  مراکش در طول بازی بسیار بیشتر از ما صاحب توپ بود، ولی این برتری زمانی اهمیت دارد که بتوان به عمق زد و از آن فرصت گلزنی ایجاد کرد، درست مثل اسپانیا، وگرنه چرخش توپ در عرض زمین یا دادن پاس‌های فراوان رو به عقب فایده‌ای برای این تیم نداشت.
3-  از شانس خوبمان، ما در همان نقاطی ضعف داشتیم که مراکش هم داشت. تیم ایران در عمق خط دفاعی مشکل دارد و ضعف مراکش در نداشتن مهاجم نوک خوب، باعث شد که تیم ما به دردسر نیفتد. شماره 18 مراکش که بهترین بازیکن زمین هم شد چند بار با حرکت در عمق خط دفاعی ایران، ضعف‌های تیم ملی را نشان داد ولی زهردار نبودن و نرسیدن توپ به مهاجم نوک این تیم (شماره 9) خطر گل خوردن از عمق خط دفاعی را رفع کرد. مراکش با این شیوه بازی بعید است بتواند تا پایان جام جهانی گلی به ثمر برساند.
4-  امید ابراهیمی به خوبی فضای مقابل خط دفاعی ایران را پر کرده بود. ابراهیمی نه تنها در نبردهای میانه میدان موفق بود، بلکه در بازی‌سازی تیم ملی نیز مشارکت داشت تا یکی از بهترین بازیکنان ایران لقب بگیرد.
5-  نقطه قوت ما سازمان‌دهی مناسب در کارهای دفاعی بود. ما برای دفاع کردن، سرعت بالایی داریم و به خوبی فضاهای خالی را پر می‌کنیم ولی در کارهای هجومی از چنین قابلیتی برخوردار نیستیم. به عبارت ساده‌تر در پلن حمله همچنان با مشکل روبه‌رو هستیم.
6-  علیرغم ضعف در برنامه تهاجمی، ایران در فاز هجومی بهتر از مراکش بود. ما چند بار توانستیم توپ را به سردار آزمون برسانیم و این بازیکن با قابلیت فنی بالا، خودش و هم تیمی‌هایش را در موقعیت‌های مناسب قرار دهد.
7-  بازیکنان ما هنوز نمی‌توانند بازی‌سازی را از خط دفاعی شروع کنند، پرس شدید تیم حریف و پایین بودن قدرت بازی‌سازی و اعتماد به نفس بازیکنان سبب می‌شود که عناصر خط دفاعی در اکثر مواقع زیر توپ بزنند.
8-  شاید ناراحت‌کننده باشد ولی با این شیوه بازی نمی‌توانیم برابر اسپانیا موفق باشیم. اسپانیا به عنوان مدعی کسب جام متغیرهای بسیاری در زمان حمله دارد. ماتادورها توپ را در همه جای زمین به گردش درمی‌آورند. به سه گل این تیم برابر پرتغال دقت کنید، هر گل با یک روش متفاوت به ثمر رسید. برای بالا بردن شانس موفقیت مقابل اسپانیا احتیاج به دادن پاس‌های سریع داریم، بازیکن‌هایی را می‌خواهیم که تک ضرب با توپ بازی کنند.
9- و نکته پایانی اینکه با یک تیم نمی‌توانیم سه بازی جام جهانی برگزار کنیم. برای بازی با اسپانیا سعید عزت الهی به خط هافبک اضافه می‌شود. منطق می‌گوید از امید ابراهیمی در کنار عزت الهی استفاده کنیم ولی شاید کروش به واسطه سالها حضور شجاعی در اسپانیا بازهم به کاپیتان فرصت بازی دهد؛ هر چند نمایش مسعود در بازی با مراکش امیدوار‌کننده نبود و در برخی از دقایق اصلا در جریان بازی قرار نداشت.

*محمود محمدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها