PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
کیهان ورزشی-


تیم ملی فوتبال ایران فردا چهارشنبه در دومین بازی خود در جام جهانی 2018 روسیه مقابل اسپانیا قرار می‌گیرد. با توجه به برتری ایران برابر مراکش و کسب سه امتیاز از بازی اول، حالا علاقه‌مندان به فوتبال امیدوار هستند که این بار تیم ملی تمام توان و تلاشش را به کار گیرد، شاید از اسپانیا هم امتیازی کسب کنیم.
اسپانیا که قهرمانی جام جهانی 2010 در ویترین افتخاراتش دیده می‌شود، برای کسب عنوان قهرمانی به روسیه آمده است. اسپانیا تیم بسیار خوبی است و فوتبال مدرن و چشم‌نوازی را به نمایش می‌گذارد. گردش بالای توپ، بستن فضاهای خالی، حرکت‌های بی‌شمار در طول و عرض زمین، تنوع بالا در حملات و... همه و همه در بازی اسپانیا نمود دارد.
زدن 3 گل به پرتغال (قهرمان دوره قبلی جام ملت‌های اروپا) با 3 روش متفاوت خود گواه تنوع تاکتیکی اسپانیاست. یک گل از حرکت در عمق، یک گل روی پاس عرضی و گل دیگر با شوت از راه دور به ثمر رسید؛ در مقابل 3 گل پرتغال روی دو شروع مجدد و‌ اشتباه فاحش دروازه‌بان حریف بود. البته خلاقیت بهترین بازیکن جهان کریستیانو رونالدو را نیز نباید از یاد برد.
با این اوصاف بازی مقابل اسپانیا بسیار دشوار است، حتی دشوار از آنی که برخی کارشناسان تصور می‌کنند. مقابل اسپانیا چکار باید کرد تا شانس موفقیت داشته باشیم؟!
1- بهترین استراتژی برای این بازی، استفاده از بازیکنان دونده است، بازیکنانی که نه تنها پرس را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند، بلکه قدرت حمل توپ هم داشته باشند. اسپانیا مراکش نیست که نهایتا به چرخاندن توپ در میانه میدان یا ارسالش به جناحین بسنده کند.
2- در زمان دفاع، نباید خیلی به دروازه خودمان نزدیک باشیم. در این حالت اسپانیا قطعا از‌ اشتباهات خط دفاعی استفاده می‌کند و حداقل یک پنالتی بدست می‌آورد. آنها یک گل بزنند خواه‌ناخواه می‌توانند به گل‌های بعدی دست یابند.
3- باید تحت هر شرایطی وسط زمین را در اختیار بگیریم و اجازه بازی‌سازی به اسپانیا ندهیم.
4- تا جایی که می‌توانیم نباید نزدیک محوطه جریمه خطا بدهیم. تمام ضربات ایستگاهی اسپانیا خطرناک است. در خط هافبک این تیم، توجه اهالی فوتبال به اینیستا است، غافل از اینکه ایسکو بازیکنی به مراتب خطرناک‌تر است. ایسکو مرد آزاد اسپانیاست و در تمام نقاط زمین مشاهده می‌شود. آنقدر دوندگی دارد که در تیم رئال مادرید معمولا از دقیقه 70 به بعد از زمین خارج می‌شود.
5- مهم‌ترین مسئله تیم ملی، بازی دادن یا ندادن به مسعود شجاعی است. کاپیتان تیم در بازی با مراکش ضعیف‌تر از بازیکنان دیگر بود ولی مسعود سابقه چند سال حضور در اسپانیا را دارد و تجربه‌اش برابر این تیم به کار ما می‌آید. شاید کی روش او را بازی دهد و سعید عزت‌اللهی را جایگزین کریم انصاری فرد کند، اما چرا کریم انصاری فرد؟!
6- انصاری‌فرد در بازی با مراکش تقریبا تمام خواسته‌های کی‌روش را اجرا کرد و نمره قبولی گرفت. با این حال شکل نمایش ما با اسپانیا متفاوت از مراکش است. تیم ملی در بازی فردا احتیاج به بازیکنانی دارد که بتوانند توپ‌های حریف را قطع کنند که این ویژگی در کریم انصاری فرد کم‌رنگ است.
7- نقش سردار آزمون در بازی با اسپانیا بسیار تعیین‌کننده است. اوست که با گرفتن توپ، زدن به عمق و استفاده از تک‌فرصت‌ها می‌تواند ورق را به نفع ایران برگرداند.
8- و نکته پایانی اینکه برای موفقیت آنقدر که مقابل پرتغال شانس داریم، برابر اسپانیا نداریم! یادمان نرود حالا که از پیروزی برابر مراکش خوشحالیم و تلاش می‌کنیم در بازی دوم هم موفق باشیم، باختن به اسپانیا عیب نیست. ایتالیا که فاتح چهار دوره جام جهانی شده همین چند ماه قبل با 3 گل مغلوب اسپانیا شد.

*محمود محمدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار