PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۳۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کیهان ورزشی-
شب گذشته، با برگزاری بازی «لهستان – سنگال» ، بازی های دور اول به پایان رسید و در آخرین مسابقه دیشب، با برگزاری دیدار «روسیه – مصر» ، بازی های دور دوم آغاز شد.

1- در تمام تورنمنت های اینچنینی، علیرغم پیشرفت ارتباطات و سهولت جابجایی اطلاعات، تیم ها شناخت اصلی خود از یکدیگر را اغلب پس از بازی های ابتدایی کسب می کنند. لذا «اکثر» نتایجی که ما بعنوان «شگفتی» از آن نام می بریم، ناشی از عدم شناخت دقیق تیم ها از یکدیگر، و نیز عدم آگاهی همه ما از قدرت واقعی تیم هاست. اما اکنون، آنالیزورهای حرفه ای و مربیان باهوش تیم ها، تقریبا حریفان مستقیم خود را خوب شناخته و تجزیه و تحلیل کرده اند. مثلا مطمئن باشید حریفان بعدی تیم ما که می دانند ما دفاع منسجمی داریم، سعی می کنند مقاومت ما را در دقایق اولیه بشکنند. چون دیدند که در صورت عدم موفقیت در به ثمر رساندن گل، ما هر آن توانایی فتح دروازه شان را داریم. لذا از بازی های دور دوم، «شناخت بیشتر» منجر به کاهش «اتفاقات» خواهد شد.
2- در بازی های اینچنینی که سرنوشت صعود با سه مسابقه مشخص می شود، تیم ها کوپن های محدودی برای اشتباه و یا «سر به هوا» بودن دارند. در جام جهانی 1978 ، تیم اسکاتلند که ادعای قهرمانی هم داشت، بدلیل عیاشی و سهل انگاری بازیکنان و مدیرانش، بازی اول را به پرو باخت و در بازیدوم با ما مساوی کرد. اما در بازی سوم با هلند، که قوی ترین تیم گروه بود، تازه یادش آمد در حال حذف شدن است و چنان بازی هجومی و زیبایی به نمایش گذاشت که هلند را به زانو در آورد... هر چند آن پیروزی برای صعود کافی نبود. اکنون، تیم هایی مانند آلمان و تا حدودیبرزیل و آرژانتین و ... کوپن سر به هوایی خود را سوزانده اند و دیگر فرصت اشتباه ندارند.
3- «شانس» قطعا در هر پدیده و در هر مقطع از زندگی، تأثیرگذار است. برخی از نتایج غیر منتظره یا همان شگفتی های جام را می توان به خوش شانسی و بدشانسی تیم ها مربوط دانست. طبیعی است که شانس و بدشانسی، همیشه و همواره به انسان روی نخواهد آورد. لذا باید نشست و تیم های شگفتی ساز روز اول را دید و قضاوت نمود که آیا آن نتایج خوش شانسی بوده یا نه. مثلا با پیروزی دیشب روسیه بر مصر، کم کم می توان برد روز اول روسیه را باور کرد و این کشور را بعنوان یک مدعی نصفه و نیمه پذیرفت و برعکس، مصر را با ستاره بی بدیلش، فراموش کرد.
4- باز هم در چنین بازی هایی، در دور آخر بازی های گروهی، به دو دلیلدرصد «شگفتی» افزایش می یابد. دلیل اول «اعاده حیثیت» تیم هایی است که در بازی های قبلی نتیجه مناسب نگرفته اند. دلیل دوم هم بر می گردد به آندسته از تیم ها که بار خود را در دو بازی اول بسته اند، و انگیزه ای برای تحمل فشار مضاعف در بازی آخر ندارند. تقابل چنین تیم هایی، امکان بروز شگفتی را در بازی های روز آخر نیز افزایش می دهد.
با این اوصاف، انتظار این است که در بازی های روز دوم، شگفتی های بمراتب کمتری را شاهد باشیم و تیم ها قدرت واقعی خود را نمایان کنند. با این وجود امیدواریم، امشب تیم ما باز هم شگفتی آفرین باشد... حتی اگر تنها شگفتی روز دوم بازی ها باشد. ان شالله...

* دکتر محمد شفائی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار