PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
تا شروع بازی چند ساعتی بیشتر نمانده است. برای تحقق یک رویا صبر می کنیم!

کیهان ورزشی- سید محمد سعید مدنی( روسیه)

ایران و پرتغال در حالی سومین بازی خود را در مرحله مقدماتی گروه دوم مسابقات فوتبال جام جهانی مقابل هم برگزار می‌کنند که هر دو تیم شانس صعود دارند. پرتغال بعد از تساوی در مقابل اسپانیا در بازی دوم خود مراکش را با تک گل فوق ستاره خود شکست داد و با چهار امتیاز، بازی سوم خود را دربرابر ایران برگزار می‌کند. یک مساوی در این بازی صعود پرتغال به دور بعدی را حتمی می‌کند. ایران نیز بعد از پیروزی شیرین بازی اول برابر مراکش، در دیدار بعدی علی رغم بازی خوب و قابل قبولی که برابر اسپانیا انجام داد سرانجام نتیجه را یک بر صفر واگذار کرد و با توجه به چهار امتیازی شدن اسپانیا حالا فقط با غلبه بر پرتغال می‌تواند به دور بعدی راه پیدا کند. البته اگر اسپانیا برابر مراکش بازی را با دو گل واگذار کند- که خیلی بعید است البته غیر ممکن نیست- آن وقت ایران با یک تساوی هم می‌تواند راهی دور دوم شود. در هرحال بازی حساسی در پیش است. دیداری که علاوه بر تاکتیک مناسب، عامل ذهنی و روانی در آن خیلی تعیین کننده‌تر است. تیم پرتغال تیمی است متشکل از بازیکنان حرفه‌ای و با توجه به حضور بازیکنی نام آشنا که جزو دو سه بازیکن برتر دنیاست در ترکیب این تیم که بازوبند کاپیتنی را هم در اختیار دارد از این نظر نباید مشکلی داشته باشد. تیم ایران نیز در دو بازی انجام داده قبلی خود که تحسین تماشاگران و کارشناسان را موجب شد، در اجرای برنامه تاکتیکی خود که حریفان را آزار زیادی رساند، بیش از هرچیز به روح و روان آماده و ذهنیت توجیه شده خود تکیه داشتند. بنابراین قبول که فوتبال ایران به اندازه پرتغال حرفه‌ای نیست اما در دوبازی قبلی خود بسیار حرفه‌ای عمل کرده است.

تاکتیک ایران در مقابل پرتغال همان تاکتیک شناخته و تمرین شده‌ای باید باشد که در اکثر بازی‌های سال‌های اخیر از جمله این دو بازی آخری مورد استفاده قرار گرفته و غالبا اهداف تیم ملی و کروش را متحقق ساخته است. هر چند که سرمربی تیم ملی به طور طبیعی در مصاحبه مطبوعاتی یک روز پیش بازی چیزی در این باره نگفت. او گفت"ما در مقابل پرتغال چیزی برای از دست دادن نداریم"! و این حرف را حریف بیش از هر کس تهدیدی برای خود احساس می کند. همیشه تیمی که چیزی برای از دست دادن ندارد خطرناک است! کروش می داند فردا با چه تیمی بازی دارد. او به عنوان یک مربی حرفه‌ای همیشه آنالیزهای دقیق و کار شده ای نسبت به حریفان ریز و درشت خود دارد به گونه ای که گویی او حریف را بهتر از خودش می شناسد! بنابراین او بهتر از هرکس می‌داند که در بازی پیش رو با دو حریف روبه رو است. یکی پرتغال و دومی فوق ستاره‌ای به نام رونالدو! درست مثل چهار سال پیش که تیم ملی در جام بیستم با آرژانتین روبه رو شد. اما آرژانتین هم دو تیم بود. یکی خودِ آرژانتین و یکی کاپیتن آرژانتین یعنی لیونل مسی. در آن بازی همه دیدیم که تیم کروش ۹۰ دقیقه آرژانتین را مهار کردند حتی توپ را یک جا به تیر دروازه حریف کوبیدند و تا مرز پنالتی گرفتن پیش رفتند اما در آخرین حریف دوم تیم ملی از یک فرصت و یک لحظه غفلت استفاده کرد و تیر خلاص را شلیک کرد! بازی پرتغال به گمان ما تکرار همان ماجراست.

در بازی پرتغال نیز تیم ایران با حریفی روبه روست که از یک فوق ستاره برخوردار است. او نیز در برابر هر حریفی حتی اگر تاکتیک تیمش در تحقق هدف و نتیجه ناکارآمد باشد قادر است از کوچکترین فرصت‌ها برای جبران ناکارآمدی تا کتیکی استفاده کند. چنانکه در برابر مراکش چنین کرد. بنابراین کروش باید تیم و مردانش را به گونه‌ای سامان و آرایش دهد که در آن واحد هم پرتغال را ازحیث تاکتیکی از کار بیاندازد و هم کوچکترین فرصت و مجال را از رونالدو برای تاثیرگذاری بر نتیجه سلب نماید. در کنفرانس پیش از مسابقه کروش دقیقا به این نکته اشاره کرد. تردیدی نیست که تیم ملی در مقابل پرتغال با دو هدف به میدان خواهد آمد: "در درجه اول سعی می‌کند به گونه ای ظاهر شود که تداوم بخش دو بازی خوب و تحسین برانگیز قبلی باشد و نه خدای ناکرده لوث کننده آن و در وهله بعدی به دنبال آن خواهد بود که با استفاده از ضد حملات و ضربات ایستگاهی پیروزی بر مراکش را تکرار کند. کروش اصلا بدش نمی‌آید با پیروزی بر تیم کشورش(پرتغال)؛ تیمی که کروش خیلی خوب آن را می‌شناسد فوتبال ایران را به یکی از رویاهایش برساند و آن رویا صعود به دور دوم مرحله نهایی جام جهانی است. چیزی که کروش قبلا یکی دوبار وعده آن را داده بود. آیا کروش موفق می شود با تحقق این رویا محبوبیت خود را در نزد فوتبالدوستان ایرانی بیشتر کند؟ تا شروع بازی چند ساعتی بیشتر نمانده است. صبر می کنیم!


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار