PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: ۳۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

کیهان ورزشی-

تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران توانست برای پنجمین بار جام جهانی فوتبال را تجربه کند و این بار بهترین نتیجه خود در این مسابقات را کسب کند. تیم ملی ایران در حالی با جام بیست و یکم که به میزبانی روسیه برگزار می‌شد، وداع کرد که از رویارویی با اسپانیا، مراکش و پرتغال 4 امتیاز کسب کرد. ارزش بدست آوردن این 4 امتیاز زمانی مشخص می‌شود که بدانیم در 4 دوره پیشین ایران از تمام بازی‌های خود در مسابقات تنها 6 امتیاز بدست آورده بود. مساله‌ای که باعث می‌شود بدانیم کروش و شاگردانش در روسیه چه کار بزرگی انجام داده‌اند. شکست دادن مراکش و پیشروی تا مرز پیروزی بر پرتغال، کنار آمدن با حذف دوباره در مرحله گروهی را برایمان آسانتر می‌کند هر چند که به اعتقاد برخی شایستگی صعود را داشتیم و به باور عده‌ای دیگر نمایش‌مان به اندازه‌ای قوی نبود که بتوانیم از این مرحله عبور کنیم. با این حال جام جهانی 2018 و تجربه پنجمین حضور در این مسابقات برایمان تمام شد و از حالا باید به دوره بعدی بیاندیشیم. اما می‌توان خاطرات دوره‌های پیشین را در ذهن داشت تا ارزش کار بازیکنان‌مان به چشم بیاید.

1978- دانایی فر و یک امتیاز ارزشمند

تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در سال ۱۹۷۸ برای اولین بار جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد و در انتخابی این رقابت‌ها بدون شکست بود. ایران چهار سال قبل از آن نیز برای رسیدن به جام جهانی ناکام ماند ولی گل زیبای غفور جهانی برابر استرالیا تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران را به جام جهانی رساند. با این حال ملی‌پوشان ایران در گروه سختی با حضور پرو، هلند و اسکاتلند هم گروه شدند. ایران در دومین بازی خود در این جام برابر اسکاتلند قرار گرفت و در حالی که اسکاتلند را تیم برنده می دانستند این بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا اولین امتیاز ایران در تاریخ جام های جهانی ثبت شود. ایرج دانایی فر، تنها گل ایران را در این مسابقه به ثمر رساند.

1998-اولین پیروزی در جام جهانی

ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه نیز حضور داشت. تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران بعد از شکست یک بر صفر برابر یوگسلاوی در بازی نخست به مصاف آمریکا رفت و توانست دو بر یک این تیم را شکست دهد. حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا، مرد سال فوتبال آسیا، گلزنان تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در این مسابقه بودند. هر چند ملی‌پوشان ایران در بازی آخر خودشان با دو گل به آلمان باختند و در مرحله گروهی نیز حذف شدند.

2014- نمایش قهرمانانه برابر آرژانتین

تیم ملی ایران در 2014 نیز حضوری متفاوت داشت. تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل برابر تیم‌ ‌ملی فوتبال آرژانتین قرار گرفت و نمایش قهرمانانه‌ای برابر این تیم داشت. شاگردان کارلوس کروش از حریف نامدار خودشان نترسیدند. حتی نزدیک بود در نیمه نخست سیدجلال حسینی ایران را به گل هم برساند اما ضربه سر او با اختلاف کمی به بیرون رفت. در نیمه دوم هم رضا قوچان‌نژاد می‌توانست تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران را پیش اندازد تا این که لیونل مسی در وقت‌های ‌اضافه گلزنی کرد و ایران در این مسابقه شکست خورد ولی نمایش قهرمانانه این تیم از یاد نرفت.

2018-یک نمایش مرعوب کننده

در جام‌جهانی 2018 رویای صعود به مرحله دوم مسابقات به غایت خود رسیده بود. پیش از قرعه کشی با قدرتی که از تیم خودمان سراغ داشتیم، در انتظار گروهی مناسب بودیم تا به رویایمان دست پیدا کنیم اما قرار گرفتن در کنار پرتغال، اسپانیا و مراکش که هر کدام با عنوانی بزرگ به روسیه می‌آمدند. شوق و عطش ما را فرو نشاند و دیگر فقط آرزویمان این شده بود که شکست‌های تلخی نخوریم. اما تیم ملی در جام جهانی چهره متفاوتی داشت. پس از پیروزی ارزشمند مقابل مراکش، دربرابر دو غول فوتبال جهان یعنی اسپانیا و پرتغال اگرچه فوتبال چشم‌نوازی ارائه ندادیم اما از نظر تاکتیکی و نظم تیمی جزو بهترین‌ تیم‌های جام لقب گرفتیم و تا برتری مقابل پرتغال و صعود به عنوان تیم سرگروه پیش رفتیم اما بدشانسی یقه تیم را گرفت و با از دست رفتن موقعیت ایده‌آل طارمی، بازهم حذف نصیبمان شد.

*عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار