PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۳۵۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰

کیهان ورزشی-

مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی روسیه هم به پایان رسید و فوتبال دنیا 8 تیم برتر راه یافته به مرحله بعد را شناخت؛ تیم‌هایی که در میان آنها نام‌هایی را می‌بینیم که رسیدن‌شان به این نقطه کمتر از حذف شدن بزرگان فوتبال دنیا جای شگفتی ندارد. پس از 4 روز رقابت در این مرحله، تیم‌های برزیل، فرانسه، اروگوئه، بلژیک، روسیه، کرواسی، سوئد و انگلیس به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کردند که در این بین روسیه برای اولین بار به چنین دستاوردی می‌رسد. روسیه، کرواسی و انگلیس با برتری در ضربات پنالتی حریفان خود را شکست دادند اما برزیل و فرانسه قاطعانه از مرحله یک هشتم عبور کردند.

در این مرحله 24 گل به ثمر رسید که بازی تیم‌های فرانسه و آرژانتین پرگل‌ترین بازی بود. بیشترین کارت زرد در بازی انگلیس و کلمبیا از جیب داور بیرون آمد و در بازی ژاپن و بلژیک کمترین کارت زرد به بازیکنان نشان داده شد. همچنین سریعترین گل را در این مرحله پولسن از دانمارک در دقیقه اول بازی وارد دروازه کرواسی کرد. دیرترین گل را هم ناصر شادلی بلژیکی در آخرین ثانیه بازی به ژاپن زد تا تیمش به برتری 3-2 برسد البته کلمبیا، برزیل و آرژانتین تیم‌هایی بودند که در وقت‌های اضافه موفق به گلزنی شده بودند.

برای اولین بار در تاریخ فوتبال چهارمین تعویض به قوانین اضافه شد که در بازی کرواسی و دانمارک مورد استفاده قرار گرفت؛ دیداری که در آن کرواسی می‌توانست با یک پنالتی بدست آمده در دقیقه 115 بازی حریفش را شکست دهد اما اشمایکل آن را مهار کرد. در این بازی دروازه‌بان‌ها در ضیافت پنالتی‌ها 5 ضربه را مهار کردند که در نوع خود یک رکورد بود. سوباشیچ کروات با مهار 3 پنالتی یک رکورد جاودانه را بر جای گذاشت. همچنین در بازی تیم‌های سوئد و سوئیس داور به اشتباه یک پنالتی اعلام کرد که به کمک VAR آن را از سوئدی‌ها پس گرفت.

در این مرحله تیم‌های بزرگی جون آرژانتین، اسپانیا، پرتغال از جام کنار رفتند و بلژیک و انگلیس تا حذف فاصله‌ای نداشتند. در جامی که فوتبال نشان داد دیگر تیم‌ها باهم فاصله چندانی ندارند، اگر تیمی همچون کرواسی یا سوئد به فینال راه یافتند، تعجب نکنید. حال مروری می‌کنیم بر آنچه در این مرحله گذشت.

اسپانیا 1(3)-روسیه 1(4)؛ قهرمانی به نام آکینفیف

اسپانیا در 4 بازی خود به طور میانگین 69 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت که طبق آمار فیفا در بازی مقابل روسیه این میزان مالکیت به 75 درصد رسید. با این حال این مقدار مالکیت هیچگاه نتوانست به گل یا افتخاری دیگر ختم شود. این تیم هیچ وقت ایده‌ای برای ضربات پنالتی مقابل میزبان مسابقات نداشت؛ تیمی که در طول 120 دقیقه بیش از 1000 پاس داد اما فقط 9 شوت درون چارچوب داشت. از سوی دیگر داوید ده‌خیا که در لیگ برتر با پیراهن منچستریونایتد به اعتبار زیادی رسیده، در تیم ملی کشورش از 7 شوتی که در جام‌جهانی با آن مواجه شد، 6 گل خورد. در مقابل همتایش ایگور آکینفیف در ضربات پنالتی در نقش یک قهرمان ظاهر شد و با مهار دو ضربه پنالتی سبب شد تا تیم کشورش که پایین‌ترین رنکینگ را میان تیم‌ها داشت، همچنان به ماجراجویی خود در جام جهانی ادامه دهد.

آنچه در مرحله یک هشتم‌نهایی گذشت؛ اشک غول‌ها

آرژانتین 3-فرانسه 4؛ امباپه جوان مسی را از پای درآورد

باید منصفانه گفت که آرژانتین نسبت به سه بازی مرحله گروهی بهتر بود چراکه آنها با زحمت به مرحله حذفی رسیدند اما مقابل فرانسه با داشتن 64 درصد مالکیت توپ نمایش خوبی داشتند. رویارویی با فرانسه در مرحله یک هشتم نهایی پایان کار مسی و هم‌تیمی‌هایش بود. امباپه اگرچه تنها 19 سال دارد اما با دو گلی که زد توانست بر عملکرد لیونل مسی سایه بیندازد و منجر به بهترین عملکرد فرانسه تا اینجای جام شود. او که به طور قرضی از موناکو به پاریسن‌ژرمن رفته است، به اولین بازیکن جوانی تبدیل شد که که توانسته در یک بازی دو گل بزند. پیش‌تر پله در جام‌جهانی 1958 دو گل زده بود. فرانسه در حالی 4-3 آرژانتین را شکست داد که تنها 41 درصد از زمان بازی توپ را در اختیار داشت و حالا آنها اروگوئه را در پیش دارند.

آنچه در مرحله یک هشتم‌نهایی گذشت؛ اشک غول‌ها

اروگوئه 2-پرتغال 1؛ وقتی کاوانی، رونالدو را محو می‌کند

اروگوئه هم از روشی مشابه با روسیه و فرانسه توانست پرتغال را شکست دهد. تیم اسکار تابارز فقط 39 درصد مالکیت توپ را داشت اما توانست 2-1 پرتغال را از پیش بردارد. این در حالی بود که فوق ستاره این تیم، کریستیانو رونالدو فرسنگ‌ها با آن چیزی که مورد انتظار بود، فاصله داشت و به نظر می‌رسید اسیر تاکتیک‌های اروگوئه شده است. تابارز پس از پیروزی تیمش گفت"فرضیه اشتباهی که وجود دارد این است که گمان می‌شود داشتن مالکیت بیشتر توپ باعث می‌شود شما فرصت‌های گلزنی بیشتری بدست آورید اما اگر شما مالکیت توپ را نداشته باشید بهتر می‌توانید خودتان را به تیم حریف تحمیل کنید".

آنچه در مرحله یک هشتم‌نهایی گذشت؛ اشک غول‌ها

کرواسی 1(3)- دانمارک 1(2)؛ قهرمانان دروازه‌ها

کرواسی و دانمارک به اولین تیم‌هایی در تاریخ جام جهانی بدل شدند که موفق شدند ضربات پنالتی یکدیگر را 5 بار مهار کنند. کسپر اشمایکل به آنکه دو پنالتی را مهار کرد و در جریان بازی پنالتی لوکا مودریچ را هم گرفت، اما بازهم در ترکیب تیم بازنده قرار داشت. در سوی مقابل سوباشیچ 3 پنالتی را گرفت تا با یک عملکرد قهرمانانه تیمش را به مرحله یک چهارم نهایی برساند. شاید رسیدن به این نقطه برای دانمارکی‌ها خوب بود اما آنچه که پدر کسپر و دروازه‌بان سابق تیم ملی دانمارک یعنی پیتر اشمایکل دید، یک نمایش تحسین‌برانگیز و قابل ستایش از پسرش بود. او از سال 1987 تا 2001 موفق شد 129 بازی ملی برای دانمارک انجام دهد اما در این جام‌جهانی پسرش توانست رکورد بسته نگه داشتن دروازه دانمارک در بازی‌های اخیر به 533 دقیقه برساند تا بدون آنکه خودش خبر داشته باشد، رکورد پدرش را بشکند.

آنچه در مرحله یک هشتم‌نهایی گذشت؛ اشک غول‌ها

بلژیک 3-ژاپن 2؛ ردپای سامورائی‌ها روی بدن شیاطین سرخ

بلژیک در گروه خودش اول شد تا برای ادامه دادن به مسیر رویای خود ناچار باشد از سمت سخت‌تر جدول جام‌جهانی حرکت کند. شاید آنها توجه زیادی به بازی اول خود در این مرحله مقابل ژاپن یا تیمی که در رده 58 فیفا قرار گرفته، نداشتند و یا شاید توجه به این تیم را ضروری نمی‌دانستند. ژاپن هیچگاه تا پیش از این مسابقه موفق نشده بود در مرحله حذفی گلی به ثمر برساند اما دو بار گلزنی تنها در 4 دقیقه باعث شد تا عدم پیروزی این تیم در پایان بازی، لقب بدشانس را از آن این تیم کند. از سوی دیگر بلژیک به اولین تیمی تبدیل شد که پس از آلمان غربی در سال 1970، موفق شده وقتی دو گل غقب می‌افتد را جبران کند و در کمتر از 30 ثانیه مانده به پایان بازی، حکم صعود خود را بگیرد. گل ناصر شادلی نهمین گل پیروزی بخش این جام بود که بعد از دقیقه 90 به ثمر رسید. این در حالی است که در 5 دوره قبلی جام‌جهانی تعداد چنین گل‌هایی مجموعا به ده می‌رسد.

آنچه در مرحله یک هشتم‌نهایی گذشت؛ اشک غول‌ها

برزیل 2- مکزیک 0؛ نیمار برای عبور از مکزیک کافی بود

برزیل موفق شد برای هفتمین دوره متوالی به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی راه پیدا کند. آنها بازی به بازی بهتر شده‌اند که بخش عمده‌ای از آن متوجه نیمار می‌شود؛ بازیکنی تاکنون 23 بار رویش خطا شده تا از این حیث سرآمد باشد. او در این بازی یک گل زد و یک پاس گل داد تا ایفای نقش وی برای عبور از مکزیک کافی باشد. اگرچه درباره مهارت‌هایش درون زمین و هنرمندی دراماتیکش در خارج از زمین اظهارنظرهای مختلفی می‌شود اما باید پذیرفت که او در غیاب رونالدو و مسی جذابترین بازیکن جام است. این را از اینستاگرام وی با 98 میلیون دنبال کننده می‌توان فهمید.

آنچه در مرحله یک هشتم‌نهایی گذشت؛ اشک غول‌ها

سوئد 1-سوئیس 0؛ دقیق مثل ساعت سوئیسی

در واقع باید اینگونه باشد که تیم سوئیس مثل ساعت‌هایش دقیق کار کند اما این سوئد بود که چنین عملکردی داشت. سوئدی که با حذف شگفت‌انگیز ایتالیا در پلی‌آف به جام جهانی رسیده و با قرار گرفتن در صدر جدول گروهی که در آن آلمان قرار داشت، ارزش‌هایش به اثبات رسانده بود، سوئیس را هم متحیر کرد. سوئد از هر حیث در این بازی از سوئیس کمتر بود و بالواقع جای بازیکن بزرگی چون زلاتان ابراهیموویچ در این تیم خالی بود اما بازیکنان این تیم در هماهنگی بی‌نظیر بودند. آنها یک اتحاد قدرتمند را ایجاد کرده‌اند و با آنکه سوئیس دو سوم بازی را در اختیار داشت، این سوئد بود که با پیروزی زمین را ترک کرد.

آنچه در مرحله یک هشتم‌نهایی گذشت؛ اشک غول‌ها

انگلیس 1(4)- کلمبیا1(3)؛ قلب شکسته‌ای که التیام یافت

تا پیش از اینکه انگلیس در مرحله یک هشتم با کلمبیا مواجه شود، یک رکورد تلخ را در جام‌جهانی به نام خود ثبت کرده بود و آن شکست در هر سه دیدار خود در تاریخ جام جهانی بود که به ضیافت پنالتی کشیده شد. حالا آمار و ارفام تغییر کرده چراکه اریک دایر توانست این طلسم را بشکند و تیم گرت ساوتیگت را به جمع هشت تیم برساند. انگلیس در 12 سال گذشته نتوانسته بود در مرحله حذفی به پیروزی برسد و آنها تنها دوبار در سال 1990 برنده بودند. سیاست ساوتگیت برای استفاده از تیم دوم در بازی مقابل بلژیک و شکست مقابل این تیم جواب داد و حالا آنها از رویارویی با برزیل، فرانسه، اروگوئه و بلژیک تا فینال اجتناب می‌کنند.

*عرفان خماند
آنچه در مرحله یک هشتم‌نهایی گذشت؛ اشک غول‌ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها