PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
برای اولین بار تمام تیم‌های قاره آمریکای جنوبی پیش از نیمه‌نهایی جام‌جهانی حذف شدند.

کیهان ورزشی-

همان روزی که شیلی به عنوان قهرمان کوپا آمریکا از رسیدن به جام‌جهانی بازماند، می‌شد حدس زد که تیم‌های قاره آمریکای جنوبی یکی از بازوهای قدرت خود را برای عرض اندام در جام‌جهانی از دست خواهند داد. پرو با وجود نمایش چشم نوازی که داشت، تیمی نبود که بتواند برای سرزمین فوتبال‌های ناب، اعاده حیثیت کند. با این حال 4 تیم این قاره توانستند به مرحله بعد صعود کنند که البته آرژانتین تا بازماندن از رفتن به مرحله حذفی تنها 5 دقیقه فاصله داشت.

قرعه این 4 تیم در مرحله بعد آنقدر بد بود که بتواند حداقل مانع صعود دو تیم شود. برخورد آرژانتین با فرانسه مدعی قهرمانی، منجر با وداع زودهنگام مسی و یارانش شد. با نمایش ضعیفی که آلبی سلسته داشت، حذف این تیم به دست شاگردان دیدیه دشام دور از ذهن نبود. آرژانتین پس از پرو دومین تیم حذف شده آمریکای جنوبی بود. برای رسیدن به شبی که سومین تیم از جام کنار رفت، اروگوئه و برزیل در دیدارهایی نزدیک پرتغال و مکزیک را از گردونه مسابقات خارج رکدند.

اما در شبی که کلمبیا مقابل انگلیس با بدشانسی در ضربات پنالتی شکست خورد، کمتر کسی تصور می‌کرد تیم پکرمن بدون داشتن خامس رودریگز بتواند تا آخرین لحظاتی که بازی جریان دارد نفس انگلیسی‌ها را به شماره بیندازد و میان ماندن و رفتن تنها به فاصله کوتاهی چون دو ضربه پنالتی برسد. کلمبیا و ستاره‌هایش، تیمی که دوست داشتنی بود، تیمی که خوب می‌جنگید و برای بقا در جام هم هنرنمایی می‌کرد و هم رقیبان را نبردهای تن به تن می‌کشاند، با جام بیست و یکم وداع کرد تا تنها دو تیم که روی هم 7 قهرمانی جهان را با ستاره‌های روی سینه‌هایشان به دنیا نشان می‌دادند، از آمریکای جنوبی در روسیه بمانند.

قرعه سختی که دامین‌گیر این تیم‌ها بود باردیگر آنها را به چالشی سخت کشاند. برزیل چشم در چشم بلژیک مدعی و اروگوئه رهسپار فرانسه دچار شده به یک رنسانس عظیم.

خورشید‌های آبی با سوارز و بدون کاوانی اگرچه برای زورآزمایی مقابل خروس‌های جوانی که ستاره شده بودند، قدرت کافی نداشتند اما اشتباه مرگبار موسلارا کافی بود تا همه امیدها بر باد برود و اروگوئه با همان دو قهرمانی در تاریخ جام باقی بماند. ناکامی اسکار تابارس با اروگوئه برای صعود به فینال جام‌جهانی به 4 دوره رسید تا شاید این مربی 71 ساله به کارش با این تیم پایان دهد.

در فاصله چند ساعت پس از حذف اروگوئه، برزیل مقابل بلژیکی قرار گرفت که با تمام ستاره‌هایش که از آن به عنوان نسل طلایی فوتبال این کشور یاد می‌شود، برای اولین قهرمانی پا به روسیه گذاشته است. 30 دقیقه برای این ستاره‌ها کافی بود تا آنها نه فقط با دو گل از تنها تیم 5 ستاره جهان پیش بیفتند بلکه خاطره بازی نیمه نهایی سال 2014 میان برزیل و آلمان را که در آن ژرمن‌ها در همین مدت زمان 5 گل به سله‌سائو زدند را زنده کنند.

دو گل که یکی از آنها گل به خودی فرناندینیو بود و دیگر از شوت دی‌بروین بدست آمد، کافی بود تا گل آگوستو بی‌اثر بماند و در شبی که نیمار روی اعصاب هواداران برزیل بود، برزیل برای چهارمین دوره متوالی نتواند به فینال جام برسد. بدین ترتیب بلژیک و فرانسه به نیمه نهایی رسیدند تا با توجه به اینکه در سوی دیگر هم هر دو تیم راه یافته اروپایی هستند، یکی نیمه نهایی تمام اروپایی را شاهد باشیم. مرحله‌ای که برای اولین بار در تاریخ خود هیچ یک از تیم‌های ایتالیا، آلمان، برزیل و آرژانتین را نمی‌بیند.

*خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار