PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۳۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
بلژیک، فرانسه، کرواسی و انگلیس نیمه‌نهایی جام بیست و یکم را برگزار می‌کنند.

کیهان ورزشی-

تنها 4 بازی دیگر تا پایان جام بیست و یکم باقی مانده است. با عبور کرواسی از روسیه میزبان، ترکیب 4 تیم مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی روسیه مشخص شد و حالا باید بلژیک مقابل فرانسه قرار بگیرد و کرواسی به مصاف انگلیس برود. این یعنی دو امکان متفاوت برای قهرمان جهان؛ اول رسیدن قهرمانی‌های فرانسه و انگلیس به عدد دو یا آنکه یک قهرمان جدید از میان بلژیک و کرواسی معرفی شود. در غیاب تیم‌هایی که 18 قهرمانی دیگر تاریخ مسابقات را در تالار افتخارات خود دارند، تیم‌هایی به این مرحله رسیدند که شاید هیجان نیمه نهایی‌های گذشته را با خود به همراه نیاورده باشند. در روسیه برای پنجمین بار در تاریخ جام جهانی شاهد 4 تیم از اروپا در نیمه نهایی هستیم و جای خالی تیم‌های منطقه آمریکا به چشم می‌آید. پیش از این در سال‌ 1934 ایتالیا، چکسلواکی، آلمان و اتریش در سال 1966 انگلیس، آلمان غربی، پرتغال و شوروی در سال 1982 اسپانیا، ایتالیا، آلمان غربی، لهستان و در سال 2006 آلمان، فرانسه، ایتالیا و پرتغال به این مرحله رسیده بودند. بدین ترتیب برای دوازدهمین بار جام‌جهانی به یک تیم اروپایی خواهد رسید اما کدام‌یک بخت بیشتری برای تصاحب قهرمانی دارند؟

بلژیک-فرانسه؛ کدام نسل طلایی می‌سوزد؟

فرانسه و بلژیک دو تیمی‌ هستند که از همان اول جام پیش بینی می‌شد بتوانند خودشان را به این مرحله و حتی فینال برسند. تیم‌هایی که با نسل طلایی جدیدی به مسابقات آمده‌اند تا تاریخ‌ساز شوند. بلژیک در مرحله گروهی هر سه تیم را شکست داد. آنها ابتدا پاناما را در هم کوبیدند و در ادامه همین کار را با پاناما انجام دادند. پیروزی خفیف یک بر صفر مقابل انگلیس با تیم دوم، آنها را به قرعه سخت جدول پلی‌آف که برزیل، فرانسه، اروگوئه، پرتغال و آرژانتین را در خود داشت، فرستاد اما آنها روند زدن دو گل در هر بازی را حفظ کردند و با عبور از ژاپن و برزیل به سد محکمی چون فرانسه رسیدند. تیم مارتینز با درخشش ستاره‌هایی چون کوین دی‌بروین، ادن هازارد و روملو لوکاکو که در لیگ برتر انگلیس رقیب یکدیگر هستند، به نیمه‌نهایی رسید تا بلژیک پس از جام‌جهانی 1986 باردیگر به چنین نقطه‌ای از جام برسد. در آن دوره بلژیک چهارم شد اما تیم کنونی توانایی آن را دارد که بلژیک را به اولین قهرمانی خود برساند. در این دو بازی باقی مانده لوکاکو که تاکنون 4 گل زده، فرصت دارد تا برای کسب کفش طلا که در حال حاضر هری کین با 6 گل آن را در دستان خود دارد، تلاش کند.

تیم ملی فوتبال فرانسه پس از پشت سر گذاشتن تیم هایی چون استرالیا، دانمارک، پرو، آرژانتین و اروگوئه خود را در قامت مدعی کسب جام زرین جهانی معرفی کرد تا حالا منتظر بازی روز سه شنبه با بلژیک باشد. دیدیه دشان که در دوره قبل نتوانست از پس برزیل برآید و تیمش با ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان حذف شد، در این دوره با نسلی جوان و سرشناس به ماجراجویی خود همچنان ادامه می‌دهد و شاید از دید بسیاری از کارشناسان شانس اول قهرمان باشد. فرانسه که آخرین قهرمانی خود را ۲۰ سال پیش با هدایت «امه ژاکه» و عملکرد فوق العاده بازیکنانی نظیر زین الدین زیدان، یوری ژورکائف، فابیان بارتز، لوران بلان و مارسل دسایی کسب کند حالا با بازیکنانی همچون کیلیان امباپه، آنتونی گریزمان، عثمان دمبله و ... به فکر تکرار قهرمانی جهان است. فرانسه با حذف دو تیم آمریکای جنوبی یعنی آرژانتین و اروگوئه به نیمه‌نهایی رسید و برای قهرمانی دو حریف اروپایی را در پیش دارد که اولین آنها اتفاقا فرانسوی زبان است.

انگلیس-کرواسی؛ جنگ تاکتیک‌ها

منتقدان تیم کرواسی بر این باورند که تیم زلاتکو دالیچ آن شادابی اول مسابقات را ندارد و پس از سه برد متوالی مقابل نیجریه، آرژانتین و ایسلند، به سختی توانست دانمارک و روسیه را از پیش بردارد. آنها حالا در شرایطی به مصاف انگلیس می‌آیند که دو بازی سنگین 120 دقیقه‌ای را پشت سرگذاشته‌اند و همین شاید به نقطه ضعف احتمالی آنها تبدیل شود. کرواسی اما دو ستاره دارد که اگرچه در بارسلونا و رئال مادرید رقیب یکدیگرند ولی در تیم ملی مسیر صعود تیمشان را به نیمه نهایی تا اینجا به خوبی هموار کرده‌اند. راکیتیچ و مودریچ بازیکنانی هستند که قدرت خط میانی کرواسی را بیش از هر تیمی کرده‌اند، مساله‌ای که چالش اصلی ساوتگیت و شاگردانش در نیمه‌نهایی خواهد بود. کرواسی همچون فرانسه پس از 20 سال به نیمه‌نهایی رسید و حالا نمی‌خواهد فرصت رسیدن به فینال را از دست بدهد. کرواسی را اگر بهترین تیم تاکتیکی جام نخوانیم می توانیم در زمره فنی ترین تیم ها قرار دهیم.

در سوی مقابل انگلیس هم از نظر تاکتیکی و تکنیکی در میان بهترین‌های جام قرار دارد که همین می‌تواند تقابل دو تیم را به جنگ تاکتیک‌ها بدل کند. سه شیرها در گذشته بازیکنانی همچون دیوید بکهام، دیوید سیمن، استیون جرارد و فرانک لمپارد و ... را در اختیار داشت که آرزوی هر کشوری بود تا یکی از سوپراستارهای فوتبال دنیا را در اختیار داشته باشد. اما تمام این بازیکنان نتوانستند حضور در نیمه نهایی جام جهانی را تجربه کنند تا حالا امیدهایشان به تصمیمات گرت ساوت گیت سرمربی انگلیس و ساق پای بازیکنانی نظیر هری کین، لینگارد و استرلینگ باشد تا آرزوی دیرینه آنها را با پیروزی مقابل کروات ها برآورده کنند و فینالیست جام لقب بگیرند.

برنامه دیدارهای مرحله نیمه نهایی جام بیست و یکم به شرح زیر است:

سه شنبه ۱۹ تیر:

* فرانسه - بلژیک - ساعت ۲۲:۳۰ - ورزشگاه سن پترزبورگ

چهارشنبه ۲۰ تیر:

* انگلیس - کرواسی - ساعت ۲۲:۳۰ - ورزشگاه لوژنیکی مسکو

* عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار