فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۳۶۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵



کیهان ورزشی-


اوج هیجان پیش از آغاز رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران، زمانی رقم خواهد خورد که دو تیم بزرگ پایتخت در قالب سوپرجام دربی دیگری را به نمایش بگذارند.

دربی در هر قالب و فرمی که باشد برای دو تیم و هواداران شان از اهمیت بالایی برخوردار است و فحوای این اتفاق با اهمیت، در یک جمله کهنه و رایج میان تماشاگران سرخابی نهفته است:« دربی را ببر، جام را بده!»

آنها نمی خواهند فصل پیش رو را با یک تلخی بی حد و حصر آغاز کنند لذا باخت احتمالی در دربی سوپرجام که قرار است 29 تیر ماه برگزار شود به آسانی برایشان قابل هضم نیست.

شاید همین نگرانی ها موجب شده تا هر دو مربی، چه برانکو که این روزها خود را موافق برگزاری این مسابقه می داند و چه شفر که رسما مخالفت خود را با برگزاری سوپر جام اعلام کرده است، دغدغه عبور به سلامت از این شهرآورد را داشته باشند.

آنان که مردانی با تجربه و آشنا به فضای روی سکوها هستند، متوجه شده اند که اگر این بازی برایشان با شکست توام شود، تیغ تیز انتقادات خیلی زودتر از آنچه تصورش را دارند بالای سرشان قرار خواهد گرفت.

البته در این میان نگاه سرمربی کروات پرسپولیس اندکی متفاوت است و وی که می داند تیمش هنوز بابت شکست یک گله دربی آخر زخم خورده است، بدش نمی آید تا این فرصت را به مثابه بزنگاه جبران در نظر بگیرد و به استقلال ضربه بزند؛ بویژه در این روزها که بحران نقل و انتقالات سر و شکل نامناسبی به اردوگاه آبی ها بخشیده است.

فضای عجیب این روزهای باشگاه آبی، سرخپوشان را به برگزاری دربی 29 تیر تهییج می کند، هرچند تاریخچه این دربی ها موید یک مسئله است که همیشه آماده بودن و بی حاشیه بودن یک تیم ضامن موفقیت آن در دربی نبوده و چه بسیار دربی ها که تیم مستاصل و بحران زده پیش از سوت داور، خوشبخت پایان نود دقیقه لقب گرفته است.

داستان استقلال و شفر اما از اساس متفاوت است. مرد آلمانی نمی خواهد با این تیم بهم ریخته که به دلیل ضعف بخش نقل و انتقالاتی باشگاه دچار استحاله شده است قبل از لیگ با رقیب سنتی دیدار کند.

گرچه شفر هرگز این موضوع را از دلایل مخالفت خود با برگزاری مسابقه سوپر جام اعلام نکرده تا از سوی هواداران تیم رقیب متهم به ترسو بودن نشود، اما آگاهی او از سر و شکل استقلال کنونی  می گوید: الان فقط ورود به بازی با رقیب سنتی نیست.


گزارش «کیهان ورزشی» از پشت پرده دربی پر حرف و حدیث/ فدراسیون فوتبال زیر ذره بین سرخابی ها

مرد آلمانی و دو دلیل عجیب

سرمربی استقلال در آخرین مصاحبه خود که دو روز قبل در حاشیه تمرین استقلال انجام شد اعلام کرد که برگزاری این بازی ممکن است به مصدومیت ملی پوشانش که تازه از جام جهانی بازگشته اند منجر شود. این جمله در حالی مطرح شده که از بین چهار ملی پوش استقلال، ابراهیمی که جلای تیمش کرده و حالا دیگر استقلالی نیست، روزبه چشمی که مصدوم است و پژمان منتظری و مجید حسینی نیز آینده کاری شان در باشگاه استقلال در هاله ای از ابهام قرار دارد و زمزمه جدایی شان به گوش می رسد.

دومین علت مخالفت شفر با برگزاری این مسابقه، به زعم مرد آلمانی نزدیکی آن با رقابت های لیگ قهرمانان آسیا یعنی هفته اول شهریور ماه است اما این نزدیکی زمانی بیش از یک ماه خواهد بود لذا سازمان لیگ فدراسیون فوتبال آن را پذیرفتنی نمی داند.

مسئولان باشگاه استقلال که مقدمات حضور تیم شان در اردوی ترکیه را فراهم کرده بوند و حتی قصد سفری کوتاه مدت به آلمان را دارند تا در انجا مسابقه ای دوستانه برگزار کنند طی یک هفته گذشته رایزنی هایی را با مقامات ارشد فدراسیون فوتبال و حتی وزارت ورزش و جوانان انجام دادند که آن رایزنی ها تا این لحظه حاصلی در بر نداشته است.

آنها طی دو روز گذشته با مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال نیز مذاکراتی را داشتند اما فدراسیون فوتبال تاکنون نرمشی نشان نداده و از آنجایی که یک طرف این بازی یعنی باشگاه پرسپولیس خواسته ای مبنی بر لغو ارائه نکرده است، تحقق خواسته استقلالی ها ممکن نیست.

سوی دیگر ماجرا خود سازمان لیگ است که محکم و جدی پای برگزاری دربی 29 تیرماه ایستاده و می خواهد پایبندی اش به اصول کاری را به نمایش بگذارد.

سعید فتاحی مسول برگزاری مسابقات حتی پا را فراتر گذاشته و دو روز قبل در مصاحبه ای مدعی شد که اگر استقلال از حضور در دربی سر باز بزند با جریمه میلیاردی روبرو خواهد شد.

در همین زمینه پندار خمارلو مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس به خبرنگار ما گفت:«حرف تازه ای نیست و صحبت و موضع باشگاه ما درواقع همان صحبت هایی است که آقای گرشاسبی چند روز قبل اعلام کردند. ما آماده برگزاری این بازی هستیم و درخواستی هم برای لغو نداده ایم. آقای برانکو نیز الان که در اردو هستیم از آمادگی تیم برای مسابقه سوپر جام سخن می گویند.»

گزارش «کیهان ورزشی» از پشت پرده دربی پر حرف و حدیث/ فدراسیون فوتبال زیر ذره بین سرخابی ها


عبدالهی: ترس کدام است؛مگر قرار دعوا داریم؟

طبق برنامه ای که استقلالی ها تدارک دیده اند حضور آنها در ترکیه و سپس سفرشان به کشور آلمان تا تاریخ 31 تیرماه به طول می انجامد و عملا دو روز بعد از تاریخ برگزاری دیدار سوپر جام به ایران بر می گردند!

نصرالله عبداللهی سرپرت استقلال به خبرنگار ما گفت:«ما نامه رسمی زده ایم و از فدراسیون خواسته ایم تا کمک کند و تاریخ بازی را تغییر دهد اما هنوز خبری نشده است. شرایط اردویی ما به شکلی است که نمی توانیم در آن تاریخ تهران باشیم.»

وی در پاسخ به این موضوع که گفته می شود استقلالی ها به دلیل ناآماده بودن بازیکنان خود از مواجهه با پرسپولیس نگران هستند گفت:«این چه حرفی است؟ مگر با آنها قرار دعواداریم که بترسیم یا آنها بترسند. یک بازی فوتبال است که بهتر است در زمان دیگری برگزار شود.»

فدراسیون فوتبال و تصمیمی مهم

استقلالی ها روز گذشته تهران را به مقصد ترکیه ترک کردند تا فدراسیون فوتبال بماند و یک تصمیم مهم درباره دربی تیرماه.

مهدی تاج که نشان داده در مواجهه با چنین اتفاقاتی محافظه کارانه و البته با در نظر گرفتن حواشی احتمالی عمل می کند حالا دو راه دارد؛ دو راهی که انتخاب هر کدام از آنها به معنای پذیرش موج حملات نیمی از جامعه هواداری فوتبال ایران خواهد شد :1- لغو دیدار 19 تیرو پایان دادن به داستان اخیر 2- ایستادن بر سر تصمیم قبلی و برخورد با غایب احتمالی دربی.

باید منتظر ماند و دید که فدراسیون در نهایت چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد، هر چند از نگاه ما تحت هر شرایطی باید اصول را در نظر گرفت و با فاکتور گرفتن از فشارها و دلخوری ها به برنامه ای که ریخته شده پایبند بود.

فوتبال ما برای آنکه حرفه ای بودن را در عمل نیز ثابت کند باید بر سر برنامه های خود باقی بماند.


*حمید ترابپور

برچسب ها: دربی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار