PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۳۶۰۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
علیرضا بیرانوند دروازه بانی که یک شبه ره صد ساله رفت
علیرضا بیرانوند دروازه بان لرستانی و ملی پوش تیم پرسپولیس در جام جهانی 2018 روسیه سه بازی ارزشمند و خاطره انگیز برای تیم ملی ایران انجام داد. سه بازی که در تاریخ فوتبال جام جهانی ثبت شد و قطعا نام علیرضا بیرانوند گلر تیم ملی ایران برای سیو های تماشایی اش در خاطر دوستداران فوتبال باقی خواهند ماند . او با مهار پنالتی کریس رونالدو برترین بازیکن جهان در جریان دیدار ایران و پرتغال یک شبه ره صد ساله را طی کرد. بیرانوند در دو بازی مراکش و اسپانیا هم با واکنش های فوق العاده خود تحسین همگان را برانگیخت و جایگاهی قابل احترام برای خود در فوتبال جهان پیدا کرد. دروازه بان شجاع فوتبال ما اینک با پیشنهاداتی از سوی تیم های اروپایی مواجه شده و از طرفی باشگاه پرسپولیس هم در دوران محرومیت خود در فصل نقل و انتقالات نیاز مبرم به بیرانوند دارد و حالا علیرضا بر سر دو راهی مانده است.گرچه او در گفت وگوهای خود بارها به شرایط دشوار پرسپولیسی ها در نیم فصل لیگ هجدهم اشاره کرده اما پیشنهادات رسیده وسوسه انگیز است.

امیدوارم در جام ملت های آسیا جبران کنیم

-علیرضا بیرانوند دروازه بان ملی پوش تیم پرسپولیس ،بدون شک یکی از برترین بازیکنان ایران در جام جهانی 2018 روسیه بود.مرد شماره یک تیم ملی ایران مثل سایر ملی پوشان هدف مشترکی داشت و آن هم صعود از مرحله گروهی بود ولی تیم ایران با بدشانسی فرصت راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی را از دست داد. بیرانوند در این خصوص می گوید:دوست داشتیم هدیه خوبی به مردم ایران بدهیم .متاسفانه تیم ملی موفق نشد. امیدوارم در جام ملت های آسیا که چندین ماه دیگر برگزار می شود بتوانیم جبران کنیم.

-او ادامه داد: ان‌شاءا... با کارلوس ‌کروش قهرمان آسیا می‌شویم. همین جا می‌گویم اگر ایشان تا جام جهانی 2022 قطر در تیم ملی بماند، ما به مرحله بعدی جام جهانی صعود خواهیم کرد . أصلا در این زمینه شک نکنید.

-وی در مورد این که به عنوان دروازه بان شماره یک تیم ملی انتخاب شد ،می گوید:انتظار فیکس بودن در تیم ملی را داشتم چون در بازی های مقدماتی دروازه بان اول بودم ولی آنقدر که رسانه ها فشار می آوردند و می گفتند که ایران قرار است درون دروازه سورپرایز داشته باشد. آنقدر می گفتند که من ترسیده بودم نکند واقعا این ها چیزی می دانند که من نمی دانم.

-بیرانوند اضافه کرد:وقتی در اردوی ترکیه بودیم باورم نمی شد که من در این اردوی تیم ملی هستم. نگاهی به گذشته خودم می کردم و حقیقتا باورم نمی شد که در اردوی پایانی تیم ملی پیش از جام جهانی روسیه حضور داشته باشم.وقتی با تیم ملی به روسیه رفتیم چند روزی به این مسائل فکر می کردم و سرگیجه داشتم و أصلا نمی دانستم که پیرامونم چه می گذرد.

کروش برای ما فیلم های جنگی و گاوبازی پخش می کرد

-مرد شماره یک تیم ملی با اشاره به برنامه های روانشناسی کارلوس کروش برای ارتقای روحی ملی پوشان می گوید:کارلوس کروش روانشناس بزرگی است. هر گاه برای ناهار یا شام سر میز می رفتیم برای ما صحنه های فیلم های جنگی یا مثلا فیلم های گاوبازی را پخش می کرد تا ما انگیزه بگیریم و از نظر روحی و روانی متحول شویم. همیشه ما را برای جنگیدن آماده می کرد تا در میدان مسابقه روحیه جنگندگی داشته باشیم. کروش مدام از جنگندگی در بازیهای بزرگ و حساس صحبت می کرد و دیدیم که تیم ملی در سه مسابقه مهم خود در جام جهانی جنگنده ظاهر شد و حتی شانس صعود به مرحله بعدی جام جهانی را داشت.

-بیرانوند ادامه داد: امیدوارم کارلوس کروش و کادرفنی اش در تیم ملی حفظ شوند تا ما با او و کادر خوبش به جام ملت های آسیا برویم و به موفقیت بزرگی در این دوره جام ملت های آسیا برسیم.

-دروازه بان شماره یک تیم ملی اضافه کرد:کروش یک مربی بزرگ است. همه دنیا دیدند کارلوس کروش چه تیمی ساخته است. افتخار می‌کنم شاگرد ایشان هستم و همگی دوست داشتیم با صعود به مرحله بعدی جام جهانی، جواب زحمات آقای کروش را بدهیم که نشد. حقیقتا خیلی افسوس خوردم!

-سنگربان تیم پرسپولیس خاطر نشان کرد: پس از تساوی برابر تیم پرتغال ،شیرین‌ترین و در عین حال تلخ‌ترین شب زندگی‌ام را پشت سر گذاشتم. حیف شد. ما خیلی تلاش کردیم. خیلی زجر کشیدیم و آقای کروش خیلی زحمت کشید و شبانه‌روزی کادر فنی تیم ملی کار کرد و می‌توانستیم به دور بعدی صعود کنیم، ولی متأسفانه نشد و توپ هایمان از خط دروازه حریف عبور نکرد و واقعا حیف شد!

اذیت برخی، انگیزه ام را بیشتر کرد

-بیرانوند در نخستین بازی تیم ملی در جام جهانی برابر تیم ملی مراکش نمایش تماشایی داشت و دو بار دروازه تیم ملی رابسته نگه داشت. سیو دیدنی او در نیمه دوم بازی ماندگار شد. او دراین باره می گوید: در بازی برابر تیم ملی مراکش وقتی آن شیرجه را رفتم، واقعا احساس کردم یک نیرویی من را به سمت توپ هل می دهد و فکر می کنم آن دعای خیر مردم ایران بود.در آن صحنه توپ خوبی را روانه کرنر کردم و خدا مرا کمک کرد.

-وی ادامه داد:پیش از حضورمان در جام جهانی خیلی اذیت شدم و برخی در فضای مجازی آزارم می دادند . وقتی رونالدو دروازه بوفون را در بازی رئال مادرید مقابل یوونتوس گشود برخی خطاب به من گفتند که تو چطور می خواهی مقابل رونالدو در جام جهانی درون دروازه قرار بگیری؟حتی کلیپ کوتاهی درست کرده بودند که تصویر رونالدو را روی شخصیت داعشی فیلم «به وقت شام» گذاشته بودند و زیرش نوشته بودند چطوری بیرانوند؟!همه این کارها انگیزه مرا برای درخشش در تیم ملی بیشتر کرد و سبب شد تمریناتم را بیشتر کنم و با جدیت بیشتری بر سر تمرینات حاضر شوم.

-بیرانوند اضافه کرد:وقتی یک سری کارها را علیه خود در فضای مجازی دیدم من هم در پاسخ به آن شوخی ها برای رونالدو کری خواندم و گفتم چطوری کریس؟می خواستم با این جمله روحیه کار خود را بازیابی کنم.ضمنا همان روزهایی که برای رونالدو کری خواندم بارها در فضای مجازی گفتم که «چطوری کریس» شوخی بوده است اما به خرج کسی نرفت و همه جدی اش کردند. پس از مدتی کم کم باورم شد که باید در جام جهانی در بازی برابر تیم پرتغال کاری کنم تا فردا حرف و حدیثی برایم درست نشود.

پیش از مهار پنالتی رونالدو با خدا خلوت کردم

-اوج کار بیرانوند در جام جهانی 2018 روسیه مهار پنالتی کریس رونالدو کاپیتن تیم ملی پرتغال بود. دروازه بان لرستانی تیم ملی با واکنشی عالی مانع از بازشدن دروازه تیم ایران شد و بدون شک حرکت بیرانوند هرگز از یاد دوستداران فوتبال نمی رود. او درباره صحنه مهم بازی برابر تیم ملی پرتغال می گوید:هنگامی که بازی با تصمیم داورمتوقف شد و داور برای ویدئو چک به سمت مانیتور بیرون زمین رفت حدود سه دقیقه طول کشید. در همین سه دقیقه با خدای خودم خلوت کردم و از او خواستم که پاسخ زحماتم را در همین بازی بدهد و از او خواستم که مقابل رونالدو بهترین تصمیم را بگیرم.اگرپنالتی رونالدو گل می شد شرایطم در بازی سخت تر می شد بخصوص که من چند ماه گذشته برای رونالدو کری خوانده بودم ولی خدا کمک کرد و توانستم پنالتی رونالدو را بگیرم.و در برابر دیدگان هشتاد میلیون ایرانی سربلند شوم.برایم مهم نبود که رونالدو چگونه پشت توپ ایستاده است. تصمیمم را گرفته بودم که به آن سمت شیرجه بزنم. توپ به صورت و بینی ام هم برخورد کرد و در نهایت گل نشد. خدا یك بینی بزرگ به من داده كه با آن، پنالتی رونالدو را گرفتم. بینی ام را عمل نمی‌كنم چون با آن پنالتی رونالدو را گرفتم.

یادمان نرود که طارمی گل صعودمان را زد

-بیرانوند ادامه داد: ضمنا معمولا رونالدو پنالتی خراب نمی‌کند یا حداقل ما به یاد نداریم پنالتی هدر داده باشد.آن شب خدا کمک کرد. خوشحالم و افتخار می‌کنم که ضربه پنالتی رونالدو را مهار کردم .

-وی اضافه کرد: لحظه ای که توپ رونالدو را گرفتم انگار دنیا را بغل کردم و نمی خواستم آن را از دست بدهم.لحظات جالبی بود .نتیجه تمام زحماتم را در یک لحظه دیدم و فکر می کردم اگر توپ را رها کنم دیگر آن را به دست نخواهم آورد. مهدی طارمی پس از مهار پنالتی به من گفت که انگار بازی با پرتغال از الان برایم شروع شده و کل تیم انگیزه دوباره ای پیدا کردند و تیم از نظر روحی و روانی متحول شد.لحظات خاطره انگیزی بود که ماندگار شد.

-بیرانوند خاطرنشان کرد:بطورکلی هدف این بود که به همراه همبازیانم جلوی گل‌زنی کریس رونالدو را بگیریم. او در دو بازی قبلی چهار گل برای پرتغال زده بود و خیلی هم انگیزه داشت گل پنجم خود را در جام جهانی روسیه بزند، اما به لطف خدا و تلاش همبازیانم جلوی این اتفاق گرفته شد.

-دروازه بان لرستانی پرسپولیسی ها با حمایت از مهدی طارمی تصریح کرد: مهدی از اول تا آخر بازی دویده بود. زحمت خود را کشید و نباید به خاطر یک ضربه او را ملامت کرد. مهدی طارمی هم نباید بخاطر این صحنه غصه بخورد. فراموش نکنید گل صعود ما به جام جهانی مقابل ازبکستان را همین طارمی زد. او یکی از بهترین‌های ما در جام جهانی روسیه بود.

رونالدو سر مرتضی تلافی کرد

-بیرانوند در خصوص خطای رونالدو به روی مرتضی پورعلی گنجی در جریان بازی ایران و پرتغال در جام جهانی روسیه نظر متفاوتی دارد و دراین خصوص می گوید:من ضربه پنالتی رونالدو را مهار کردم و متاسفانه او عصبانیت خود را بر سر مرتضی پورعلی گنجی خالی کرد. باید داور پاراگوئه‌ای رونالدو را به خاطر خطایش به روی مرتضی اخراج می‌کرد. همه دنیا ضربه آرنج رونالدو را بر سر صورت پورعلی گنجی دیدند. داور در ویدئوچک هم دید، اما چرا فقط کارت زرد داد، نمی‌دانم! واقعاً نمی‌دانم چرا داور این تصمیم عجیب را گرفت و حاضر نشد به کاپیتن پرتغال کارت زرد نشان دهد.

-وی ادامه داد:اگر رونالدو اخراج می شد شرایط بازی خیلی فرق می‌کرد. تیم ایران سراپا حمله بود و 10 نفره شدن پرتغال می‌توانست خیلی کمک کند و ما شرمنده مردم و آقای کروش نشویم. متاسفانه تصمیم داور بر روی جریان بازی تاثیرگذار بود و تیم ملی از این بابت متضرر شد.

فیلم بازی نکردم ، کاستا پایم را لگد کرد

-بیرانوند در بازی آخر تیم ملی در مرحله گروهی جام جهانی 2018 برخوردی با دیگو کاستا مهاجم پرحاشیه تیم ملی اسپانیا داشت. او در خصوص این صحنه می گوید:فیلم بازی موجود است و همه آن صحنه را دیدند.در مورد برخورد با دیگو کاستا هم باید بگویم که واقعا او پای مرا لگد کرد و برخلاف نظر برخی اصلا فیلم بازی نکردم یا نخواستم آنجا داور را فریب دهم.

-دروازه بان شماره یک تیم ملی درباره عملکرد و نتایج تیم ملی در جام جهانی روسیه می گوید: مقابل اسپانیا و پرتغال قهرمان اروپا بازی خیلی خوبی ارائه دادیم و حتی می توانستیم برنده میدان باشیم. در دقایق پایانی فرصت‌های خوبی داشتیم و الان ناراحتیم که چرا از گروه‌مان صعود نکردیم. من هر جا صحبت کردم گفتم که حس خیلی خوبی دارم و گرفتن پنالتی هم برایم مهم نبود چرا که مهم صعود ایران بود. از دروازه کشورم حراست می‌کردم و خوشحالم از اینکه توانستم آن ضربه پنالتی را مهار کنم. همین که الان سرمان بالاست و مردم را خوشحال کردیم و شادمان کردن مردم ارزش زیادی دارد.

پیشنهاداتی رسیده اما پرسپولیس شرایط سختی دارد

-علیرضا بیرانوند گلر تیم پرسپولیس که فصل خوبی را با این تیم سپری کرده است پس از جام جهانی روسیه با پیشنهاداتی مواجه شد و در این زمینه می گوید:پیشنهاداتی از سری آ ایتالیا و لالیگا اسپانیا دارم اما از آن جا که با باشگاه پرسپولیس قرارداد دارم آن باشگاه ها باید با پرسپولیس مذاکره کنند. ضمن اینکه می خواهم تا نیم فصل لیگ هجدهم در پرسپولیس بمانم چون تیم شرایط سختی دارد . اگر در پایان نیم فصل شرایط فراهم بود جدا می شوم.درحال حاضر بازیکن پرسپولیس هستم و با این تیم تا سال 1400 قرارداد دارم.

-وی ادامه داد: فکر می کنم مردم از ترانسفر بازیکنان به لیگ های معتبر اروپایی استقبال کنند .مردم دوست دارند که بازیکنان تیم ملی به تیم های خوب اروپایی بروند و در این تیم ها بازی کنند. از طرفی اگر قرار است در تیم های آسیایی باشیم، مسلماً هیچ وقت پرسپولیس را تنها نمی گذاریم.

-دروازه بان پرسپولیسی ها اضافه کرد: افتخار داریم که دو سال توانستیم با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شویم و طرفداران مان را خوشحال نماییم و افتخاری بود که در بازی های جام جهانی نیز حضور داشتیم و نظر مردم خوب مان را جلب کنیم.

استان لرستان، بیرانوندهای زیادی دارد

-علیرضا بیرانوند با اشاره به دعای خیر پدر ومادرش که همیشه یکی از دلایل موفقیت هایش بوده ،می گوید:اگر تاکنون در رقابتهای ورزشی داخلی و خارجی موفقیت هایی به دست آورده ام فقط به خاطر دعای خیر خانواده ام و همشهری های عزیزم بوده است و از این بابت ضمن تشکر فراوان از همه ،همیشه شکرگزار خداوند هستم .

بیرانوند در پایان می گوید: من در ورزش سختیهای زیادی را تحمل کرده ام اما با تلاش و پشتکار جواب تمام سختی هایم را گرفتم. اگر به گذشته هم برگردیم می بینیم که استان ما دارای استعدادهای فوق العاده ای بوده که فقط نیاز به حمایت داشتند تا بتوانند پله های ترقی را طی کنند امثال علیرضا بیرانوندهای فراوانی در استان هستند که در این فرصت از مسئولین استان می خواهم که توجه ویژه ای به رشد فوتبال در لرستان داشته باشند تا یک به یک این استعدادها شکوفا شوند .

کیوان طباطبایی*

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جعفری
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
0
شیر مادرت حلال باشه علی باتعصب پنالتی کریس رو عالی گرفتی آقاجان با وحید امیری هم مصاحبه کنید اونم مثل علیرضا بیرانوند با غیرته
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
0
هفته قبل نتونستم مجله را بخرم هر جا رفتم کیوسک ها گفتند نداریم مصاحبه امید ابراهیمی فرمانده تیم ملی را با بدبختی در سایت خوندم مجله کمیاب هست و سایت هم کپی اخبار سایت های پربیننده است کیهان ورزشی بهترین دوست نوجوانی من است اما دیگه دوستمو پیدا نمی کنم امیدوارم این هفته مجله رو پیدا کنم
توکل
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
بیرانوند باغیرت
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار