PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۳۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
فینال کرواسی و فرانسه یکی از عجیب‌ترین فینال‌های جام جهانی خواهد بود.
کیهان ورزشی-
 انتظار چهار ساله برای آغاز جام جهانی 2022 قطر پس از برگزاری فینال شگفتی‌گونه جام بیست و یکم شروع می شود. ساعت 19:30 روز یکشنبه، آخرین بازی از جام جهانی آغاز می شود و دو تیم فرانسه و کرواسی برای کسب عنوان قهرمانی به مصاف یکدیگر خواهند رفت. قهرمانی در جام جهانی افتخار بزرگی است که هر بازیکن حرفه ای دوست دارد در دوران بازی خود حداقل یک بار آن را تجربه کند. کرواسی و فرانسه در حالی برگزار کننده فینال مسابقات هستند که شاید در ابتدای جام کمتر کسی تصور می‌کرد این دو تیم به این دیدار پای بگذارند. کرواسی کوچکترین کشوری است که تاکنون به فینال رسیده و می‌خواهد بزرگترین کار ممکن را انجام دهد اما فرانسه پیش از این سه بار به این دیدار راه یافته که سهمش تنها یک قهرمانی بوده است. 

برای کرواسی قهرمانی نه تنها یک افتخار ورزشی بلکه دستیابی به رویایی است که مردمان دردکشیده این کشور سالهاست در هر میدانی به دنبال آن هستند؛ رویای پیروزی از میدان جنگ تا میدان فوتبال. هیچ کشوری در منطقه بالکان نیست که پس از فروپاشی یوگوسلاوی و حتی پیش از آن از مصیب و رنج‌ها در امان بوده باشد و حالا آن دردها با یک قهرمانی شگفت‌انگیز در جام‌حهانی می‌تواند التیام داده شود. فرانسوی‌ها به دنبال فتح فوتبالی ترین کشور بالکان هستند اما کروات‌ها هم می‌خواهند بال و پر خروس‌های بلندپرواز را بچینند و تاریخ را آن طور که دلشان می‌خواهد، بنویسند.
این مسابقه برای دشان یک بازی خاص است، در صورت پیروزی فرانسه، او بدل به سومین فرد در فوتبال خواهد شد که هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی، جام جهانی را بالای سر می برد. او در جام جهانی 1998، کاپیتان تیم قهرمان فرانسه بود. پیش تر زاگالو و بکن باوئر به چنین افتخاری نایل شده اند. کرواسی که تا همین جا هم با دالیچ تاریخ ساز شده و برای نخستین بار به فینال رسیده، می تواند بدل به هشتمین کشوری شود که جام جهانی را بالای سر می برد.

داوری برای افتتاحیه و اختتامیه

قضاوت مسابقه فینال برعهده نستور پیتانا از آرژانتین است. جالب اینجاست که او بازی افتتاحیه را هم سوت زد تا بعد از هموطنش، الیزوندو که در سال 2006 هم بازی افتتاحیه و هم فینال را سوت زد، دومین داور تاریخ باشد که به این موفقیت می رسد.

در مسیر فینال

تیم ملی فرانسه طی مسیر خود در مرحله خذفی، آرژانتین، اروگوئه و بلژیک را پشت سر گذاشته است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که خروس ها رقابای سرسختشان را از پیش رو برداشته اند. از طرفی مسیر تیم ملی کرواسی به سوی فینال جام جهانی ۲۰۱۸، راحت تر از فرانسه بوده است. اما نمی توان از این حقیقت گذشت که کروات ها، برای رسیدن به این مرحله سخت تلاش کرده اند. آن ها در مصاف های خود مقابل دانمارک، روسیه و انگلستان بازی ها را به وقت اضافه کشاندند و به ترتیب دو بازی اول را در اوقات اضافی و دیدار آخر را در ضربات پنالتی به پیروزی رسیدند.

حال و روز دو تیم

خروس ها با درخشش کیلیان ام باپه و انگولو کانته و هوگو لوریس در بازی نیمه نهایی که با سیوهای دیدنی اش مانع گلزنی بلژیک شد خود را به فینال رساندند. اگرچه تیم فعلی فرانسه به اندازه تیم قهرمان ۱۹۹۸ با تجربه نیست اما دشان با ادامه روندی که از جام جهانی ۲۰۱۴ آغاز کرد تیمی منسجم و سخت کوش ساخته است که کار را برای هر حریفی سخت می کند. فرانسوی ها در فینال یورو ۲۰۱۶ مغلوب شدند و حالا در پی جبران آن ناکامی هستند.

کرواسی با درخشش لوکا مودریچ و ایوان راکیتیچ دو هافبک خود  موفق شد دانمارک و روسیه را در ضربات پنالتی شکست دهد و در دیدار نیمه نهایی نیز انگلیس را در وقت های اضافه شکست داد و برای اولین بار به فینال رسید. ایوان پریشیچ و ماریو مانژوکیچ قطعا تهدیدی جدی برای فرانسوی ها خواهند بود. در میانه میدان جنگ بین پوگبا و کانته از فرانسه با مودریچ و راکیتیچ از کرواسی جذاب خواهد بود. دو تیم نگرانی بابت مصدومیت بازیکنانشان ندارند، استرینیچ و مانژوکیچ به دیدار فینال خواهند رسید و در سوی مقابل بلیز ماتوئیدی مشکلی بابت همراهی فرانسه ندارد.

جنگ‌های قدیمی

این دو تیم تا کنون پنج بار با یکدیگر بازی کرده اند که سه بار فرانسه پیروز شده است (۱۹۹۸، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰) و دو بازی دیگر مساوی شده است (۲۰۰۴ و ۲۰۱۱). این سومین فینال فرانسه است، آن ها بار اول در سال ۱۹۹۸ قهرمان شدند و در بار دوم در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ مغلوب ایتالیا شدند. در دو بار قبل که یک تیم برای اولین بار به فینال جام جهانی رسیده است عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده است (فرانسه ۱۹۹۸ و اسپانیا ۲۰۱۰) که این خبری خوب برای کروات هاست.

سهم قهرمان از جایزه فیفا

 آیا تا به حال به این فکر کرده اید که برندگان جام، علاوه بر جام قهرمانی با چه میزان جایزه نقدی به خانه باز میگردند؟ جالب است بدانید که طبق گزارش بیزینس اینسایدر امسال میزان جایزه تیم قهرمان، تفاوت قابل توجهی با تیم نایب قهرمان دارد. فیفا به برنده امسال جام جهانی مبلغ 38 میلیون دلار جایزه تقدیم خواهد کرد، که این مبلغ 10 میلیون دلار بیشتر از جایزه تیمی است که در فینال فرانسه – کرواسی، متحمل شکست شود. این در حالیست که در جام جهانی 2006 که چندان هم دور به نظر نمیاید، تیم قهرمان تنها 2 میلیون دلار بیشتر از تیم نایب قهرمان جایزه کسب کرد (تیم اول 20 میلیون دلار، تیم دوم 18 میلیون دلار). از آن زمان تا به امروز جایزه تیم قهرمان تقریباً دو برابر شده است. اختلاف جایزه تیم دوم و سوم جام جهانی 4 میلیون دلار است، در حالیکه تیم چهارم تنها با 2 میلیون دلار کمتر در مقایسه با تیم سوم به خانه باز میگیردد.

نگاهی به آمار دو تیم 

  • تیم ملی فرانسه در ۱۰ بازی اخیر خود، ۸ پیروزی و ۲ مساوی داشته است.
  • فرانسوی‌ها در این ۱۰ بازی، ۱۹ گل به ثمر رسانده و در ۹ بازی موفق به گلزنی شده است.
  • فرانسه در این ۱۰ بازی، ۷ گل دریافت کرده و در ۵ بازی موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شده است.
  • تیم ملی کرواسی در ۱۰ بازی اخیر خود ۵ پیروزی، ۳ مساوی و ۲ شکست داشته است. (۳ مساوی کرواسی در جام جهانی منجر به پیروزی در ضربات پنالتی و وقت‌های اضافه شده است)
  • کروات‌ها در این ۱۰ بازی ۱۳ گل به ثمر رسانده‌اند و در ۸ بازی موفق به گلزنی شده‌اند.
  • کرواسی در این ۱۰ بازی ۹ گل دریافت کرده و در ۳ بازی موفق به ثبت کلین شیت شده است.
  • کرواسی در 3 بازی قبلی خود در جام جهانی مساوی کرده است.
  • فرانسه در 7 بازی از 8 بازی قبلی خود در جام جهانی پیروز شده است.
  • در 3 بازی قبلی کرواسی در جام جهانی کمتر از 2.5 گل زده شده است.
از دشان تا دالیچ و ردپای چیرو

در این فینال ردپای بلاژویچ مشهود است. او کسی بود که در فصل 89-1988 بازوبند کاپیتانی نانت را به دشان سپرد. آن روزها نانت اوضاع به هم ریخته‌ای داشت. بوایه، رییس باشگاه با کنار گذاشتن سوادو انقلاب کرده بود. دشان بازیکن جوانی بود که پیش‌بینی می‌شد ارزش فوق‌العاده‌ای داشته باشد. او به تازگی از تورنمنت تولون برگشته بود، جایی که بازوبند کاپیتانی جوانان فرانسه را به دست داشت. بلاژویچ از او خواست که در 20 سالگی همین مسوولیت را در نانت به عهده بگیرد و حتی او را به پست لیبرو برد. چیرو درباره آن روزها گفت: «این ماجرا مرا آزار می‌داد. می‌دانستم که آینده او در خط میانی است، ولی این پسر نیاز به فضا و دویدن داشت تا خودش را نشان بدهد.»

 دشان بعدها گفت که از بازی به‌عنوان مدافع میانی لذت می‌برده، همان پستی که مدتی در تیم‌های پایه فرانسه هم به عهده گرفته بود. بلاژویچ همان روزها فهمیده بود که دشان یک لیدر و فرمانده درون زمین است. او چند ماه بعد در 29 آوریل 1989 نخستین بازی ملی‌اش را مقابل یوگسلاوی (تساوی بدون گل) تجربه کرد. کمتر از ده سال بعد دشان با کنار زدن مردی که تجربه مسوولیت را به او داده بود، جام جهانی را بالای سر برد. فرانسه با کاپیتانی دشان کرواسی را در نیمه‌نهایی شکست داد و با بردن برزیل در فینال نخستین ستاره را روی پیراهنش حک کرد.

زلاتکو دالیچ چهارشنبه شب در نشست خبری گفت که در سال 1998 به‌عنوان تماشاچی به فرانسه رفته بود: «سه بازی اول را تماشا کردم، ولی بعدا مجبور شدم به اشپلیت بروم تا در اردوی پیش‌فصل هایدوک شرکت کنم. بازی نیمه‌نهایی را از تلویزیون دیدم. در کرواسی همه دو گل تورام را به یاد دارند. بیست سال است که همه درباره این ماجرا صحبت می‌کنند. یادم است که پس از گل شوکر ایستادم، ولی یک دقیقه بعد وقتی تورام گل مساوی را زد، دوباره نشستم.» با این حال دالیچ بحث انتقام را منتفی دانست و گفت تیمش دوست دارد تاریخ خودش را بنویسد.

دالیچ توانست افتخار بزرگ بلاژویچ، استادش را پشت سر بگذارد. او در سال‌های 2000 دستیار بلاژویچ در واراژدین بود و چیرو گفت که از دیدن موفقیت شاگرد سابقش خوشحال است. در کرواسی دالیچ را به‌عنوان «استاد شوک روحی» می‌شناسند و شوکر اصرار داشت که این مربی روی نیمکت تیم ملی بنشیند. آقای گل جام جهانی 98 و رییس فدراسیون فعلی کرواسی انتخاب کاملا درستی داشت و این موفقیت کمک می‌کند فوتبال این کشور از زیر سایه پدرخوانده‌اش، زدراوکو مامیچ خارج شود. این لحظه‌ای تاریخی برای فوتبال کرواسی است و بلاژویچ می‌تواند خودش را در این فینال سهیم بداند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار