PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: ۳۶۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۳
کیهان ورزشی-

سپاهان اصفهان اولین باشگاه شهرستانی است که در لیگ حرفه ای فوتبال ایران قهرمان شد. سپاهان اولین بار در سال 1381 با مربیگری فرهاد کاظمی به قهرمانی در لیگ دست یافت. این تیم در سال های 1388، 1389 و 1390 سه سال پیاپی قهرمان شد تا اولین تیمی باشد که در تمام ادوار لیگ ایران توانسته 3 سال پیاپی قهرمان شود. پیش از سپاهان، پاس در دهه 50، سایپا در دهه 70، پاس در دهه 70 و پرسپولیس در دهه 70 هر کدام 2 سال پیاپی قهرمان لیگ شده بودند و سپاهان اولین تیمی بود که سه سال پیاپی قهرمان شد. سپاهان پنجمین قهرمانی خود را در سال 1393 به دست آورد.
حالا پرسپولیس که دو سال پیاپی (1395 و 1396) قهرمان لیگ برتر شده این فرصت را دارد تا برای سومین بار قهرمان شود و به رکورد سپاهان در قهرمانی های پیاپی برسد.

پرافتخارترین مربی لیگ هجدهم کیست؟
امیر قلعه نویی که امسال هدایت تیم سپاهان اصفهان را بر عهده گرفته، پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ باشگاهی ایران محسوب می شود. قلعه نویی که از سال 1381 با مربیگری در تیم استقلال اهواز وارد چرخه مربیگری در لیگ برتر ایران شد از آن سال تاکنون در همه ادوار لیگ برتر مربیگری کرده و با کسب 5 عنوان قهرمانی و 3 عنوان نایب قهرمانی، پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر و البته تمام ادوار لیگ ایران محسوب می شود. 
قلعه نویی در سال های 1384، 1387 و1391 سه دوره تیم استقلال تهران و در سال های 1388 و 1389 دو دوره با تیم سپاهان اصفهان قهرمان لیگ شد. او به همراه تیم های استقلال تهران، تراکتورسازی تبریز و ذوب آهن اصفهان نیز 3 دوره نایب قهرمان لیگ شد. بعد از قلعه نویی باید به علی پروین اشاره کنیم که با عنوان سرمربی تیم پرسپولیس تهران 3 قهرمانی و 4 نایب قهرمانی را در کارنامه خود دارد. مرحوم منصور پورحیدری نیز در رده سوم قرار دارد. وی با تیم استقلال 2 بار قهرمان و 3 بار نایب قهرمان لیگ شد. 
در جمع مربیان خارجی نیز باید به برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات فعلی پرسپولیس اشاره کنیم که در 3 دوره اخیر، 2 عنوان قهرمانی و یک عنوان نایب قهرمانی را با تیم پرسپولیس به دست آورده است. بعد از برانکو، رایکوف مربی یوگسلاو تبار باشگاه استقلال در دهه 50 و آلن راجرز مربی انگلیسی دهه 50 باشگاه پرسپولیس هر کدام با 2 عنوان قهرمانی در رده بعدی به سر می برند. ملادن فرانچیچ سرمربی کروات با باشگاه فولاد خوزستان و زلاتکو کرانچار سرمربی کروات با تیم سپاهان هر کدام یک مقام قهرمانی کسب کرده اند.
*سعید حاجی بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار