عید سعید غدیر خم را تبریک می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - June 26 2024
کد خبر: ۳۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

کیهان ورزشی-

هفته اول هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از روز 5 شنبه 4 مرداد با انجام 4 بازی کلید خورد و سرانجام با برگزاری 4 بازی دیگر در روز جمعه به پایان رسید اما رد و بدل شدن تنها 10 گل در 8 بازی و ثبت میانگین 1.25 گل در هر دیدار، کم‌گلترین و کم‌رمق‌ترین افتتاحیه لیگ برتر را در 17 دوره اخیر رقم زد. در هفته اول تنها 7 تیم موفق به گلزنی شدند و 9 تیم دیگر شاید اصلا نتوانستند موقعیت مناسب گلزنی هم خلق کنند. در این میان فقط 4 تیم توانستند فصل را با پیروزی شروع کنند و 8 تیم دیگر امتیازات را با هم تقسیم کردند که تعداد گلهای دیدارهایشان تنها عدد دو را نشان می‌دهد؛ چیزی شبیه فاجعه!

پس از تب و تاب جام‌جهانی و بازی‌های پرگلی که در این جام شاهد بودیم و مهمتر از آن، نمایش خوبی که تیم ملی کشورمان در روسیه داشت، همگی در انتظار شروع لیگ پرهیجان بودیم اما دیدن بازی‌هایی که حتی تیم‌ها در خلق موقعیت بر روی دروازه یکدیگر عاجز بودند، کاملا توی ذوقمان زد. شاید مربیان و گزارشگران تلویزیونی بگویند این شروع فصل است و زمان نیاز است تا تیم‌ها به شرایط خوب خود برسند تا کمی ناراحتی تماشاگران را التیام بخشند اما واقعیت این است که هیچگاه شروع لیگ تا این اندازه ضعیف نبوده و شاید هر دوره را مرور کنید، در هفته اول حداقل یک بازی خوب را به ذهن بیاورید.

با این حال شروع زودهنگام لیگ و فاصله کم میان پایان لیگ قبل با شروع تمرینات تیم‌ها و در میان آن برگزاری جام‌جهانی می‌تواند عواملی باشد که باعث بروز چنین کیفیت پایینی در لیگ شده باشد.

قعر جدول در اختیار شمالی‌ها

در هفته اول نتایج به گونه‌ای رقم خورد که تیم‌های شمالی بدون امتیاز در پایین‌ترین نقطه جدول قرار بگیرند. نساجی در اولین بازی تاریخ خود درلیگ برتر در خانه مغلوب ذوب‌آهن شد تا جواد نکونام هم در اولین تجربه مربیگری لیگ برتری خود شکست را تجربه کند. سپیدرود هم در تهران با خداداد عزیزی به مصاف سایپای علی دایی رفت و با شکست سنگین 3 بر صفر که پرگل‌ترین بازی هفته هم بود، مغلوب شد و رده شانزدهم را مال خود کرد.

سایپا بهترین تیم

شاگردان علی دایی شروع خوبی در لیگ هجدهم داشتند و با سه گل پرش خوبی به سمت صدر جدول داشتند. سایپا که تمریناتش را نسبت به سایر تیم ها زودتر آغاز کرده بود مزد زحماتش را گرفت و در روز اول با سه گل تیم سپیدرود با خداداد عزیزی را شکست داد تا صدرنشین هفته اول باشد.

خشن مثل پرسپولیس، آرام مانند ذوب‌‌آهن

مدافع عنوان قهرمانی دو دوره اخیر لیگ برتر اگرچه شروع طوفانی نداشت اما مثل همان دو فصلی که قهرمان شد، اولین بازی را با یک برد هوشمندانه شروع کرد تا همچنان مدعی قهرمانی باشد. شاگردان برانکو اگرچه با یک گل در مشهد پدیده را شکست دادند و در کل نتوانستند موقعیت‌های زیادی خلق کنند اما در عوض 4 کارت زرد از داور گرفتند تا خشن‌ترین تیم هفته اول لقب بگیرند. این در حالی است که ذوب‌آهن با وجود پیروزی بیرون از خانه مقابل نساجی، با هیچ جریمه‌ای از سوی داور مواجه نشد. این شرایط برای نساجی هم وجود داشت تا آرامترین بازی این هفته ثبت شود. این اولین پیروزی امید نمازی در لیگ ایران بود. در هفته اول رقابت‌های لیگ برتر داوران ۲۵ بار از کارت زرد خود استفاده کردند تا معدل 2.5 اخطار برای هر بازی به ثبت رسیده باشد. اما در هفته اول هیچ بازیکنی مستقیم یا غیر مستقیم با کارت قرمز داور جریمه نشد تا هفته ای بدون اخراج را پشت سر گذاشته باشیم.

این تساوی‌های روی اعصاب؛ رکوردشکنی استقلال

استقلال لیگ را در حالی شروع کرد که نه در روی نیمکت حال و روز خوشی داشت و نه در سطح مدیریتی؛ مساله‌ای که سکوها را در همان هفته اول برای این تیم ملتهب کرده بود و هواداران دوآتشه این تیم که فصل قبل را با رویای شروع کوبنده و کسب قهرمانی در این فصل به پایان برده بودند، شعارهایشان را علیه وزارت ورزش و فدراسیون و دیگر عوامل شروع کردند. در این شرایط بحرانی، تیم شفر در زمین هم نتوانست آنطور که باید و شاید هوادارانش را راضی کند تا اولین تساوی بدون گل استقلال در افتتاحیه تاریخ لیگ برتر رقم بخورد.

این یکی از سه تساوی بدون گل هفته اول بود. سپاهان در ورزشگاه خالی نقش جهان میزبان نفت آبادان بود که بدون گل این بازی تمام شد. بازی سوم هم در مسجدسلیمان بود که تقابل نفت و تراکتورسازی با همین نتیجه به پایان رسید.

... از اولین گل‌به خودی تا پنالتی‌های از دست رفته

در هفته اول علی علیپور، گابریل فرناندز، حسن بیت سعید، مجید علیاری، مجتبی لطفی(گل به خودی)، آرمان رمضانی، آرش رضاوند، علی دشتی، محسن یوسفی و وحید خشتان گلزنی کردند و هیچ بازیکنی موفق به زدن بیش از یک گل نشد. فرناندز تنها خارجی گلزن بود و مجتبی لطفی هم تنها گل به خودی لیگ را فعلا به ثمر رسانده است. در این هفته سه پنالتی به دست آمد که علی علیپور فقط موفق شد آن را به گل تبدیل کند و دو تای دیگر توسط مهدی ترابی و حسن بیت سعید از دست رفت.

دقایق گل های زده شده در اهفته اول هم نکات جالبی دارد. 6 گل در نیمه نخست به ثمر رسید و 4 گل هم در 45 دقیقه دوم وارد دروازه ها شد. در 15 دقیقه ابتدایی بیشترین تعداد گل را داشتیم که تعداد آن 4 بود. در 15 دقیقه دوم و سوم هم هر کدام یک بار دروازه ها باز شد. در نیمه دوم در 15 دقیقه ابتدایی یک گل داشتیم و در 15 دقیقه آخر هم سه گل به ثمر رسید اما در 15 دقیقه پنجم شاهد به ثمر رسیدن گلی نبودیم.

زودهنگام ترین گل که گل حسن بیت سعید مهاجم تیم فولاد به پارس جنوبی جم بود که این گل در دقیقه ۵ بازی به ثمر رسید. دیرهنگام ترین گل هفته نخست نیز گلی بود که آرمان رمضاین مهاجم بلند قامت سایپا در دقیقه ۹۳ بازی وارد دروازه سپیدرود کرد.

نتایج هفته اول در یک نگاه:

نساجی مازندران صفر - ذوب آهن یک

پدیده صفر -پرسپولیس یک

سایپا 3 - سپیدرود رشت صفر

فولاد 2 - پارس جنوبی جم یک

گسترش فولاد یک - استقلال خوزستان یک

سپاهان صفر - صنعت نفت آبادان صفر

نفت‌ م.سلیمان صفر - تراکتورسازی صفر

استقلال صفر - پیکان صفر

*عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار