PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۱
کیهان ورزشی-
لیگ ملت‌های اروپا تقریبا پس از 3 سال برنامه‌ریزی، کارش را آغاز کرد تا اولین تجربه از چنین نوع مسابقاتی برای اولین توسط یکی از کنفدراسیون‌های زیر نظر فیفا اجرا شود. البته قوی‌ترین و معتبرترین کنفدراسیون یعنی یوفا که همیشه در به اجرا در آوردن برنامه‌ها و ایده‌های جدید در فوتبال پیشگام و پیشقدم بوده است. اتفاقی که فیفا هم همیشه از آن استقبال کرده چراکه وقتی برنامه‌ای در قاره اروپا با موفقیت به انجام برسد، دیگر کنفدراسیون‌ها از یوفا تبعیت می‌کنند و به مرور دنباله روی این قاره و اقدامات آن می‌شوند.
حالا لیگ ملت‌های اروپا پس از آنکه در سال 2015 معرفی شد، کارش را آغاز کرده و اولین دور آن در اولین روزهای فیفا پس از جام‌جهانی 2018 در حال انجام است. البته عده‌ای آن را الگوبرداری از لیگ جهانی والیبال می‌دانند اما قاعدتا جذابیت‌های فوتبال آنهم در اروپا به اندازه‌ای هست که والیبال زیر سایه این رقابت‌‌های دیدنی قرار بگیرد. سیدبندی مسابقات به گونه‌ای است که مهمترین و بهترین تیم‌های قاره در سید یک قرار گرفتند تا همیشه در روزهای فیفا در انتظار بازی‌های مهیجی باشیم.
در اروپا تیم‌ها بر اساس کیفیت و رنکینگ خود در 4 سید جداگانه قرار گرفتند و هر سید دارای 4 گروه است که صدرنشینان آن به طور مستقیم به رده بالاتر می‌روند و تیم‌های آخر یک دسته سقوط می‌کنند. این یعنی برای تیم‌های مدعی قاره مانند آلمان، اسپانیا، ایتالیا، انگلیس و...هیچ تضمینی وجود ندارد که فصل بعد هم در دسته یک بازی کنند و ممکن است رقابت‌ها را با تیم‌هایی برگزار کنند که به نوعی درجه دو محسوب می‌شوند. به عبارتی آنها از سطح اول اروپا یا به نوعی سطح اول فوتبال جهان دور می‌شوند. ایم لیگ قرار است جایگزین بازی‌های دوستانه‌ای شود که معمولا جذابیتی ندارند و با صرف هزینه‌های زیادی برگزار می‌شوند. حال چنین بازی‌هایی نه تنها جنبه رقابتی به خود می‌گیرد بلکه سود خوبی را بواسطه تبلیغات و اسپانسرینگ نصیب فیفا و یوفا می‌کند که از کنار آن جایزه قابل توجهی سهم تیم‌ها در جایگاه‌های مختلف می‌شود.
مرحله مقدماتی مسابقات تا ماه نوامبر یعنی دو ماه دیگر تمام می‌شود و فینال آن با حضور 4 تیم صدرنشین گروه‌های چهارگانه سید یک در سال آینده میلادی به انجام می‌رسد تا قهرمان اولین دوره مسابقات مشخص شود. با این حال با توجه به 3 تیمی بودن گروه‌ها، یوفا این فرصت را به تیم‌های اروپایی و دیگر کشورهای دنیا داده است تا در روزهایی بازی‌های دوستانه عادی خود را هم داشته باشند. اما واقعیت این است که هدف فیفا فراگیر کردن این رقابت‌ها در تمام قاره‌ها است؛ اتفاقی که باعث می‌شود فوتبال در روزهایی از سال به طور هماهنگ و یکپارچه در تمام دنیا جریان داشته باشد و تمام مردم دنیا از فوتبال لذت ببرند.
برگزاری مسابقات در اروپا امتحانی است که اگر یوفا با موفقیت از آن خارج شود، فیفا با دل و جرات بیشتری می‌تواند آن را در دیگر نقاط دنیا اجرایی کند. ایده جذابی که شاید در سطح باشگاهی هم پدیدار شود تا تیم‌های بیشتری به صورت فرا ملی به رقابت با یکدیگر بپردازند. شاید به زودی لیگ ملت‌ها راه آسیا را در پیش بگیرد و تیم ملی ایران هم در چنین روزهایی که معمولا حریف دندان‌گیری پیدا نمی‌کند، درگیر مسابقات مهم و مهیجی شود.
عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار