PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
ناکامی تفتیان در بازی‌های آسیایی نیازمند مطالعه، تحقیق و بررسی است.
کیهان ورزشی- 

دوومیدانی تیم ملی در بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا نتایج ارزشمندی گرفت. طلای حسین کیهانی در سه هزار متر ارزش زیادی داشت و نقره امیر مرادی در ۱۵۰۰ متر حاوی این پیام برای ورزش پایه بود که اگر در دوهای استقامتی به درستی برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم می توانیم با مربی ایرانی پیشرفت کنیم.تیم دوومیدانی ایران در هجدهمین دوره بازیهای آسیایی دو مقام چهارمی ارزشمند هم داشت که امیدوار کننده بود . در ۸۰۰ متر و ۵۰۰۰ متر لایق مدال بودیم و اگر مرادی در صد متر پایانی دچار بدشانسی و تغییر مسیر نمی شد مدال برنز دور از دسترس نبود. کیهانی هم در ۵۰۰۰ متر رکورد خود را ارتقا داد و امیدوارکننده دوید و او هم قادر است در این ماده صاحب مدال شود و در رقابت های آینده روی سکو برود.

 

هزینه ای که فدراسیون دوومیدانی برای دو مدال آور استقامتی خود کرد به مراتب خیلی کمتر از دوران آماده سازی حسن تفتیان بود که مدتها تمرینات خود را در کمپ های اروپایی برگزار کرد . تفتیان در کمپ های اروپایی تمرین کرد و در اردوهای خارج از کشور خود فرصت مسابقه با دوندگان سرعتی را داشت . تفتیان در بازیهای آسیایی جاکارتا دستش از مدال کوتاه ماند و مشخص شد که کسب مدال لااقل در بازیهای آسیایی به برنامه ریزی بهتر و مربی توانمند بستگی دارد.مدال های کیهانی و مرادی در دوهای استقامت به ما نشان داد که برگزاری اردوهای اروپایی در مدرن ترین کمپ ها ضامن کسب مدال و موفقیت نیست و همه چیز به برنامه ریزی بهتر بستگی دارد.این درست است که امکانات و تجهیزات ورزشی مدرن درصد کسب موفقیت ها را بالا می برد اما اگر برنامه ریزی مدون و صحیح نداشته باشیم ضعف های فنی برطرف نخواهد شد و ورزشکار با ایرادات فنی خود پا به میدان می گذارد و نتیجه دلخواه به دست نمی آید.

 

مورد دیگری که جای بحث و بررسی بیشتر دارد و فدراسیون دوومیدانی موظف است دراین خصوص تحقیق کند هزینه ای است که برای تفتیان در کمپ های اروپایی شده و هیچ نتیجه ای هم نداشته است. فدراسیون دوومیدانی از مربی تفتیان خواسته که درباره ناکامی حسن توضیح دهد ولی سئوال اینجاست که فدراسیون بر چه تضمینی مجوز حضور ورزشکاران را برای حضور در اردوهای خارجی صادر می کند؟ آیا به صرف این که یک ورزشکار شانس کسب مدال دارد فدراسیون رضایت می دهد ورزشکارش به هر طریقی راهی اردوهای خارجی شود؟ آیا نظارت فدراسیون بر روی ورزشکارانی که  خارج از کشور تمرین می کنند تا چه حدی است؟ 

 

فدراسیون دوومیدانی برای آماده سازی ملی پوشان تا حد امکان اقدامات خوبی انجام داد ولی هزینه ای که برای آماده سازی تفتیان کرد خروجی نداشت و بدون شک نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است ! گرچه تفتیان در صدمتر بازیهای آسیایی فینالیست شد و با حضور دوندگان آماده سطح فنی دوی صدمتر بازیهای آسیایی کلاس جهانی پیدا کرده بود و در رقابت ها با آنها ناکام شد. 


کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار