PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
تیم فوتبال نوجوانان ایران در بازی‌های قهرمانی آسیا نتایج دور از انتظاری گرفت و خیلی زود رویای جام‌جهانی را از دست داد.
کیهان ورزشی-
رقابت های جام ملت‌های فوتبال نوجوانان آسیا در مالزی آغاز شد و ۱۶ تیم در ۴ گروه چهار تیمی با هم به رقابت پرداختند. نوجوانان کشورمان در گروه سوم این بازی‌ها مقابل تیم‌های اندونزی، ویتنام و هند قرار گرفتند و در عین ناباوری با یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست خیلی زود از گردونه مسابقات کنار رفتند.

شاید قبل از شروع بازی‌ها کسی فکرش را نمی‌کرد که این اتفاق بیفتد. نوجوانان ما در گروهی بودند که بی‌شک همه انتظار صعود بی دردسر را از آن‌ها داشتند که متاسفانه نتایج ضعیف شاگردان عباس چمنیان باعث شد تا این تیم در همان مرحله گروهی با این مسابقات وداع کند. در دوره قبلی جام ملت های نوجوانان آسیا تیم کشورمان در بین چهار تیم برتر قرار گرفت و جواز حضور در جام جهانی را کسب کرد. نوجوانان کشورمان در جام جهانی فراتر از انتظار ظاهر شدند و حتی آلمان را با آن همه ستاره‌ شکست دادند و به مراحل بعدی صعود کردند.
وقتی نتایج نوجوانان ایران در این مسابقات را با دوره قبلی آنها و نتایجی که در جام جهانی نوجوانان کسب کردند، مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که نه تنها نوجوانان ما درجا نزده‌اند بلکه پسرفت دور از انتظاری نیز داشته‌اند؛ پسرفتی که می‌توان عدم توجه به فوتبال پایه را دلیل اصلی آن دانست. شاید بتوان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه یا جام ملت‌های آسیا (امارات-۲۰۱۹) را بهانه کرد که نگاه تمام مسئولین فوتبال ایران به جام جهانی بود و حالا هم تمام فکر آن‌ها معطوف به تیم ملی بزرگسالان برای کسب نتایج قابل قبول است اما چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است!!! به فوتبال پایه در کشورمان بها داده نمی‌شود؛ از نظر زیر ساخت و امکانات اولیه ضعف‌های زیادی وجود دارد و برای رشد فوتبال در بخش پایه‌ سرمایه‌گذاری کافی صورت نمی‌گیرد.

فوتبال در جهان روز به روز در حال تغییر و پیشرفت است و بدون شک تمام تیم‌ها با به‌کارگیری برنامه‌های روز فوتبال روند صعودی را پیش گرفته‌اند. اگر باشگاه‌های ما به فوتبال پایه و بازیکنان مستعد نوجوان و جوان بهای بیشتری بدهند و با برنامه‌ریزی بلند مدت، هدف ویژه‌ای را دنبال کنند، تیم‌های ملی ما در رده‌های مختلف سنی با آمادگی کامل پا به مسابقات آسیایی و جهانی می‌گذارند. باشگاه‌هایی همچون سپاهان، ذوب‌آهن، فولادخوزستان، استقلال خوزستان، سایپا و... که واقعا در فوتبال پایه تلاش چشمگیری دارند‌، می‌توانند الگوی خوبی برای سایر تیم‌ها باشند. کشور ما سرشار از بازیکنان با استعداد است که باید آن‌ها را کشف کرد و در راستای پیشرفت فوتبال پایه، آن‌ها را پرورش داد و به سطح اول فوتبال کشور تحویل داد. 

از همین حالا باید این مسئله را جدی گرفت؛ نتایج نوجوانان کشورمان در مسابقات جام ملت‌های آسیا در این دوره نسبت به دوره گذشته فاجعه‌بار بود! فاجعه‌ای که اگر زود به آن رسیدگی نشود، می‌تواند نتایج جبران ناپذیری برای فوتبال ملی ما در آینده داشته باشد. این نوجوانان و جوانان همان ملی‌پوشان چند سال آینده کشورمان هستند پس لطفا به آن‌ها توجه بیشتری کنید...
*اشکان هوشمند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار