PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۳۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
گفت و گو با رکسانا رازقیان ملی پوش قایقرانی اسلالوم
قایقرانی اسلالوم در آب های خروشان یک رشته ورزشی رقابتی است که با قایق‌های پارویی کانو یا کایاک در آب‌های رودخانه خروشان با سرعت بالا برگزار می‌شود.ورزشی هیجان انگیز و تماشایی که به زعم جوانان برای خود عالمی دارد و اسلالوم را به رشته ای منحصر به فرد بدل کرده است.اگر از نزدیک این رشته ورزشی را مشاهده کنید بدون شک راغب می شوید که برای یکبار هم که شده این رشته ورزشی را تجربه کنید زیرا بیش از آنچه تصور می کنید مهیج است و آدرنالین خون تان را بالا می برد.بانوان قایقران سه سالی است که مجوز حضور در مسابقات اسلالوم را پیدا کرده اند و با جدیت مثال زدنی این رشته ورزشی رقابتی را تعقیب می کنند.رکسانا رازقیان یکی از ملی پوشان اسلالوم است که در بازیهای آسیایی جاکارتا پارو زد و توانایی بانوان قایقران ایران در اسلالوم را به نمایش گذاشت.بانوان ملی پوش اسلالوم بیش از هر چیزی به تجربه اندوزی و توجه بیشتر مسئولان ورزش کشور نیاز دارند تا در مسیر قهرمانی گام های محکم تری بردارند و حتی برای رفتن بر روی سکوی قهرمانی در آسیا عزم خود را جزم کنند. البته با وجود چین ،ژاپن و تایوان در اسلالوم آسیا مسیر دشواری پیش روی بانوان است و کار را برای سایر کشورها سخت کرده است.خانم رازقیان ملی پوش اسلالوم میهمان این هفته ما است.

*مادرم ملی پوش قایقرانی است

-زادگاه رکسانا رازقیان عضو تیم ملی قایقرانی اسلالوم اصفهان و زادروزش در ۱۲ دی ماه ۱۳۷۰ ثبت شده است:«حدود چهار سال است از اصفهان به تهران نقل مکان کرده ایم. خانه ما در منطقه پنج اصفهان بود.»

-ملی پوش کایاک اسلالوم تک نفره در خانواده ای علاقه مند به ورزش ورزشکار شد:«ورزش در خانواده ما جایگاه شاخصی دارد و من هم در فضای کاملا ورزشی رشد کرده ام.مادرم ملی پوش سابق قایقرانی اسلالوم بود و من از کودکی هنگام تمرینات و مسابقات کنارش بودم و از او خیلی مسائل مربوط به قایقرانی را فرا گرفتم.درحال حاضر مادرم عضو کمیته اسلالوم است و سالهاست که از او یاد می گیرم و لازم است از مادرم بابت تمامی زحماتش تشکر ویژه کنم. او هم برایم مادری کرده و هم مربی ام بوده است. پدرم پزشک است و به ورزش علاقه دارد و ضمنا ورزش هم می کند. خوشحالم که در محیطی ورزشی رشد کرده و ورزشکار شده ام.»

-در حال حاضر خانم رازقیان دانشجوی کارشناسی ارشد محیط زیست است و در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:رشته تحصیلی ام را دوست دارم و در گرایش تنوع زیستی تحصیل می کردم. اتفاقا چندی پیش از پایان نامه ام دفاع کردم و درسم را به پایان رساندم.

-میهمان این هفته «نگاه چند بعدی» کماکان به خانه بخت نرفته است و دراین باره می گوید:ازدواج سنت پیامبر اکرم(ص) است اما من در وهله نخست به دنبال اهداف ورزشی خود هستم و می خواهم ابتدا سهمیه المپیک ۲۰۲۰ ژاپن در قایقرانی اسلالوم را کسب کنم.ضمنا ازدواج با بانوان ورزشکار شرایط خاصی دارد و ما دائما بر سر تمرینات قایقرانی هستیم و پارو می زنیم و وقت روزانه مان صرف ورزش کردن می شود.ورزش قهرمانی آسان نیست و نباید قطع شود.

*عشق به زندگی را با قایقرانی احساس کردم

-خانم رازقیان در بخش بعدی گفت و گو درباره نحوه ورودش به دنیای قایقرانی صحبت کرد و به کیهان ورزشی گفت:از زمانی که خیلی کوچک بودم با مادرم به تمرینات قایقرانی می رفتم و تمریناتش را تماشا می کردم. کمی بزرگتر شدم و نسبت به قایقرانی شناخت بیشتری پیدا کردم با مادرم سوار قایق می شدم و با هم قایقرانی می کردیم.نحوه ورودم به دنیای قایقرانی اسلالوم این طور بود و زیرنظر مادرم که ملی پوش این رشته ورزشی بود رقم خورد.وقتی با مادرم در تمرینات قایقرانی اسلالوم شرکت کردم از این رشته ورزشی لذت بردم وحقیقتا عشق به زندگی را احساس کردم و با دنیای تازه ای در عالم ورزش آشنا شدم که توصیفش آسان نیست.من پیش از آن که با مادرم در تمرینات اسلالوم شرکت کنم در آبهای آرام قایقرانی کرده بودم و از این رو نسبت به قایقرانی شناخت داشتم.از پانزده سالگی اسلالوم را بطور حرفه ای شروع کردم وپس از مدتی با حضور در مسابقات به تیم ملی قایقرانی اسلالوم دعوت شدم و الان حدود چهار سال است که عضو تیم ملی قایقرانی اسلالوم هستم.مادرم اولین مربی ام در قایقرانی است و الان چند سال است که زیرنظر مادرم تمریناتم را بطور حرفه ای برگزار می کنم و در مسابقات داخلی و خارجی حضور می یابم.ضمنا مادرم عضو کمیته اسلالوم است و به من در مسیر آموزش کمک های بزرگی کرده است.

-وی ادامه داد:قایقرانی اسلالوم برای بانوان چند سالی است که مجوزش در مسابقات داخلی و خارجی صادر شده و ما می توانیم به مسابقات خارج از کشور اعزام شویم.امیدوارم توجه بیشتری به قایقرانی اسلالوم شود تا ما بتوانیم با تدارکات بهتری در مسابقات پیش رو شرکت کنیم.

*تجربه اندوزی در مسابقات بین المللی لازمه پیشرفت است

-خانم رازقیان درباره عالم قایقرانی اسلالوم توضیح داد و گفت:از روز اولی که سوار قایق شدم و اسلالوم را تجربه کردم از این ورزش لذت بردم. اسلالوم دنیای شیرینی دارد و وقتی روی موج ها قرار می گیرید و پارو می زند همه چیز برای قایقران تازگی دارد و به نظر من مثل پرواز می ماند.حس خوبی به ورزشکار می دهد که توصیفش به این سادگی ها نیست.شیرینی که در قایقرانی اسلالوم جاری است به نظر من با هیچ چیز در عالم ورزش قابل مقایسه نیست.من حدود سه سال است که بطور حرفه ای وارد دنیای اسلالوم شده ام.حدود یکسال است که در رقابت های بین المللی اسلالوم پارو می زنم.حدود یک سال پیش در مسابقات جهانی شرکت کردم که نتیجه اش خوب بود. مسابقات در فرانسه برگزار می شد و به نظرمن همه چیز خوب پیش رفت.

-وی ادامه داد:در مسابقات بازیهای آسیایی جاکارتا که اخیرا برگزار شد شرکت کردم و در مسابقات ژاپن و تایلند هم تجربه خوبی کسب شد.اسلالوم ورزش نوپایی در کشورمان است و لازمه پیشرفت ورزشکارانش حمایت بیشتر مسئولان محترم ورزش است.البته با این وضعیت بازار ارز نمی دانم اعزام نمایندگان اسلالوم به مسابقات برون مرزی چه می شود؟ اما لازمه رشد در اسلالوم شرکت کردن در مسابقات بین المللی در کلاس بالا است.تجربه اندوزی بستر رسیدن به موفقیت را مهیا می کند و قایقرانان اسلالوم با حضور بیشتر در مسابقات بین المللی می توانند به موفقیت های بزرگ دسترسی پیدا کنند.

*انتظار مدال از اسلالوم منصفانه نبود!

-بحث بعدی ما با خانم رازقیان درباره حضورش در بازیهای آسیایی جاکارتا بود که ایشان در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:ما در حومه جاکارتا اسکان پیدا کردیم .از ماچالانگا تا جاکارتا حدود هفت ساعت با ماشین راه بود و ترافیک سنگینی در این مسیر وجود داشت که بسیار طاقت فرسا بود.ما در منطقه ای بودیم که هیچ ورزشکاری غیر از ما در این منطقه حضور نداشت . به نظر من هتل مان عالی بود و از همه چیز رضایت داشتم. تنوع غذایی ما در هتل مثل دهکده ورزشکاران بازیهای آسیایی نبود ولی همه چیز خوب بود. عادت دارم که خودم را با شرایط وفق دهم و از وضعیت ممکن لذت ببرم.معمولا سعی می کنم که فردی قانع باشم و کمتر از مسائل پیرامونم شکایت نمایم.

-وی درباره نتایج اسلالوم در بازیهای آسیایی جاکارتا می گوید:چین و ژاپن جزو 10 تیم برتر اسلالوم در جهان هستند . تیم تایوان از نظر فنی در سطح بالایی قرار دارد و مثل چینی ها در اسلالوم حرف برای گفتن دارند.من در مجموع ششم شدم . البته در فینال تا چند ثانیه پایانی مسابقه پنجم بودم اما در لحظات پایانی ششم شدم. فاصله من با نفر اول مسابقه یک ثانیه بود که پشت سر گذاشتن یک ثانیه به تمرینات مستمر و اردوهای بسیاری نیاز دارد.فاصله من تا مدال یک ثانیه است و بایستی برای کاهش این فاصله برنامه ریزی تمرینی کنم.همانطور که خدمت تان در بخش قبلی گفتم مهم ترین عامل برای رسیدن به مدال در اسلالوم تجربه اندوزی است و کسب تجربه نیز به زمان کافی نیاز دارد.

-خانم رازقیان ملی پوش اسلالوم ادامه داد:البته تکلیف ما پیش از حضور در مسابقات اسلالوم بازیهای آسیایی مشخص بود . اگر کسی بگوید ما از اسلالوم انتظار مدال داشتیم منصفانه نیست!آقایان ما در کایاک عملکرد بهتری داشتند اما اسلالوم در مرحله تجربه اندوزی است . اگر از اسلالوم مدال می خواهیم بایستی تدارکات بهتری برای اسلالوم درنظر بگیرند . ضمنا شرایط مسابقه در اسلالوم همیشه یکسان نیست .امواج آب لحظه به لحظه تغییر می کند و اینطور نیست که همیشه با شرایط یکسانی در آب مواجه باشیم.

*سال طلایی پیش روی اسلالوم است!

-وی اضافه کرد:تجربه اندوزی در قایقرانی یک شبه به دست نمی آید.شرایطی را می طلبد تا قایقرانان به مرحله پختگی برسند. الان هدف بعدی ما کسب سهمیه المپیک 2020 است.رقابت های دشواری پیش رو داریم اما کسب سهمیه المپیک برای اسلالوم دور از دسترس نیست.البته همه چیز بستگی به نحوه برنامه ریزی دارد. امیدوارم در این سال پیش رو که ما طلایی قلمدادش می کنیم بتوانیم با برنامه ریزی مدون سهمیه المپیک را کسب کنیم.بایستی از یک سال پیش رو بهترین استفاده را کنیم.

-ملی پوش اسلالوم ایران مسابقات قهرمانی آسیا را پیش رو دارد و در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:البته هنوز میزبان مسابقات قهرمانی آسیا مشخص نشده است و ما نمی دانیم در کدام کشور مسابقه خواهیم داد گرچه ما برای آماده سازی به پیست های فرانسه، چک و لهستان احتیاج داریم.از طرفی تایلند پیست مصنوعی دارد.چینی ها در اروپا تمرینات آماده سازی را برگزار می کنند.ژاپن در این زمینه برنامه ریزی دقیقی دارد و مهم تر از همه این که رقبای ما در آسیا مشکل اخذ ویزا ندارد و می توانند برای برگزاری اردو در اروپا برنامه ریزی کنند.قزاقستان یک کشور اروپایی به شمار می آید و برای رفت و آمد و برگزاری اردو اروپایی مشکلی ندارد. الان رودخانه چالوس و کرج شرایط مناسبی دارد اما ابتدا باید میزبان مسابقات مشخص شود تا ما بدانیم چطور برای آینده برنامه ریزی کنیم.

*جنس قایق ما از کربن است

-نگهداری و حمل و نقل قایق اسلالوم برای ملی پوشان زحمت زیادی دارد. بخصوص برای ملی پوشان ایران که باید رنج جابجایی قایق در سفرهای طولانی مدت را به جان بخرند . خانم رازقیان دراین باره توضیح داد و گفت:قایق اسلالوم شخصی است.قایق اسلالوم متناسب با وزن و سایز قایقران است و اگر وزن و سایز قایقران تغییر کند بایستی عوض شود.قایق پای دوم قایقران اسلالوم است. متاسفانه ما همیشه برای حمل قایق با شرکت های هواپیمایی مشکل داریم .هر ضربه ای که در حمل و نقل به قایق اصابت کند قایق کیفیتش را از دست می دهد . از این رو خیلی باید مراقب قایق باشیم.اروپایی ها برای حمل و نقل قایق مشکلی ندارند زیرا تمامی قایق ها از طریق زمینی جابجا می شوند و قایق بطور سالم به مقصد می رسد.متاسفانه ما هر سفر باید با شرکت های هواپیمایی چونه بزنیم تا به شکل دلخواه حمل شود.از این بابت در طول سفر استرس داریم.قایق اسلالوم از جنس کربن است و با یک ضربه شکسته می شود.هشت کیلو وزن قایق اسلالوم است و باید مراقب باشیم تا نشکند.

وی ادامه داد:متاسفانه چندی پیش قایقم هنگام سفر به فرانسه آسیب دید و وقتی به مقصد رسیدم بدون قایق بودم.این طور مشکلات روی روحیه قایقران تاثیر منفی می گذارد و مشکلات روحی برای قایقران به وجود می آورد.

-رازقیان اضافه کرد: قایقرانی اسلالوم تنها رشته ورزشی موردعلاقه ام است و هیچ رشته دیگری را دنبال نمی کنم.قایقرانی را بیشتر از هر چیزی دوست دارم.

*اسلالوم برای کسب سهمیه المپیک به حمایت نیاز دارد

-از داستان ورزش خارج شدیم و از میهمان این هفته درباره اوقات فراغتش سوال کردیم و خانم رازقیان گفت:مدتهاست که وقت خالی ام را با خواندن زبان فرانسه پر کرده ام. بطورکلی به یادگیری زبان های خارجی علاقه بیشتری دارم و به صخره نوردی نیز به عنوان یک رشته ورزشی مهیج علاقه مند هستم.از طرفی یادگیری زبان انگلیسی برای ورزشکاران اهمیت ویژه ای دارد و شما می توانید با ورزشکاران سایر کشورها صحبت کنید و ارتباط بیشتری در زمینه قایقرانی برقرار نمایید.اگر زبان بلد نباشید از مسائل جاری و پیرامون خود در مسابقات بی خبر می مانید.چینی ها برخلاف گذشته زبان انگلیسی شان خیلی بهتر شده و الان بیشتر ورزشکاران شان به زبان انگلیسی مسلط هستند.ضمنا به نواختن سازدهنی نیز علاقه دارم .

-ملی پوش اسلالوم بانوان در بخش بعدی مصاحبه خطاب به مسئولان ورزش گفت:انصافا مسئولان محترم ورزش با فدراسیون قایقرانی خیلی راه آمده اند و البته توقعاتی هم از قایقرانی در بازیهای آسیایی جاکارتا- پالمبانگ بود. بطوریکه انتظار مدال داشتند و همه توان را برای موفقیت آب های آرام و روئینگ گذاشته بودند.از طرفی اسلالوم سهمیه المپیک دارد و از این رو حائزاهمیت است.اگر سهمیه المپیک دارد بایستی با اسلالوم همکاری شود تا بتوانیم در رقابت های انتخابی ،سهمیه المپیک 2020 را کسب نماییم.بدون حمایت و برنامه ریزی ، کسب سهمیه المپیک امکان پذیر نیست.

*رسانه ها به اسلالوم کمتر اهمیت می دهند!

-ملی پوش اسلالوم خاطره ای از اردو اروپایی خود تعریف کرد و گفت:زمان برگزاری جام جهانی روسیه در اردوی ایتالیا بودیم.دیدار دو تیم فرانسه و بلژیک پخش می شد و بیشتر ورزشکاران حاضر طرفدار بلژیک بودند و من فقط از تیم ملی فرانسه طرفداری می کردم .فرانسه بازی را برد و فینالیست شد و بلژیک هم به فینال راه نیافت و روانه رده بندی شد.تنها کسی که در جمع خوشحال بود من بودم. ایتالیایی ها که به جام جهانی راه نیافته بودند با حسرت بازیها را می دیدند و بیشترشان در شوک بودند.

-دوباره به بحث اسلالوم برگشتیم و این بار میهمان ما درباره مسابقات زیر بیست و هجده سال اسلالوم در آسیا صحبت کرد :« ایران میزبان رقابت ها است.اتفاق خوبی است.قرار است مسابقات در آبان ماه برگزار شود و امیدوارم رسانه ها به اهمیت میزبانی ایران و این رقابتها پی ببرند.متاسفانه بیشتر رسانه ها به قایقرانی بخصوص اسلالوم اهمیت چندانی نمی دهند . قایقرانان همیشه دور از دسترس هستند و بیشتر رسانه ها اخبارشان را پیگیری نمی کنند و بطور کلی اتفاقات مربوط به قایقرانی بخصوص اسلالوم دیده نمی شود.استعدادهای اسلالوم می آیند و می روند اما یک خط از آنها نوشته و گفته نمی شود در حالی که اسلالوم رشته جالبی است و اگر به آن پرداخته شود جوانان از این رشته استقبال خواهند کرد.هیجانی که در اسلالوم وجود دارد در بسیاری از رشته ها نیست. امیدوارم رسانه ها بیشتر به اسلالوم و مسابقات پیش رو در آبان ماه اشاره داشته باشند تا اسلالوم و ورزشکارانش دیده شوند.

-وی در پایان گفت:سپاس از کیهان ورزشی نشریه باقدمت ورزش کشور که به قایقرانی و اسلالوم اهمیت داد .امیدوارم مسابقات اسلالوم در آبان ماه با میزبانی ایران به نحو خوبی برگزار شود.فرصت خوبی برای جوانان اسلالوم است تا در این رقابتها خودی نشان دهند.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار