PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۳۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱





به گزارش خبرنگار اعزامی کیهان ورزشی به جاکارتا، سومین دوره مسابقات پاراآسیایی از چند روز دیگر یعنی 14 مهرماه در جاکارتا پایتخت کشور اندونزی آغاز می شود، مسابقاتی که با شعار "روح الهام بخشی و انرژی در آسیا" در نظر دارد شور و نشاط را برای بخشی از مردمان قاره کهن که همان معلولان هستند به ارمغان آورد.
اندونزی به عنوان بزرگترین کشور اسلامی با برگزاری مسابقاتی به بزرگی بازیهای آسیایی بیگانه نیست. آنها نخستین بار در سال 1962 میزبان بازیهای آسیایی بودند و  چند هفته قبل هم دومین میزبانی خود را تجربه کردند. حالا به فاصله کمتر از یک ماه از برگزاری بازیهای آسیایی 2018 اندونزی خود را آماده برگزاری رقاب های پاراآسیایی می کند.
جاکارتا به عنوان شهر محل برگزاری سومین دوره بازیهای پاراآسیایی، در غرب جزیره جاوه و در سواحل شمالی کنار خلیج جاکارتا و دریای جاوه قرار دارد.این شهر که 9 میلیون نفر جمعیت دارد ، آب و هوایش استوایی بوده و رطوبتش در بسیاری از ماه های سال بالاست.
بافت شهری جاکارتا خاص است، فقیر و غنی در كنار يكديگر زندگى مى كنند تا تفکیک بالای و پایین شهر از نگاه غریبه ها امری دشوار باشد.
نخستین نکته شاخص و البته متفاوت جاکارتا در رانندگی مردمانش است. در این شهر فرهنگ رانندگی به مانند انگلیسی هاست، فرمان اتومبیل ها در سمت راست است تا مسیر رفت و آمد ماشين ها برخلاف بسیاری دیگر از نقاط جهان از جمله ایران باشد.
قرار است در سومین دوره بازیهای پاراآسیایی، 2 هزار و 880 ورزشکار در قالب 41 کاروان ورزشی شرکت کنند. طبق اعلام مسئولین برگزاری ، در این دوره 643 مدال توزیع می شود که از این تعداد 300 نشان برای بانوان و 343 مدال برای آقایان است.
رقابت های این دوره در 18 رشته ورزشی برگزار می شود. رشته هایی شامل بوچیا، تنیس روی میز، تیراندازی، تیراندازی با کمان، جودو، دوومیدانی ، دوچرخه سواری شطرنج، شنا، وزنه برداری، بسكتبال با ویلچر، گلبال، والیبال نشسته، بدمینتون، بولینگ 10 پین، بولینگ روی چمن، تنیس با ویلچر و شمشیربازی با ویلچر.
از میان این 18 رشته، کاروان ورزشی ایران در 13 رشته و با حضور 208 ورزشکار به میدان می رود تا در جهت تحقق شعار خود که همان "خودباوری و امید" است، گام بردارد.
سرپرست کاروان وهب همدانی انتخاب شده، فرزند سردار شهید حاج حسین همدانی. تقاون 16 مهرماه سالگرد شهادت سردار همدانی با شروع مسابقات، موجب گردید که مسئولان کاروان در اقدامی پسندیده سرپرستی کاروان را به یادگار شهید همدانی بسپارند. سردار همدانی سه سال قبل در آخرین ماموریتش که دفاع از حرم مطهر حضرت زینب (س) و کمک به مردم مظلوم سوریه برای رهایی از دست گروهک صهیونیستی نکفیری داعش بود، به درجه رفیع شهادت نایل گردید.
ایران در شرایطی پای به رقابت های این دوره گذاشته که امیدوار است عنوانی چهارمی دوره قبلی را تکرار کند و البته اگر بخت با ورزشکاران مان یار باشد نیم نگاهی هم به جایگه سوم جدول توزیع مدالها داشته باشد.
چهار سال قبل و در دومین دوره مسابقات پاراآسیایی که در اینچئون کره جنوبی برگزار شد، ایران با 37 طلا، 52 نقره و 31 برنز پس از تیم های چین، کره جنوبی و ژاپن در جایگاه چهارم ایستاد. فاصله تیم چهارم یعنی ایران با تیم سوم که ژاپن به حساب می آمد، تنها یک طلا بود. اگر همان یک طلا توسط یکی از ورزشکاران بدست می آمد ایران می توانست به جایگاه باارزش سوم آسیا دست یابد.
همین یک مدال طلا در کره به نام ورزشکاران ایران ضرب نشد تا امروز انگیزه مضاعفی برای رقابت با ژاپن داشته باشند. اگرچه نسبت به دوره گذشته با حذف رشته هایی چون فوتبال 5 و 7 نفره عملا شانس های طلایی ایران کاهش یافته ولی اعزام کاروان کیفی،  این نوید را به اهالی ورزش داده که روی مدال های تک تک وزشکاران حساب باز کنند.
اگرچه به مانند ادوار گذشته رشته هایی چون دوومیدانی، وزنه برداری ، تيراندازى با كمان، واليبال نشسته امیدهای مسلم برای کسب مدالهای رنگارنگ هستند اما در کنار این رشته ها سایر ورزشکاران اعزامی نیز چشم به ایستادن روی سکوی افتخار و تصاحب مدال های خوش رنگ دارند تا همه امیدوار باشند حماسه ای دیگر توسط ورزشکار جانباز و معلول رقم بخورد.

*محمود محمدى
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار