PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۸۳۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
گفت و گو با رضا اطری ملی پوش آزاد کار کشتی مازندران و دارنده مدال برنز بازیهای آسیایی جاکارتا
کشتی در بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا شاهکار کرد و بمب روحیه کاروان ورزشی ایران بود.مسابقات کشتی گیران برخلاف دوره های پیشین بازیهای آسیایی در ابتدای این رویداد قرار گرفت و ملی پوشان کشتی آزاد و فرنگی با تصاحب مدال ها به کاروان ورزشی کشورمان در جاکارتا روحیه دادند و توجهات را به خود جلب کردند.بطوریکه سالن رقابت ها هنگام مسابقه کشتی گیران تیم ملی ایران پر از جمعیت می شد و علاقه مندان به کشتی مشتاقانه کشتی های تیم کشورمان را نظاره می کردند. رضا اطری ملی پوش 57 کیلوگرمی مان در جاکارتا جزو کشتی گیرانی بود که همه از تماشای کشتی هایش لذت بردند زیرا با تمام وجود کشتی می گرفت و یکی از مازندرانی های تیم کشتی آزاد بود که انصافا باناداوری دستش از کسب مدال طلا کوتاه ماند. او در جاکارتا مدال برنز گرفت و نشان داد که برای کسب مدال در مسابقات جهانی بوداپست خیز برداشته است. او میهمان این هفته ما است.

روستایی زاده ای از بابل

-رضا اطری نقاره چی آزاد کار تیم ملی کشتی در وزن 57 کیلوگرم متولد بابل است و زادروزش در 17 مرداد 1373 ثبت شده است:«خانه ما در روستای نقارچی محله بابل است و اهالی اش بیشتر کشاورز هستند و در دامداری نیز فعالیت می کنند. سوغات روستای ما برنج و لبنیات است

-نقارچی محله دردهستان اسبوکلا جاده قدیم آملقرار دارد .

-وی ادامه داد: خانواده پدری و مادری ام ورزش می کردند اما ورزشکار حرفه ای نبودند و من براساس علاقه ام به کشتی تصمیم گرفتم این رشته ورزشی را بطور حرفه ای از رده پایه دنبال کنم. مقابل خانه ما در نقارچی محله یک باشگاه کشتی بود که توسط آقای اصغرپور اداره می شد. یک روز به باشگاه رفتم و در رده نونهالان باشگاه ثبت نام کردم.آقای بابایی مربی مان بود و سالها به نوجوانان علاقه مند خدمت کرد و از این مربی بسیارآموختم.متاسفانه مربی مان بیمار شد و نتوانست به مربیگری خود در باشگاه ادامه دهد .پس از بیماری مربی مان به بابل رفتم و تمریناتم را زیر نظر آقای حسن نیا مربی کنونی ام در یاشگاهی دیگر ادامه دادم . تا امروز در خدمت آقای حسن نیا هستم و لازم است از زحمات این مربی زحمتکش تشکر کنم.به هر روی مربی برای شاگردانش زحمت می کشد و بادلسوزی تمام تلاش می کند تا شاگردش قهرمان شود.

-در حال حاضر رضا دانشجوی رشته کارشناسی تربیت بدنی است:«فوق دیپلم تربیت دارم و الان برای کارشناسی اقدام کرده ام.پس از پایان درسم بایستی به خدمت مقدس سربازی بروم تا کارهای مربوط به سربازی را انجام دهم.ضمنا قصد دارم در دوران قهرمانی به اهداف ورزشی ام برسم

-اطری هنوز تشکیل خانواده نداده است:«قصد دارم ابتدا به اهداف ورزشی ام برسم و سپس درباره مسائل ضروری تر تصمیم بگیریم.کسب مدال مسابقات جهانی کشتی از هدف های مهم ورزشی ام است که امیدوارم در رقابت های قهرمانی جهان در بوداپست به این خواسته ام برسم.من در بازیهای آسیایی جاکارتا لایق مدال طلا بودم اما حریفم در نیمه نهایی با حرکات بی جهت و غیرورزشی مانع از ادامه کشتی شد تا راهی مرحله رده بندی بشومو با کسب مدال برنز به کار خود در بازیهای آسیایی پایان دهم در حالی که بایستی در جاکارتا فینالیست می شدم و مدال طلا می گرفتم. من دنبال طلای مسابقات جهانی هستم و امیدوارم در بوداپست جبران کنم

کارنامه آسیایی و جهانی اطری

-رضا اطری عضو تیم ملی کشتی آزاد درباره نحوه ملی پوش شدن خود به کیهان ورزشی می گوید:کشتی را از نونهالان شروع کردم و سالهاست شاگرد آقای حسن نیا در بابل هستم.وقتی در رده نونهالان کشتی گرفتم برای حضور در اردوهای تیم نوجوانان ایران انتخاب شدم و از آن زمان تاکنون در بیشتر اردوهای تیم ملی کشتی آزاد در رده های مختلف حضور داشته ام.من در رقابت های کشوری کشتی گرفته ام و دوبار نایب قهرمان کشتی آزاد شده ام . در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا سوم شدم و حدود دو سال است که عضو ثابت تیم ملی کشتی در وزن 57 کیلوگرم هستم.الان چهار سال است که در خدمت تیم ملی کشتی آزاد هستم و امیدوارم از فرصت های پیش رو نهایت استفاده را ببرم.

-رضا اطری در وزن 57 کیلوگرم کشتی آزادمسابقات قهرمانی کشتی جهان 2017 پاریسحاضر بود که در دور اول با نتیجه شش بر یک مقابلزهیر ال گوآراکاز فرانسه به برتری دست یافت، اما در دور بعد با نتیجه سه بر صفر مغلوبتوماس گیلمن، دارنده مدال برنز جوانان جهان از آمریکا شد که با توجه به حضور حریفش در فینال به گروه شانس مجدد رفت تا برای کسب مدال برنز تلاش کند. اما در این مرحله با نتیجه شش بر چهار مغلوبآندری یاتسنکوفاز اوکراین شد و از گردونه مسابقات کنار رفت. این نتیجه در حالی رقم خورد که مسابقه با نتیجه چهار بر چهار به سود اطری به پایان رسیده بود، اما با اعتراض مربیان اوکراین 2 امتیاز که به نظر درست نمی‌رسید به حریف اطری دادند تا از گردونه مسابقات حذف شود.

-ملی پوش 57 کیلوگرم کشتی آزاد در بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا عملکرد مناسبی داشت و اگر بدشانسی و ضعف داوری در مسابقه نیمه نهایی نبود فینالیست می شد و شانس زیادی برای کسب مدال طلا داشت. اطری در کشتی اول خود موفق شدباگاواتی ساه‌تلیاز نپال را با نتیجه 10 بر صفر شکست دهد. اطری در دور دوم در یک کشتی پر امتیاز با نتیجه 15 بر 9 از سدساندیپ توماراز هند گذشت. کشتی‌گیر وزن اول ایران برای فینالیست شدن در مقابلبخبایار اردنباتکشتی‌گیر با تجربه مغولی قرار گرفت و با نتیجه 8 بر 2 مغلوب شد. اطری برای رسیدن به مدال برنز باکیم سونگ-گواناز کره جنوبی مبارزه کرد. او با اینکه در همان ثانیه‌هایی ابتدایی خاک شد و به حریف امتیاز داد؛ اما در ادامه طوفان به پا کرد و در نهایت 9 بر 4 به پیروزی رسید و صاحب مدال برنز شد.

حریفم از ضعف داوری استفاده کرد!

-صحبت بعدی ما با رضا اطری درباره مسابقه نیمه نهایی او در مسابقات کشتی بازیهای آسیایی جاکارتا بود. رضا دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:من برای حضور در مسابقه انتخابی اعلام آمادگی کردم و برای حضور در لیست اعزامی به جاکارتا انتخاب شدم.هدفم پیش از آن که روی تشک بازیهای آسیایی بروم کسب مدال طلای جاکارتا بود.متاسفانه در مرحله نیمه نهایی با حریفی روبرو شدم که یک دقیقه و سی ثانیه به پایان کشتی دائما بینی اش را می گرفت و دنبال وقت گذرانی روی تشک بود.متاسفانه داور در این شرایط ضعف نشان داد و حریف من از وضع موجود در کشتی نهایت استفاده را برد و زمان باقی مانده را حرام کرد در حالی که می توانستم در زمان باقی مانده کشتی، امتیاز داده شده به حریف را جبران کنم و به مسابقه برگردم و حتی فینالیست شوم. واقعا حیف شد طلای بازیهای آسیایی از دست رفت!متاسفانه داوری این مسابقه به ضرر من تمام شد.

-اطری اضافه کرد: بطورکلی کشتی در اوزان سبک آسیا بسیار دشوار شده است. می‌توانستم به فینال برسم اما متاسفانه با اشتباه داوری نتوانستم به فینال راه پیدا کنم .با این حال خوشحالم که دست پر به کشورم برمی‌گردم و شرمنده مردم عزیزمون نشدم. باز هم خدا را شکر می کنم که مدال گرفتم و ان شاالله در مسابقات جهانی که بزودی برگزار می شود جبران خواهم کرد.ضمنا حدود شش یا هفت ماه بود که مسابقه جدی در چنین سطحی نداشتم ولی با راهنمایی ها و تدابیر آقای رسول خادم و کادرفنی محترم تیم ملی امیدوارم با بهترین آمادگی از نظر بدنی و فنی در مسابقات جهانی شرکت کنم.

کنترل کشتی با حاشیه سازی حریف از دستم خارج شد

-وی ادامه داد:من در مسابقه نیمه نهایی به هیچ وجه از نظر بدنی کم نیاوردم و بدنم به قول کشتی گیرها خالی نکرد به نظرم در تایم اول کشتی در گرفتن امتیاز از حریفم تاخیر کردم . در تایم دوم کشتی هم با اشتباه داوری مواجه شدم و داور امتیازات مرا نداد و در یک دقیقه پایانی کشتی هم با خونریزی بینی حریفم روبرو شدم و کنترل کشتی در همین لحظات از دستم خارج شد. اگر حریفم به حاشیه نمی رفت و به کشتی ادامه می داد بدون شک از وی امتیاز می گرفتم .

-پاداش مدال آوران کشتی پس از پایان مسابقات از سوی کمیته ملی المپیک اهدا شد: «پس از پایان کشتی ها و کسب مدال سومی استراحت کردیم و روز بعد به دیدار آقای صالحی امیری رییس محترم کمیته المپیک در جاکارتا رفتیم و پاداش هزار دلاری را دریافت کردم. کمیته ملی المپیک به نفراتی که برنز گرفته بودند نفری هزار دلار پاداش داد

حسن یزدانی ورزشکار لایق و باشخصیتی است

-حسن یزدانی ستاره تیم ملی کشتی آزاد طی سالهای گذشته طلایی ترین مرد ورزش ایران بوده است. با رضا اطری درباره یزدانی و افتخار آفرینی هایش صحبت کردیم و او در خصوص هم تیم مازندرانی خود گفت:حسن آقا یکی از بزرگان ورزش ایران است که طی سالهای گدشته بهترین عناوین المپیک و جهانی را کسب کرده است.او در کشتی خود را ثابت کرده و نشان داده که ورزشکار لایقی است.خوشحالم که با حسن آقا تمرین می کنیم و در اردوها کنار ایشان هستیم.البته یزدانی خارج از فضای کشتی و ورزش شخصیت ارزشمندی دارد و ورزشکاری است که مراقب رفتار خود در محافل ورزشی است.حسن آقا هر کاری از دستش برآید برای دیگران انجام می دهد و اگر به فردی یاعلی بگوید تا آخر کنارش است.او به عنوان یک قهرمان به هم تیمی خای خود کمک می کند و ورزشکار با شخصیتی است که برای ایشان آرزوی موفقیت در مسابقات پیش رو را دارم.

-کشتی ورزش نفس گیری است و هر ورزشکاری که برای مسابقه روی تشک می رود بایستی تمرکز بالایی داشته باشد تا در جو سالن روحیه خود را از دست ندهد. تماشاگران نزدیک به تشک هستند و سروصدایشان تمرکز کشتی گیران را بهم می زند. رضا اطری آزاد کار بابلی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:سالن مسابقات کشتی بزرگ است و هر لحظه امکان دارد که اتفاقات داخل سالن روی روحیه و تمرکز کشتی گیران تاثیر منفی بگذارد و آنها را از نظر فکری و روحی دچار چالش کند.اعتقاد دارم که هر کشتی گیری که روح بزرگی داشته باشد و در حین مسابقه از هر حریف خودش پیش است و قادر خواهد بود که حریفش را شکست دهد. روح بزرگ برای کشتی گیر یک امتیاز ارزشمند است و او را در فضای کشتی بزرگ می کند و به هدفش می رساند.اگر کشتی روح بزرگ نداشته باشد روی تشک در سالن پرتماشاگر قافیه را می بازد و کارش به شکست می کشد.کشتی گیر بایستی بر سر تمرینات روی اعتماد به نفس خود کار کند تا هنگام مسابقه با روحیه روی تشک برود و بتواند از توانمندی خود به نحو احسن استفاده کند.

خادم تک و تنها کشتی را اداره می کند

-رسول خادم رییس فدراسیون کشتی به زعم تمام کسانیکه دستی بر آتش دارند و گذرشان به کشتی و تشک می افتد متفق القول از مدیریت قابل توجه او در کشتی می گویند و این که آقا رسول در کشتی ایران تحول ایجاد کرده است . رضا اطری درباره رییس فدراسیون کشتی و قهرمان اسبق جهان می گوید:کارنامه آقای خادم در دنیای کشتی مشخص است و نیازی نیست که من بخواهم از توانایی و هوشمندی شان در کشتی تعریف کنم. ایشان قهرمان المپیک و جهان بوده و بارهها خود را در کشتی ثابت کرده است. وی برای خانواده کشتی بخصوص تیم ملی زحمات زیادی می کشد و تک و تنها برای ارتقای کشتی تلاش می کند و تمام وقت خود را صرف کشتی کرده است.همه کار می کند تا پرچم کشتی ایران در جهان بالا برود و خوش رنگ ترین مدال ها نصیب کشتی ایران در جهان شود.الان آقا رسول برای تامین هزینه های کشتی اسپانسر جذب کرده است تا کشتی به مسیر خود ادامه دهد و قطار کشتی در روزهای دشوار متوقف نشود. وقتی ما از بازیهای آسیایی جاکارتا آمدیم فدراسیون کشتی با حمایت بانک پاسارگاد که اسپانسرمان است به کشتی گیرانی که در بازیهای آسیایی مدال کسب کرده بودند پاداش داد و آقا رسول اجازه نداد عرق بچه ها خشک شود و پاداش قهرمانی شان را به زمان دیگری موکول کند.حمایت آقا رسول از کشتی بی نظیر است و لازم است از همین تربیون از ایشان تشکر ویژه داشته باشم.

-اطری درباره حریفان احتمالی خود در مسابقات جهانی بوداپست گفت:تمام نفراتی که در بازیهای آسیایی به عنوان رقیب کشتی گرفتند به احتمال فراوان در مسابقات جهانی روی تشک خواهند رفت. بیشتر رقیبان آسیایی سرحال بودند و باانگیزه به مسابقات جهانی می آیند. ضمنا من سه رقیب از روس،اوکراین و آمریکا دارم که هر سه کشتی گیر در شرایط خوبی قرار دارند و برای کسب مدال بایستی آنها را شکست دهم.من در بازیهای آسیایی اسیر ناداوری و رفتار غیرورزشی حریفم شدم وگرنه حق من در بازیهای آسیایی مدال طلا بود. می خواهم در کشتی قهرمانی جهان همه چیز را جبران کنم و مدال طلا بگیریم. حریفانی خوبی دارم اما انگیزه ام برای کسب مدال طلا خیلی زیاد است.

زرنگی کشتی گیر اهمیت زیادی دارد

-وی ادامه داد: کسب مدال طلا فقط به آمادگی جسمانی نیست بلکه کشتی کیر روی تشک بایستی زرنگ باشد و با حیله گری حریفانش را مغلوب سازد. امیدوارم از این جمله من برداشت منفی نشود منظورم از حیله گیری روی تشک یک نوع زرنگی است که کشتی گیران روی تشک بکار می برند تا به مدال های خوش رنگ برسند.اجرای فنون در حین مسابقه یک بخش کار است اما زرنگی کشتی گیر خیلی اهمیت دارد و باعث می شود حریفش را شکست دهد.

-صحبت بعدی ما با آزاد کار مازندرانی درباره امکانات و شرایط کنونی کشتی استان خود از نظر مالی بود که اطری با تشکر از رسول خادم و تمام کسانی که برای کشتی مازندران - زحمت می کشند به کیهان ورزشی گفت:با وجود این که تلاش می شود کشتی از نظر امکانات و تجهیزات ورزشی در شرایط بهتری قرار بگیرد و بسیاری در این مسیر زحمت کشیده اند اما باید خدمت تان عرض کنم که امکانات کشتی در مازندران برخلاف انتظار است و بودجه قابل توجهی به کشتی مازندران تعلق نمی گیرد در حالی که مازندران از استان هایی است که استعدادهای زیادی دارد و اگر به آنان توجه بیشتر شود کشتی مازندران دچار تحول بزرگی خواهد شد و ما شاهد ظهور استعدادهای بیشتری خواهیم بود.

-اطری شغل دوم ندارد:«من غیر از کشتی شغل دیگری ندارم اما مدتی است که یک مغازه فست فود در شهرمان باز کرده ام و توسط برادرم اداره می شود و سبب شده تعدادی از همشهریانم مشغول بکار شوند

-رضا در خاتمه گفت: از کیهان ورزشی بابت گفت و گو با ورزشکاران شهرستانی تشکر ویژه دارم. ضمنا کیهان ورزشی کار قشنگی کرد و پوستر رنگی کشتی گیران مدال آور را چاپ کرد . هم چنین از آقای رسول خادم و بانک پاسارگاد حامی مالی کشتی تشکر ویژه داریم.

* کیوان طباطبایی


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
1
آفرین
عجب تیتری
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
0
آقا کیوان خسته نباشی ممنون از مصاحبه با اطری اما مطلب شما درباره زبان انگلیسی مدیران و روسای فدراسیون ها در جاکارتا جالب نبود درسته که شما کار خبرنگاری تونو کردی اما دوست من چه لزومی داشت که بنویسی مدیران انگلیسی بلد نیستند تا از ورزشکاران شان دفاع کنند از شما بعید بود این مطلب را بنویسی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار