PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲

لب کلام و خلاصه بیانیه هایی که اخیرا ار سوی دو مربی حرفه ای شاغل در فوتبال ما که فقط اسم و صفت حرفه ای بودن را یدک می کشد یعنی آقای کارلوس کروش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و وینفرد شفر سرمربی تیم استقلال تهران در یکی ، دو جمله کوتاه این است که" فوتبال مثل همه چیز این دنیا حساب و کتاب دارد"، به دیگر سخن" اداره و مدیریت و بالاخره پیشرفت و موفقیت در فوتبال مثل هر جا و هر حوزه دیگری مبتنی بر قواعد و در گروی رعایت اصول است." این عبارت کوتاه و ساده و ظاهرا همه فهم خیلی وقت ها درورزش ما ودر رشته هائی جذاب و پرطرفدار مثل فوتبال جدی گرفته نمی شود وبرخی دست اندرکاران و مسئولان این عرصه میخواهند بدون رعایت اصول و رفتار طبق قواعد و قوانین از کژ راهه و بیراهه و خلاصه را ه های من در آوردی کار را پیش ببرند و البته موفق هم نمی شوند. موفق نمی شوند چون طبق اشاره ای که بالاتر آمد برای رسیدن به موفقیت باید راه و چاره آن را شناخت.

یکی از مشکلات بزرگی که برسر راه افرادی که در این ورزش و این فوتبال می خواهند « اصولی» و به معنای واقعی» حرفه ای» عمل کنندبه ویژه آنها که ایرانی نیستند امثال کروش و شفر و برانکو و... همین طرز تفکر» هرهری مسلک» و «عدم رعایت ضوابط و اصول» است که متاسفانه از جانب عده ای که چون ورزش را جدی نگرفته و آن را با «بازی کودکانه» اشتباه گرفته و با همین نگاه و نگرش در ورزش صاحب پست و مسئولیت شده و یا افرادی عوضی آمده و فرصت طلب که به لطائف الحیل در ارکان و جای جای ورزش نفوذ کرده و تنها هدف ونیت و هم وغمشان دوشیدن و چاپیدن وسوءاستفاده از ورزش است در تاروپود ورزش رایج وحاکم شده است.

این در حالی است که اگر ما واقعا برای رشد و اعتلای ورزش جدی هستیم و مسئولان و مدیران ورزش آن چنان که ادعا میکنند آمده اند به ورزش و ورزشکاران و جوانان مستعد و برومند این سرزمین خدمت کنند و با استفاده صحیح از منابع عظیم مادی وانسانی موجود درچهارگوشه این سرزمین پهناور و ثروتمند راه پیشرفت و موفقیت وارتقای جایگاه ورزش ایران را هموارسازند بیش از هر چیز و قبل از هرکار باید اصول و قواعد را باور کنند و در یک کلام از« راهش» وارد شوند. غیر از این چاره ای و راهی وجود ندارد. موفقیت و پیشرفت بدهکار هیچ اسم و شناسنامه و قومیت و نژاد و مذهب و آئین خاصی نیست. موفقیت و پیشرفت در گروی رعایت و اجرای اصول است. موفقیت را به اسم وظاهر کسی و قومیتی و تیمی و کشوری و... نمی دهند . موفقیت و پیشرفت در گروی « ابراز لیاقت» است!

وینفرد شفرد دربیانیه ای که اخیرا صادر کرده است به همین نکته - که موفقیت در گروی رعایت اصول و اجرای قواعد وقانون است و بدهکار کسی نیست و...- چنین اشاره می کند:« همه باشگاه های حرفه ای و موفق در سراسر دنیا فارع از این که در کدام کشور هستند یا این که چه فرهنگی دارند؛ یکسری قوانین مشخص برایشان تعریف شده...» او بلافاصله مثال می زند که وقتی تیمی مثل آلمان هم که عنوان مدافع عنوان قهرمانی جهان را در روسیه یدک می کشید اصول و قوانین را رعایت نمی کند به آن سرنوشت تلخ گرفتار می اید و حتی از صعود از گروه مقدماتی عاجز می ماند و ما نیز ایتالیا را و هلند را... هم به مثال آقای شفر اضافه می کنیم.

صریح و بدون تعارف بگوییم که سال هاست افراد و جریاناتی در ورزش ما حتی در سطوح مدیریتی و دیگر کانون ها و مراکز حساس ورزش مثل رسانه ها رخنه و اراده کرده اند تا همه چیز ورزش را در خدمت منافع شخصی و اهداف باندی خود در آورند. در این سو مسئولان و مدیران ورزش قرار دارند که با حفظ امانت مسئولیتی که از سوی مردم و جامعه ورزش به آنها محول شده اراده خود را برای حاکمیت اصول و قوانین در ورزش به کار بگیرند و از این طریق شجاعت و لیاقت مدیریتی خود را اثبات کنند و در سایه رعایت اصول کار ورزش را به ساماننمایند. تکرار می کنیم موفقیت و پیشرفت فقط و فقط در گروی رعایت اصول است و بد هکار هیچ نام و دیاری نیست...

* سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار