PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۳۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
گلاره ناظمی داور بین المللی فوتسال بانوان و قاضی فینال المپیک جوانان
داوران ایرانی طی سالهای اخیر در میادین بین المللی فوتبال و فوتسال بارها شایستگی شان را نشان داده اند.از محمد فنایی که کمک داور فینال جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا تا علیرضا فغانی که اکنون جزو قاضیان مطرح عالم فوتبال است و البته کارنامه درخشانی در سالهای گذشته داشته است داوران ایرانی به لحاظ فنی و کیفی از فوتبال مان سبقت قابل توجهی گرفته اند. داوران ما سالهاست که جهانی شده و روند رو به رشدی داشته اند. خانم گلاره ناظمی داور فوتسال بانوان نیز طی سالهای گذشته عملکرد مناسبی داشته و در میادین بین المللی نیز نمره قبولی گرفته است.خانم ناظمی اخیرا در المپیک جوانان به میزبانی آرژانتین بازی افتتاحیه و فینال فوتسال را سوت زد و البته عملکردش بازتاب فراوانی داشت.اگر ناظمی همین روند را در قضاوت های بین المللی خود داشته باشد این شانس را دارد که قاضی میدان بزرگتری در آینده باشد.

از تشویق برادر تا داوری فوتسال

-گلاره ناظمی داور بین المللی فوتسال بانوان متولد تهران است و در 1361 دیده به جهان گشود.-او در خانواده ای علاقه مند به ورزش داور شد. کوپال ناظمی داور لیگ برتر فوتبال و برادر بزرگش مشوق اصلی او برای ورود به عالم داوری بود:« سال۷۸ بود همان‌طور که گفتم با تشویق و اصرارهای برادرم سمت این کار رفتم. در کلاس‌ها شرکت کردم و تا جایی که می‌شد سعی کردم یاد بگیرم. البته دو سال طول کشید تا برای داوری معرفی شوم چون به هر کسی اجازه سوت‌زدن نمی‌دادند. وقتی اولین‌بار قضاوت را تجربه کردم دیگر همه‌چیز عوض شد. به وی‍ژه اینکه استادان خیلی حمایتم می‌کردند و می‌گفتند تو خیلی استعداد داری و با این سن کم حیف است این رشته را رها کنی. همه می‌گفتند در داوری بمان و قول می‌دادند که خیلی موفق شوم.»
-وی ادامه داد: اوائل هم داور فوتبال بودم که سال 78، 79 اولین دوره را گذراندم. کلاً دنبال داوری نبودم، اما با تشویق‌های برادرم در کلاس‌ها شرکت کردم و به این رشته علاقه‌مند شدم.ضمنا اولین مدرس داوری‌ام هم خانم فرخی بود که الآن دیگر در ایران نیست. بعد از آن هم وقتی در تست‌های آمادگی جسمانی و داوری قبول شدم، انگیزه بالایی پیدا کردم و داور شدم. در واقع استعداد داوری داشتم و علاقه زیاد به آن،باعث شد سالها در این رشته حضور داشته باشم. همان‌طور که گفتم اول داور فوتبال بودم و بعد علاقه‌مند به فوتسال شدم و به این رشته آمدم.

-داور فوتسال بانوان اضافه کرد: من از سال‌ها قبل و پیش از اینکه وارد داوری فوتسال شوم در فوتبال بانوان مسئول برگزاری بازی‌ها در همه سطوح بوده و هستم. البته آن زمان فعالیت‌های من بازتاب زیادی نداشت، اما داوری در فوتسال و به خصوص قضاوت در المپیک بازتاب زیادی بین جامعه داشت و من بیشتر شناخته شدم. ابتدا داور فوتبال بودم که بازی‌ها در یکی، دو هفته برگزار و تا سال بعد تعطیل می‌شد. دوست داشتم در شرایط بهتر و سطح بالاتری قضاوت کنم و ترجیح دادم داور فوتسال شوم که سطح کیفی بالاتری دارد و از لیگی منظم برخوردار است.. من به بازی فوتبال هم علاقه داشتم و در تیم آتش‌نشانی بازی می‌کردم، اما به اصرار برادرم به کلاس‌های داوری رفتم و در این حرفه ماندگار شدم.

-ناظمی عنوان کرد: پدرم والیبالیست بوده، اما عامل اصلی حضور من در ورزش و داوری برادرم بوده که همیشه من را تشویق می‌کرد.

قضاوت افتتاحیه و فینال المپیک جوانان

-کوپال ناظمی داور لیگ برتر فوتبال برادر بزرگتر خانم گلاره است. او در خصوص برادر بزرگترش می گوید: کوپال هجده ماه از من بزرگتر است و از سال 1379 داوری را شروع کرده است. من به خاطر او بود که داور شدم. کوپال سه سال است که در لیگ برتر قضاوت می‌کند. پارسال با آمارکم اشتباه‌ترین داور لیگ برتر شد. او همیشه داوری را دوست داشت و زمانی که بچه بودیم و بازی می‌کردیم او داور بازی‌ها می‌شد.

-وی ادامه داد: همیشه با برادرم عادت داریم که پس از قضاوت‌هایمان فیلم بازی را ‌بینیم و اشتباهات را به هم بگوییم. او فیلم بازی‌های من را می‌بیند و من هم بازی‌های او را تماشا می کنم.

-قضاوت های خوب ناظمی در مسابقات فوتسال المپیک جوانان سبب شد تا نام او در داوری فوتسال مطرح و به شکلی سکوی پرتاب وی شود. خانم ناظمی در المپیک جوانان هم افتتاحیه سوت زد و هم فینال فوتسال بازیها را با شایستگی قضاوت کرد :« من در دو بازی داور کمک بودم و در پنج بازی هم به عنوان داور اصلی به میدان رفتم. هم بازی افتتاحیه بانوان را سوت زدم و هم بازی فینال را قضاوت کردم. سطح بازی‌ها چه در رده آقایان و چه بانوان بسیار بالا بود و طبق آخرین استاندارد‌ها برگزار شد و فیفا نیز بر این بازی‌ها نظارت داشت. 24 داور از کنفدراسیون‌های مختلف جهان حاضر بودند که سهمیه آسیا دو داور خانم و سه داور آقا بود.»

ملاک فیفا قضاوت خوب است

-خانم ناظمی درباره لحظه ای که متوجه شد به عنوان داور فینال فوتسال المپیک جوانان انتخاب شده است، می گوید:خیلی خوشحال شدم. اولین کاری که کردم تماس با پدرم و برادرم و تشکر از آنها بود. همان طور که می دانید برادرم در لیگ برتر سوت می زند و خیلی به من کمک کرد تا به این جا برسم.با توجه به قضاوت های خوبی که در بازی های قبلی داشتم و هم چنین واکنش ناظران فکر می کردم که شانس داشته باشم یکی از دو بازی رده بندی و فینال را سوت بزنم اما این برایم قطعیت نداشت. از نظر خودم دو مسئله می توانست شانس حضورم در بازی پایانی را کمرنگ کند. یکی حضور ژاپن در بازی نهایی بود و یکی دیگر بحث حجاب من بود. تصورم این بود داوری که حجاب ندارد برای قضاوت در اولویت است. خوشبختانه فیفا نشان داد اصلا روی حجاب حساس نیست و اگر داور خوب باشد در صورت داشتن حجاب هم می تواند بازی های مهم را سوت بزند. تصمیم دیگر فیفا که مرا خوشحال کرد استفاده از یک داور آسیایی و یک داور اروپایی برای قضاوت بازی نهایی بود که در نهایت منجر به انتخاب من شد.

-وی درباره عملکرد تیم ایران در مسابقات فوتسال المپیک جوانان می گوید: بازی‌ها سطح خوبی داشت و تیم ایران هم در گروه سختی بود که هر دو صعود‌کننده آن در خاتمه بازیها اول و دوم شدند. ما بازی سخت و سنگینی با روسیه داشتیم که اگر مساوی هم می‌کردیم، می‌توانستیم صعود کنیم. یک پنالتی بحث‌برانگیز هم در این بازی بود که فردای بازی فیلم آن را آنالیز کردم و تصمیم داور درست بود. متأسفانه بازیکن ما تکلی رفت که توپ به دستش خورد و داور ناچار شد آن را هند بگیرد. همین پنالتی جریان بازی را عوض کرد و به ضرر تیم ما شد.

لیگ بانوان بطور منظم برگزار می شود

-داور فینال مسابقات فوتسال المپیک جوانان درباره سطح قضاوت مسابقات لیگ برتر بانوان می گوید:ما لیگ برتر خیلی خوبی داریم. البته وضعیت لیگ چندان خوب نیست و اختلاف سطح تیم‌ها زیاد شده است. برخی تیم‌ها سطح‌شان خیلی پایین آمده و تعدادی هم سطح بالا رفته است . در کل لیگی داریم که به صورت منظم برگزار می‌شود و در فوتبال و فوتسال زنان در آسیا هیچ کشوری نیست که دوازده تیم داشته باشد و منظم کار کند اما در ایران این اتفاق برای فوتسال افتاده که این موضوع می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد زیرا به این شکل داوران در طول فصل می‌توانند قضاوت بیشتری داشته باشند و آمادگی خود را برای مسابقات بین‌المللی حفظ کنند.

-وی در خصوص دستمزد داوران در لیگ بانوان عنوان کرد: داوران برای هر بازی در لیگ 120 هزار تومان دریافت می کنند. اگر با حق مأموریت باشد یعنی بازی در شهری دور برگزار شود، این مبلغ به 170 هزار تومان می‌رسد که باید 10 درصد آن را برای مالیات بدهیم.ظاهراً قرار است پنجاه درصد به این مبلغ اضافه شود که فکر می‌کنم به 180 هزار تومان برسد که در این وضعیت اقتصادی با این مبلغ نمی‌شود یک جفت کفش ورزشی هم خرید.

-گلاره ناظمی اضافه کرد:در نظر بگیرید بیست هفته داوری با میانگین 150 هزار تومان، درآمدی سه میلیون تومانی دارد که این سه میلیون برای یک فصل واقعاً به هیچ چیز نمی‌رسد. ضمن این‌که ما کفش‌های زیادی در این مسابقات خراب می‌کنیم.

-او درباره هزینه وسایل ضروری داوران توضیح داد و گفت:هر داوری خودش کفش را تهیه می‌کند. هزینه کفش هم بالا است و واقعاً پول یک فصل داوری هزینه یک جفت کفش هم نمی‌شود و عملاً پس‌اندازی در کار نخواهد بود. امیدوارم روزی برسد .من مسئول لیگ هم هستم و می‌دانم شرایط زنان به خاطر تبلیغات نداشتن، سخت‌تر است که همین موضوع هم باعث شده قرارداد‌ها کمتر باشد. البته معتقدم داوران مرد هم مبلغ کمی به عنوان دستمزد دریافت می کنند. به هر حال قضاوت کار سختی است و هزینه‌ها بسیار است. داوری علاوه بر بار روانی، دوندگی، تمرینات سخت هم دارد که در برابر بازیکنان با قراردادهای میلیاردی واقعاً قابل مقایسه نیست.

فغانی افتخار داوری ایران است

-خانم ناظمی در مسابقات فوتسال المپیک جوانان برای آقایان هم قضاوت کرد و دراین باره می گوید:خیلی سخت بود زیرا برای اولین بار بود که به یک داور زن ایرانی فرصت قضاوت مسابقه مردان را می‌دادند. به خاطر همین هم کار سختی داشتم و استرسم بالا بود. من در مسابقات قزاقستان هم بازی آقایان را قضاوت کرده بودم و در مسابقات داخل سالن آسیا به میزبانی ترکمنستان هم برای رقابت‌های مردان داوری کردم.معمولاً بانوان در مسابقات مردان به عنوان داور سوم انتخاب می شوند.بطورکلی تجربه خیلی خوبی بود.

-وی ادامه داد:خانم‌ها در داوری حساسیت بیشتری دارند و دقیق‌تر هستند. ما در داوری مردان، نصیرلو و عرض‌پیما را در فوتسال داریم که واقعاً داوران خوبی هستند و اصلاً نباید قیاس کنیم. من در بازی‌هایی که با داوران مرد ادغام بودیم هم قضاوت کردم و مردان از دقتی که در سوت‌هایم داشتند، تعجب کرده بودند. یطورکلی سطح کیفی داوری ها بالاست و آقا و خانم ندارد.

-در حال حاضر علیرضا فغانی بهترین داور آسیا است و بارها شایستگی خود را نشان داده است.خانم ناظمی درباره وی می گوید: آقای فغانی افتخار داوری ایران است و یک چهره ماندگار در داوری ایران است. ایشان به ناحق داور بازی فینال جام جهانی نشد و البته مسائل پشت پرده دخیل بود. از این مقایسه خوشحال هستم و امیدوارم همان‌طور که ایشان فینال المپیک را سوت زد و به رده‌بندی جام جهانی هم رسید من هم از فینال المپیک به قضاوت رده‌بندی جام جهانی برسم.

داور با سیستم ویدیویی عذاب وجدان نمی گیرد

-خانم ناظمی داور فوتسال درباره سیستم ویدیویی ( (var در فوتبال صحبت کرد و گفت: حسنی که این سیستم دارد این است داور عذاب وجدان نمی‌گیرد. این سیستم جذابیت‌ها را کم می‌کند و فکر می‌کنم در فوتسال که سرعت بالایی دارد نیاز نباشد. تنها در این بحث که حقی ضایع نشود مناسب است. در بازی‌های آرژانتین آنالیزی که صورت گرفت داوران اشتباهاتی تأثیرگذار که روی نتیجه یا برد و باخت تغییر ایجاد کند، نداشتند و شاید به همین دلیل فعلاً در فوتسال این نیاز احساس نشود.

-داور بین المللی فوتسال بانوان در خصوص اشتباهات داوران می گوید: هیچ داوری نیست که اشتباه نداشته باشد و من هم اشتباهاتی داشتم. یادم است در یک بازی دروازه‌بان تیم دستکش دستش نبود و در یک صحنه با مدافع تیم‌شان سمت توپی رفتند که من فکر کردم توپ به دست مدافع خورده و پنالتی گرفتم در حالی که وقتی فیلم را دیدم توپ به دست دروازه‌بان خورده بود.مگر می‌شود در داوری فوتبال و فوتسال اشتباه نباشد اما اشتباه همیشه برای هر دو تیم بوده است. یعنی تیمی نیست که همیشه ضرر کرده باشد و هیچ‌گاه منتفع نشده باشد. متأسفانه به سوت‌هایی که به نفع تیمی زده می‌شود، اشاره نمی‌کنند و فقط سوت‌های اشتباه را بزرگ می‌کنند.

-وی درباره اشتباهات خود در قضاوت مسابقات فوتسال داخلی و خارجی گفت: خدا را شکر تا الآن چنین اتفاقی را تجربه نکرده ام. البته اعتراض همیشه وجود دارد و در مسابقه شنیده می شود. شاید این جمله کلیشه‌ای باشد اما واقعاً داوران مظلوم‌ترین قشر ورزشی هستند. تا زمانی که قضاوت‌ها خوب است کسی سراغی از ما نمی‌گیرد، اما کوچکترین اشتباه باعث می‌شود همه سراغ‌ ما بیایند و قضاوت را مورد بررسی بیشتر قرار دهند.از طرفی ،اگر داور در طول فصل خوب باشد هیچ مربی حتی یک بار صحبتی در مورد کار ما انجام نمی‌دهد، اما اگر اشتباه کنیم، همه مصاحبه‌ها به این مسأله اختصاص پیدا می‌کند. در واقع معروفیت داوران زمانی است که مورد انتقاد قرار می‌گیرند. زمانی هم سراغ داوران می‌آیند که اشتباه کرده باشند. این بی‌انصافی است. من قبل از همه قضاوت‌هایم به تیم‌ها می‌گویم ما هم قطعاً مثل شما اشتباه می‌کنیم. ما داوران هم تلاش می‌کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم، اما به هر حال انسان جایزالخطاست.

ما در زمینه پذیرش اشتباهات فرهنگ سازی نکرده ایم!

-داوری هم مثل رشته های ورزشی لحظات شیرین و تلخی دارد که داور فینال مسابقات فوتسال المپیک جوانان دراین باره می گوید: لذت‌بخش‌ترین بخش زندگی ورزشی من این است که وقتی صحنه‌ای را قضاوت می‌کنم و تصمیم سختی می‌گیرم، بعدش مطمئن شوم تصمیم من درست بوده است. تاکنون قضاوت‌های مهمی که تعیین‌کننده قهرمانی یا سقوط تیمی بوده انجام داده ام .در این بازی‌ها هر تصمیمی ممکن است سرنوشت یک تیم را عوض کند و کار واقعاً سخت است، اما وقتی می‌بینم تصمیماتم درست بوده حس خیلی خوبی به من دست می‌دهد و لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی‌ام رقم می‌خورد.

-وی اضافه کرد: وقتی تصمیمی گرفتم و نگران بودم پس از پایان بازی خیلی زود سراغ فیلم مسابقه می‌روم. اگر می‌دیدم تصمیم من درست است خوشحال می‌شدم اما وقتی متوجه می‌شدم اشتباه کردم، نه تنها بدترین لحظه برای من رقم می‌خورد بلکه عذاب وجدان زیادی پیدا می‌کردم. آن هم به خاطر یک اشتباه که سهوی بوده است.

-اشتباهات داوری جزیی از فوتبال و فوتسال است و داوران در جریان بازی مرتکب اشتباه می شوند.گاهی اشتباه داور روی نتیجه بازی تاثیر می گذارد و یکی از تیم های حاضر در میدان متضرر می شود .وی در خصوص اشتباه داور و عذرخواهی از تیمی که ضرر کرده می گوید: عذرخواهی کنیم خوب است، اما شرایطش پیش نمی‌آید. اگر در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم و دو طرف بپذیریم اشتباه ممکن است پیش بیاید و از همدیگر عذرخواهی کنیم خوب است. وقتی در آسیا به داوران ایرانی اطمینان می‌شود، یعنی کارمان را خوب انجام می‌دهیم که‌ای کاش در ایران هم بپذیرند که ما می‌توانیم در کنار هم به پیشرفت ورزش کشورمان کمک کنیم. متأسفانه یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که فرهنگ‌سازی خوبی در رابطه با عذرخواهی انجام نشده است. ظرفیت ما هنوز به آن حد نرسیده که اشتباه طرف مقابل را قبول کنیم. خیلی وقت‌ها اشتباه می‌کنیم و متهم می‌شویم.

-وی در خاتمه عنوان کرد: امیدوارم فوتبال بانوان ما هم به سمتی برود که در آسیا نتیجه بگیرد. متأسفانه برگزاری مسابقات بانوان هنوز با محدودیت‌هایی روبرو است و در شهرستان‌ها شرایط برای پیشرفت مهیا نیست.ضمنا در این مدت بازخورد‌های خوبی از قضاوت‌هایم در فضای مجازی دیدم. هنرمندان، ورزشکاران و مردم لطف زیادی به من داشتند و پیام‌هایی گذاشتند که از همگی تشکر می کنم.

* کیوان طباطبایی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار