PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۳۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
تیم فوتبال پرسپولیس اگرچه دستش از قهرمانی آسیا کوتاه ماند اما با رسیدن به فینال دستاوردهای ارزشمندی را برای فوتبال ایران به ارمغان آورد.

کیهان ورزشی-

تیم فوتبال پرسپولیس پس از طی کردن یک راه پر فراز و نشیب و از سر گذراندن مشکلات و سختی‌های بسیار، بالاخره طعم فینال لیگ قهرمانان آسیا را چشید و موفق شد با عبور از رقیبان بزرگی چون الدحیل و السد قطر، پس از 8 سال باردیگر فوتبال ایران را در فینال لیگ قهرمانان آسیا صاحب نماینده کرد. شاگردان برانکو که در عین شایستگی و با غیرت به فینال رسیدند و چیزی شبیه معجزه را خلق کردند، نتوانستند از پس کاشیما برآیند تا معجزه قرمزهای پایتخت ناتمام بماند.

اما از فینالی که ذوب‌‌آهن به عنوان آخرین نماینده فوتبال ایران در آن حضور داشت تا این فینال که 8 سال طول کشید، فوتبال آسیا از نظر فنی و کیفی دستخوش تغییرات بزرگی شد. در این مدت چندین بار شیوه برگزاری مسابقات تغییر کرد و تلاش بسیاری شد تا سطح مسابقات به آنچه در لیگ قهرمانان اروپا می‌بینیم، نزدیک بشود. این را هم در نظر بگیرید که در این بین با فاش شدن فساد بن‌همام او از ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا کنار رفت و جای خود را به شیخ سلمان داد تا این مرد بحرینی به تغییرات سرعت بیشتری ببخشد.

تا روزی که فینال لیگ قهرمانان آسیا به ورزشگاه آزادی نرسیده بود، شاید آنچنان درک نکرده بودیم که فوتبال در آسیا با چه سرعتی در حال تغییر است. تیم ملی ما اگرچه در این سالها بهترین تیم آسیا بوده اما شاید همین مساله باعث شد تا فراموش کنیم که تغییرات در فوتبال به زیرساخت‌های آن مربوط می‌شود نه تیم ملی. زیر سایه اقتدار فوتبال ملی ایران، ناکامی باشگاهی در این سالها به چشم نیامد و این در حالی بود که در کشورهای شرقی و عربی باشگاه‌ها در حال قدرت گرفتن بودند.

با این حال در این فصل لیگ قهرمانان برای اولین بار دو تیم استقلال و پرسپولیس موفق شدند به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب راه پیدا کنند که بی شک این اتفاق نتیجه حضور مربیان موفقی چون برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر و ساختن تیم‌های یکدست و متحد بود. با وجود صعود پرسپولیس به فینال همه دیدیم که همچنان با تیم‌های برتر آسیا کمی فاصله کیفی وجود دارد که البته این مساله بیشتر مربوط به هزینه‌های سرسام‌آوری است که آنها هر ساله انجام می‌دهند.

با این وجود صعود پرسپولیس به فینال برای فوتبال ایران دستاوردهای قابل توجهی داشت. پیش از همه دست کشیدن به ورزشگاه پیر آزادی بود که در مدت زمانی کوتاه رنگ و روی تازه‌ای به خود گرفت. قوانین سخت‌گیرانه و سطح بالای AFC برای برگزاری دیدار نهایی، مسئولان ورزش را مجاب به تغییرات چشمگیر در ورزشگاه آزادی کرد. در فاصله‌ای کمتر از یک ماه ایرادات عمده‌ای که به ورزشگاه وارد شده بود، به سرعت اصلاح و بازسازی شد تا یکی از مهمترین میزبانی‌های ورزشی ایران طی سالهای اخیر به بهترین شکل انجام شود؛ اتفاقی که نشان داد اگر بخواهیم، می‌توانیم. سرعت بازسازی ورزشگاه آزادی به حدی بود که باعث تعجب نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا شده بود و این در حالی است که برخی از ورزشگاه‌های ما با گذشت سالها از آغاز ساخت یا اصلاح آنها همچنان راه زیادی تا پایان کار خود دارند. شاید اگر مجبور باشیم آنها هم با سرعت بیشتری آماده شوند.

یکی دیگر از مزایای حضور پرسپولیس در فینال، به چشم آمدن دوباره فوتبال باشگاهی ایران بود. در این سالها عدم توفیق تیم‌های باشگاهی ایرانی باعث شده بود تا حکمرانی فوتبال ملی کشورمان بر آسیا مورد انتقاد قرار بگیرد و این عدم توازن میان قدرت فوتبال باشگاهی و ملی به یک مساله جدی تبدیل شود. حالا با موفقیت پرسپولیس و کارنامه خوب استقلال در این فصل لیگ قهرمانان، می‌توان به ادامه این روند موفق امیدوار بود.

* عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار