PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۳۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

هفته گذشته هفته پرخبری برای فوتبال بود، اگر ماجرای تعیین تکلیف بازنشستگان مسئولان فدراسیون فوتبال که اتفاقا راجع به آن هم زیاد صحبت شده، کنار بگذاریم؛ دو اتفاق دیگر برای اهالی فوتبال مهم و نگران کننده بود.

خبر اول مربوط می شد به باشگاه استقلال خوزستان و شوکی که فیفا به این تیم وارد کرد. با اعلام سازمان لیگ ایران و بر اساس حکم کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا باشگاه استقلال خوزستان را به دلیل عدم پرداخت مطالبات دیوید ساکونی جریمه کرد.

جریمه در نظر گرفته شده برای این باشگاه خوزستانی، کسر 6 امتیاز و محرومیت از خرید بازیکن در یک پنجره نقل و انتقالاتی بود که می تواند قهرمان لیگ پانزدهم را وارد بحرانی به مراتب دشوارتر از وضعیت کنونی اش کند.

ظواهر امر نشان می دهد استقلال خوزستان البته فرصت چندانی برای پرداخت بدهی خود به ساکونی ندارد و اگر این جریمه در زمان مشخص شده پرداخت نشود، جریمه های سنگین تر دیگری مثل سقوط به دسته های پایین تر و لغو امتیاز این تیم شامل حال آبی های خوزستانی خواهد شد.

خبر دوم هم مربوط می شد به استقلال تهران یکی از تیم های قدیمی و مردمی فوتبال ایران. سه شنبه هفته گذشته مشخص شد که آبی پوشان تهرانی بابت بدهی به 6 بازیکن خارجی خود که در چند سال گذشته پیراهن این باشگاه را بر تن کرده بودند، 25 میلیارد تومان بدهکار شده است.

بویان نندانوف، پروپیچ، یازادلده گومز، رابسون جانواریو، سرور جباروف و لئوناردو پادووانی 6 بازیکن خارجی استقلال هستند که مجموع مطالبات مالی شان چیزی در حدود یک میلیون و هفتصد هزار دلار یا 25 میلیارد تومان می شود.

به این مشکلات، دردسر نسبتا قدیمی پرسپولیس را هم اضافه کنید، همان موضوع بسته شدن پنجره نقل و انتقالات که اجازه نداد این باشگاه بزرگ و مردمی برای نزدیک به دوسال حتی یک بازیکن جدید به ترکیبش اضافه کند.

حال و روز پرسپولیس، استقلال تهران و خوزستان نشان دهنده عمق مشکلات در فوتبال ایران است، فوتبالی که مدعی هستیم از حرفه ای شدنش نزدیک به دو دهه می گذرد اما یک جاهایی چنان مبتدی عمل می کنیم که آن سرش نا پیداست.

این اتفاقات تلخ بهانه ای شد تا به مسئولان فوتبال کشورمان یادآور شویم که همه مشکلات فقط بحث به کارگیری مجدد بازنشستگان و حفظ میزهای مسئولیت آن هم به هر قیمت نیست. البته موضوع مذکور در جای خود مهم است ولی مهمتر از آن خود فوتبال و یکی از ارکان اصلی اش که باشگاه نام دارد، است!

چرا باید بعد از گذشت این همه سال وضع باشگاه های ما این گونه باشد. از یک سو مهر محرومیت در جذب بازیکن به پیشانی پرسپولیس بخورد و از سوی دیگر استقلال رقیب سنتی اش فقط بابت جذب 6 بازیکن خارجی که برخی از آنها در سطح محلات هم نبودند، 25 میلیارد تومان بدهکار شود؟!

چه بسا اگر نظارت جدی در ورزش بود و مدیران خطا کار بابت عملکردشان با عزت و احترام تنها به سمت در خروجی راهنمایی نمی شدند! و باید در یک جا یا نهاد پاسخگو بودند، هیچ وقت چنین اتفاقاتی در ورزش رخ نمی داد.

کیهان ورزشی به عنوان قدیمی ترین نشریه ورزشی ایران بارها و بارها تاکید کرده کارهای انجام نشده و موضوعات معطل مانده بسیاری در ورزش بوده و هست که یکی از آنها نظام باشگاهداری و سر و سامان دادن به وضعیت باشگاه های فوتبال است. این مشکلات به ظاهر لاینحل در صورت وجود اراده و مسئولیت نزد مدیران و مسئولان به راحتی حل می شوند.

پس مسئولان محترم به ویژه مقامات فدراسیون فوتبال اگرماندند(تا 15 آذر این موضوع مشخص می شود) مشکل مذکور را حل کنند و اگر هم قرار بر خدمت نبود و افراد دیگری سکان هدایت فوتبال را در دست گرفتند،حل کردن مشکلاتی از این دست باید در راس برنامه هایشان قرار گیرد.

* گروه فوتبال

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار