PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۴۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

در خبرها خواندیم که جانی اینفانتینو رییس فدراسیون بین المللی فوتبال( فیفا) در نامه ای به رئیس جمهور و وزیر ورزش ایران خواستار حل مشکل پخش تلویزیونی فوتبال ایران شده است. اهالی ورزش و علاقمندان فوتبال اطلاع دارند که در چند سال اخیر بر سر حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال میان فدراسیون فوتبال و سازمان ورزش از یکسو وسازمان صداوسیما از سوی دیگر اختلاف نظرهایی جدی بوجود آمده ، که هنوز بین دو طرف توافقی حاصل نشده و لاینحل باقی مانده است. به طوری که در دوسه سال اخیر فوتبال ایران از دریافت حق پخش تلویزیونی محروم شده است.

بارها در این مجله و این صفحه در باره کارهای معطل مانده و مشکلات حل نشده ورزش نوشته و انتقاد کرده ایم. مشکلات حل نشده و کارهای معطل مانده ای که انجام آنها برای پیشرفت وبهبود وضع ورزش ضروری و الزامی است. با این حال در کمال تعجب و همچنین تاسف این کارها انجام نمی شود و این مسایل حل نمی شود تا سرعت ورزش ما به سمت جلو و حرکت آن در مسیر پیشرفت از شتاب لازم و بایسته برخوردار نباشد.

این نوع کارهای معطل مانده در ورزش مربوط به امروز و دیروز هم نیست بلکه می توان گفت از آغاز شروع ورزش مدرن در کشور ما یعنی از سال1312تا کنون این گونه مسایل لاینحل باقی مانده چون کسی سراغش نرفته است و عزم جدی برای انجام و حل آنها در نزد مسئولان وجود نداشته است و علت اصلی این امر وعلت العلل خیلی از گرفتاری های ورزش ما هم این بوده است که هیچگاه ورزش در این سامان جدی گرفته نشده است و این هم مثل خیلی از مظاهر دنیای جدید و روزگار مدرن بیشتر از این نظر مورد توجه سردمداران نظام قبلی قرار گرفته بود وبه شکل دکوری و ادا و تقلیدی وارد شده بود که عقب ماندگی و ضعف های اساسی و ساختاری کشور دیده نشود. با این حال نکته قابل توجه و البته قابل تاسف این است که پاره ای از این مشکلات حتی با پیروزی انقلاب بزرگ مردم ایران هم تا کنون لاینحل مانده است و مسئولانی که در باره ورزش و سروسامان دادن آن وحل مشکلات اساسی و ساختاری آن مسیولیت پذیرفته از انجام اینطور کارها که به ورزش ما" هویت" می دهد طفره می روند وبه روزمرگی ها و برد وباخت های گذرا دلخوش کرده و خیلی جاها وضعیت ورزش را در حد همان ادا وتقلید و دکور تداوم می بخشند. ما مثل خیلی از دلسوزان ورزش در این باره به سهم ووظیفه خود نوشته ایم و انجام این امور اساسی و ساختاری و پرهیز از روزمرگی رادر مقاطع محتلف مدیریتی به عنوان یک مطالبه مهم جامعه ورزش از مسئولان نظام انقلابی خواستار شده ایم.متاسفانه مسئولان و مدیران امروز و دیروز ورزش عملا عنایت بایسته و توجه شایسته را به این گونه حرف های دلسوزانه نداشته وبدتر از آن بعضا گوش و اختیار و تصمیمگیری خود را به جریانات و افکاری سپرده که از ورزش جز تامین منافع و جایگاه خود چیز بیشتری نمی خواهند! مساله باشگاهداری؛ ماجرای بلاتکلیفی مالکیتی مدیریتی دوباشگاه استقلال و پرسپولیس و.... بالاخره همین موضوع پخش تلویزیونی از جمله این موارد معطل مانده و مسایل بی جهت حل نشده است.حالا صدای رییس فیفا هم در این باره درآمده است. این در حالی است که پیش از آن و دوسه سالی است که جریمه ها وتنبیهات فیفا در واقع علیه بی سروسامانی وساختار ناقص وغلط باشگاهداری ما وضع و اعمال می شود و... حالا که پای فیفا و مجامع بین المللی به پاره ای از مسائل که ریشه در ساختار ورزش و لاینحل ماندن بعضی مسائل اساسی آن باز شده است بعید نیست مسئولان ورزش- مثل ماجرای حرفه ای شدن یکشبه فوتبال به دستور مرحوم ولاپان!- از بی تحرکی و منفعل بودن خارج شده و مثلا به خاطر آقای اینفانتینو هم که شده بحث حق پخش را به جایی برسانند؛ اما انتظار از مسئولانی که به برکت انقلاب اسلامی و به همت جانبازی وفداکاری مردم عزیز و عزتمدار کشورمان برپاشد به این مسئولیتها وپست و مقامها رسیده اند این است که نه به خاطر اینفانتینو و فلان مقام ودستوری که از خارج صادر می شودبلکه پیش از آنها به خاطر همین مردم به مسئولیت های خود در جهت تامین مصالح ورزش و تامین منافع ملی و ارمان های انقلاب عمل کنند.

سردبیر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار