PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۴۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی یادداشتی را با موضوع زنده یاد پرویز دهداری نوشت.
کیهان ورزشی-


محمد تقوی نوشت:اگر بخواهیم صادقانه و روراست سخن بگوئیم و مقاله ای را بنویسیم باید بگوئیم امروز کسی مثل زنده یاد دهداری در این فوتبال پیدا نمی شود و متاسفانه اثری از آن اصول که مرد بزرگ فوتبال ایران برایش خون دل ها خورده بود دیده نمی شود و این تلخ است.

دهداری در روزگاری که 14 نفر از ستاره های آن زمان استعفا دادند کمر خم نکرد و ایستاد و نسل جوانی را به فوتبال ایران معرفی کرد. مرحوم دهداری به همگان نشان داد که بازیکن نباید از تیم ملی بزرگتر باشد، حالا باشگاه که جای خودش را دارد.

بعد از دهداری ندیدم افرادی در آن راه قدم بگذارند. من برای همه احترام قائل هستم اما حقیقت این است که بعد از او، اصولی که بر آنها تکیه کرده بود فراموش شدند. چند هفته قبل پیش از بازی تیمم(تراکتورسازی) با پرسپولیس می دانستم که وجود بازیکن خارجی مان چقدر می تواند به تیم کمک کند اما چون او بی نظمی کرده بود پای مسایل مهمتر از برد و باخت ایستادم و او را بازی ندادم. آن روز باز هم به شاگردی مرحوم دهداری افتخار کردم. اگر در بازی با پرسپولیس به آن بازیکن بازی می دادم شرمنده معلم اخلاقی می شدم که یادمان داد فوتبال فقط برد و باخت نیست و هیچکس نباید خودش را از تیم بزرگتر بداند.

متاسفانه امروز جامعه فوتبال و جامعه رسانه ای ما از مرحوم دهداری شناخت کافی ندارد و نمی دانند آن اصول اخلاقی اگر فراموش نمی شد فوتبال ما شرایط کنونی را نداشت.

مرحوم دهداری سالها از زمان خودش جلوتر بود. او در تیم ملی به ما می گفت بازیکن باید پیراهن خودش را داخل شورت ورزشی اش کند و دو سال بعد فیفا رسما اعلام کرد که بازیکنان حاضر در جام جهانی باید پیراهن های خود را داخل شورت ورزشی شان قرار دهند و جوراب های ورزشی شان را بالا بکشند.

بعد از پایان فوتبالم و بعد از سفر ابدی پرویز خان، در کشورهای مختلف اروپایی بیش از 10 تیم حرفه ای را از نزدیک دیدم و جالب است که آنها همان اصولی که پرویز خان به ما می گفت را رعایت می کردند. افسوس که مملکت خودمان عده ای به آن مرد جفا کردند. امروز هم برخی می گویند این کارها در فوتبال حرفه ای چه معنایی دارد.

انگلیسی ها به افرادی که برگزیده و الگو هستند می گویند«الیت» و این افراد را مهم می دانند. در فوتبال ایران هم مرحوم دهداری یک الگوی واقعی بود اما آنهایی که باید این الگو را برجسته می کردند کوتاهی کردند تا حاصل این کوتاهی کمرنگ شدن اخلاق باشد. مرحوم دهداری حرفی را می زد که امروز در فوتبال روز دنیا می زنند؛ فوتبال بر پایه نظم و دیسیپلین بنا شده است و موفقیت نیز محصول این نظم خواهد بود.

یادم نمی رود که در یکی از اردوهای ملی وقتی بازیکن تیم دندان خود را در جمع خلال می کرد پرویز خان برای همه تیم صحبت کرد و حتی به ما نحوه خلال کردن دندان هایمان را آموخت. آن روزها مثل حالا این همه رسانه نداشتیم تا آن رفتارها را به گوش همه برسانند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار