PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۴۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
کیهان ورزشی-


من معتقدم که اگر امروز سراسر فوتبال ایران را برگردید فردی شبیه آن مرد بزرگ را پیدا نمی کنید؛ کسی که برای اخلاق مبارزه کند. البته اینجا باید یادآور شوم که مقایسه دو مقطع زمانی؛ یکی دوره مرحوم دهداری و یکی امروز، مقایسه ای درست نیست. فوتبال و آدم های آن فرق کرده اند. مسایلی که در آن روز ها ارزش محسوب می شد امروز بی ارزش هستند. اما بحثی که مورد سوال کیهان ورزشی است بسیار با اهمیت است. در گذشته در تمام بخش های جامعه اخلاق پر رنگ بود اما امروز مسایل مالی پر رنگ شده و اخلاق رنگ باخته است. گرچه مرحوم دهداری در ابعاد دیگری چون مسایل فنی و مدیریتی هم فردی توانمند و بزرگ بود اما از نقطه نظر اخلاقی نظیر نداشت. شما تصور کنید اداره آن تیم ملی با نفرات چقدر دشوار بود اما ایشان با اتکا به قدرت مدیریتی بالای خود این کار را انجام داد و جایی هم که احساس کرد اصول کاری و ارزش آن پیراهن به خطر افتاده است دست به جوانگرایی زد.

اما نکته ای که در نوع برخورد ایشان با افراد خیلی مهم بود و شاید کمتر کسی به آن توجه داشته باشد نوع گفتمان آن مرد بود. هر کسی با ایشان صحبت می کرد مجذوب می شد. من خودم چندین بار با ایشان همکلام شده و این مسئله را لمس کرده بودم.

من می خواهم از این بحث مهم به یک نکته فنی گریزی بزنم. می دانید چرا فوتبال ما سالهاست در جام ملتها قهرمان نشده است؟ می دانید چرا رفتن به المپیک برای مان آرزو شده است؟ همه اینها در نهایت ریشه در همان اخلاق و فرهنگ دارد. فوتبالی که از اخلاق فاصله بگیرد از موفقیت هم دور می شود و اگر هم نتیجه ای حاصل شود مقطعی و اتفاقی بوده است.

فوتبال ایران در بخش مدیریتی ضعف دارد. وقتی یک دوومیدانی کار به راس فوتبال ایران می رسد از او انتظار دارید کارفرهنگی کند؟

اگر فردی مثل دهداری در موضوع اخلاق تلاش می کرد دلیلش این بود که مدیریت کردن بود اما امروز کدام مدیر می خواهد و جرات دارد از اخلاق حرف بزند؟

بی اخلاقی های امروز و نا بهنجاری های کنونی همه ریشه در ناتوانی های مدیریتی دارد.

هر گاه کسی بخواهد با بی اخلاقی ها مبارزه کند گروه های مختلف از مدیران، مربیان، بازیکنان و حتی رسانه ها به مقابله با او می پردازند!البته در بخش های دیگری از مملکت ما نیز همین داستان وجود دارد.

وزرات ورزش و جوانان در این ماجرا نقش مهمی دارد.

شما نمی توانید به تنهایی با بی اخلاقی ها مبارزه کنید.

مرحوم دهداری که در قید حیات نیستند اما به نظر شما فردی مثل علی آقای پروین که سالها آن تیم پرستاره پرسپولیس را اداره می کرد و بازیکنان مقابلش خبردار می ایستادند امروز و در این فضا می تواند کار کند؟ کدام بازیکن امروزی مقابل علی آقا سر خم می کند؟ همه چیز خراب شده است؛ افسوس...

*حسین فرکی

برچسب ها: حسین فرکی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار