PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۴۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

قوهقضائیه در راستای پاکسازی فوتبال ایران، در روزهای گذشته 30 دلال و واسطه غیررسمی را به مراجع ذیصلاح احضار کرده است که در بین این نفرات، دلالها و واسطههای شناخته شدهای حضور دارند. جابهجایی مربیان، بازیکنان و فعالیتهای مشابه سبب شده است تا پای برخی از نفراتی که در پوشش مشاغل خود، به امر دلالی و البته فعالیت غیررسمی دست زدهاند، به مراجع ذیصلاح باز شود. در همین خصوص برخی از سایتهای خبری مدعی شدند سیر جدید احضارهای این دلالان بسیار فراگیر است و در وهله اول، حدودا 30 نفر احضار شدهاند.

این ماجرا تا آنجا ادامه داشت که حتی عباس جعفری دولتآبادی دادستان تهران روز شنبه در حاشیه نشست با مدیران رسانهها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هفته گذشته رئیس فدراسیون نامهای را به دادسرای فرهنگ و رسانه می نویسد که براساس آن اسامی 22 نفر را اعلام کرده و عنوان میدارد که این افراد در این بخش فعالیت میکنند که موضوع به شعبه بازپرسی ارجاع شده و منتظر هستیم تحقیقات صورت گیرد و در مراحل اولیه کار است.

حساسیت فدراسیون فوتبال نسبت به برخی دلالان و واسطههای غیررسمی از ششماه قبل بیشتر شد تا جایی که طی این مدت رفتار و حرکات این افراد زیر ذرهبین قرار گرفت. نتیجه بررسیهای ابتدایی به آنجا ختم شد که در وهله نخست 30 دلال به مراجع قضایی احضار شدند. البته اطلاعات دریافتی خبرنگار کیهان از فدراسیون فوتبال نشان میدهد که تعداد دقیق این افراد 32 نفر بوده که در میان آنها نام افراد شناخته شده از جمله یکی از کارشناسان تلویزیونی دیده میشود.

به غیر از این آقای کارشناس، نام یکی از افراد نزدیک به سرمربی شناخته شده فوتبال کشورمان هم در لیست مذکور مشاهده میشود.

بدون تردید این اقدام فدراسیون فوتبال در راستای شناسایی و معرفی این دلالان به مراجع ذیصلاح خوب و شایسته تقدیر بوده که در صورت تداوم و نظارت بیشتر، کمک میکند فضای ورزش و فوتبال بهتر و سالمتر از قبل شود.

یکی از روزنامه ها (روزنامه کیهان) چند روز پیش دراینباره، گزارش مبسوطی را در صفحه ورزشی خود به چاپ رسانده بود که در میان مخاطبان خود بازتاب قابل توجهی داشت و بعضی از آنها نکاتی را مطرح کرده بودند که قابل تامل است و ما عینا از قول آن روزنامه میآوریم.

یکی از خوانندگان در تماس با دفتر روزنامه عنوان داشت: «چندی قبل پسرش را در یکی از مدارس فوتبال شرق تهران ثبت نام کرد. در این مدت آقای دلال که در قامت مربی ظاهر شده بود 12میلیون تومان از وی دریافت کرده تا زمینه انتقال پسرش را به یکی از تیمهای مطرح پایتخت فراهم کند. اما نه تنها این اتفاق رخ نداده بلکه آقای دلال پس از مدتی غیبش زده و دیگر خبری از او نشد».

این فرد مدعی گردید پس از بررسیهای فراوان متوجه شده دلال مذکور در دادگاه حکیمیه شهید مدرس و دادگاه شهید مطهری یافتآباد سه پرونده قضایی دارد.

یکی دیگر از خوانندگان روزنامه نیز در تماس خود مدعی شد که ساکن گرگان بوده و فریب وعدههای یکی از دلالان را خورده تا جایی که مجبور شده پول عمل جراحی مادرش را به یکی از دلالان بدهد تا شاید زمینه حضورش را در یکی از تیمهای تهرانی فراهم کند.

به هر حال این دست صحبتهای علاقهمندان به ورزش که تعدادشان کم هم نیست و قربانی جریان دلالی در فوتبال هستند، نشاندهنده گسترش فعالیت دلالان در چند سال اخیر است. امید میرود کار خوبی که فدراسیون فوتبال آغاز کرده با قدرت ادامه یابد و تنها معطوف به لیگ برتر یا لیگ دسته یک نباشد، بلکه تمام ابعاد فوتبال از جمله فوتبال پایه را در نظر گیرد تا شاید در نهایت دست دلالان و باجگیران از ورزش کوتاه شود.

این تاکید از آن جهت است که چند سال قبل (سال 88-89) طی کمتر از دو ماه تعدادی از دلالان که فعالیت مطبوعاتی نیز داشتند دستگیر شدند ولی بعد از مدتی بدون آنکه نتیجه خاصی حاصل شود نه تنها تمام این افراد آزاد شدند بلکه چند تن از آنها سر از تلویزیون درآورده و چندین و چند برنامه زنده را روی آنتن بردند!

سخن را کوتاه کنیم: ما بارها در همین صفحه به این موضوع اشاره داشتیم که فوتبال یکی از آن دسته رشتههایی است که از توان قابل توجه و ظرفیت بالقوه برای رشد و جهش بیشتر برخوردار است و میتواند جزو رشتههای افتخارآفرین ورزش ایران به حساب آید.

به گمان و اعتقاد اهل فن، آنچه که اجازه نمیدهد فوتبال ما رشد و پیشرفت بایسته داشته باشد و در مسیر حرکت رو به جلو، از سرعت لازم برخوردار باشد، نامهربانیها، مشکلات خارجی، مسائل فنی و کمبودهای مادی و غیرمادی و... نیست بلکه دلیل اصلی فضا و شرایط کلی حاکم بر این رشته ورزشی است.

متاسفانه همواره فضا و شرایطی ناآرام، پرتنش، توام با بداخلاقی و بدبینی و... که به طور طبیعی اجازه نمیدهد شرایط مساعد و سالمی برای کار و پیشرفت باشد، در فوتبال حاکم بوده؛ غافل از آنکه برای رشد، حرکت سازنده و رو به هدف، ایجاد بستر سالم، محیط آرام و محترمانه کاری لازم است.

بیتعارف و صریح باید عرض کنیم، فوتبال ما همواره از این شرایط سالم و فضای محترمانه کاری دور بوده چرا که منافع و نام و نان جریانات انگلمآب، آویزان، منفعتجو و شهرتطلب و... و در یک کلام «مخرب» در گروی حاکمیت چنین وضع و اوضاعی است.

متاسفانه طی سالهای اخیر این جریانات مخرب، حاشیهساز و منفعتجو که همگی با هر اسم و رسمی، در صفت «عقبماندگی فرهنگی»، مشترک هستند با استفاده از ابزارهای در اختیار به ویژه بعضی رسانههای مکتوب و غیرمکتوب و رخنه و نفوذ در بعضی رسانههای حساس علیالخصوص تلویزیون، سخت در فوتبال ما جولان میدهند، میدانداری میکنند و خط و ربط تعیین میکنند و... مهمتر از همه به لطائف‌‌الحیل و از هر طریقی در برابر هر فردی و هر حرکتی و هر تشکیلاتی که بخواهد به وضع فوتبال سامان دهد، ایستادگی میکنند.

امید میرود راهی که امروز توسط فدراسیون فوتبال و دستگاه قضایی آغاز شده ادامه یابد و در نهایت بساط مفسدان و دلالها و منفعتجویان برچیده شود. اگر این اتفاق رخ دهد قطعا میتوان به تکرار افتخارات گذشته به شکل قویتر، پررنگتر و ماندنیتر امیدوار بود.

* سیدمحمدسعید مدنی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار