PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۴۱۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
آدام همتی هافبک تیم پرسپولیس و ذخیره ای مطمئن و بی ادعا
روزی که آدام همتی گل سه امتیازی پرسپولیس مقابل سپیدرود را با یک شوت عالی به‌ثمر رساند همه متوجه شدند که برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیسی ها بی‌ دلیل از بازیکنی حمایت نکرده و به او میدان نمی‌دهد. این در شرایطی بود که پیش از گل تماشای همتی در مورد پرسپولیسی شدن او حرف و حدیث‌هایی همراه بود تا جایی که برخی گفتند که همتی بازیکنی در حد پرسپولیس نیست و حتی پیش داوری کردند که او در پرسپولیس موفق نمی شود اما آدام همتی فرصت ها را مغتنم شمرد و به بازیکنی ارزشمند در پرسپولیس بدل شد و حتی برای سرخپوشان در لیگ قهرمانان آسیا بازی کرد. بازی ارزشمند او مقابل تیم السد در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا هرگز از یاد نمی رود. او میهمان این هفته ما است.

کاپیتن تیم دانشگاه و متولد تورنتو

-آدام همتی بازیکن تیم پرسپولیس ،متولد 2 بهمن 1374(22 ژانویه 1995) در شهر تورنتو کانادا است.

-او در خانواده ای حامی ورزشکاران فوتبالیست شد و ابتدا دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:ورزش در خانواده ما اپیدمی است و تمامی اعضای خانواده مان ورزشکار هستند . همه ورزش را دوست دارند و در انجامش مصمم هستند.آقای سعید راد پدر بزرگم از نوجوانی ورزش می کرد و از کودکی شاهد ورزش کردن ایشان بودم.من با ورزش بزرگ شدم . برادر کوچکی دارم که از نوجوانی در رشته های ورزشی مختلف حضور داشته و ورزشکار است . پدرو مادرم هم بطور منظم ورزش می کنند و در این زمینه مشوق هستند.

-همتی ادامه داد: من در کانادا بزرگ شدم. در این کشور به ورزش کردن اهمیت می دهند و ورزش در مدارس بطور جدی پیگیری می شود.یک ساعت ورزش کردن روزانه در مدارس اتفاقی عادی است و کلاس های مختلف ورزشی در مدارس برگزار می شود و من در فوتبال مدارس حضوری جدی داشتم. بچه های زمانی که وارد کلاس دوازده می شوند قطعا رشته ورزشی شان مشخص شده است . وقتی وارد دانشگاه می شوند ورزش بخشی از زندگی شان می شود و بایستی برای ورزش کردن برنامه ای مشخص داشته باشند. اگر فوتبالیست باشند برای تیم های دانشگاه خود بازی می کنند و حتی دستمزد حرفه ای بابت بازی کردن شامل حال شان می شود.من کاپیتن تیم دانشگاه بودم و 2500 دلار دریافتی ام بود.درست مثل تیم های حرفه ای که با بازیکنان خود قرارداد می بستند.

خانواده ما پرسپولیسی است

-آدام همتی در خانواده ای متولد شد که همگی پرسپولیسی بودند. بازیکن سرخپوشان تهرانی دراین باره توضیح داد و گفت:راستش بخواهید من در خانواده ای متولد شدم که عشق به پرسپولیس محسوس بود . زمانی که در خانواده ای پرسپولیسی بزرگ می شوید ناخواسته به این تیم بزرگ گرایش پیدا می کنید و پرسپولیسی می شوید.پدرومادرم پرسپولیسی هستند و پدربزرگم پرسپولیسی شناسنامه دار است و مادر بزرگم نیز پرسپولیسی است. پدرم از کودکی پرسپولیسی بود. او در خانواده ای بزرگ شد که برادرانش استقلالی بودند.من از زمانی که چشم باز کردم فقط رنگ قرمز و نام بزرگ تیم پرسپولیس را شنیدم و پرسپولیسی شدم.پرسپولیس در خانواده ما جایگاه ویژه ای دارد و یکی از مباحث خانوادگی مان است و دور از انتظار نیست که بچه های خانواده به رنگ قرمز و پرسپولیس علاقه وافری داشته باشند.

-آدام همتی هافبک تیم پرسپولیس در کانادا دیپلم گرفت و در همین کشور به دانشگاه رفت. او در این خصوص می گوید:سال سوم دانشگاه را پشت سر گذاشته ام و یک سالی باقی مانده تا فوق لیسانسم را در رشته بیزنس دریافت کنم.الان به شکل آنلاین تحصیلاتم را پیگیری می کنم و هدفم ادامه تحصیل است.تحصیلات در خانواده ما اهمیت ویژه ای دارد و رفتن به دانشگاه جزیی از برنامه های جوانان است.من به تبعیت از چنین دیدگاهی به دانشگاه رفتم و دوست دارم بالاترین مدرک را در رشته خود بگیرم.

خدا خواست که پرسپولیسی شوم

-در حال حاضر مجرد است اما دراین خصوص توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:به نظر ورزش حرفه ای قواعد خودش را دارد.الان فوتبال حرفه ای بازی می کنم و برای کسب موفقیت های بزرگ در تیم نامداری مثل پرسپولیس بایستی تمرکزم روی فوتبال و برنامه های تمرینی و تیمی ام باشد.عشق خیلی خوب است و هر انسانی به محبت و عاطفه نیاز دارد اما با شرایط کنونی خود دوست دارم همه تمرکزم روی فوتبال حرفه ای باشد و در رشته تخصصی و حرفه ای پیشرفت کنم.پیشرفت زیادی در این سن و سال داشته باشم و به نفع تیم و خوشحالی طرفدارانش تلاش بیشتری کنم.دوست دارم تمرکزم روی منافع تیم باشگاهی باشد .بازیکن پرسپولیس هستم و بایستی به تعهدم در قبال پرسپولیس و هوادارانش عمل کنم.دوست دارم با تمام وجود در خدمت تیمم باشم.

-داستان پرسپولیسی شدن آدام همتی بارها در رسانه های ورزشی مطرح شده اما هافبک پرسپولیسی ها برای نخستین بار در این خصوص توضیحات قابل توجهی داد و اظهار داشت:هر جا که میرسم می گویم که خدا خواست من پرسپولیسی شوم. لطف خداوند متعال بود که پیراهن این تیم بزرگ و پرطرفدار را برتن کنم.اولین باری که به ایران سفر کردم 10 ساله بودم.یک ماه در ایران بودم . خیلی کوچک بودم و بیشتر وقتم در بازی و رفتن به مکان های دیدنی سپری شد. دو سال پیش هم به ایران سفر کردم.برای چهار هفته به ایران رفتم تا فامیل را از نزدیک ببینم و به مکان های دیدنی کشورمان سفر نمایم. یک روز بود که آقای سعید راد پدربزرگم گفت که آدام دوست داری باهم به اردو پرسپولیس برویم و مربیان و بازیکنان این تیم را از نزدیک ببینیم.من در آن برهه نمی توانستم خیلی روان فارسی صحبت کنم و نمی دانستم منظورش از اردو چیست؟پدربزرگم درباره اردو پرسپولیس توضیح داد و من هم با اشتیاق پاسخ مثبت دادم. اتفاقا در همان روز به جشن تولد یکی از فامیل در تهران دعوت شده بودم اما بخاطر پرسپولیس ترجیح دادم به اردوی این تیم بروم.

-وی ادامه داد:با پدربزرگم به هتل پرسپولیسی ها رفتیم و پدربزرگم در کنار آقای برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم نشست و با او گرم صحبت شد.من هم ساکت بودم و به صحبت های آنها گوش می کردم.پدربزرگم مرا به آقای برانکو معرفی کرد و ایشان اجازه دادند که می توانم برای یک جلسه در تمرینات ریکاروی پرسپولیس شرکت کنم.برانکو به من گفت دوست داری بر سر تمرین تیم ما بیایی که من هم پاسخ مثبت دادم.با عشق و علاقه به تمرین پرسپولیس رفتم.تمرین تمام شد و آقای برانکو به من گفت که می توانم در تمرینات پرسپولیس حاضر شوم و با سایر بازیکنان تمرین کنم.آقای برانکو از نحوه عملکرد تمرینی ام رضایت داشت و گفت که می توانم به تیم اضافه شوم و حتی قرارداد ببندم.من در آن برهه آمادگی کامل برای زندگی در ایران را نداشتم و کارهای زیادی در کانادا داشتم که همگی ناتمام باقی مانده بود.شش ماه طول کشید که کارهای خود را در کانادا به سرانجام برسانم و دوباره به ایران برگشتم.قرارداد با تیم قبلی ام را فسخ کردم و با پرسپولیس تیم محبوبم قرارداد بستم. اتفاقی که همیشه دوست داشتم برایم در فوتبال رقم بخورد.

شش ماه در نیس بازی کردم

-همتی مدتی در تیم دوم باشگاه نیس فرانسه بازی کرد و در بخش بعدی صحبت هایش با کیهان ورزشی گفت:۱۹ ساله بودم که برای فوتبال به فرانسه سفر کردم.چهار سال پیش بود.متاسفانه هیچ کسی را در فرانسه نمی شناختم تا در خصوص فوتبال و تیم های باشگاهی راهنمایی ام کند. من فرانسوی بلدم صحبت کنم واز این بابت برای مشکلی نداشتم.وقتی به فرانسه رسیدم بر سر تمرینات تیم کان فرانسه رفتم و با مربی این تیم صحبت کردم و وضعیت خود را برایش توضیح دادم.گفتم می خواهم وارد فوتبال حرفه ای فرانسه شوم. مربی تیم کان ترجیح داد مرا به یک نفر معرفی کند و آن فرد مرا به تمرین تیم باشگاه نیس برد.مربی نیس با من صحبت کرد و گفت که بروم با تیم تمرین کنم.مربی نیس در پایان تمرین گفت که بهتر است با تیم آماتوری نیس تمرین کنم و مرا به پسرخاله خود معرفی کرد. من به تمرینات رفتم و نظر مساعد مربی تیم آماتوری نیس را جلب کردم.شش ماه در تیم نیس بازی کردم و بزرگترین بازی ام برابر تیم حرفه ای موناکو بود.خوشبختانه در تیم دوم باشگاه نیس خیلی چیزها در فوتبال حرفه ای یاد گرفتم و از این بابت کلی بهره بردم.

یاد گرفته ام به نظر مربی احترام بگذارم

-حفظ انگیزه در نزد بازیکنان نیمکت نشین در تیم های بزرگ کار آسانی نیست.توقعات طرفداران و ارائه کیفیت بالا در بازیهای حساس و نفسگیر کار بازیکنان را دشوار می سازد بخصوص که این تیم پرسپولیس با طرفداران میلیونی باشد. هاقبک پرسپولیس در این زمینه یادآور شد و گفت:از روزی که فوتبالیست حرفه ای شدم یاد گرفتم که بازیکن تیمم باشم و هدفم انجام بی نقص وظایف تیمی بود.وظیفه بازیکن حرفه ای این است که تمرین کند و هرگاه مربی به او نیاز داشت با تمام قدرت در خدمت تیمش باشد.ما نباید فراموش کنیم که برای تیم و هوادارانش بازی می کنیم . ضمنا ما برای خانواده مان هم فوتبال بازی می کنیم و خانواده ها دوست دارند که بچه هایشان در میدان فوتبال سربلند باشند. من با این دیدگاه ها فوتبال حرفه ای انتخاب کردم.یاد گرفته ام که انگیزه ام را بر روی نیمکت حفظ نمایم و فوتبالیستی وظیفه شناس باشم.تشخیص مربی قابل احترام است و اوست که می گوید کدام بازیکن به زمین بازی برود و پا به توپ شود.مطمئنا آقای برانکو که حق زیادی بر گردن من دارد و مدیون او در فوتبال حرفه ای هستم تصمیم گیرنده نهایی درباره مسائل فنی است. دانش فنی آقای برانکو از من خیلی زیاد تر است و قطعا بهتر از هر کسی می داند که کدام بازیکن بهتر است در زمین بازی کند.وظیفه من این است که با تمام توان تمرین کنم و با انگیزه در بازیها ظاهر شوم.

-وی ادامه داد: پدر بزرگم همیشه می گوید که پرسپولیس تیم بزرگی است و بازی کردن در تیم بزرگ سخت است.همیشه باید آماده باشی تا در روز مسابقه بتوانی خودت را از نظر فنی نشان دهی . من باید جواب اعتماد برانکو را بدهم او در پیشرفتم نقش زیادی داشته است.

فینالیست شدیم زیرا اراده بالایی داشتیم

-از همتی درباره پست اصلی او سئوال کردیم که او در پاسخ کیهان ورزشی گفت:زمانی که در تیم دانشگاه بازی می کردم در چیدمان 4-3-3به عنوان هافبک بازیساز به زمین مسابقه می رفتم.پست اصلی ام بازیساز بود اما بنا به تشخیص آقای برانکو در پرسپولیس به عنوان بازیگن گوش راست(هافبک راست) بازی کردم و در پست مدافع راست هم به زمین رفتم.حتی در پست مدافع چپ هم بازی کردم . بازیکن وظیفه دارد که دستورات مربی در زمین را اجرا کند.هدفم موفقیت تیم است و این که بتوانیم تماشاگران مان را در پایان هر مسابقه خوشحال راهی خانه کنیم.

-گل زیبای همتی در بازی برابر تیم سپیدرود رشت درفصل جاری لیگ برتر سکوی پرتاب آدام شد.او با گل سه امتیازی خود بازیکنی ارزشمند لقب گرفت .هافبک پرسپولیس در این خصوص می گوید: زمانی که در کانادا بازی می کردم همیشه به عنوان هافبک شوت می زدم و اتفاقا گلهای زیادی به ثمر رساندم.شوت هایی که به پای بازیکن می چسبد و به شکل تماشای وارد دروازه می شود.نحوه زدن این نوع شوت ها به تمرکز بازیکنان بستگی دارد. من در آن بازی از فرصت استفاده کردم و توپ را شوت کردم که با کمک خداوند و دعای هواداران توپ وارد دروازه سپیدرود شد و یک گل زیبا رقم خورد.

-پنجره بسته پرسپولیس در نیم فصل جاری لیگ برتر برای نیمکت نشینانش توفیق اجباری شد.همتی نیمکت نشین بود اما در نیم فصل پنجره بسته پرسپولیس فرصت یافت تا به ترکیب تیم اضافه شود. آدام در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید:محرومیت پرسپولیس در نقل و انتقالات شرایط ایجاد کرد تا آقای برانکو از بیشتر بازیکنان خود در بازیهای داخلی و آسیایی استفاده کند.با وجود این که پنجره مان بسته بود و در مواقعی دست آقای برانکو با مصدومیت بازیکنان باز نبود اما تمامی نفرات با تمام وجود بازی کردند و ستاره زمین شدند.بازیکنانی که تک تک لایق پوشیدن پیراهن تیم ملی هستند.همه تلاش کردند تا تیم پرسپولیس در بازیها پیروز شود و خوشبختانه تیم ما در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر عملکرد شایسته ای داشت. فینالیست شدن پرسپولیس با پنجره بسته اراده بالای ما را نشان داد.

برانکو به تیم شخصیت داد

-پرسپولیس در نیم فصل نخست عملکرد قابل قبولی داشت و یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ برتر است. آدام اعتقاد دارد پرسپولیس در نیم فصل دوم تیم با کیفیت تری خواهد بود. همتی دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:با اضافه شدن بازیکنان بزرگ در نیم فصل دوم شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.بازیکنان تازه وارد پرسپولیس باکیفیت هستند و همگی از شخصیت بالایی برخوردارند.به نظر من مهم ترین ویژگی بازیکنان تازه وارد این است که انسان های خوب و باشخصیتی هستند و فوتبالیست کامل فردی است که شخصیت خوبی از نظر اجتماعی داشته باشد.تلاش کردن در فوتبال خوب است اما اراده و یکدلی در تیم اهمیت دارد و در پرسپولیس باعث شد تا تیم ما در لیگ برتر وآسیا به موفقیت برسد. ما در لیگ قهرمان شدیم و لیگ قهرمانان آسیا هم به فینال صعود کردیم و بازیهای ارزشمندی انجام دادیم.

-وی ادامه داد: پنچره نقل و انتقالات پرسپولیس بسته بود اما یکدلی در بین اعضای تیم بخصوص مربیان و بازیکنان کارمان را سهل و آسان کرد.ما هر روز با هم تمرین می کنیم و مثل برادر هستیم و همدیگر را دوست داریم.به نظر من آقای برانکو فرهنگ تیم پرسپولیس را تغییر داد و با رفتارها و صحبت هایش به تیم پرسپولیس شخصیت داد. شخصیتی که منجر به فینالیست شدن با پنجره بسته نقل و انتقالات شد.لیگ قهرمانان آسیا تجربه خوبی برای تک تک پرسپولیسی ها بود.ابتدا خدارا صدهزار بارشکر می کنم و به بازیکنان خسته نباشید می گویم.ما نشان دادیم که پنجره بسته معنی ندارد حتی اگر نیمه باز هم باشد معنی ندارد بلکه پشتکار و تلاش است که نتیجه می دهد . ما ثابت کردیم که با تلاش و ممارست می توان به هدف اصلی رسید و در زندگی یاد گرفتیم که مقابل سختی ها کم نیاوریم.

-همتی درباره تعطیلات نیم فصل گفت: من در تعطیلات هر روز تمرین کردم و مثل تمامی بازیکنان حرفه ای از تمرین غافل نشدم.ما به دنبال یک موفقیت بزرگتری در نیم فصل دوم در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا هستیم.

-هافبک پرسپولیسی ها از طرفداران سرخپوشان یادی کرد و به کیهان ورزشی گفت:هر چه از هواداران خوب مان بگویم کم گفته ام. همیشه لطف شان شامل حال بازیکنان و مربیان می شود و من در زندگی ام چنین تماشاگران باشکوه و فهیمی ندیده یودم.طرفداران پرسپولیس عالی هستند و با عشق و علاقه پرسپولیس را تشویق می کنند.هر چی از آنان بگویم کم گفته ام.

-همتی بخش پایانی گفت و گو درباره برادر خود گفت: برادرم علاقه به ورزش و هنر دارد اما گرایش او به هنر بیشتر است. صدای خوبی دارد و به موسیقی علاقه مند است. او از من کوچکتر و صدای خوبش ارثی است و دنبال پیشرفت در عرصه موسیقی است.

-وی در پایان گفت:ابتدا از کیهان ورزشی تشکر می کنم که به عملکرد بازیکنان جوان توجه می کند و برایشان وقت می گذارد.گفت و گو با بازیکنان جوان انگیزه ساز است. از آقای برانکو بابت حمایت هایشان تشکر می کنم و از تک تک بازیکنان و هواداران پرسپولیس هم بابت زحماتشان در میادین داخلی و خارجی ممنون هستم.

* کیوان طباطبایی

برچسب ها: آدام همتی ، پرسپولیس
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار