PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۴۱۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
مجتبی بیژن مدافعی از شهرباران که محبوب جنوبی ها شد
مجتبی بیژن مدافع تیم نفت مسجد سلیمان از بازیکنانی است که تاکنون به حق خود در فوتبال نرسیده است. یکی از تولیدات باشگاه داماش گیلان در سالهای گذشته است که به زعم خودش به دلیل نداشتن راهنما و حامی واقعی در فوتبال نتوانست به اندازه توانمندی خود پیشرفت کند.بیژن در فوتبال رشت رشد کرد اما در حال حاضر برای تیم نفت مسجد سلیمان بازی می کند و توانسته در این تیم پرطرفدار به جایگاهی قابل احترام برسد. نفت مسجد سلیمان با آمدن علیرضا مرزبان و تغییرات مدیریتی اخیرش در هفته های پایانی نیم فصل نتایج خوبی کسب کرد و توانست خود را از تیم های انتهای جدول رده بندی لیگ برتر جدا کند.مجتبی از بازیکنانی است که اگر مورد توجه بیشتر قرار می گرفت می توانست در جایگاه بهتری قرار بگیرد و به اندازه برخی از هم نسلان خود ترقی کند. او میهمان این هفته ما است.

متولد رشت هستم

-مجتبی بیژن مدافع تیم نفت مسجد سلیمان متولد رشت است و در چهاردهم آبان ۱۳۶۶ چشم به جهان گشود:«پدر و مادرم اصالتا خلخالی هستند. آنها در روستای نثاز خلخال زندگی می کردند و به همراه بسیاری از همشهریان خلخالی خود به رشت مهاجرت کردند.من متولد رشت هستم و در این شهر رشد کرده ام.»

-وی ادامه داد:خانواده ما پیشینه ورزشی نداشت و تنها من بودم که از کودکی دوست داشتم ورزشکار شوم.من هم مثل تمامی بچه ها هر روز در کوچه و محله مان فوتبال بازی می کردم و آنقدر به فوتبال علاقه مند بودم که توسط یکی از دوستان به تیم های پایه استقلال رشت معرفی شدم. ماجرا از این قرار بود که روزی یکی از دوستان به من گفت که دوست داری در تیم های پایه استقلال رشت بازی کنی که من هم قبول کردم و در اولین فرصت بر سر تمرین رفتم و فوتبالیست شدم.

-بیژن اضافه کرد: پدرم پیمانکار است و رشته فوتبال را دوست دارد. دو برادر بزرگتر از خود دارم. من فقط فوتبالیست شدم و تنها عضو ورزشی خانواده هستم.در حال حاضر لیسانس عمران دارم و فعلا نمی خواهم ادامه تحصیل دهم.ضمنا مجرد هستم و درحال حاضر در شرایط کنونی اقتصادی برنامه ای برای تشکیل خانواده ندارم.

سوگلی ها جایگزین من در لیست داماش شدند!

-مجتبی بیژن مدافع تیم نفت مسجد سلیمان درخصوص نحوه ورودش به عالم فوتبال حرفه ای توضیح داد و مفصل تر گفت:فرهاد باقری پور اولین مربی ام در تیم نوجوانان استقلال رشت بود و زیرنظر ایشان در باشگاه استقلال رشت شروع کردم.در همان برهه بود که در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کردیم و با تیم نوجوانان استقلال رشت قهرمان شدیم که شروع خوبی برای ما در رده نوجوانان بود.در همین ایام بود که باشگاه استتقلال رشت به پگاه واگذار شد.ما هم به عنوان بازیکنان نوجوانان به باشگاه پگاه رشت رفتیم و تمرینات مان را زیر نظر آقای باقری پور ادامه دادیم.وقتی به رده جوانان رسیدم همزمان در دو رده نوجوانان و امیدها برای پگاه بازی کردم . آقای جورج ایوانویچ بازیکن پیشین باشگاه ستاره سرخ بلگراد در باشگاه پگاه مسئولیت فنی داشت و گفت که من در تیم امید بازی کنم و با تیم بزرگسالان باشگاه هم تمرین کنم. اقای وینگو بگوویچ سرمربی تیم بزرگسالان پگاه شد و من همزمان با سه تیم جوانان، امیدها و بزرگسالان تمرین می کردم.متاسفانه در همان برهه دچار مصدومیت بسیار سختی شدم که پزشک معالج اجازه نداد و فرصت حضور در تیم بزرگسالان باشگاه را از دست دادم. پس از مدتی مشمول خدمت سربازی شدم و به تیم فجر گیلان ملحق شدم.اتفاقا شرایط حضورم در تیم فجرسپاسی شیراز مهیا شد ولی یکی از مسئولان باشگاه اجازه نداد که به تیم فجرسپاسی بروم و تاکید داشت که در استان گیلان سربازی ام را سپری کنم تا پس از پایان سربازی دوباره به تیم پگاه برگردم. من هم به تیم فجر گیلان پیوستم.

-وی ادامه داد:سربازی ام به پایان رسید باشگاه پگاه به داماش واگذار شد. در همین ایام بود که قانون بازیکنان زیر بیست و سه سال در لیگ برتر تصویب شد و هر تیمی می توانست پنج بازیکن زیر بیست و سه سال داشته باشد.متاسفانه یک سری رفتارهای غیرحرفه ای در باشگاه داماش سبب شد تا من به عنوان بازیکن زیر بیست و سه سال به لیست داماش اضافه شوم.سوگلی های آقایان به لیست داماش گیلان اضافه شدند.از این رو از داماش گیلان جدا شدم و به تیم داماش تهران رفتم که در همان روزها در لیگ دسته دوم حاضر بود.آقایان فرشاد فلاحت زاده و مارکار آقاجانیان مربیان داماش تهران بودند.داماش تهران در لیگ دسته دوم نتایج خوبی کسب کرد و به لیگ دسته اول صعود کرد.متاسفانه با صعود داماش تهران به لیگ دسته اول اتفاقاتی رخ داد که فعالیت باشگاه داماش متوقف شد. مالک باشگاه به زندان افتاد و داماش در فاصله کوتاهی منحل و امتیازش به باشگاه پارسه تهران واگذار شد.

مربیان داماش از گیلان فراری ام دادند!

-بیژن اضافه کرد:یک هفته به شروع مسابقات از ناحیه پیشانی دچار شکستگی شدیدی شدم و پزشک معالجم تشخیص داد که پیشانی ام را جراحی کنم.عمل پیشانی ام انجام شد و پزشک معالجم تاکید کرد که فوتبال بازی نکنم و به همین خاطر دو سال از فوتبال دور بودم. آسیب دیدگی به شکلی بود که اگر محل مصدومیتم ضربه می خورد امکان داشت با مشکلات جدی روبرو شوم.از این رو فصل مسابقات را از دست دادم و دو فصل از فوتبال و دنیای بازیگری دور شدم.وقتی مصدومیتم بطورکامل برطرف شد و دوباره به تمرینات برگشتم . تیم داماش گیلان زیرنظر گروهی دیگری فعالیت خود را شروع کرده بود ،من بر سر تمرینات داماش رفتم و همه چیز خوب پیش می رفت که مربیان تیم برای منافع خود روی من ایراد گذاشتند و گفتند که من مصدوم هستم و نمی توانم به تیم کمک کنم. می خواستند فراری ام دهند و این طور بود که به تیم شهرداری تبریز زیر نظر آقای مهدی پاشازاده رفتم. آقای پاشازاده سرمربی تیم بود که خیلی کمکم کرد و لازم است از او بابت حمایت هایش تشکر کنم.شهرداری تبریز در لیگ دسته دوم ایران قهرمان شد وبه لیگ دسته اول صعود کرد.فصل بعد به تیم ماشین سازی تبریز رفتم و با ماشین سازی به لیگ برتر صعود کردیم. وقتی تیم به لیگ برتر آمد آقای رسول خطیبی سرمربی وقت تیم یک سری بازیکنان خودی را جایگزین ما کرد . رفیق بازی کردند و ما را کنار گداشتند هر چند که آقا رسول پس از مدتی با ماشین سازی به مشکل برخورد و از تیم جدا شد.من هم پس از تصمیم کادرفنی به تیم نفت مسجد سلیمان پیوستم . اقای سهراب بختیاری زاده سرمربی نفت بود . با رفتن آقای سهراب از نفت مسجد سلیمان جدا شدم و برای نیم فصل به تیم نساجی مازندران رفتم.نیم فصل گذشته از نساجی جدا شدم و دوباره به تیم نفت مسجد سلیمان برگشتم و تیم با سرمربیگری آقای محمود فکری به لیگ برتر صعود کرد . آقای فکری تیم خوبی درست کرد و نفت با اقتدار به لیگ برتر راه یافت.

واسطه ها فوتبال رشت را نابود کردند!

-مجتبی بیژن در بخش دیگر ازصحبت هایش به تبعیض ها و پارتی بازی ها در فوتبال رشت اشاره کرد و به کیهان ورزشی گفت:متاسفانه تبعیض و پارتی بازی در فوتبال استان گیلان بخصوص فوتبال رشت بسیار است! یک سری در فوتبال رشت هستند که سالها از کنار استقلال رشت، پگاه و داماش جیب های خود را پر از پول کردند و در روزهایی که فوتبال رشت از نظر مالی شرایط مساعدی داشت خوردند و بردند ! این افراد هیچ کاری هم برای فوتبال رشت انجام ندادند. تا وقتی که پول در باشگاه ها بود همه جا بودند اما وقتی أوضاع مالی فوتبال رشت خراب شد این افراد رفتند! افرادی که لقب شان واسطه های فوتبال است و بسیاری از فوتبالیست بومی استان گیلان را بیچاره کردند. در همان روزها یادم است که مهران گلبرگ بازیکن خوب و ملی پوش داماش نیمکت نشین بود ان وقت یک بازیکن غیربومی با مبلغ قرارداد قابل توجهی در تیم بازی می کرد زیرا از جانب همان افراد واسطه حمایت می شد. بسیاری از فوتبالیست های بومی توسط واسطه ها نابود شدند و به نیمکت تیم های رشت چسبیدند!جای تاسف دارد که افرادی در فوتبال رشت خوردند و بردند و تعدادی استعداد در فوتبال گیلان نابود شدند! الان آقایان واسطه و سودجو کجا هستند؟ چرا کسی نمی اید دراین باره ریز شود و اتفاقات گذشته را بررسی کند؟

آقایان به علی کریمی گفتند که بیژن زبان سرخی دارد!

-مدافع تیم نفت مسجد سلیمان از علاقه خود برای بازی در تیم سپیدرود رشت صحبت کرد و اینکه افرادی مانع حضورش در سپیدرود شدند. بیژن دراین خصوص به کیهان ورزشی می گوید:فصل گذشته در پایان نیم فصل لیگ دسته اول از نساجی جدا شدم. سپیدرود پیشنهاد داد و من هم خیلی خوشحال شدم.من با آقای علی کریمی سرمربی سپیدرود صحبت کردم. قراربود قرارداد ببندم که پیش از امضای قرارداد گفتند با فردی از جانب باشگاه جلسه دارم.این فرد طوری در جلسه صحبت کرد که من از جملاتش ناراحت شدم و مبلغی برای عقد قرارداد بیان کرد که پایین بود.مبلغ قرارداد را قبول نکردم. آقای افشین ناظمی گفتند که بروم و قرارداد ببندم اما آقایان رفتند به آقای علی کریمی گفتند که مجتبی بیژن زبان سرخی دارد و جواب بزرگترها را می دهد و به درد تیم نمی خورد. آقای کریمی بنا به زعم آقایان از دستم ناراحت شد.جوسازی کردند تا من به سپیدرود ملحق نشوم.همه مرا در فوتبال گیلان می شناسند و می دانند که از نظر اخلاقی بازیکن حاشیه ساز و بی ادبی نیستم.به نظر من نمی خواستند که من به سپیدرود بروم. فردی که در جلسه پایانی حاضر شد جملات و رفتارش بحث برانگیز بود.

-وی ادامه داد: متاسفانه باید بگویم که تعدادی از مسئولان فوتبال رشت به درد نمی خورند و نمی خواهند در فوتبال رشت درست و حسابی کار کنند.این تعداد از مسئولان دنبال منافع خود هستند و نمی خواهند مشکلات فوتبال رشت را حل کنند.بسیاری از استعدادهای فوتبال رشت خارج از استان بازی می کنند زیرا مسئولان فوتبال رشت به استعدادهای شهرشان توجه ندارند.واقعا دوست داشتم در سپیدرود بازی کنم. تیم شهرمان است اما مدیر اجرایی شان در جلسه تحقیرم می کرد و می خواست من به سپیدرود نروم.

فکری را اذیت کردند تا برود

-مجتبی درباره نحوه پیوستن خود به تیم نفت مسجد سلیمان به کیهان ورزشی گفت:پایان نیم فصل گذشته لیگ دسته اول از نساجی جدا شدم. پیشنهادات را بررسی کردم.رفتن به سپیدرود منتفی شد و تصمیم گرفتم به تیم نفت مسجد سلیمان بروم.نفت تیمی پرطرفدار است و خوزستانی ها در پرداخت مطالبات مالی بازیکنان را اذیت نمی کنند. پیشنهاد نفت از نظر مالی مناسب بود و از این رو به مسجد سلیمان رفتم و با این باشگاه قرارداد بستم. آقای سهراب بختیاری زاده سرمربی نفت مسجد سلیمان بود و من از نوجوانی بازی ایشان را دوست داشتم و از مدافعان موردعلاقه ام بود.تجربه کار کردن با آقای بختیاری زاده مفید بود و خوشحالم که زیرنظر ایشان فوتبال بازی کردم.

-وی ادامه داد: بختیاری زاده از نفت مسجد سلیمان جدا شد و آقای محمود فکری جانشین ایشان شد و نفت با فکری به لیگ برتر صعود کرد.راهیابی نفت به لیگ برتر اتفاق خوبی بود که برای مسجد سلیمانی های دوست داشتنی افتاد.

-بیژن درباره جدایی فکری از نفت مسجد سلیمان گفت:متاسفانه مدیریت قبلی باشگاه نفت مسجد سلیمان رفتار خوبی با آقای فکری نداشت. آقای فکری را اذیت کردند و او هم از نفت رفت.کاری کردند که مجبور شود از مسجد سلیمان برود.

حمایت مان کنند نفت مسجد سلیمان در لیگ می ماند!

-مجتبی سابقه بازی ملی در رده های پایه را ندارد و در این باره توضیح داد و گفت:دورانی که در تیم جوانان بازی می کردم دست اندرکاران تیم جوانان چند صد بازیکن را شناسایی و به جلسات تست فنی کردند. من هم جزو چند صد نفر بودم که تا آخرین اردو حضور داشتم. بیست بازیکن انتخاب شدند که قرار بود از بین آنها پنج بازیکن به لیست نهایی تیم جوانان اضافه شود.من هم جزو پنج نفری بودم که بایستی به اردوی نهایی می رفتم.متاسفانه رفتن ما به اردوی نهایی تیم جوانان با بازی تیم باشگاهی ام در اهواز مصادف شد. مسئولان باشگاه گفتند که بایستی برای انجام بازی به اهواز برویم و اگر برخلاف تصمیم باشگاه عمل کنیم با موارد انضباطی مواجه می شویم ما هم بی تجربگی کردیم به جای ملحق شدن به اردوی تیم جوانان راهی اهواز شدیم. متاسفانه در آن برهه مشاور خوبی نداشتم که راهنمایی ام کند. ما به اردوی تیم جوانان اضافه نشدیم و خط خوردیم.برخی بازیکنان در آن برهه به تصمیم باشگاه خود اعتنا نکردند و به تیم امید اضافه شدند و ملی پوش باقی ماندند.متاسفانه یکی از دلایلی که نتوانستم مثل همبازیانم در رده های پایه رشد کنم نبودن حامی در رده های پایه بود.از این بابت ضرر کردم در حالی که می توانستم در فوتبال ترقی کنم.

-بیژن دلیل شروع ضعیف نفت مسجد سلیمان در فصل جاری لیگ برتر را توصیف کرد و به کیهان ورزشی گفت:تیم ما با اقتدار به لیگ برتر صعود کرد. در برهه ای که تیم ها دنبال تقویت خود بودند و اردوهای آماده سازی شان را برگزار می کردند نفت برنامه ای نداشت و متاسفانه مدیریت باشگاه ضعیف عمل کرد و تیم ما در نقل و انتقالات لیگ برتر تقویت نشد.مدیریت فقط کاری کرد که فکری از باشگاه برود. آقای عبدالله ویسی هم که جانشین فکری شد پس از مدتی به دلیل عدم حمایت مدیریت از نفت رفت تا تیم ها هفته های ابتدایی لیگ برتر را از دست بدهد و نتواند امتیازات لازم را جمع آوری کند. بی برنامه گی در فصل آماده سازی لیگ باعث شد تا نفت فصل بدنسازی را هم از دست بدهد.نتایج ما در پنج بازی ابتدایی لیگ امسال ضعیف بود .لیگ برتر برای مدت کوتاهی تعطیل شد و آقای ویسی می خواست در این مدت تیم نفت را بسازد اما عدم حمایت مدیریت سبب شد تا ویسی جدا شود.وقتی آقای علیرضا مرزبان سرمربی نفت شد تمرینات سنگینی را برای تیم درنظر گرفت و شرایط تیم از نظر بدنی بهتر شد.مدیریت باشگاه تغییر کرد و شرایط تیم روز به روز بهتر شد و تیم مانتایج خوبی کسب کرد. در هفته های پایانی نیم فصل لیگ امسال بیشترین امتیاز را جمع کردیم و توانستیم به کمرکش جدول رده بندی برسیم.

-وی اضافه کرد:مطمئن باشید با حمایت مدیریت جدید باشگاه نفت مسجد سلیمان و مسئولان محترم شهر می توانیم بیشتر از نیم فصل امتیاز جمع آوری کنیم و ماندن مان در لیگ برتر را قطعی کنیم.همه چیز به حمایت ها بستگی دارد.وقتی مردم حامی تیم نفت مسجد سلیمان هستند و به ما روحیه می دهند حیف است که مسئولان محترم شهر از نفت حمایت نکنند.کمک به نفت سبب شادی دل مردم مسجد سلیمان می شود. طرفداران نفت فوق العاده هستند و حمایت هایشان مثال زدنی است.

امیدوارم تیم ملی قهرمان جام ملت های آسیا شود

-از مجتبی سوال کردیم که او از چه زمانی به عنوان مدافع به میدان رفت که او به کیهان ورزشی گفت:وقتی در رده نوجوانان بازی می کردم پشت فوروارد تیم مان بازی می کردم.پس از مدتی به عنوان هافبک دفاعی تیم به بازی گرفته شدم.یک روز مدافع چپ تیم مان مصدوم شد و مربی از من خواست به عنوان یک بازیکن چپ پا در جناح چپ خط دفاع بازی کنم. من در این بازی به زعم مربی عالی بازی کردم و از آن روز به بعد مدافع شدم.البته در رده جوانان بنا به تشخیص مربی به عنوان هافبک دفاعی هم بازی می کردیم.

-بیژن از علاقه خود به تیم سپیدرود رشت گفت: طرفداران بامعرفت سپیدرود همیشه به من لطف داشته اند. داماش تیم محبوبم در رشت است اما همیشه به سپیدرود و طرفداران بامعرفتش احترام گذاشته ام. احترام متقابل بوده است و خیلی دوست دارم روزی برای سپیدرود و تیم شهرم بازی کنم.مردم رشت به بازیکنان شهر خود روحیه می دهند و هواداران رشتی بی نظیر هستند.

-بیژن در پایان گفت: از کیهان ورزشی به عنوان نشریه باقدمت که به مباحث اخلاقی نگاه ویژه ای دارد تشکر می کنم. گفت و گو با فوتبالیست های شهرستانی انگیزه ها را دوچندان می کند و ما متوجه می شویم که کارمان در میدان فوتبال دیده می شود.هم چنین لازم است از حمایت های مردم مسجد سلیمان تشکر کنم که همیشه حامی مان بوده اند.ضمنا برای موفقیت تیم ملی در جام ملت های آسیا آرزوی موفقیت می کنم. امیدوارم تیم ملی در این دوره با شایستگی قهرمان شود و دل مردم ایران را شاد کند.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار