فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۴۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
تیم ملی ایران با عبور از چین، حالا باید در مرحله نیمه نهایی مقابل ژاپن به میدان برود.
کیهان ورزشی-
آخرین تقابل ایران و ژاپن در جام ملت‌های آسیا به 14 سال قبل برمی‌گردد؛ زمانی که هدایت تیم ما را برانکو بر عهده داشت و در بازی‌هایی که به میزان چین برگزار می‌شد، مقابل هم قرار گرفتیم و با تساوی بدون بازی را تمام کردیم. پیش از آن هم دوبار دیگر به مصاف هم رفته بودند که یک تساوی بدون گل در مسابقات سال 1988 و یک شکست یک بر صفر در بازی‌های ژاپن در سال 1992 تمام رویارویی‌های دو تیم در چنین مسابقاتی را شکل می‌دهد. حالا چهارمین نبرد دو تیم در حالی از راه می‌رسد که در فاصله 14 سال از آخرین رویارویی، دو تیم تنها 3 باردیگر در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 و یک بازی دوستانه که همین سه سال پیش برگزار شد، با یکدگر رقابت کردند که سهم برد و باخت و تساوی برای هر تیم یکی بود.

کروش فقط یکبار مقابل سامورائی‌ها روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته که آنهم با تساوی 1-1 در ورزشگاه آزادی بازی را تمام کرده است. بی شک ژاپن در کنار تیم‌های دیگری چون عربستان ناشناخته شده‌ترین حریف برای کروش است. در مدتی 8 سالی که این مربی پرتغالی هدایت تیم ما را بر عهده داشته، این تیم نسبت به سایر رقبای اصلی فوتبال ایران در آسیا کمترین رویارویی را با ما داشته است و حالا دو تیم در حالی به مصاف هم می‌روند که هر کدام انگیزه‌های خاص خودشان را دارند.

ایران قرار است با عبور از ژاپن طلسم 43 ساله قهرمان نشدن در آسیا را باطل کند و ژاپن برای فاصله گرفتن از ایران و عربستان در تعداد قهرمانی‌ها، با تیمی که جوان شده اما مدعی است، به دنبال قهرمانی پنجم می‌گردد. شاید این بازی می‌توانست فینال مسابقات را هدف بگیرد اما قرعه این دو تیم را در این مرحله بهم رساند تا دو غول فوتبال آسیا یکی نبرد تمام عیار را در نیمه نهایی داشته باشند؛ دیداری که به ادعای فیفا آب از دهان هواداران فوتبال راه می‌اندازد.

ژاپن با بردهای اقتصادی که همگی با اختلاف یک گل برای این تیم حاصل شده و مجموع گلهای زده شده این تیم را به تعداد انگشتان دو دست هم نرسانده، به این مرحله رسیده اما در سوی مقابل ایران به جز عراق به یک تساوی هوشمندانه بدون گل رضایت داد، همه حریفانش را از دم تیغ گذرانده که آخرین آنها چین بود. ایران در مجموع 5 بازی گذشته دروازه خود را بسته نگه داشته تا با رکورد کلین شیت کره‌جنوبی در دوره گذشته جام ملت‌ها برابری کند. شاگردان کروش در این 5 بازی 12 بار به حریفانشان گل زده‌اند تا خطرناک‌ترین خط تهاجمی مسابقات و البته بهترین خط دفاعی هم باشند. 

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به تقابل‌های دو تیم در سالهای گذشته پرداخته که طبق این گزارش آخرین شکست سامورایی‌ها مقابل ایران به ۵ فروردین ۱۳۸۴ برمی‌گردد که با گل‌های وحید هاشمیان، در ورزشگاه آزادی مغلوب ایران شدند. از آن زمان تاکنون، این دو تیم تنها دو بار به مصاف هم رفتند. یک بار در همان سال ۸۴ و در دیدار برگشت، ژاپن ۲ بر یک پیروز شد و یک بار هم در ورزشگاه آزادی در سال ۹۴، دیدار دوستانه دو تیم یک بر یک مساوی شد.

ژاپن و ایران در کل در ۱۷ بازی به مصاف هم رفته‌اند که سهم هر تیم ۶ پیروزی بوده و ۵ بار هم بازی مساوی شده است. بهترین پیروزی تیم ملی برابر حریف قدرتمند خود در بازی‌های آسیایی کره ۱۹۸۶ کره جنوبی به دست آمد که گل‌های سیدمهدی ابطحی و ناصر محمدخانی، برد دو گله‌ای را در این مسابقات نصیب ایران کرد. در سوی دیگر نیز بدترین شکست ایران مقابل آبی‌پوشان چشم بادامی به بازی‌های آسیایی بانکوک برمی‌گردد؛ جایی که تیم ملی با نتیجه ۳ بر یک قافیه را به حریف خود واگذار کرد. پرگل‌ترین بازی دو تیم هم به سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۹۷ بازمی‌گردد. در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ ایران با نتیجه ۳ بر ۲ حریف خود را شکست داد و در عوض در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ بازی را همین نتیجه به رقیب سنتی واگذار کرد.

نخستین تقابل دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید و یک نتیجه مساوی حاصل آخرین تلاش دو تیم برابر هم بود؛ دیداری که با گل‌های مهدی ترابی برای ایران و یوشینوری موتو برای ژاپن با تیجه یک بر یک به اتمام رسید. در جام ملت‌های آسیا نیز دو تیم ۳ بار برابر هم قرار گرفتند که ایران تا به حال نتوانسته حریف صاحب‌نام خود را شکست دهد. باخت یک گله در هیروشیما و دو تساوی بدون گل، نتایج تیم ایران برابر سامورایی‌ها در جام ملت‌های آسیا بوده است. گلزن‌ترین بازیکن تقابل‌های دو تیم علی دایی با چهار گل است و گلزن‌ترین بازیکن ژاپنی مقابل ایران هم اسامو مائدا است که توانست در مقابل ملی‌پوشان ایرانی دو گل به ثمر برساند.

* عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار