فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۴۲۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵

مردم قهرمان ایران با حضور میلیونی، فشرده و سراسری خود به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بار دیگر شعور و بصیرت خود را به رخ کشیده و قدرشناسی و وفاداری خود را به اهداف و آرمانهای ملی و اقتصادی خود ثابت کردند، و موجب شگفتی و تحسین غریبه و آشنا شدند و بالاخره بدخواهان رسوا و دشمنان زیادهخواه و قلدرمآب این آب و خاک انقلابی را مأیوستر از همیشه و سرخوردهتر از پیش نمودند.

و البته تعجبی هم ندارد که این ملت چنین پای «انقلاب اسلامی ایران» ایستاده است...

او هویت و تاریخ و مجد و عظمت و همه چیز خود را در آن میبیند «اسلام»، اعتقاد راسخ و ایمان عاشفانه اوست. «ایران»، وطن عزیز و سربلند اوست و بالاخره «انقلاب» سرمایه ملی و تاریخی اوست. و این ملت چون رشید و بالغ است. خوب قدر «داشتههای» خود را میداند و سخت و محکم در راه حفظ آنها ایستادگی و پایداری میورزد.

در همین 40 سال پس از پیروزی انقلاب، دیدهایم و همه دیدهاند که مردم ایران چگونه با دست خالی، اما با توکل به خدا و وحدت و همدلی میان خود با ایمان راسخ راهی سخت و پرسنگلاخ را به سوی هدف پیموده و طی آن بسیاری از ناممکنها را ممکن ساخته و بسیاری از «ناشدنی»ها را تسلیم اراده خود کرده است. این ملت دست خالی رژیمی را که ظاهرا همه چیز داشت، تا بن دندان مسلح بود، در اوج غرور و نخوت بود، از حمایتهای قدرتهای بزرگ جهانی برخوردار بود، با شعار «اللهاکبر» و مشت گره کرده، سرنگون کرد، در جنگی تحمیلی و هشت ساله که بیش از سی کشور دنیا مستقیم و غیرمستقیم به مصاف او آمده بودند، باز هم با دست خالی و تکیه بر سلاح ها و داشتههای ذکر شده، در پایان سربلند و پیروز از میدان به درآمد بدون اینکه اجازه دهد حتی یک وجب از خاک آن از دست برود و یک ریگ بیابان سرزمین عزیزش نصیب دشمن غدار شود. و... و از این نمونهها در این چهل سال فراوان رخ داده است و... این تجربه و درس بزرگی است که نباید از کنار آن به راحتی گذشت و یا از سر غفلت و یا به خاطر تبلیغات خائنان و القائات دشمنان، آن را دستکم و ناچیز پنداشت و نادیده گرفت. این تجربه و درس صد البته به آسانی و به قیمت مفت و ارزان به دست نیامده و به قیمت خیلی سنگین و پرداخت هزینههای گزاف و مهمترین آن ریخته شدن خون بهترین فرزندان مردم این آب و خاک حاصل شده است.

در این باره میتوان و باید هم بسیار نوشت تا همگان یادمان باشد و نسل برومند و جوان عزیز کشورمان بهتر بداند در کجا و کدام سرزمین و با کدم مردم و در چه دنیایی زندگی می کند و در چه موقعیتی قرار دارد و زندگی میکند، اما در این مقال که قرار به مختصرنویسی است اگر بخواهیم این درس و تجربه را به طور خلاصه وصف کنیم شاید با این قلم ناتوان بشود این طوری نوشت که: هر جا به خدا توکل شده و به فرموده قرآن
«... ولا تنازعواو تفشلوا..» و «... اشداء علی الکفار و رحماء بینهم...» و «... و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا»، از تفرقه و تشتت خودخواهانه پرهیز شده و به ریسمان وحدت صمیمانه و همدلی برادرانه چنگ زده شده، به ظرفیت
های درونی و داشتههای ذاتی و مادی غنی این سرزمین بزرگ و پهناور و تواناییهای معنوی و انسانی این مردم تکیه شده و بالاخره مدیریت امور به دست مردان کاردان، مدبر و با انگیزه که به قول شهید بزرگوار آیتا... بهشتی(ره) عاشق خدمت به خلق خداوند و نه شیفته قدرت بوده اند، سختترین موانع از سر راه حرکت انقلابی در مسیر آرمانی این مردم کنار رفته، بسیاری از مشکلات پیچیده و بحرانهای ساخته دست دشمنان این مملکت و ملت حل شده و...

بنابراین با تکیه بر این درس قیمتی و استناد به این تجربیات غیرقابل انکار، این نتیجه حاصل میشود که میتوان باز هم بر بسیاری از موانع و مشکلات پیش رو فائق آمد و آنها را کنار زد و جلو رفت. مثلا اگر امروز مشکل اقتصادی و تنگناهای معیشتی - ناشی از تهاجم بیامان اقتصادی دشمن نابکار و همدستی بعضی عوامل نقاب زده داخلی و البته بیتدبیری و وادادگی و عدم تعهد بعضی مدیران و دولتمردان - یکی از مشکلات حاد و مهم جامعه است و این مردم بزرگ و نجیب و مقاوم را بحق آزار میدهد، راهحل و شیوه خنثی کردن آن در گروی استفاده از همان تجربیات و درسهای ذیقیمت است که بیش از این بارها به ما راه فائق آمدن به مشکلات و دشمنیها را نشان داده است، البته با توجه به این نکته - که به قول یکی از مردان خاکخورده جبهه و جنگ - در این میدان جنگ اقتصادی برخلاف میادین اشاره شده قبلی، دست ما اصلا خالی نیست و از مولفههای لازم و عناصر کارساز و ابزار تاثیرگذار به اندازه کافی برخورداریم.... و یا اگر مثلا در حوزه ورزش - که سروکار اصلی این مجله است - مشکلاتی وجود دارد و پیشرفت ورزش از شتاب و سرعت کافی برخوردار نیست و خلاصهکار آنطور که باید پیش نمیرود و در بعضی رشتههای جذاب و پرطرفدار و مستعد، مثل فوتبال، به خاطر وجود باندهای زیادهخواه اخلالگر، سوءاستفادهچی، هرهری مسلک، حاشیه ساز، تفرقهافکن و... بالاخره جریانات و عناصر فاسد، توقع و انتظارات بحق دوستداران و علاقهمندان برآورده نمیشود و... راهحل آن باز هم استفاده از همان درسها و تجربیات گرانقیمت است که در عرصه ورزش هم با استفاده از آنها، خیلی زود، معلوم میشود اینگونه مشکلات و جریانات خیلی کوچکتر و حقیرتر از آن هستند که بتوانند مانع از پیشرفت شتابنده ورزش و رفع گرفتاریهای بیشتر فرهنگی و اخلاقی رشتههایی مثل فوتبال شوند... باز هم تاکید میکنیم شرط بزرگ راهحل این مشکلات میزان باور و اعتقاد مدیران و متولیان امر به آن درسهای گرانقدر و تجربیات بنبستشکن انقلاب اسلامی و جرات و جسارت آنها در به کارگیری آن درسها و روشها در عرصه عمل و رفتار است.

... باری، ملت بزرگ و قهرمان ایران بار دیگر با حضور حماسی، پرشکوه و دشمنشکن خود، هم نقش وظیفهای را که در قبال اعتقادات دین و آرمانهای ملی خود دارند به زیباترین و کوبندهترین وجه ایفا کردند، و هم به همگان اعلام کردند، هرگز سردست برداشتن از اهداف و آرمانهایی که به خاطر تحقق آنها قیام کرده، ندارد و در این راه از هیچ مانع و دشمنی چه آن که حاصل کارشکنی و خودفروختگان داخلی است و چه آن که مربوط به بدخواهان و کینهتوزی مستقیم خصم قسم خورده خارجی است. هراس و یاس به خود راه نمیدهد و... تا آخر ایستاده است.

جا دارد، همه ما، از مدیران و مسئولان سیاسی و فرهنگی و... گرفته تا ورزشی، و از رسانههای مختلف از رادیو و تلویزیون گرفته تا مطبوعات و سایتها و... با شناخت دقیق تاریخی و آگاهی عمیق و جامعهشناختی از خواست و اهداف این مردم، همراه و همگام به وظیفه خود در قبال این ملک و ملت به بهترین وجه عمل نمائیم تا... در محضر الهی سربلند باشیم و خدای ناکرده خسارت دیده دنیا و آخرت نباشیم... انشاالله.

*سیدمحمدسعید مدنی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار