PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۴۲۶۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸
گفت و گو با احمد اسماعیل پور لژیونر فوتسال ایران در لیگ چین
احمد اسماعیل پور بازیکن گلزن تیم ملی فوتسال مدتی است که برای کسب درآمد بیشتر راهی لیگ چین شده است . اسماعیل پور علت لژیونر شدن خود را افزایش تورم داخلی در ماههای اخیر می داند و این که مبالغ قرارداد بازیکنان ملی پوش در لیگ فوتسال ایران به اندازه ای نیست که یک ورزشکار برای آینده خود برنامه ریزی کند. اسماعیل پور که بازیهای خاطره انگیزی در جام جهانی کلمبیا برای تیم ملی فوتسال انجام داد و گل زیبایش در این جام به عنوان دومین گل برتر شناخته شد حضور در لیگ چین را بهترین گزینه برای بازیکنان ملی پوش فوتسال می داند .چهره مطرح فوتسال ایران در این گفت وگو از شرایط خود در لیگ چین صحبت کرد و از برنامه ریزی چینی ها برای پیشرفت در فوتسال گفت. چینی ها به زعم اسماعیل پور دو سه فصلی است که فوتسال را جدی گرفته اند و می خواهند با به خدمت گرفتن مربیان و بازیکنان خارجی سطح فنی لیگ فوتسال خود را بالا ببرند. سرمایه گذاری چینی ها در فوتسال بستری مهیا کرده تا برترین بازیکنان فوتسال جهان راهی چین شوند.بازیکنان ایرانی هم در ماههای گذشته با باشگاه های لیگ فوتسال چین وارد مذاکره شدند و قرارداد بستند .اسماعیل پور در خصوص حضورش در لیگ فوتسال چین صحبت کرد و شرایط چینی ها در فوتسال را شرح داد.به گفته اسماعیل پور چینی ها در آغاز راه هستند اما زیرساخت خوبی برای پیشرفت دارند.ملی پوش فوتسال میهمان این هفته ما است.

انگیزه احمد برای حضور در لیگ چین

-احمد اسماعیل ملی پوش فوتسال در ابتدا از انگیزه خود برای حضور در لیگ چین صحبت کرد و به کیهان ورزشی گفت:فصل گذشته بود که در هفته های پایانی لیگ با پیشنهاد چینی ها مواجه شدم. پایان لیگ فوتسال ایران با هفته های آغازین لیگ چین مصادف شده بود.شرایط باشگاه چینی مناسب بود و تصمیم گرفتم به تیم چین دائو ملحق شوم.قراردادی به مدت سه ماه با تیم چین دائو عقد کردم .مبلغ قرارداد چینی ها مناسب بود و باتوجه به تورم جاری در کشور بهتر بود که برای بازی کردن به چین بروم.واقعیت این است که تنها انگیزه ام برای بازی در لیگ چین کسب درآمد بود وگرنه لیگ برتر فوتسال ایران از نظر فنی در سطح به مراتب بالاتری قرار دارد .اگر مبلغ قرارداد باشگاه های فوتسال لیگ برتر بهبود یابد قطعا به ایران برمی گردم.کیفیت فنی لیگ برتر فوتسال ایران با لیگ های آسیایی قابل مقایسه نیست.

-وی ادامه داد:متاسفانه لیگ برتر فوتسال ایران از نظر داشتن حامیان مالی همواره با مسائلی مواجه بوده است. شرایط حامیان مالی در لیگ برتر فوتسال تعریفی ندارد و اسپانسرها ضعیف هستند.

-اسماعیل پور بازیکن تیم فوتسال چین دائو اضافه کرد:من در سالهای گذشته پیشنهادات خوبی داشتم اما از آن جا که مبلغ قرارداد باشگاه ها رضایت بخش بود و تورم در کشور احساس نمی شد ترجیح می دادم در لیگ فوتسال ایران بازی کنم.

دوری از خانواده را دوست نداشتم و به همین علت در ایران بازی می کردم.

امسال که تصمیم گرفتم ترانسفر شوم پیشنهادات را بررسی کردم.مبلغ پیشنهاد مالی چینی ها خوب بود اما من از لیگ های اروپایی هم پیشنهاداتی داشتم.به هر حال زندگی در هر کشوری سختی های خود را دارد و دوری از خانواده هم به این سختی ها اضافه می شود.زمانی که بحث مالی به میان می آید می بایست سختی ها را تحمل کرد و خود را با شرایط کشور مقصد وفق داد.فوتسال حرفه ما است و هیچ کاری راحت نیست.

الان «چین دائو» مدعی شده است

-احمد درباره نتایج ضعیف تیم فوتسال چین دائو در فصل گذشته لیگ چین به کیهان ورزشی گفت:زمانی که به چین رفتم تیم ما از نظر نتیجه گیری شرایط خوبی نداشت و در انتهای جدول لیگ چین قرار داشت.ما برای بقا می جنگیدیم و خوشبختانه توانستیم با کسب نتایج امیدوارکننده در لیگ برتر چین باقی بمانیم.من در بدو حضورم تنها بازیکن خارجی چین دائو بودم و بارفنی تیم بر دوش من بود.اصلا بازیکن ملی پوش هم نداشتیم و یکی از کاندیداهای سقوط بودیم. انصافا برای بقا تلاش زیادی کردیم و خوشبختانه توانستیم تیم را در لیگ برتر حفظ کنیم.

-وی ادامه داد:شرایط تیم ما در فصل جاری لیگ برتر فوتسال چین خیلی بهتر شده است و الان تیم چین دائو در رده سوم جدول رده بندی قرار دارد و یکی از تیم های مدعی قهرمانی به شمار می آید.ضمن این که آقای فرهاد توکلی بازیکن خوب فوتسال کشورمان به تیم ما اضافه شده است و ما در دوازده بازی گذشته مان نتایج بسیار خوبی کسب کردیم. البته بیست بازی دیگر در لیگ چین داریم که امیدوارم در این بیست بازی بهترین نتایج را به دست آوریم.

-اسماعیل پور اضافه کرد:من در فصل گذشته هفت بازی برای چین دائو انجام دادم و دو بازی هم به میدان نرفتم.شش بازی را با پیروزی سپری کردیم و یک بازی را هم باختیم و تیم ما در لیگ چین باقی ماند.امسال در دوازده بازی موفق شدیم 9 پیروزی کسب کنیم و الان جزو سه تیم بالای جدول هستیم.البته تفاوت تیم ما با سایر رقیبان این است که سایرین از بازیکنان ملی پوش برخوردار هستند و از این بابت شرایط شان از ما خیلی بهتر است.

بهترین های فوتسال جهان در لیگ چین حضور دارند

-لژیونر فوتسال ایران اعتقاد دارد که کیفیت فنی لیگ چین در فصل جاری بهتر شده است و در این زمینه به کیهان ورزشی می گوید:حقیقتا سطح فنی لیگ فوتسال چین در فصل کنونی بهتر شده است و تیم ها با اقتدار بیشتری در لیگ به میدان می روند.اصلا لیگ کنونی با رقابت های فصل گذشته قابل مقایسه نیست. الان تیم های چینی از بازیکنان طراز اول فوتسال جهان استفاده می کنند و در این زمینه سرمایه گذاری قابل توجهی کرده اند.مربیان بیشتر تیم های چینی خارجی است و مربیان مطرحی در لیگ چین مربیگری می کنند.چینی ها برای رشد لیگ شان حاضر شده اند بهترین ها را به خدمت بگیرند.ضمن اینکه تعدادی از بازیکنان ملی پوش ایران در لیگ چین شاغل شده اند .

-وی ادامه داد:البته با وجود جذب بازیکنان طراز اول در لیگ چین و به خدمت گرفتن مربیان خارجی مطرح بازهم لیگ برتر ایران از نظر فنی در سطح بالاتری قرار دارد و چینی ها در زمینه فنی از فوتسال ایران عقب تر هستند.لیگ فوتسال ایران به لحاظ کیفی جزو یکی از بهترین لیگ های فوتسال جهان است.

-اسماعیل پور اضافه کرد: مربی تیم چین دائو برزیلی است و از مربیان خوب فوتسال لیگ چین به شمار می آید.الان آقای علی اصغر حسن زاده کاپیتن تیم ملی و برترین بازیکن فوتسال آسیا در سال 2018 در تیم شنزن چین بازی می کند و از بازیکنان شناخته شده لیگ چین است و نفرات مطرح دیگری هم هستند در لیگ چین به میدان می روند.چینی ها در جذب ستارگان فوتسال جهان و آسیا برنامه ریزی مفصلی داشته اند.

تفاوت های فرهنگی را تحمل می کنم

-صحبت بعدی ما با لژیونر فوتسال ایران درباره تفاوت فرهنگی در چین بود که وی به کیهان ورزشی گفت:چینی ها با ما از لحاظ فرهنگی تفاوت قابل توجهی دارند اما ما حرفه مان فوتسال است و می بایست به هر کشوری که می رویم خودمان را با شرایط فرهنگی کشور مقصد وفق دهیم.البته اوضاع در شهر ما بهتر است و ما مشکل تغذیه نداریم.چند رستوران غذای حلال در شهر تیم من موجود است که ما می توانیم بدون کمترین دغدغه ای تغذیه مان را فراهم کنیم.از این بابت خداراشکر می کنیم که غذای حلال در دسترس مان است.البته شرایط زندگی کردن در کشورهای حوزه خلیج فارس به مراتب بهتر از چین است و در این کشورها می توان به راحتی غذای حلال تهیه کرد و شرایط زندگی کردن در این کشورها به ایران بسیار نزدیک است.با این حال معتقدم که بازیکن حرفه ای در قبال قراردادی که دارد باید خودش را با شرایط محیطی وفق دهد و تمام فکر و ذکرش موفقیت تیمش باشد. بازیکن خارجی جذب می شود که به تیم کمک کند و سطح فنی تیم را دوچندان سازد.من قبل از رفتن به چین تمامی دشواری های پیش روی خود را بررسی کردم و الان بدون مشکلی تحمل می کنم.

-وی ادامه داد:چینی ها به فوتسال و فوتبال ایران احترام می گذارند. آنان می دانند که ایران در فوتسال آسیا ابرقدرت است و حریف ندارد و سطح فنی اش بالاتر از قاره کهن است.چینی ها می دانند که بازیکنان ایرانی از نظر فنی با ملی پوشان خودشان قابل مقایسه نیستند و توانایی بالایی دارند.بازیکنان ملی پوش فوتسال چین به لحاظ فنی کیفیت شان خیلی پایین تر از ملی پوشان ایرانی است و چینی ها به این امر واقف هستند.

باشگاه های چینی خصوصی هستند اما کمک دولتی دریافت می کنند

-اسماعیل پور در بخش بعدی این گفت و گو به شرایط اقتصادی و نحوه اداره باشگاه های چینی اشاره کرد و دراین باره به کیهان ورزشی گفت:تا جایی که خبر دارم باشگاه های چینی بطور خصوصی اداره می شوند وهیچ تیمی در لیگ فوتسال چین دولتی نیست. البته باشگاه های چینی از کمک های دولتی برخوردار هستند اما ماهیت شان خصوصی است. هر شهر یا استانی یک تیم فوتسال دارد که تحت حمایت همان شهر یا استان است. چینی ها در بخش خصوصی اقدامات خوبی انجام داده اند و ورزش خود را خصوصی کرده اند.البته یکی دو تیم چینی در لیگ فوتسال چین داریم که فعالیت اقتصادی دارند و از این طریق ارتزاق می کنند.باشگاه های چینی در عرصه فوتسال به دنبال درآمدزایی هستند و شرایط اقتصادی شان خیلی بهتر از باشگاههای ایرانی است.

-وی ادامه داد:در حال حاضر قرارداد من با باشگاه «چین دائو» تا پایان فصل جاری است و من بطور ماهیانه از باشگاه حقوق می گیریم.تاکنون پرداختی ها باشگاه بطور منظم بوده و هیچ وقفه ای در پرداختی ها وجود نداشته است.هر بازیکنی دوست دارد دستمزدش را سرموعد مقرر دریافت کند و از این بابت با باشگاه خود مشکلی نداشته باشد. همانطور که در بخش های قبلی صحبت های خود گفتم تنها انگیزه من برای حضور در لیگ چین عقد قراردادی مناسب بود وگرنه لیگ برتر ایران از نظر کیفی یکی از بهترین لیگ های جهان است.

چند جوان مستعد به تیم ملی اضافه شدند

-احمد اضافه کرد: بدون تردید فوتسال چین برای رسیدن به سطح نخست آسیا راه طولانی در پیش دارد.البته به علت داشتن زیرساخت مناسب و به خدمت گرفتن مربیان مطرح جهان رشد خواهند کرد. چینی ها می دانند که ایران در فوتسال آسیا جایگاه قابل احترامی دارد و از این رو طی یکسال گذشته تعدادی از ملی پوشان فوتسال ایران را به خدمت گرفته اند .چینی ها در این زمینه برنامه ریزی مفصلی دارند و قطعا بازیکنان مطرح بیشتری را از فوتسال جهان به خدمت خواهند گرفت.

-در بخش بعدی گفت و گو با اسماعیل پور لژیونر فوتسال ایران درباره شرایط اخیر تیم ملی سئوال کردیم که وی به کیهان ورزشی گفت:تیم ملی ، اخیرا چند بازی دوستانه برگزار کرد و نتایج خوبی هم در این بازیها به دست آورد.البته من به علت مصدومیت تیم ملی را همراهی نکردم.الان چند بازیکن جوان و مستعد به تیم ملی اضافه شده اند که همگی نشان دادند که بازیکنان باآتیه ای هستند.به نظر من شرایط کنونی تیم ملی خوب است و امیدوارم تیم فوتسال ایران در رقابت های آینده خود نتایج خوبی کسب کند.

-وی خاطر نشان کرد:در حال حاضر تیم ملی فوتسال ، جام جهانی 2020 را پیش رو دارد و از این رو یک سال فرصت دارد که برای حضوری مقتدرانه برنامه های تدارکاتی خود را پیگیری کند.امیدوارم تیم ملی مثل دوره گذشته جام جهانی بتواند بااقتدار از عنوان ارزشمند سومی خود در جام جهانی دفاع کند.

تماشاگران ایرانی بی نظیر هستند

-سطح کیفی و فنی لیگ چین از لیگ فوتسال ایران پایین تر است. قطعا لژیونرها در لیگ چین، تن شان به تن بازیکنان آماده لیگ برتر ایران نمی خورد و امکان دارد لژیونرها در یک بازه زمانی از آمادگی فنی و جسمانی دور شوند و افت کنند.با احمد دراین باره صحبت کردیم که او در این زمینه توضیحاتی داد و گفت:من در تیمی بازی می کنم که غیر از آقای توکلی تمامی بازیکنانش چینی هستند. من در هر بازی چهل دقیقه بازی می کنم یا بهتر است بگوییم از سوت آغاز تا پایان در زمین هستم.اصلا تعویض نمی شوم مگر دچار مصدومیت شوم.مربی برزیلی تیممان از من در تمامی بازیها بطورکامل استفاده می کند. البته برای افت نکردن و حفظ فرم اصلی بطورجداگانه تمرینات اختصاصی انجام می دهم.اضافه تمرین می کنم تا در شرایط آرمانی باقی بمانم.حفظ آمادگی فنی و بدنی نیازمند تمرینات بیشتر است که کاملا به این موضوع توجه می کنم.من باید تمرینات اضافه انجام دهم تا به تیم ملی دعوت شوم.

-در حال حاضر بیشتر بازیکنان ملی پوش لیگ برتر فوتسال لژیونر شده اند.البته فوتسال ایران دریای استعداد است اما رفتن ملی پوشان به لیگ های خارجی برای کسب درآمد بر روی کیفیت لیگ برتر ایران تاثیرگذار خواهد بود.احمد در این خصوص گفت: ما غیر از بازی کردن درآمد دیگری نداریم و می بایست برای ساختن آینده از نظر مالی به تیم های خارجی برویم و کسب درآمد کنیم.باور کنید اگر بازیکنان فوتسال ایران از نظر مالی تامین باشند هرگز به لیگ چین نمی روند.اگر لژیونرها به لیگ برتر برگردند کیفیت لیگ افزایش می یابد و ملی پوشان هم تن شان به تن بازیکنان باانگیزه و جوان خودمان می خورد و از این رو به آمادگی بیشتری می رسند.فدراسیون فوتبال لازم است در این خصوص ورود کند و مبلغ قرارداد بازیکنان فوتسال را بررسی کند.

-وی ادامه داد:استقبال تماشاگران در فوتسال ایران با لیگ چین قابل مقایسه نیست. چینی ها مثل تماشاگران ما سالن را پر نمی کنند و شوروحال تماشاگران ایرانی را ندارند. انصافا تماشاگران ایرانی در تشویق و حمایت بی نظیر هستند.چینی ها برای تماشای لیگ به سالن می آیند اما تعدادشان قابل توجه نیست.

-از احمد سئوال کردیم که طی ماه های گذشته زبان چینی یاد گرفته است که او به کیهان ورزشی گفت: (می خندد) خیر، زبان چینی آسان نیست و بلد نیستم چینی صحبت کنم.

-وی ادامه داد: وقتی یک خارجی به ایران می آید اوائل از شرایط اطلاع ندارد و نمی داند چطور با مسائل پیش رو رفتار کند.ما هم چنین وضعی داشتیم و در ماههای ابتدایی خود در چین سعی می کردیم خودمان را با شرایط وفق دهیم.

-اسماعیل پور در پایان گفت: از کیهان ورزشی بابت حمایت از خانواده فوتسال تشکر می کنم. فوتسال جزو رشته های پرافتخار کشور است که می بایست مسئولان محترم ورزش از این رشته بیشتر حمایت کنند تا حرکت رو به جلویش ادامه داده باشد.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شاهمیری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
سالنی باز فوق العاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار