PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۴۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
گفت و گو با سید محمد امین طباطبایی ملی پوش شطرنج
شطرنج ،بازی موردعلاقه طبقه ای از ایرانیان در دوره ساسانیان بوده است و کتاب های تاریخی نشان می دهد که قدمت بازی شطرنج در ایران به این سلسله برمی گردد.یعنی ایرانیان 1400 سال پیش شطرنج را می شناختند و بازی می کردند.در زندگينامه اردشير بابکان بنيانگذار سلسله ساسانيان آمده است که شطرنج يکي از دستاوردهاي ورزشی او بوده است. حدود سال 600 ميلادي، متونی به زبان پارسي نوشته شده و در آن روايت شده که بازي «چَترَنگ» را هند به دربار ايران معرفي کرد و در متون مرتبط اين گونه آمده که اصيل هاي ايراني بايد اين بازي را ياد مي گرفتند . پس از گذشت بيش از 1400 سال از آن دوران، شطرنجبازان ايراني بر قله آسيا و جهان ايستاده اند و اصالت خود را به رخ قدرت هاي قاره کشيده اند. جوانانی باآتیه که با کسب نتایج قابل توجه گام های بزرگی برداشته اند و عملکرد درخشان شان در سالهای گذشته خبر از آینده روشن شطرنج ایران در جهان می دهد.سيدمحمد امين طباطبايي ملی پوش یکی از جوانان نسل طلایی شطرنج است، او مقام های ارزشمندی در آسیا و جهان کسب کرده است .در المپیاد زیر 16 سال جهان 2 مدال طلا ، یک نقره و یک برنز کسب کرد. نایب قهرمانی برق آسای آسیا را دارد و در این گفت و گو از تیم ملی و دنیای شطرنج صحبت کرد.او میهمان آخرین «نگاه چند بعدی» امسال است.

تبحر در محاسبات ریاضی

-سید محمد امین طباطبایی ملی پوش شطرنج متولد تهران و در 17 بهمن 1379 دیده به جهان گشود.

-سید محمد امین برادر کوچکتر طباطبایی بازیکن پیشین تیم بسکتبال مهرام است :«داداشم تنها عضو ورزشی خانواده ما است. او در گذشته بازیکن مهرام بود و الان بسکتبال را رها کرده است.برادرم پنج سال از من بزرگتر است و الان بازیهای شطرنج مرا پیگیری می کند .کسی در خانواده ما به شطرنج علاقه نداشت و همه چیز از یک مجله ورزشی شروع شد.مادرم در یکی از روزها مشغول مطالعه مجله ای ورزشی بود که با آگهی ثبت نام در کلاس شطرنج مواجه شد و پیشنهاد داد که من در کلاس شطرنج آقای احسان قائم مقامی شرکت کنم.مادرم مشتاق بود که به کلاس شطرنج بروم و این اتفاق رخ داد.»

-وی ادامه داد:پدرم بازنشسته است و بطور تفریحی شطرنج بازی می کند. مادرم خانه دار است و فعالیت ورزشی ندارد.

-طباطبایی اضافه کرد:من در کودکی در بیشتر کلاس های ورزشی شرکت می کردم و مدتها به کلاس فوتبال می رفتم و هم چنین بسکتبال بازی می کردم.آنچه باعث شد به سمت شطرنج بروم و تشویقم کنند که شطرنج را جدی بگیرم تمرکز بالا در کودکی و نوجوانی بود. من هر فیلم یا مستندی را از تلویزیون تماشا می کردم با تمرکز بالا بود.در محاسبات ریاضی قوی بودم و در جمع اعداد بزرگ تبحر داشتم. همین طور در ضرب و تقسیم اعداد بزرگ هم عملکرد خوبی داشتم و مادرم باتوجه به ویژگی های من مشتاق بود که در کلاس شطرنج ثبت نام کنم.این نشانه ها در من مشهود بود و به نظرم ذاتی است.

بچه ها به بازیهای دسته جمعی علاقه دارند

-در حال طباطبایی ملی پوش شطرنج دانش آموز است و دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:الان کلاس دوازده هستم.سال آینده پیش دانشگاهی را پشت سر می گذارم و سپس به دانشگاه خواهم رفت.

-سید محمد امین در پاسخ به این پرسش که آیا در مدرسه به چهره ای شناخته شده بدل شده است ؟ به کیهان ورزشی می گوید:به هر حال فضای مدرسه با هر جایی متفاوت است. مدرسه محلی برای درس خواندن است . بچه های مدرسه می دانند که من شطرنج بازی می کنم و در این رشته ورزشی فعالیت دارم.البته اولیای مدرسه با من همکاری می کنند و اجازه می دهند که در مسابقات شطرنج داخلی و خارجی شرکت کنم. پس از بازگشت از مسابقات بطور فشرده دروس را پیگیری می کنم تا از سایر دانش آموزان عقب نمانم.از طرفی رشته شطرنج مثل رشته های توپی چون فوتبال، والیبال و بسکتبال در بین بچه ها طرفدار ندارد بچه ها به ورزش های دست جمعی علاقه مند هستند و طبیعی است که در این رشته های ورزشی فعال باشند.البته مدتهاست که علاقه به شطرنج در بین بچه ها بیشتر از گذشته شده است و شطرنج به رشته ای موردتوجه در جامعه بدل شده اما علاقه به شطرنج مثل رشته هایی چون کشتی و فوتبال نیست و متقاضی آنچنانی ندارد!

شطرنج ورزش اصلی روسیه و هند است

-وی ادامه داد: شطرنج در مدارس روسیه و هند جدی گرفته می شود و یکی از رشته های ورزشی مهم این دو کشور به شمار می آید.در کشورما این طور نیست و به شطرنج مثل فوتبال، بسکتبال و کشتی اهمیت داده نمی شود.به نظرمن برای علاقه مند کردن جوانان به شطرنج باید برنامه ریزی و کار کرد.البته یکسری رشته ها در برخی کشورها طرفدار بیشتری دارند. مثلا بسکتبال و فوتبال آمریکایی (بیسبال) در ایالات متحده طرفداران بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارد و جوانان به این دو رشته علاقه بیشتری دارند.در روسیه و هند به شطرنج بها داده می شود و مسلما جوانان این دو کشور به دنبال شطرنج می روند و پیشرفت این رشته در هند و روسیه بیشتر از سایر کشورها است.

-طباطبایی درباره این که چطور شد بطورحرفه ای شطرنج را تعقیب کرد و به تیم ملی رسید، به کیهان ورزشی گفت:واقعیت این است اوائل به دلیل مشکلاتی که داشتم مطمئن به ادامه شطرنج نبودم و ادامه کار برایم جدی نبود .تا این که در 6 سالگی به مسابقات رفتم و در بین بچه های زیر 10 سال قهرمان شدم. این قهرمانی انگیزه مرا برای حضور در مسابقات شطرنج دوچندان کرد .از طرفی قهرمانی من در بین بچه های 10 سال برای بسیاری تعجب برانگیز بود .پس از مدتی مقام های بیشتری کسب کردم و همین مقام های کوچک انگیزه مرا دوچندان ساخت تا شطرنج را به عنوان یک رشته حرفه ای انتخاب کنم.

هزینه حضور در برخی مسابقات بین المللی کمرشکن شده است!

-سید محمد امین طباطبایی درباره نحوه حضور شطرنج بازان در تیم ملی می گوید:دوسال است که عضو تیم ملی شطرنج ایران هستم..ملی پوش شدن شطرنج بازان به رنکینگ جهانی شان و کسب حد نصاب ها بستگی دارد. هر شطرنج بازی که رنکینگ بالایی به دست آورد و حد نصاب ها را کسب کند به تیم ملی دعوت خواهد شد.البته مواردی که خدمت تان گفتم می بایست محاسبه شود و حضور شطرنج بازان در مسابقات خارجی نیز ملاک است و براساس این موارد حضورش در تیم ملی مورد بررسی قرار می گیرد.هم چنین نظر مربی تیم ملی نیز شرط است و او هم بر اساس شاخص ها نفرات تیم ملی را انتخاب می کند.هر فردی که به تیم ملی دعوت شود می بایست این شاخص ها را داشته باشد.

-طباطبایی اخیرا در مسابقات بین المللی شطرنج روسیه شرکت کرد و به همراه سایر ملی پوشان نتایج روحیه بخشی برای تیم ملی شطرنج ایران رقم خورد. سید محمد امین دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:مسابقات «اوپن» روسیه جزو رقابت های باکیفیت جهان به شمار می آید و نفرات مطرح شطرنج جهان در این رقابت ها شرکت می کنند. در این دوره ،تیم ملی با نفرات خود در «اوپن» روسیه حاضر شد و عملکرد قابل قبولی داشت. حضور در مسابقات مهم جهان برای ملی پوشان اهمیت دارد و به آماده سازی آنان کمک شایانی می کند.مسابقات جهانی مثل «اوپن» روسیه که در مسکو برگزار شد و برای آماده سازی شطرنج بازان بسیار مفید است .

-وی ادامه داد:هزینه مسابقات خارجی باتوجه به گران شدن ارز بشدت افزایش یافته است.اگر ما در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت کنیم تمامی هزینه ها ورزشکاران توسط فدراسیون فوتبال پرداخت می شود. فدراسیون شطرنج هزینه بازیهای ملی را مهیا می کند اما یک سری مسابقات بین المللی است که شطرنج بازان جهان می بایست در آنها شرکت کنند و مسابقه دهند که تمامی هزینه هایش توسط شطرنج بازان پرداخت می شود. همه چیز به پای شطرنج بازان است.حضور در این رقابت های بین المللی یک نیاز مهم است که لازمه پیشرفت شطرنج بازان در سراسر جهان است.البته این وضع اقتصادی و افزایش قیمت دلار عرصه را بر شطرنج بازان دشوار کرده است اما ما باید در این مسابقات شرکت کنیم و خودمان را برابر نفرات مطرح دنیا محک بزنیم. فشار زیادی از نظر مالی به شطرنج بازان تحمیل می شود و واقعا فراهم کردن هزینه سفرها کاری بس دشوار است.به هر روی برای ما حضور در این مسابقات بین المللی لازم و ضروری است اما هزینه ها در این برهه کمرشکن شده است!

شطرنج باز حرفه ای به مسابقات سطح بالا نیاز دارد!

-وی ادامه داد:مسابقه دادن برای شطرنج باز خوب است و به رشدش در جهان کمک می کند . شطرنج بازی که در رقابت های جهانی مسابقه می دهد به زعم کارشناسان دست به مهره است و از آماده سازی دور نمی ماند.ضمن این که امروزه آپشن های(ویژگی های) شطرنج بیشتر شده است و یک شطرنج باز حرفه ای می بایست با آپشن های روز جهان آشنا باشد . امروزه حریفانی در مسابقات بین المللی مقابل شما می نشینند که با آبشن های روز جهان بازی می کنند. ما برای آمادگی ذهنی نیاز به مسابقه دادن در سطح بالا داریم. همانطور که تیم های فوتبال برای آماده سازی به مسابقه تدارکاتی نیاز دارند تا به اهداف فنی خود برسند شطرنج بازان نیز به مسابقه رسمی و تدارکاتی احتیاج دارند تا به آمادگی دهنی برسند.

-کری خوانی در ورزش دیده می شود و برخی از اهالی ورزش عقیده دارند که کری خوانی در سطح محترمانه اش طبیعی است و نمک ورزش محسوب می شود. از طباطبایی دراین باره سئوال کردیم و او توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت: کری خوانی در سطح بالای شطرنج دیده نمی شود و اصلا ورزشکاران در این سطح به خود اجازه نمی دهند هنگام مسابقه برای حریف شان کری بخوانند.شما و حریف تان فقط بر روی حرکت مهره ها تمرکز می کنید و حواس تان به متن است و اصلا زمان ندارید که به حواشی توجه کنید.شاید برخی بچه ها بیرون از محل بازی با هم صحبت کنند و برای یکدیگر کری بخوانند اما قطعا هیچ شطرنج بازی در زمان مسابقه به این حواشی ورود نمی کند. اصلا وقت ندارد به این مسائل فکر کند و با حریف یا اطرافیانش صحبت نماید.

-وی ادامه داد:جرزنی در شطرنج به شکلی که در سایر رشته های ورزشی دیده می شود معنی ندارد.هر چه سبک ها و جایگاه بالا می رود کلاس کار هم بالا می رود. اصلا کسانی که به استاد بزرگی می رسند در این زمینه ورود نمی کنند و کلاس خود را حفظ می نمایند.

طباطبایی 9 ساله استاد فیده شد

با تائید رسمی فدراسیون بین المللی شطرنج ، طباطبایی در 9 سالگی جوانترین استاد فیده تاریخ شطرنج کشور لقب گرفت.او با کسب عنوان نخست در مسابقات شطرنجAsean در کشور فیلیپین ، به این مهم دست یافت.
سیدمحمدامین ، قهرمان پسران زیر 10 سال ایران شده و با درخشش در مسابقات قهرمانی رده های سنی آسیا در کشور چین، مدال طلای این مسابقات را از آن خود کرد.وی سابقه کسب عنوان سومی جهان و عنوان قهرمانی مدارس جهان را نیز در رده سنی زیر 8 سال دارد.

شطرنج مثل بوکس نیست!

-بحث بعدی ما با طباطبایی درباره کسب عنوان استاد بزرگ برای شطرنج بازان است. سید محمد امین در خصوص این که چطور یک شطرنج باز به عنوان استاد بزرگ می رسد توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:الان من عنوان استاد بزرگی را دریافت کرده ام.هر شطرنج بازی که حد نصاب های بین المللی را کسب کند و رنکینگ خود را در مسابقات جهانی افزایش دهد و نورم بهتری بگیرد به عنوان استاد بزرگی می رسد.نورم هر ورزشکاری باید بیشتر از عدد سه باشد.

-معمولا هر فردی که شطرنج بلد باشد و به هر محیطی برود همگان دوست دارند با او مسابقه دهند. بخصوص در فامیل که همه مایل هستند با فرد شطرنج بازی کنند تا عیارشان مشخص شود. طباطبایی در این خصوص می گوید:واقعیت این است که به هر جایی می رویم این طور نیست که با دوستان شطرنج بازی کنیم یا به منزل فامیل می رویم با اعضای خانواده مشغول بازی شویم.گاهی پیش می آید که با برخی از اعضای فامیل مشغول بازی شوم. این طور هم نیست که چند حرکت دوستان را شکست دهم.شطرنج مثل بوکس نیست که هر کسی زورش بیشتر بود سریعا با یک ضربه سنگین و فنی برنده شود ! اگر طرف ،بازی بلد باشد و حرکات مهره ها را بداند قطعا مسابقه به دراز می کشد. معمولا کسانی که با شطرنج بازان حرفه ای مسابقه می دهند پس از 14 یا ۱۵ حرکت نتیجه را واگذار می کنند.همه چیز به کاربلدی حریف بستگی دارد. شکست حریف در چند حرکت دور از واقعیت است.

-از بحث شطرنج خارج می شویم و با طباطبایی درباره علاقه اش به سایر رشته های ورزشی صحبت می کنیم و او در این خصو به کیهان ورزشی می گوید:شنا کردن و بدنسازی را دوست دارم و اگر فرصتی شود با رفقا فوتبال بازی می کنم.بدنسازی در برنامه ماهانه ام است و به باشگاه می روم.معمولا شنا هم جزیی از برنامه ماهانه است و هرگاه امکانش ایجاد شود به استخر می روم.فوتبال بازی کردن هم بستگی به شرایط دارد. اگر دوستان گردهم بیایند و شرایط مهیا باشد فوتبال بازی می کنم. فوتبال را از نوجوانی دوست دارم.

پرسپولیس تیم محبوبم است

-وی ادامه داد: فوتبال تماشا می کنم.پرسپولیس تیم محبوبم است و بازیهای داخلی و خارجی پرسپولیس را دنبال می کنم.درحال حاضر هم پرسپولیس دوباره به صدر جدول رده بندی لیگ برتر برگشته است . بارسلون هم تیم محبوب خارجی ام است که بازیهایش را تماشا می کنم.بارسا تیم بزرگ و قدرتمندی در فوتبال جهان است.

-سید محمد امین طباطبایی اضافه کرد: من با تمامی بچه های شطرنج رابطه خوبی دارم و طوری در محیط شطرنج رفتار می کنم که با همه رفیق باشم.پرهام مقصودلو شطرنج باز ملی پوش از دوستان صمیمی ام است و معمولا با پرهام و آرش طاهباز در سفرهای خارجی هم اتاق می شوم. البته با تمامی بچه های تیم ملی روابط صمیمانه ای دارم .

-دوباره درباره شطرنج ایران با طباطبایی صحبت کردیم و سید محمد امین در این بخش صحبت های قابل توجهی انجام داد و به کیهان ورزشی گفت:آینده شطرنج ایران بسیار درخشان است.ایران جوان ترین تیم ملی شطرنج جهان را دارد که همگی با وجود میانگین سنی پایین در سطح بسیار قابل قبولی قرار دارند.تیم ملی جوانی داریم که روز به روز پیشرفت می کند و قطعا در آینده به جایگاه های مهمی در شطرنج دنیا می رسد.امیدوارم تیم ملی شطرنج جوان ایران در آینده بهترین کرسی های جهان را تصاحب کند و از کشورهای صاحب شطرنج پیشی بگیرد.

-وی ادامه داد: من در شطرنج الگوی خاصی ندارم و تمامی سبک های حاضر در شطرنج جهان را دنبال می کنم.البته به بازیهای کارسن و کاسپاروف دو شطرنج باز مطرح جهان علاقه مند هستم وسبک شان را دوست دارم.ضمن این که کتاب های مربوط را شطرنج جهان را مطالعه می کنم.

-طباطبایی اضافه کرد: من به دلیل این که در مسابقات داخلی و خارجی شرکت می کنم معمولا نسبت به سایر دانش آموزان از دروس عقب هستم و برای جبران مجبورم با مطالعه بیشتر کتاب های درسی خود را به سایر دانش آموزان برسانم. بیشتر تلاش می کنم تا همه چیز جبران شود.

-وی در پایان به کیهان ورزشی گفت: از کیهان ورزشی بابت توجه اش به شطرنج تشکر می کنم و از این که فرصتی ایجاد شد تا درباره شطرنج صحبت کنم ممنون هستم. امیدوارم به شطرنج به عنوان یک بازی فکری بیشتر توجه شود تا عرصه های بیشتری را در این رشته فتح کنیم.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار