PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۴۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳


کیهان ورزشی-سعید حاجی بابایی

سال 97 سال خوبی برای پرسپولیس بود و شاید بتوان این سال را پرافتخارترین سال و البته عجیب ترین سال در تاریخ 51 ساله باشگاه پرسپولیس دانست. پرسپولیسی ها در این سال موفق شدند برای اولین مرتبه، حضور در فینال جام باشگاه های آسیا را تجربه کنند. فینالی که پرسپولیس گرچه برنده آن نبود، اما مقام نایب قهرمانی اش خیلی به دل نشست. پرسپولیس در این سال هم قهرمان لیگ هفدهم شد و هم اینکه بدون انجام بازی، قهرمان سوپر جام ایران لقب گرفت و البته در جام حذفی هم تا یکقدمی فینال پیش رفته و سرنوشتش در این جام، خرداد ماه 1398 معلوم می شود. وقتی این ویژه نامه را مطالعه می کنید که پرسپولیس در لیگ هجدهم ایران، 21 بازی و در لیگ قهرمانان آسیا، 2 بازی را انجام داده و منتظر شروع سال جدید و البته زندگی فوتبالی خودش است. سال 98 مثل سال 97 سال پر ترافیکی برای سرخپوشان است و آنها امیدوارند که در این سال، روزهای خوش گذشته به ویژه در جام قهرمانان را تکرار کنند.

داستانی که 10 اسفند شروع شد

داستان سال 97 پرسپولیس از 19 روز مانده به پایان این سال، شروع شد. پرسپولیس 10 اسفند 1396 در هفته بیست و پنجم لیگ هفدهم حرفه ای فوتبال ایران با رقیب دیرینه اش، استقلال تهران بازی داشت. تساوی در آن دربی، دو معنا داشت. 1- قهرمان شدن پرسپولیس در لیگ هفدهم، آن هم 5 هفته زودتر از موعد مقرر 2- ثبت رکورد دو قهرمانی لیگ برتر در یک سال (پرسپولیس در فروردین 96 قهرمان دوره شانزدهم شده بود و با قهرمانی در 10 اسفند 96 در دوره هفدهم، می توانست یک رکورد جالب و عجیب را از خودش بر جای بگذارد). پرسپولیس اما به استقلال باخت تا جشن قهرمانی اش به بازی هفته بیست و ششم برابر تیم سایپا (در 8 فروردین 97) موکول شود. 8 فروردین، وقتی که بازی کند و بی حال پرسپولیسی ها را در برابر شاگردان علی دایی دیدیم، مطمئن شدیم که تعطیلات نوروز خیلی به برانکو شاگردانش ساخته و آنها حسابی تفریح کرده اند تا تمرین! پرسپولیس با نتیجه 2 بر 1 به سایپا باخت تا تثبیت قهرمانی اس، یک هفته دیگر هم عقب بیفتد. ستاره بازی پرسپولیس و سایپا، مهدی ترابی بازیکن ملی پوش این باشگاه بود که یک گل زد و یک پاس گل داد و درست بعد از همین بازی بود که برانکو به مسئولان باشگاه پرسپولیس اعلام کرد، هر جور شده ترابی را جذب کنند. 18 فروردین 1397 و در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد، تیم پرسپولیس موفق شد با گل دقیقه 77، بازیکن شماره 17 خود، در بازی هفته 27، بر تیم پدیده مشهد غلبه و سه هفته زودتر جشن قهرمانی اش را برپا کند. پدیده همیشه تیم خوش یمنی برای پرسپولیس بوده است. در لیگ شانزدهم نیز پرسپولیسی ها بعد از برد 4 بر صفر مقابل پدیده، جشن قهرمانی خود را بر پا کردند. در همین لیگ جاری نیز پرسپولیس در بازیهای رفت و برگشت، خودش را به پدیده تحمیل کرد تا هم در دور رفت و هم در دور برگشت با پیروزی های دلچسب، کارش را شروع کند.

پرسپولیسی ها ناراحت از قرعه الدحیل!

پرسپولیس که با تیم های نسف قارشی ازبکستان، الوصل امارات و السد قطر در یک گروه قرار داشت، به همراه السد راهی مرحله بعد مسابقات جام قهرمانان آسیا شد. بازیهای مرحله یک هشتم در اردیبهشت برگزار می شد و مراحل بعدی بازیها در شهریور، مهر و آبان 1397. این بدان معنا بود که پرسپولیس باید با همان نفرات سابق و پنجره بسته زمستانی اش می ساخت و بعد از صعود به مرحله یک هشتم، در صورت عفو فیفا و باز شدن پنجره تابستانی اش، بازیکنان جدیدی را جذب و پا به مراحل حساس بالاتر می گذارد. پرسپولیس در مرحله یک هشتم به مصاف تیم الجزیره امارات رفت. بازی رفت در زمین حریف مساوی شد و در بازی برگشت نیز گرچه حریف را سرپنجه ندیدیم اما بازی پرسپولیس روی چند اشتباه فردی گره خورد و در حالی که نتیجه 1-1 رو به پایان بود، سید جلال حسینی از قلب دفاع بیرون آمد و تیر خلاص را به الجزیره زد تا پرسپولیس به مرحله یک چهارم پرواز کند. در منطقه غرب آسیا، 4 تیم السد قطر، الدحیل قطر، استقلال تهران و پرسپولیس تهران توانستند به مرحله یک چهارم صعود کنند. قبل از قرعه کشی بازیهای مرحله یک چهارم با هر بازیکن یا طرفدار پرسپولیس که همکلام می شدیم، از او می شنیدیم که الدحیل بدترین قرعه می تواند برای تیمشان باشد. آنها استقلال آماده و سرحال و السدی که ژاوی و گابی را در اختیار داشت، به الدوحیل ترجیح می دادند. زیرا الدحیل ماهها بود که آوازه شکست ناپذیری اش به گوش می رسید و با کسب 100 درصدی امتیازات خودش را به مرحله یک چهارم رسانده بود. قرعه کشی انجام شد و ظاهرا همه چیز باب میل استقلالی ها و مخالف خواسته پرسپولیسی ها شد. الدحیل حریف پرسپولیس شد و السد حریف استقلال.

استقلالی ها نیامدند، سرخ ها قهرمان شدند!

در خرداد و تیر ماه، مسابقات جام جهانی در کشور روسیه برگزار شد و از تیم پرسپولیس، دو بازیکن به نامهای علیرضا بیرانوند و وحید امیری در تیم ملی حضور داشته و در جام جهانی بازیهای خوبی را از خود به نمایش گذاردند. در آخرین اردوی آماده سازی تیم ملی پیش از عزیمت به روسیه، کروش، بر نام سیدجلال حسینی مدافع و کاپیتن با تجربه تیم پرسپولیس قلم قرمز کشید و این موضوع ریشه اختلافات برانکو و پرسپولیسی ها با کروش را عمیق تر کرد. سیدجلال بعد از 11 سال حضور مستمر در تیم ملی و بعد از انجام بیش از 100 بازی ملی، از تیم ملی کنار گذاشته شد و مجید حسینی مدافع جوان تیم استقلال با 2 بازی ملی به او ترجیح داده شد. سیدجلال بعد از حذف نامش از لیست تیم ملی، شایعه خداحافظی اش از تیم ملی را رد کرد ولی در مرداد ماه به صورت رسمی از تیم ملی خداحافظی کرد. امیری در بازی با اسپانیا، لایی معروفش به پیکه را انداخن و بیرانوند نیز در بازی با پرتغال، ضربه پنالتی کریس رونالدو بهترین بازیکن و یکی از بهترین پنالتی زنان جهان را مهار کرد. در اثنای برگزاری جام جهانی، مسئولان باشگاه پرسپولیس با رایزنی های فراوان تلاش کردند تا فیفا متقاعد شود و پنجره تابستانی آنها را باز کند. فیفا در زمستان 96 به دلیل تخلف قرارداد مهدی طارمی، پرسپولیس را از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم کرده بود. پنجره اول خیلی روی پرسپولیس تاثیر نگذاشت اما پنجره دوم می توانست خیلی حیاتی باشد زیرا ترکیب شناخته شده با بازیکنان محدود و خسته، برای پرسپولیس دردسر آفرین شده بود که با جدایی چند ستاره این تیم مثل وحید امیری که به ترابزون اسپور ترکیه رفت یا فرشاد احمدزاده و صادق محرمی که به لیگ های لهستان و کرواسی رفتند، اوضاع برای پرسپولیس بحرانی تر شد. بهر صورت تلاش پرسپولیس برای باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی تابستانی بی نتیجه بود و فقط امید عالیشاه که قبل از رفتن به تراکتورسازی با پرسپولیس قرارداد بلند مدت بسته بود، توانست به لیست پرسپولیس اضافه شود. لیگ هجدهم حرفه ای فوتبال ایران روز 5 مرداد 1397 شروع شد و پرسپولیس در مشهد بر تیم پدیده غلبه کرد تا شروع خوبی در لیگ داشته باشد. البته قرار بود تا بازی سوپر جام 1396 میان قهرمان لیگ (پرسپولیس) و قهرمان جام حذفی (استقلال) در روز 29 تیر 1397 برگزار شود که به دلیل عدم حضور تیم استقلال که در کشور آلمان به سر می برد و ناهماهنگی هایی که به وجود آمد، تیم پرسپولیس بدون انجام بازی، قهرمان سوپرجام لقب گرفت تا این عنوان برای دومین سال پیاپی به پرسپولیسی ها تعلق بگیرد. در این خصوص البته، استقلالی ها معترض هستند و حتی به دادگاه عالی ورزش شکایت کرده اند.

آسیایی به رنگ قرمز...

چند هفته که از لیگ هجدهم گذشت، نوبت به بازیهای مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا رسید. استقلال در مجموع دو بازی رفت و برگشت مغلوب السد شد اما پرسپولیس صعودی دراماتیک وار به مرحله نیمه نهایی داشت. پرسپولیس در بازی رفت با نتیجه یک بر صفر باخت و در بازی برگشت هم با یک گل از حریف عقب افتاد اما با تلاش زیاد بازیکنانش در روزی که منشا، حسینی و علیپور درخشیدند و تماشاگران سنگ تمام گذاشتند، سرخ قباها راهی مرحله نیمه نهایی و بازی با تیم السد قطر شدند. در بازی رفت با السد که در دوحه برگزار شد، پرسپولیس با یک گل به برتری دست پیدا کرد تا در تهران کار راحت تری داشته باشد. پرسپولیس تا رسیدن به آرزوی 50 ساله اش،قط 90 دقیقه فرصت داشت، یک تساوی هم پرسپولیس را به آرزویش می رساند. قرمزها زیر فشار هوادارانشان به السد تاختند اما با یک گل زودهنگام، عقب افتادند و چیزی نمانده بود که به ارزویشان نرسند اما گل نجات بخش سیامک نعمتی، راه را برای فینال رفتن سرخ قباها باز کرد. دوم و نهم آبان ماه فینال لیگ قهرمانا باشگاه هایآسیا به صورت رفت و برگشت برگزار شد. پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن که هر کدام برای اولین مرتبه حضور در فینال جام آسیا را تجربه می کردند، رودروی هم ایستادند. به نظر می رسید که چون پرسپولیس در بازی برگشت میزبان است، شانس قهرمانی اش هم بیشتر خواهد بود. پرسپولیس در بازی رفت یک بازی یک ساعته خوب و شجاعانه را برابر میزبانش انجام داد اما در نیم ساعت آخر کم آورد و 2 گل دریافت کرد تا میزبانی بازی برگشت هم جندان به این تیم کمک نکند. برای بازی برگشت در تهران، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال سنگ تمام گذاشتند. از مجهز کردن ورزشگاه آزادی تا شارژ مالی سرخپوشان و حمایت های معنوی در رسانه های کشور و...همه چیز را برای پرسپولیس مهیا کرده بود تا در تهران یا 3 گل بزند و قهرمان بشود و یا 2 گل بزند و کار را به تساوی و شرایط بعد از آن بکشد. پرسپولیس در تهران خوب بازی کرد اما نیمکت تیمش خالی بود، به ویژه که سیامک نعمتی را هم به دلیل محرومیت در اختیار نداشت. بازی با تساوی بدون گل سپری شد و دست پرسپولیس به جام نرسید. البته با توجه به محدودیت هایی که پرسپولیس در این دوره داشت، مقام نایب قهرمانی آنها، بوی قهرمانی می داد!

گرشاسبی رفت، عرب آمد

بعد از نایب قهرمانی دلنشین در آسیا و با مطرح شدن قانون کنار رفتن بازنشسته ها و دو شغله ها از ورزش، گرشاسبی مدیرعامل پرسپولیس، از این باشگاه رفت تا در آذرماه و به صورت موقت ایرج عرب وظایف او را بر عهده بگیرد. عرب در اسفندماه و با حکم، وزیر ورزش، رسما مدیرعامل پرسپولیس شد. گرشاسبی به مدت یک سال در پرسپولیس مدیریت کرد و در زمان او اتفاقات خوبی در پرسپولیس افتاد که تسویه مالی بازیکنان خارجی و داخلی و همچنین مبارزه با بازیکن سالاری از طریق حمایت کادر فنی، در زمان او انجام شد. لازم به ذکر است مشکل طارمی که به واسطه آن پرسپولیس با جرایمی همچون دو پنجره بسته نقل و انتقالاتی مواجه شد در زمان مدیر قبلی (علی اکبر طاهری) اتفاق افتاده بود. در آذر ماه پرسپولیس در دو موضوع و رویداد مشترک با رقیب سنتی اش (استقلال)، همراه شد. اول اینکه، به دستور مستقیم و اکید رئیس جمهور، پرونده واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به جریان افتاد و قرار شد تا پایان سال 97 این دو باشگاه واگذار شوند (اتفاقی که هنوز رخ نداده و مسئولان قول داده اند در اوایل سال 98 آن را انجام دهند). دومین اتفاق، قرعه کشی فصل جدید لیگ قهرمانان بود که پرسپولیس و استقلال در گروه های سختی قرار گرفتند. پرسپولیس مثل دوره قبل، السد قطر را در گروه خود می بیند و استقلال نیز باز با العین و الهلال همگروه شده است.

بالاخره پنجره باز شد

در آذر و دی ماه که تیم ملی تحت رهبری کارلوس کروش آماده حضور در جام ملن های آسیا می شد، اختلافات چند ساله برانکو و کروش زبانه کشید تا جایی که در کوران بازیها، سرمربی تیم ملی بعد از هر بازی، در کنفرانس مطبوعاتی به جای تشریح حریفش، به سرکوب برانکو می پرداخت و در مقابل پروفسور نیز بیانیه می داد. باشگاه پرسپولیس هم بیکار ننشست و علیه کروش بیانیه داد و از سرمربی اش حمایت کرد. بسیاری معتقدند که کروش به خاطر دشمنی با برانکو، از پرسپولیس کمتر بازیکن به تیم ملی دعوت می کرد. کروش بعد از جام جهانی که فقط 2 پرسپولیسی را با خودش برده بود، برای جام ملت ها نیز فقط دو پرسپولیسی را انتخاب کرد. بیرانوند برای حضور در درون دروازه و نوراللهی برای حضور بر روی نیمکت ذخیره های تیم ملی! بعد از حذف تیم ملی و رفتن کروش از ایران، حساسیت ها کمتر شد. دور برگشت لیگ در حالی شروع شد که پرسپولیس بعد از دو پنجره بسته، از 6 بازیکن جدیدش رونمایی کرد. محمد نادری، مهدی شیری، مهدی شریفی، بودیمیر، مهدی ترابی و سروش رفیعی پرسپولیسی های جدید تیم برانکو بودند. اما پرسپولیس یک خروجی هم داشت. یک نام بزرگ. گادوین منشا در حالی که مهره خوبی برای پرسپولیس بود از این تیم کنار گذاشته شد. برانکو در مورد منشا گفت که او مشکل فنی ندارد اما من دوست ندارم دیگر او در تیمم باشد! منشا هم که بازیکن مورد علاقه شفر بود، به استقلال پیوست و از قضا در هفته های منتهی به پایان سال 1397 بازیهای درخشانی را برای تیم استقلال انجام داد.

معرفی سرخ قباهای سال 97

برانکو ایوانکوویچ 65 ساله برای چهارمین سال پیاپی در سال 97 هدایت سرخپوشان را بر عهده داشت. او برادرش «زلاتکو» را هم به ایران آورد تا به عنوان دستیار در کنار خودش مشغول کند. زلاتکو زمانی که برانکو سرمربی تیم ملی ایران بود با حمایت و سفارش او یک فصل سرمربیگری تیم برق شیراز را بر عهده داشت. مربی اول تیم هم مثل دو، سه فصل اخیر کریم باقری بود. «ایگور پانادیچ» و «مارکو استیلونوویچ» دو هموطن برانکو، به ترتیب به عنوان مربی دروازه بانها و بدنساز در خدمت پرسپولیس بودند. میثم علیپور (فیزیوتراپیست)، علیرضا حقیقت (پزشک)، فرزاد حبیب اللهی (تحلیلگر)، محسن خلیلی (سرپرست)، پندار خمارلو (مدیر رسانه ای) و صمدی (تدارکات) دیگر زحمتکشان پرسپولیس در سال 97 بودند. البته در دور رفت امسال، مصطفی قنبرپور سرپرست تیم بود که بعدا جای خودش را به خلیلی داد. لیست بازیکنان پرسپولیس در سال 97 هم به این شرح بود: 1 – علیرضا بیرانوند 2 – ابوالفضل درویش وند 3 – بوژیدار رادوشوویچ 4 – محمد انصاری 5 – حسین ماهینی 6 – شجاع خلیل زاده 7 – سیدجلال حسینی 8 – کمال کامیابی نیا 9 – امید عالیشاه 10- بشار رسن 11- احمد نوراللهی 12- آدام همتی 13 – حمیدرضا طاهرخانی (در نیم فصل دوم) 14- مهدی شریفی 15 – مهدی ترابی (در نیم فصل دوم) 16 – سروش رفیعی (در نیم فصل دوم) 17 – مهدی شیری (در نیم فصل دوم) 18 – شاهین عباسیان 19 – گادوین منشا (در نیم فصل اول) 20 – محمد نادری (در نیم فصل دوم) 21- سیامک نعمتی 22- شایان مصلح 23 – محسن ربیع خواه 24 – سعید حسین پور 25 – احسان حسینی 26 – ماریو بودیمیر (در نیم فصل دوم) 27 – احسان علوان زاده (در نیم فصل اول).

امان از مصدومیت ها

پرسپولیس کادر پزشکی خوبی داشت و مصدومانش را به خوبی آماده مسابقات می کرد اما اینکه این باشگاه به علت بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی اش از جذب بازیکن جدید محروم بود، باعث شد تا به بازیکنان فشار زیادی وارد شود. به نحوی که تمامی بازیکنان این تیم حداقل یک دوره مصدومیت را داشتند که مصدومیت بیرانوند و علیپور سبک بود اما انصاری، ماهینی و ربیع خواه به علت پارگی رباط صلیبی ماه ها دور از میادین بودند و انصاری و ماهینی هنوز هم خارج از گود هستند. علت مصدومیت کتف کامیابی نیا، مشکلاتت سر و گردن خلیل زاده و ...فقط زیاد بازی کردن بازیکنان ونداشتن بازیکن با کیفیت روی نیمکت بود تا در مواقع مورد نیاز به تیم کمک کند. بازیکنان پرسپولیس سال سخت و پر فشاری را تحمل کردند و آسیب های زیادی دیدند اما افتخارات کسب شده، به آنها آرامش می داد.

خرده آمارهایی از سال 97

علی علیپور مهاجم مازندرانی بهترین گلزن پرسپولیس هم در لیگ و هم در جام آسیا بود. علیپور در لیگ هفدهم، آقای گل شد و در لیگ هجدهم نیز اکنون در بالای جدول گلزنان به سر می برد و از شانس زیادی برای کسب دومین آقای گلی پیاپی برخوردار است. اگر علیپور امسال هم آقای گل شود، پرسپولیس در این زمینه هم رکورددار می شود، زیرا از سال 94 تاکنون همواره آقای گلهای لیگ، از پرسپولیس بوده اند. امید عالشاه هافبک مازندرانی نیز بهترین پاسور سرخپوشان در سال 97 بود. عالیشاه در سه جام، 9 پاس گل به همبازیانش داد. پرسپولیس پرتماشاگر ترین تیم لیگ هم بود و در سال 97 به طور میانگین، در هر بازی 37500 تماشاگر داشت. پرسپولیس پیش از شروع فصل، 7 بازی تدارکاتی را انجام داد که از این تعداد، 3 بازی را در اردوی آماده سازیش در کرواسی انجام داد. نتایج بازیهای دوستانه پیش فصل به این شرح است: پرسپولیس 8 – پرسپولیس قائمشهر صفر (در تهران)، پرسپولیس 6 – لوتومر کرواسی صفر (در کرواسی)، پرسپولیس 1- اینتر زاپرسیچ صفر (در کرواسی)، پرسپولیس 1 – آلومینیچ کرواسی 5 (در کرواسی)، پرسپولیس 1 – دینامو زاگرب کرواسی 1 (در کرواسی)، پرسپولیس 2 – گل گهر سیرجان 2 ( در تهران)، پرسپولیس صفر – شهرداری ماهشهر صفر ( در تهران). پرسپولیس در طول فصل نیز 4 بازی تدارکاتی برگزار کرد که نتایج این بازیها به این شرج است: پرسپولیس 3 – شهاب تهران 2 (در تهران)، پرسپولیس 3 – یوپن بلژیک 1 (در دوحه)، پرسپولیس 4 – الشحانیه قطر صفر (در دوحه)، پرسپولیس تهران صفر – ماشین سازی تبریز صفر (در تهران).



برچسب ها: پرسپولیس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار