PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۴۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
در حالیکه تنها ۳ هفته به پایان رقابت‌های لیگ برتر انگلیس باقی مانده، سرنوشت قهرمان این فصل تا حد زیادی به منچستریونایتد گره خورده است.
کیهان ورزشی-
کمتر پیش آمده بود که لیگ برتر انگلیس، در یکی از فصل‌های خود تا آخرین روزهایش چنین درگیر مبارزه دو تیم برای رسیدن به قهرمانی باشد. معمولا یکی از قدرت‌های اصلی مانند منچستریونایتد، چلسی، آرسنال یا منچسترسیتی با اختلاف نسبت به رقبایشان و با آسودگی جام را به خانه می‌بردند اما در این فصل تنور رقابت میان لیورپول و سیتی از همان ابتدای فصل داغ بود و گاهی قرمزهای مرسی‌ساید به صدر می‌رفتند و گاهی آبی‌های منچستر. تا امروز لیورپول از ۳۵ بازی خود ۸۸ امتیاز بدست آورده و سیتی به یک بازی کمتر موفق به کسب ۸۶ امتیاز شده است. این در حالی است که لیورپول فصل گذشته در پایان ۷۵ امتیاز بدست آورد و سیتی با ۱۰۰ امتیاز و اختلاف ۲۱ امتیازی نسبت به رقیب همشهری‌اش به قهرمانی لیگ برتر رسید.
آمار می‌گوید که امتیازهایی که دو تیم در این فصل بدست آوردند، از میزان امتیازات تیم‌های قهرمان ۷ دوره مختلف لیگ برتر بیشتر بوده است اما همچنان ۳ بازی به طور رسمی پیش رو هر یک مانده که می‌تواند سقف امتیازهایشان را بیشتر از این هم بالا ببرد. لیورپول قهرمانی در لیگ برتر را تجربه نکرده و پس از ۲۷ سال از آغاز لیگ برتر همچنان در حسرت کسب این جام قرار دارد. آنها یکبار دیگر در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ در آستانه کسب قهرمانی قرار گرفتند که اشتباه کوچکشان مقابل چلسی باعث شد تا سیتی باردیگر پیشی بگیرد و با ۸۶ امتیاز و دو امتیاز اختلاف نسبت به لک‌لک‌ها قهرمان شود.
حالا آنها با یورگون کلوپ نمی‌خواهند این فرصت طلایی را که پس از ۵ سال باردیگر بدست آوردند، از دست بدهند. با نگاهی به ۳ بازی رسمی باقی مانده دو تیم تا پایان فصل، متوجه می‌شویم که هیچ یک رقیب سرسختی برای از دست دادن امتیاز در پیش ندارند. سیتی به ترتیب طی هفته‌های بعدی با برنلی، لسترسیتی و برایتون مواجه می‌شود و لیورپول وولورهمپتون، نیوکاسل و هادرسفیلد را پیش روی خود می‌بیند که هر ۶ تیم در میانه‌ها یا قعر جدول قرار دارند و بعید است دو تیم امتیازی مقابل آنها از دست بدهند یا اجازه لغزشی مقابل این تیم‌ها داشته باشند.
با این شرایط و با همین روند لیورپول قهرمان می‌شود اما سیتی یک بازی عقب مانده با جدی‌ترین دشمن خود دارد یعنی منچستریونایتد. بازی این دو تیم در هفته سی و یکم بخاطر حضور سیتی در جام حذفی به تعویق افتاد و حالا چهارشنبه همین هفته دو تیم در اولدترافورد صد و شصتمین دیدار خود در لیگ را برگزار می‌کنند.
به نظر می‌رسد یونایتد قهرمان این فصل را باید تعیین کند. آنهم از میان دو دشمن دیرینه خود. البته شاگردان سولسشایر نمی‌توانند مانع قهرمان شدن یکی از دشمنان اصلی خود شوند اما حق انتخاب دارند. چنانچه بازی دو تیم با برتری یونایتد یا تساوی تمام شود، صدرنشینی لیورپولی‌ها تثبیت می‌شود و اگر سیتی بتواند برنده دربی باشد، تقریبا شانس لیورپول برای قهرمانی کمرنگ می‌شود. سیتی در هفت بازی اخیر خود که با پپ گواردیولا به اولدترافورد رفته، فقط یکبار شکست خورده و در ۶ بازی دیگر یک تساوی و ۵ پیروزی بدست آورده بنابراین طبق آمار شانس لیورپول برای قهرمانی در لیگ کمتر از سیتی است.
لیورپول در کسب افتخارات نزدیک ترین رقیب یونایتد در فوتبال انگلیس است و از نظر دشمنی هواداران این تیم بیشترین دشمنی را با آنفیلدی‌ها دارند. شاید اگر انتخاب با آنها باشد سیتی را انتخاب کنند اما یونایتد و سولشایر یک مشکل دیگر هم دارند و آن رقابت ۳ تیم دیگر به همراه آنها برای بدست آوردن دو سهمیه دیگر لیگ قهرمانان اروپا است. با شکست تحقیرآمیز ۴ بر صفر مقابل اورتون که البته با خوش اقبالی با شکست دیگر رقبایشان همراه بود، حالا آنها برای ماندن در کورس رقابت سهمیه لیگ قهرمانان باید سیتی را شکست دهند. یونایتد با ۶۴ امتیاز نسبت به رقیبانش ۳ امتیاز کمتر دارد و هفته بعد هم باید مقابل چلسی قرار بگیرد. 
اکنون هواداران لیورپول برای رسیدن به رویایشان چشم به بازی جدی‌ترین دشمن خود دوخته‌اند. سیتی هم برای تکرار قهرمانی فصل قبل باید دشمن همشهری خود را شکست دهد. این رابطه سه‌گانه می‌تواند هیجان دربی شهر منچستر را به اوج خود برساند و دنیا را برای تماشای این جدال سرنوشت‌ساز، پای تلویزیون میخکوب کند.
*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار