فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۴۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
گفت و گو با میثم فردوسی هافبک تیم سپیدرود رشت
تیم سپیدرود رشت در هفته بیست و پنجم لیگ برتر دست به کار بزرگی زد و تیم پرمهره تراکتورسازی تبریز را در ورزشگاه سردار جنگل رشت شکست داد. تراکتوری را برد که در حال حاضر یکی از مدعیان قهرمانی است و تا پیش از بازی برابر سپیدرود با اقتدار به میدان می رفت و سه امتیازها را کسب می کرد. بطور معمول تیم های رشتی در هفته های پایانی لیگ برتر نتایج خوبی کسب کرده اند. مدعیان قهرمانی طی سالهای گذشته بارها در استان گیلان شکست خورده اند. پیروزی داماش گیلان در هفته هایی که برای بقا می جنگید برابر تیم سپاهان اصفهان هرگز از یاد فوتبالدوستان گیلانی نمی رود . پیروزی سپیدرود برابر تراکتور در ورزشگاه سردار جنگل رشت خاطره بازی داماش و سپاهان را زنده کرد .میثم فردوسی هاقبک تیم سپیدرود در دیدار برابر تیم تراکتورسازی تبریز گل زیبایی به ثمر رساند و یکی از نفرات اثرگذار قرمزپوشان رشت بود.او با گل زیبایی که زد همه را به یاد روزهایی خوب فوتبال رشت انداخت. گلی که روحیه بخش بود و به مثابه بیدارباش است.فردوسی این هفته میهمان ما است و با او درباره اوضاع کنونی سپیدرود صحبت کردیم .

بچه جاده سنگر رشت

-میثم فردوسی هافبک تیم سپیدرود رشت در ابتدای گفت و گوی خود از زادگاهش صحبت کرد و به کیهان ورزشی گفت:میثم فردوسی هستم .جاده سنگر در حومه شهر رشت محل تولدم است و در سیزدهم بهمن ۱۳۶۸ در خانواده ای علاقه مند به ورزش متولد شدم.

-وی ادامه داد:جاده سنگر زمین خاکی کم دارد اما در روستاهای پیرامونش ،زمین های زیادی است که بچه ها در این زمین های خاکی هر روز مشغول فوتبال هستند و معمولا در این زمین ها دیده می شوند.بیشتر فوتبالیست های لیگ 2 و 3 در زمین های خاکی حومه جاده سنگر سابقه بازی دارند و در این زمین های خاکی فوتبالیست شدند.استعداد در این منطقه زیاد است و من یکی از کسانی هستم از منطقه سنگر به لیگ برتر رسیدم. البته شرایط برای پیشرفت بازیکنان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده و الان بازیکنان در رده پایه می توانند به محل تمرین تیم های شهرستانی بروند و در این تیم ها زیر نظر مربیان تست فنی دهند و خود را به عنوان یک استعداد به فوتبال باشگاهی تحمیل کنند.بحث توانایی است. من هم به فوتبال رشت رفتم و در یکی تیم های پایه تست فنی دادم و توسط مربیان انتخاب شدم.

-میثم اضافه کرد: متاسفانه فاصله بیست کیلومتری جاده سنگر با رشت و بندرانزلی سبب شده تا مربیان کمتر به زمین های خاکی حومه جاده سنگر بروند و استعدادها را پیدا کنند.البته همانطور که گفتم الان رفتن بازیکنان به تیم های پایه رشت راحت تر شده است.

پدرم فوتبالیست خوبی بود

-فردوسی درباره علاقه مندی اعضای خانواده اش به فوتبال می گوید:من از نوجوانی به همراه پدر، عمو و برادر بزرگترم به زمین های فوتبال می رفتم و در کنار آنان بازی می کردم.پدرم فوتبالیست خوبی بود و در دو پست هافبک و مدافع بازی می کرد.عمویم فوتبالیست بود و داداشم نیز بازیکن خوبی بود. از هفت سالگی با داداشم به زمین ها می رفتم و در کنار آنها فوتبالیست شدم.

-وی ادامه داد: پدرم کارگر است و جا دارد از زحماتش برای من تشکر ویژه کنم. حمایت های او در پیشرفتم خیلی اهمیت داشت. پدرم فوتبالیست بود و دوست داشت که من هم فوتبالیست شوم و در این عرصه رشد کنم.یک برادر بزرگتر از خودم را دارم. برادرم دو سال از من بزرگتر است. او در مسیر فوتبال کمکم کرد و لازم است از او بابت کمک هایش تشکر کنم.

-میثم فردوسی اضافه کرد:دیپلمه هستم.البته ادامه تحصیل ندادم و به دانشگاه نرفتم.علت اصلی اش تا حدودی فوتبال است اما افزایش هزینه ادامه تحصیل سبب شد تا دانشجو نشوم.ماشاالله این روزها هزینه های دانشگاه دوچندان شده است! دوست دارم به دانشگاه بروم و تحصیل کنم.اگر فوتبال را کنار بگذارم شاید اولین اقدامی که انجام دهم همین رفتن به دانشگاه باشد.به هر روی درس خواندن همیشه موردتوجه است و هر کسی دوست دارد تحصیلات آکادمیک داشته باشد.

-میثم ازدواج کرده است: «بزودی صاحب فرزند می شوم و از این نعمت برخوردار خواهم شد.همسرم ورزشکار نیست اما از وقتی با من ازدواج کرده است علاقه اش روز به روز به فوتبال و دنیای جالبش بیشتر شده است.بطوریکه از من در مسیر فوتبال حمایت قابل توجهی کرده و لازم است از همسرم بابت کمک هایش سپاسگزاری کنم.»

از احمد صومی تا سپیدرود رشت

-بخش بعدی گفت و گوی ما با میثم فردوسی هافبک گلزن تیم سپیدرود رشت درباره نحوه ورودش به دنیای فوتبال بود. وی در این خصوص به کیهان ورزشی اظهار داشت:من از تیم تربیت سنگر شروع کردم. آقای بابایی زاده مربی مان بود و مربی بسیار خوبی بود. انصافا برای ما خیلی زحمت کشید و مسبب ترقی مان بود.پس از مدتی به رشت رفتم و شاگرد آقای احمد صومی شدم. ایشان برادر مرحوم صومی از بزرگان فوتبال رشت است. مرحوم صومی در شکل گیری تیم سپیدرود رشت زحمات ارزشمندی کشید. آقای احمد صومی برایم خیلی زحمت کشید و لازم است از زحمات و ذلسوزی های آقای احمد صومی تشکر ویژه کنم.شاگردی آقای صومی باعث شد به تیم های پایه رشت معرقی شوم و مسیرم در فوتبال پایه هموار گردد.سپس به تیم دخانیات رشت رفتم و پس از مدتی به تیم های پایه باشگاه داماش رشت محلق شدم.

-وی ادامه داد: زمانی که مشمول خدمت مقدس سربازی شدم شرایط حضور در تیم پاس رشت مهیا شد.در پاس رشت بازی کردم و سپس راهی تیم شهرداری لنگرود رفتم.شهرداری لنگرود در لیگ دو حضور داشت . پس از شهرداری بحث سپیدرود رشت مطرح شد و آقایان افشین ناظمی و غلامی مسئولیت فنی سیپدرود را برعهده گرفتند. من بر سر تمرینات سپیدرود حاضر شدم و در حضور آقایان تست فنی دادم و نمره قبولی گرفتم و به عضویت سیپدرود درآمدم.ناگفته نماند که آقایان امتیاز تیم شهرداری لنگرود را خریداری کرده بودند تا سپیدرود از لیگ دو شروع کند.سپیدرود تا آن برهه تیمداری نمی کرد و طرفدارانش خودی نشان نمی دادند زیرا سپیدرود سالها تیمداری را کنار گذاشته بود . بیشتر طرفداران سپیدرود در خفا بودند و هرازگاهی در محافل فوتبالی از سپیدرود و خاطراتش می گفتند.

ان شاا... با حمایت مردم در لیگ برتر می مانیم

-وی اضافه کرد: اگر امروز، سپیدرود رشت لیگ برتری شده و بخاطر این است که امثال ما برای بازگشت این تیم به سطح اول فوتبال ایران خون دل ها خوردند. خون دل خوردیم تا سپیدرود دوباره سپیدرود شود.من و میثم تهیدست از اولین روزی که تصمیم گرفته شد سپیدرود دوباره به فوتبال رشت برگردد در کنار تیم هستیم. بسیاری از بازیکنان بنا به شرایط سنی و جابجایی در کادرفنی از تیم سپیدرود جدا شدند اما من و تهیدست در تیم باقی مانده ایم و می دانیم که برای بازگشت این تیم مردمی و محبوب چه زحماتی طی پنج سال گذشته کشیده شده است.اولین بازی سپیدرود در لیگ دسته دوم برابر تیم آلومینیوم اراک بود. اولین بازی ما با حضور دویست تماشاگر آغاز شد.دویست نفری که طرفدار واقعی سپیدرود بودند اما به مرور زمان تعداد تماشاگران سپیدرود بیشتر شد و هواداران ما هفته به هفته بیشتر شدند و از تیم حمایت کردند.طوری شد که بازی ما برای صعود به لیگ بالاتر به 10 هزار نفر رسید و در همان سال جشن 10 هزار نفری برای صعود برپا کردیم.

-فردوسی خاطر نشان کرد:تیم سپیدرود به لیگ دسته اول صعود کرد و علی نظرمحمدی جای خود را به فرشاد پیوس بود و پس چند بازی دوباره نظرمحمدی آمد و مسئولیت فنی تیم را برعهده گرفت. با آمدن نظرمحمدی تعداد بازیکنان بومی بخصوص رشتی بیشتر شد . آقایان محمد نزهتی ، هادی تامینی و... به سپیدرود اضافه شدند. بازیکنان باتجربه ای که در آن برهه از نظر فنی به تیم کمک کردند تا مسیر صعودش به لیگ برتر هموار شود.تیم سپیدرود به خوبی تقویت شد و با حمایت تماشاگران به لیگ برتر صعود کرد.اگر یادتان باشد در آن سالها تنها ملوان بندرانزلی نماینده گیلان در لیگ برتر بود و همه جا از ملوان صحبت می شد اما با صعود سپیدرود دوباره فوتبال رشت جان تازه گرفت و بر سر زبانها افتاد.دوباره ورزشگاه عضدی و سردار جنگل رشت مملو از تماشاگر شد و سپیدرود در حضور بیست هزار تماشاگر به میدان رفت.انصافا بازیکنان و تماشاگران برای موفقیت سپیدرود از جان مایه گذاشتند.متاسفانه سپیدرود از نظر مالی همیشه در مضیقه بوده و از این بابت با مشکلاتی مواجه بوده است.استانداری و شهرداری هزینه هایش را پرداخت می کردند . فصل گذشته به لطف خداوند منان و حمایت مردم در لیگ برتر باقی ماندیم و امسال هم ان شاا...با حمایت مردم و تلاش بازیکنان در لیگ برتر می مانیم و امتیاز لیگ برتری مان را حفظ می کنیم.

دست مدافعین تراکتور را خوانده بودم

-هافبک تیم سپیدرود به حضور پرثمر علی کریمی سرمربی پیشین سپیدرود اشاره کرد و به کیهان ورزشی گفت:آقای علی کریمی آمد و با دل و جان برای سپیدرود کار کرد و به وضعیت تیم از نظر مالی و فنی سروسامان داد اما درآخر تصمیم گرفت از تیم جدا شود. الان آقای نادر دست نشان آمده است و انصافا تیم از نظر فنی شرایط بهتری پیدا کرده است. نتایج سپیدرود در هفته های اخیر بهتر شده است و تیم روز به روز بهتر می شود.خوشبختانه نفرات تیم پس از دوماه توانستند شب عید دو درصد از مطالبات خود را دریافت کنند و دست نشان با یک سری کارهای روحی و روانی توانسته سطح تیم را بالا بکشد و همه به آینده سپیدرود در لیگ امیدوار شوند.

-میثم درباره پیروزی ارزشمند سپیدرود برابر تیم تراکتورسازی تبریز در رشت صحبت کرد و گفت:پیروزی برابر تراکتورسازی هدیه خدا به مردم رشت بود. بازی مقابل تیم خوب و پرمهره تراکتورسازی تبریز آسان نبود اما ما به لطف خداوند و حمایت تماشاگران توانستیم یکی از بهترین بازیهای مان در لیگ را انجام دهیم و تراکتور مدعی را شکست دهیم. تراکتور از مدعیان قهرمانی است و تیم بزرگی در لیگ ما به شمار می آید و هواداران پرشوری دارد. شکست این تیم به سپیدرود روحیه داد .ضمنا در بازی برابر تراکتور جو ورزشگاه بشدت به نفع سپیدرود بود و درایت کادرفنی و تلاش بازیکنان باعث شد به یک برد روحیه بخش برسیم.

-فردوسی درباره گل زیبای خود به تیم تراکتورسازی اظهار کرد:خداراشکر که شوت من به گل بدل شد و هواداران مان را خوشحال کردم. لحظه ای که پا به توپ شدم می دانستم که مدافعین تراکتور در چنین صحنه هایی چکار می کنند و از این رو چرخیدم و به سمت دروازه شوت زدم که خوشبخانه به گل بدل شد.دست مدافعان تراکتور را خوانده بودم.

اگر فروزان گل نمی خورد رکوردش حفظ می شد!

-محسن فروزان دروازه بان تیم تراکتورسازی تبریز چند اشتباه داشت که منجر به گشوده شدن دروازه تیمش شد.فردوسی دراین باره توضیحاتی داد که قابل توجه بود:«محسن فروزان شمالی است . او بچه خمام است و هر بار به رشت می آید در بازی برابر تیم های رشتی مرتکب اشتباه می شود.تصور می کنم فروزان در جو ورزشگاه بازیهای خانگی سپیدرود از نظر روحی بهم می ریزد و جو ورزشگاه برای او بسیار سنگین است!کسانیکه به فروزان حمله می کنند و باخت را به گردن او می اندازند یک کلام نمی گویند که اگر فروزان مقابل تیم سپیدرود در رشت ،دروازه اش را بسته نگه می داشت به رکورد خوبی می رسید.شکست و باز شدن دروازه تراکتور هرطوری فکر کنید به ضرر فروزان بود.نمی دانم برخی با این حرفها دنبال چی می گردند و چرا این حرفها را مطرح می کنند؟»

-تیم سپیدرود در چمن مصنوعی تمرین می کند و حتی برابر حریفانش در لیگ برتر به میدان می رود. میثم دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:اخیرا مصاحبه ای از پژمان منتظری بازیکن تیم استقلال تهران خواندم که گفته بود بازیکنان استقلال به علت برگزاری دو جلسه تمرین در زمین چمن مصنوعی دچار آسیب دیدگی شده اند و تیم استقلال از این بابت لطمه خورده است.الان تیم سپیدرود هر روز در چمن مصنوعی تمرین می کند و زمین دیگری ندارد. ما در یک زمین تمرین می کنیم و مسابقه هم می دهیم و هر هفته بابت بازی و تمرین در چمن مصنوعی مصدوم می دهیم.مچ بازیکنان سپیدرود هر هفته در چمن مصنوعی می پیچید.یک زمین چمن طبیعی نداریم که در آنجا ریکاوری کنیم. هر ماه چهار مصدوم داریم.

چرا بازیهای سپیدرود در ورزشگاه عضدی برگزار نمی شود؟

-وی ادامه داد:نکته جالب اینجاست که ما یک ورزشگاه خوب به نام شهید عضدی در وسط شهر رشت داریم ولی این ورزشگاه را برای بازی های خانگی سپیدرود آماده نمی شود!زمین چمن اش طبیعی بود و مردم رشت می توانستند به راحتی برای دیدن بازیهای تیم شهرشان به ورزشگاه بیایند. الان بازی ما در ورزشگاه سردار جنگل است و مردم رشت برای تماشای سپیدرود باید مسافتی را طی کنند و دورباره همین مسافت را برای بازگشت به خانه پشت سر بگذارند! بخشی از هواداران سپیدرود به علت دوری ورزشگاه سردار جنگل قید بازیهای خانگی ما را می زنند!چرا ورزشگاه عضدی با وجود داشتن چمن مصنوعی تکمیل نمی شود؟ما امکانات داریم اما استفاده نمی کنیم!ما سال اولی که به لیگ برتر صعود کردیم در جهنم سبز ورزشگاه عضدی میزبان حریفان مان بودیم و در این ورزشگاه بردهای ارزشمندی کسب کردیم و مردم به راحتی برای تماشا و حمایت سپیدرود به ورزشگاه می آمدند.امیدوارم با حمایت مسئولان محترم شهر رشت بزودی ورزشگاه شهید عضدی برای میزبانی بازیهای خانگی سپیدرود آماده شود. حیف است که ما از این ورزشگاه با وجود داشتن زمین چمن طبیعی استفاده نکنیم!

-میثم فردوسی هافبک تیم سپیدرود رشت اضافه کرد:هر روز با انگیزه تمرین می کنیم تا در بازیهای باقی مانده مان بهترین نتایج را کسب کنیم تا سپیدرود در لیگ برتر باقی بماند.حقیقتا حیف است که سپیدرود تیم مردمی شهر رشت در لیگ برتر نباشد. حیف است که سیپیدرود با این تماشاگران انرژیک و بامعرفت در لیگ برتر نباشد. بازهم می گویم که سپیدرود برای لیگ برتری شدن روزهای سختی را سپری کرد و ما خون دل خوردیم تا این تیم به جایگاه کنونی خود برسد.بضاعت مان همین است اما کادرفنی خوب و بازیکنان باانگیزه ای داریم که در هفته های گذشته نشان دادند که می توانند فعل خواستن را صرف کنند.آقای دست نشان طی هفته های گذشته یک سری کارهای روحی و روانی انجام دادند که همگی برای تیم ما مفید بود. دست نشان از نظرفنی نیز یک مربی شناخته شده است و انصافا سپیدرود را در این روزها به تیم باانگیزه بدل کرده است.امیدوارم سپیدرود با درایت کادرفنی و تلاش بازیکنانش در لیگ بماند . حیف است این تیم مردمی سقوط کند . سپیدرود تیم محبوبی است و مردم عاشق تیم شهرشان هستند.

-میثم در پایان گفت:پنج سال پیش با حمایت طرفداران مان به لیگ برتر صعود کردیم.الان زمان حمایت از سپیدرود است و نباید بگذاریم سپیدرود به دسته پایین سقوط کند.ان شاا... سپیدرود بقای خود را در لیگ برتر حفظ می کند.ضمنا از مجله کیهان ورزشی تشکر می کنم که پای صحبت های بازیکنان شهرستانی می نشیند و به تیم های شهرستانی بها می دهد.توجه رسانه به تیم های شهرستانی انگیزه ساز است .

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار