PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۴۴۷۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
گفت و گو با بهنام شیری ملی پوش دوومیدانی و نایب قهرمان مسابقات قهرمانی آسیا
مسابقات پرتاب دیسک بیست و سومین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا به میزبانی قطر با درخشش دو پرتابگر ایرانی به پایان رسید.در این رقابت ها که 14 پرتابگر حضور داشتند، احسان حدادی با رکورد 65.95 متر قهرمان شد و شیری با 60.89 متر در جایگاه دوم ایستاد و نقره گرفت.پرتابگر اردنی هم به مقام سوم رسید.حدادی باتجربه در اوج بسر می برد و کسب مدالش قابل پیش بینی بود اما مدال نقره بهنام شیری ارزشمند بود. پرتابگر اردبیلی با قدرت پرتاب کرد و توانست سکوی دوم مسابقات قهرمانی آسیا را تصاحب کند. او با کسب مدال نقره به شکلی ناکامی خود در بازیهای آسیایی جاکارتا را جبران کرد. او در جاکارتا هم شانس کسب مدال داشت اما عدم حضور در میادین بین المللی گریبانگیرش شد و از بی تجربگی لطمه خورد و به عنوان چهارمی بازیهای آسیایی رسید. به بهانه کسب مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا با ملی پوش دوومیدانی گفت و گو کردیم .

پرتابگری از پارس آباد مغان

-بهنام شیری جبیلو ملی پوش دوومیدانی در ماده پرتاب با دیسک متولد پارس آباد مغان و زادروزش 10 فروردین 1372 ثبت شده است:«دشت مغان از مناطق بی نظیر ااستان اردبیل است. طبیعت دیدنی ای دارد و از خوش آب و هوا ترین مناطق کشور است الان دشت مغان مثل بهشت می ماند و بهارش بی نهایت زیباست. دشت مغان پارس آباد در استان اردبیل است.»

-وی ادامه داد:جبیلو اسم روستای ما در پارس آباد مغان است که پدر بزرگم بنیانگذارش بود.روستای خوش آب و هوایی است که فصل بهارش تماشایی می شود.جوانان مستعد و ورزشکاری دارد که به ورزش کردن علاقه مند هستند و اگر امکانات شان بیشتر شود قادرند در رشته های ورزشی رشد کنند.

-بهنام دانشجو است:«علاقه من به ورزش باعث شد تا در رشته تربیت بدنی از شاخه علوم ورزشی ادامه تحصیل دهم. من غیر از درس خواندن و ورزش کردن کار دیگری ندارم. امیدوارم رشته تربیت بدنی را تا مقاطع بالا ادامه دهم.»

-بهنام شیری در ادامه به کیهان ورزشی گفت: فروردین ماه امسال ازدواج کردم و رسما به زندگی مشترک ورود کردم.10 فروردین ماه امسال تشکیل خانواده دادم و متاهل شدم.

-پرتابگر ملی پوش دوومیدانی درباره آشنایی خانواده خود با ورزش می گوید:هیچ یک از اعضای خانواده ما ورزشکار نبودند و به رشته دوومیدانی علاقه ای نداشتند.آشنایی شان با رشته های ورزشی محدود بود. حضور من در ورزش مادر به دوران نوجوانی ام برمی گردد . زمانی که دانش آموز بودم و برای حضور در مسابقات آموزش و پرورش حاضر شدم. قرار شد در رشته دوومیدانی مسابقات مدارس شرکت کنم و از این رو با تعدادی از بچه ها زیر نظر مربیان تست فنی دادیم.من در ماده پرتاب وزنه شرکت کردم و توانستم بدون تمرین و برای اولین بار پرتاب خوبی داشته باشم.وقتی مربی به رکوردم نگاه کرد از پرتابم رضایت داشت و در تست فنی قبول شدم و از همان روز وارد رشته دوومیدانی شدم.

مربیان گفتند که فیزیکم برای پرتاب با دیسک مناسب تر است

-وی ادامه داد:در ابتدا پرتابگر وزنه بودم . در همان رکوردگیری که بدون تمرین انجام دادم توانستم اولین بار پرتاب های خوبی داشته باشم در حالی که بچه هایی بودند که تمرین داشتند و با تمرین زیرنظر مربی می توانستند وزنه را نزدیک به رکورد من پرتاب کنند. وقتی مربی رکوردم را دید در وهله اول گفت که در پرتاب وزنه استعداد دارم و می بایست این ماده دوومیدانی را جدی بگیرم.مدتی مشغول پرتاب با وزنه بودم تا این که مربیان گفتند که من در پرتاب با دیسک موفق تر هستم و بهتر است در این ماده تمریناتم را ادامه دهم.خلاصه این که برای حضور در مسابقات دانش آموزی اعلام آمادگی کردم و اولین بار در ماده پرتاب با دیسک توانستم 45 متر پرتاب کنم و در بین شرکت کنندگان به مقام نخست برسم.از همان جا بود که مربیان حاضر در مسابقات توصیه کردند که پرتاب با دیسک جدی بگیرم و در مسابقات استانی شرکت کنم.ضمن این که مربیان اعتقاد داشتند که فیزیک من برای حضور در رشته پرتاب با دیسک مناسب است و در این ماده می توانم پیشرفت کنم. توصیه ها و راهنمایی های مربیانم را گوش دادم و الان هم در خدمت تیم ملی دوومیدانی هستم.

آرزو می کردم که روزی کنار حدادی مسابقه دهم

-بهنام شیری عضو تیم ملی دوومیدانی اضافه کرد: حکایتی که برایتان تعریف کردم در سال 1380 رقم خورد و سپس بنا به توصیه مربیان در مسابقات بزرگتر شرکت کردم و توانستم نظر مثبت مربیان را جلب کنم.آن روزها دانش آموز بودم و علاقه داشتم که در پرتاب دیسک ترقی نمایم.البته در آن برهه آقای احسان حدادی قهرمان پرتاب با دیسک ایران بودند و در اوج بسر می بردند.از همان روزها آرزو می کردم که یک روزی در کنار احسان حدادی باشم در مسابقات بزرگ همراهی اش کنم.به هر روی احسان حدادی چهره شاخص پرتاب با دیسک آسیا است و دارنده مدال نقره المپیک لندن است . امروز که می توانم در کنار آقای حدادی پرتاب کنم و روی سکو بروم خداراشکر می کنم.آقای حدادی در آسیا افتخارات زیادی دارد و شش بار توانسته در آسیا خوش رنگ ترین مدال را به دست آورد.

سومی جوانان آسیا را دارم

-در بخش بعدی گفت وگو با نایب قهرمان دوومیدانی مسابقات آسیا درباره عناوینش صحبت کردیم و او به کیهان ورزشی گفت:در رده نوجوانان موفق شدم ملی پوش شوم و متاسفانه در آن برهه به مسابقات سنگاپور اعزام نشدم.مرا اعزام نکردند.وقتی در رده جوانان ملی پوش شدم توانستم در مسابقات مهمی رکوردهای خوبی را ثبت نمایم. ۵۸ متر پرتاب کردم و توانستم ورودی آسیا و جهانی را به دست آورم.یک سال بعد در آسیا روی سکو رفتم و سوم شدم.این رکورد در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی سری لانکا ثبت شد.در همان سال به مسابقات جوانان جهان به میزبانی بارسلونا اعزام شدم و در جمع برترین های جهان توانستم در مکان هفتم جدول قرار بگیرم. هفتمی من در مسابقات جوانان جهان شروع تازه ای بود.

حدود 63 متر در تمرینات پرتاب می کنم

-وی ادامه داد:از وقتی که به تیم بزرگسالان دوومیدانی اضافه شدم به چندین مسابقات مهم اعزام شدم.مثلا در آغاز توانستم در مسابقات بین المللی ترکیه سوم شوم و خود را محک بزنم.سال گذشته در مسابقات دوومیدانی بازیهای اسیایی اندونزی چهارم شدم. متاسفانه جو مسابقات برایم سنگین بود و نتوانستم پرتاب های خوبی برای رفتن روی سکو داشته باشم. من در اواخر مسابقه تازه گرم شدم که پرتاب پایانی ام را انداختم.البته شرایط جوی اندونزی روی پرتاب های من تاثیر منفی گذاشت و نتوانستم رکورد خود را در بازیهای آسیایی تکرار کنم.خیلی بدشانسی آوردم آخر مسابقه تازه راه افتاده بودم و بالای ۵۸ متر پرتاب کردم .به هرروی با چهارمی به کار خود پایان دادم.اگر تجربه حضور در مسابقات بزرگتر را داشتم قطعا می توانستم رکوردهای بهتری به نام خودم ثبت کنم.هر چند که شرایط جوی هم روی کارم تاثیر گذاشت.

-بهنام شیری اضافه کرد:تجربه من نسبت به احسان حدادی کم است. حدادی سالهاست که در مسابقات آسیایی و جهانی حضور دارد و بدون ترس در میادین بزرگ مسابقه می دهد.حدادی بر جو مسابقات غلبه می کند زیرا میدان دیده است اما من به اندازه احسان به مسابقات خارجی اعزام نشده ام و تجربه او را ندارم.امسال به لطف خداوند متعال در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی قطر توانستم ناکامی در بازیهای آسیایی جاکارتا را جبران کنم و روی سکوی دوم رقابت های قهرمانی آسیا قرار بگیرم.من در تمرینات قادرم حدود 62 الی 63 متر پرتاب کنم .اگر شرایط جوی محل مسابقات مناسب باشد و از نظر بدنی و روحی امادگی لازم را داشته باشم می توانم 63 متر پرتاب کنم . گاهی شرایط جوی مثل بارندگی یا وزش باد روی پرتاب ها تاثیر می گذارد و پرتابگر نمی تواند رکورد واقعی خود را تکرار کند. از طرفی حضور در مسابقات بین اللملی سبب می شود که تجربه پرتابگر دوچندان شود .

مسائل حاشیه ای پیشرفت ورزشکار را کند می کند!

-بهنام در خصوص این که در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی قطر رکورد خود در تمرینات را تکرار نکرد به کیهان ورزشی گفت:در مسابقات امسال با اولین پرتاب کسب مدال نقره ام مشخص شد. احسان حدادی با پرتاب های خوب خودش مدال طلا را تصاحب کرد و همه فهمیدند که طلا مال احسان است اما مدال نقره من با پرتاب های آغازینم مشخص شد و خیلی زود به کسب مدال نقره قانع شدم و از آن جا که می دانستم سایر نفرات به رکوردم در مسابقات نمی رسند پرتاب های بعدی را به شکل تمرینی انجام دادم.البته تجربه در چنین مسابقاتی خیلی مهم است و رل اصلی را بازی می کند.من در مسابقات بازیهای آسیایی از بی تجربگی و شرایط جوی لطمه خوردم و چهارم شدم اما در مسابقات قهرمانی آسیا با همان پرتاب های آغازین رنگ مدالم را مشخص کردم.

-شیری با مربی داخلی تمریناتش را انجام دهد . بهنام درباره تمریناتش زیر نظر مربی داخلی توضیح داد و گفت:من با آقای هادی سپهرزاد قهرمان پیشین دوومیدانی تمرین می کنم.آقای سپهرزاد در دوومیدانی ایران صاحب کارنامه هستند .ایشان در زمانی که ملی پوش بودند در چند دوره روی سکوی رفتند و در ده گانه آسیا مدال کسب کردند.از برنامه های تمرینی سپهرزاد رضایت دارم و اگر امکانات تمرینی من بیشتر شود و همه چیز مهیا یاشد قطعا می توانم رکوردهای خوبی در پرتاب با دیسک انجام دهم.مطمئنا امکانات روی پیشرفت یک ورزشکار اثرگذار است و او را به اهدافش می رساند.

-وی ادامه داد:البته ناگفته نماند که اردوهای خوبی در ماههای گذشته برگزار شد که همگی مفید بودند و لازم است از فدراسیون دوومیدانی تشکر کنم اما یک سری چیزهاست که بایستی در اختیار یک ورزشکار قرار بگیرد. مثل مکمل های غذایی که لازمه ورزش قهرمانی است.مثلا پرداخت حقوق مربی که بایستی به شکل منظم پرداخت شود تا مربی بدون دغدغه به کارش ادامه دهد.وقتی افکار مربی و شاگردش درگیر مسائل حاشیه ای می شود پیشرفت کار کند می شود و روی کار ورزشکار اثر منفی می گذارد.اگر همه چیز سرجای خودش باشد من هم رشد می کنم و می توانم در مسابقات آینده سهمیه ورودی به المپیک را دریافت کنم.

پدرم هزینه های ورزشی ام را پرداخت می کند

-پاداش نمایندگان مدال آور ایران در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی قطر مشخص شده است و بهنام شیری در این خصوص به کیهان ورزشی گفت: قرار است به ورزشکاری که مدال طلای آسیا را کسب کرده پنجاه میلیون تومان پاداش دهند و به نفرات دوم سی میلیون تومان پاداش تعلق بگیرد.ابتدا این که دست فدراسیون درد نکند که برای حفظ انگیزه ورزشکاران به دنبال پرداخت پاداش است اما امروزه با وجود تورم جاری در کشور سی میلیون تومان برای ورزشکاری که ورزش قهرمانی انجام می دهد حقیقتا کم است!واقعا این مبلغ برای تامین هزینه های یک ورزشکار کافی نیست!قیمت مکمل های غذایی افزایش یافته و با این مبلغ نمی توان هزینه سالانه مکمل های غذایی را تامین کرد.البته مسئولان استان اردبیل محبت کردند و ماهی سه میلیون تومان برای خرید مکمل های غذایی من پرداخت می کنند تا بتوانم ورزش قهرمانی را با دغدغه کمتر ادامه دهم.کمک خوبی بود که از مسئولان استان خودم تشکر می کنم.

-وی ادامه داد: فعلا حقوقی از فدراسیون دوومیدانی دریافت نمی کنم.تمامی هزینه های ورزشی مرا پدرم لطف می کند و پرداخت می کند. واقعا پدرم طی سالهای گذشته از من حمایت کرده است و لازم است از او و تک تک اعضای خانواده ام تشکر کنم.یک ورزشکار حرفه ای هزینه هایی دارد که می بایست مهیا شود. اگر نتوانم هزینه هایم را تامین کنم قطعا در ورزش قهرمانی پیشرفت قابل ملاحظه ای نخواهم داشت.

می توانم سهمیه جهانی بگیریم

-شیری درباره مسابقات پیش روی خود به کیهان ورزشی گفت: هدف کنونی من در پرتاب دیسک کسب سهمیه ورودی المپیک 2020 و رقابت های جهانی است.کسب سهمیه المپیک برای یک ورزشکار حرفه ای خیلی مهم است و بزودی باید در مسابقات آسیایی شرکت کنم تا بتوانم ابتدا سهمیه ورودی به رقابت های جهانی را بگیرم و سپس برای کسب سهمیه المپیک تلاش کنم. حد نصاب ورودی به مسابقات جهانی 65 متر است و باید رکوردم را ارتقا دهم و کار دشواری پیش رو دارم.متاسفانه مربی ام در شرایط کنونی قرارداد با فدراسیون ندارد .امیدوارم فدراسیون این مشکل را حل و فصل کند تا بتوانم با انگیزه بالا برای ارتقای رکوردم تمرین کنم.

-وی ادامه داد:اگر شرایط خوب باشد و وضعیت قرارداد آقای سپهرزاد مشخص شود می توانم با تمرینات خوب و منظم در شرایط جوی مناسب 65 متر پرتاب کنم.امیدوارم شرایط دلخواه از سوی فدراسیون دوومیدانی مهیا شود تا با تمرینات منظم زیر نظر مربی ام سهمیه بگیرم.

-لیگ دوومیدانی چندی دیگر طی سه مرحله برگزار می شود . شیری در این خصوص گفت:در لیگ سال گذشته برای تیم آسان پرداخت مسابقه دادم و فعلا مشخص نیست که در لیگ امسال برای چه تیمی مسابقه بدهم.امیدوارم مبلغ قرارداد ورزشکاران در لیگ بهتر شود.

تراکتوری هستم

-وی ادامه داد: انصافا فدراسیون دوومیدانی در حد بضاعتش از ملی پوشان دوومیدانی حمایت کرده است اما حمایت ها برای کسب مدال بایستی بیشتر شود.با دغدغه های پیرامون نمی شود کارهای بزرگی را به سرانجام رساند. وقتی دغدغه نداشته باشیم می توانیم با خیال آسوده تمرین کنیم و برای کسب سهمیه جهانی و المپیک آماده شویم. یک سری دغدغه ها باعث می شود ورزشکار از نظر ذهنی بهم بریزد و از هدفش دور شود.امیدوارم فدراسیون دوومیدانی در این زمینه به تمامی جهات توجه کند.

-بهنام شیری مثل بیشتر آذربایجانی ها طرفدار پروپاقرص تیم تراکتورسازی تبریز است و در این باره به کیهان ورزشی می گوید:بازیهای فوتبال داخلی و خارجی را تماشا می کنم . فوتبال رشته ای پرطرفدار است که هیجان فوق العاده ای دارد.من مثل سایر آذربایجانی ها طرفدار تراکتورسازی هستم. متاسفانه تراکتورسازی در لیگ امسال نتوانست هفته های پایانی را با پیروزی پشت سر بگذارد و با چند باخت از کورس قهرمانی خارج شد.متاسفانه اتفاقاتی که در بازی تراکتور و سپیدرود رخ داد همه چیز را خراب کرد.اصلا تراکتور در بازیهای اخیر همان تیم نتیجه گرا نبود.نمی دانم چه شد که تراکتور از مسیرقهرمانی خارج شد !واقعا حیف شد تراکتور یکی از بهترین تیم های لیگ بود و نتایج خوبی تا چند هفته گذشته کسب می کرد اما یکدفعه همه چیز خراب شد و قهرمانی تراکتور از دست رفت. ان شاا... فصل گذشته جبران خواهند کرد.

-وی در پایان گفت: از کیهان ورزشی برای گفت و گو با ورزشکاران شهرستانی سپاسگزاری می کنم. مصاحبه با ورزشکاران شهرستانی انگیزه ساز است و کیهان ورزشی همیشه به ورزشکاران شهرستانی و رشته های غیرفوتبالی توجه داشته است.من به شما و همکاران محترم تان خسته نباشید می گویم و امیدوارم امسال بتوانم سهمیه مسابقات جهانی را کسب کنم.

کیوان طباطبایی*

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حوار پارس آبادی از دشت مغان
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
0
یاشاسین آذربایجان زنده باد اردبیل
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار