PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۴۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
گزارش «کیهان ورزشی» از رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد

کیهان ورزشی-

رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در اوزان 65، 74، 86، 97 و 125 کیلوگرم برای شناخت نفرات تیم ملی جهت حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان 2019، روز جمعه و در میان استقبال بسیار خوب تماشاگران در سالن 12 هزار نفری آزادی برگزار شد.

از صبح جمعه بسیاری از علاقه مندان به کشتی خود را به مجموعه ورزشی آزادی رسانده بودند تا از نزدیک نظاره گر تلاش کشتی گیران برای کسب دوبنده تیم ملی باشند. عدم هماهنگی میان فدراسیون کشتی و یگان ویژه نیروی انتظامی موجب شد که ترافیک سنگینی در اطراف ورزشگاه آزادی بوجود آید، درست مثل زمان برگزاری دربی های پایتخت. این مشکل پس از یکی، دو ساعت معطلی برای تماشاگران کشتی بالاخره برطرف شد و دقایقی پیش از شروع مسابقات درهای پارکینگ مجموعه ورزشی آزادی به روی تماشاگران باز شد.

البته مسئولان پارکینگ آزادی از همه تماشاگران برای اجازه ورود خودرویشان به پارکینگ مبلغ 5 هزار تومان نیز دریافت کردند، این در حالی است که پیش از این عنوان شده بود تماشای این رقابت ها برای تماشاگران رایگان است!

اگرچه ناهماهنگی های موجود در بیرون سالن خاطر تماشاگران کشتی را آزرده کرد اما در داخل سالن نظم خوبی برای برگزاری رقابت های کشتی حاکم بود. سالن دوازده هزار نفری درست به مانند زمان ریاست رسول خادم به شکل زیبایی تزئین شده بود تا کشتی دوستان از تماشای کشتی ها لذت ببرند.

در تالار دوازده هزار نفری به غیر از عاشقان کشتی که از شمال و جنوب و شرق و غرب کشور خود را به تهران رسانده بودند، چهره قهرمانان سابق از جمله عسگری محمدیان، امیرخادم، علیرضا رضایی و ... نیز به چشم می خورد.

 رقابت های نفس گیر در تالار 12 هزار نفری

اما در روی تشک، رقابت های انتخابی داغ داغ بود که نتایج آن به شرح زیر است:

وزن 65 کیلوگرم:

دور اول:

مرتضی قیاسی (لرستان) 3 – پیمان بیابانی (تهران) 2

امیرمحمد یزدانی (مازندران) 3– ایمان صادقی (مازندران) 2

دور دوم:

ایمان صادقی (مازندران) 6 – پیمان بیابانی (تهران) 4

امیرمحمد یزدانی (مازندران) 5 - مرتضی قیاسی (لرستان) 4

دور سوم:

امیرمحمد یزدانی (مازندران) 1-  پیمان بیابانی (تهران) 6

ایمان صادقی (مازندران) 2 – مرتضی قیاسی (لرستان) یک

در این وزن امیرمحمد یزدانی کشتی گیری از خطه جویبار توانست عنوان قهرمانی را کسب کند. هر چند پیش از شروع رقابت ها بسیاری پیمان بیابانی شاگرد اکبر قلاح را شانس نخست قهرمانی در این وزن می دانستند اما یزدانی موفق تر از رقبای دیگر عمل کرد و توانست قهرمان این وزن شود.

 

وزن 74 کیلوگرم:

دور اول:

محمد نخودی (مازندران) 4 – سید احمد محمدی (مازندران) 4

حامد رشیدی (اصفهان) صفر – رضا افضلی (کرمانشاه) 4

دور دوم:

رضا افضلی (کرمانشاه) 9 – سید احمد محمدی (مازندران) 7

حامد رشیدی (اصفهان) 4  برنده – محمد نخودی (مازندران) 4

دور سوم:

حامد رشیدی (اصفهان) 7 – سید احمد محمدی (مازندران)، برنده 7

رضا افضلی (کرمانشاه) 5 - محمد نخودی (مازندران) صفر

قهرمان این وزن در دور دوم مشخص شد، جایی که سید احمد محمدی علی رغم آنکه از حمایت از تماشاگران مازندرانی حاضر در سالن بهره مند بود، برابر رضا افضلی از کرمانشاه شکست خورد. راز پیروزی افضلی در این مبارزه قدرت بالای بدنی او بود. اگرچه سید احمد محمدی تلاش می کرد با تکنیک خوب خود از سد دست های قدرتمند افضلی عبور کند اما در نهایت برابر حریفش شکست خورد تا نماینده کرمانشاه قهرمان این وزن شود.

 

وزن 86 کیلوگرم

کامران قاسم پور (مازندران) 3 – حسن یزدانی (مازندران) 6

از آنجا که در این وزن تنها دو کشتی گیر حضور داشتند، رقابت قاسم پور و یزدانی در دور سوم برگزار شد. در این کشتی اگرچه حسن یزدانی به مرز آمادگی صد در صد نرسیده بود اما نشان داد آنقدر توانایی دارد که مقابل قاسم پور آماده نیز به برتری برسد. رقابت یزدانی و قاسم پور یادآور یک نکته مهم بود و آن هم اینکه تمام مشکل حسن یزدانی قبل از کسب امتیاز اول است. او به محض آنکه اولین امتیاز را کسب کند از نظر روحی دگرگون می شود و همان کشتی گیر جسوری می شود که کمتر کسی در دنیا توان مقاومت برابر حملاتش را دارد.

در یک دقیقه نخست این کشتی امتیازی رد و بدل نشد، اما یزدانی کم کم خودش را روی تشک پیدا کرد و با زیرگیری ها و توان بالای بدنی خود حریف را مجبور کرد در خاک او بنشیند. البته در این مبارزه، قاسم پور نیز حرف هایی برای گفتن داشت؛ به ویژه که یک زیرگیری دیدنی هم به نمایش گذاشت و مورد تشویق حاضران در سالن هم قرار گرفت.

نتیجه نهایی این کشتی 6 بر 3 به سود حسن یزدانی بود، با این برد خیال یزدانی پر افتخار از حضور در رقابت های جهانی راحت شد. اتفاق ویژه اما بعد از پایان کشتی رخ داد؛ جایی که حسن یزدانی به جای برپایی جشن پیروزی، به سراغ حریفش رفت، دست او را گرفت و مقابل تماشاگران بالا برد. حسن، کامران قاسمپور را برنده معرفی کرد و خیلی هم دوست نداشت داور دستش را به عنوان فرد پیروز بالا ببرد. او به ابراز احساسات تماشاگران پاسخ داد و در اوج تواضع تشک کشتی را ترک کرد.

 

وزن ۹۷ کیلوگرم:

دور اول :

علی شعبانی (مازندران) برنده – علیرضا گودرزی (سیستان و بلوچستان) حاضر نشد

حامد طالبی زرین کمر (مازندران) استراحت - رضا یزدانی (مازندران) استراحت

دور دوم:

حامد طالبی زرین کمر (مازندران) 2 – علی شعبانی (مازندران) 3

رضا یزدانی (مازندران) استراحت

دور سوم:

رضا یزدانی (مازندران) 5 – علی شعبانی (مازندران) 3

اولین مبارزه دیدنی در این وزن بین حامد طالبی زرین کمر و علی شعبانی برگزار شد. طالبی زرین کمر که پس یکی ، دو سال دوری از کشتی مجددا در رقابت های انتخابی به روی تشک می رفت، با استیل بدنی خوب و اعتماد به نفس بالا از شعبانی پیش افتاد ولی در نهایت حریف بدن آماده شعبانی نشد. هر چه به دقایق پایانی کشتی نزدیک می شدیم از برتری زرین کمر کاسته و به برتری شعبانی اضافه می شد. در نهایت این کشتی با برتری 3 بر 2 شعبانی به پایان رسید تا او حریف رضا یزدانی شود.

در مبارزه رضا یزدانی و شعبانی مشخص شد که هنوز دود از کنده بلند می شود. یزدانی اگر چه هنوز به آمادگی صد در صد نرسیده اما آنقدر بدن محکم و اعتماد به نفس بالایی دارد که بتواند از سد علی شعبانی عبور کند. گویا هنوز در رقابت های انتخابی پیروزی کشتی گیران ایرانی برابر رضا یزدانی چیزی شبیه رویاست.

یزدانی با آن سابقه درخشانش در کشتی، هنوز که هنوزه یک سر و گردن از رقبای خود در وزن 97 کیلوگرم بالاتر است؛ حتی اگر پیر شده باشد یا بدنش به آمادگی صد در صد نرسیده باشد!

 

وزن 125 کیلوگرم:

دور اول:

پرویز هادی (آذربایجان شرقی) 4 - یداله محبی (کرمانشاه) 2

کمیل قاسمی (مازندران) استراحت

دور دوم:

یداله محبی (کرمانشاه) 6 – کمیل قاسمی (مازندران) 2

پرویز هادی (آذربایجان شرقی) استراحت

دور سوم:

کمیل قاسمی (مازندران) صفر – پرویز هادی (آذربایجان شرقی) 4

یداله محبی (کرمانشاه) استراحت

گل سرسبد رقابت های انتخابی، مبارزات وزن 125 کیلوگرم بود. در دور نخست پرویز هادی با برتری 4 بر 2 مقابل یدالله محبی قسمت عمده ای از مسیر رسیدن به دوبنده تیم ملی را طی کرد. مبارزه مهم این وزن در دور دوم بود جایی که کمیل قاسمی به مصاف پرویز هادی رفت تا رقابت انتخابی المپیک 2016 در ذهن اهالی کشتی تداعی شود.

تفاوت عمده مبارزه روز جمعه با انتخابی المپیک 2016 بدن ناآماده کمیل قاسمی بود. نایب قهرمان المپیک 2016 در مبارزه با هادی شباهتی با کمیل آماده سال های گذشته نداشت. قاسمی مغز کشتی گرفتن داشت اما بدنش او را یاری نمی کرد تا بتواند برابر هادی آماده به موفقیت برسد. در یک دقیقه پایانی این مبارزه، قاسمی حتی دوبار به پاهای هادی رسید اما به جای آنکه بتواند امتیاز بگیرد، امتیاز از دست داد!

در پایان این مبارزه نیز اتفاقات زیبایی در تالار دوازده هزار نفری رقم خورد. پرویز هادی پس از آنکه دید کمیل قاسمی با بوسیدن تشک از دنیای کشتی خداحافظی کرد و او را روی شانه هایش نشاند تا دور افتخار بزند. نام این نمایش را باید، نمایش پهلوانی گذاشت، ان هم با اجرای پرویز هادی. ممنون قهرمان که برای رقیب و رفقیت (کمیل قاسمی) سنگ تمام گذاشتی. بدرود کمیل قاسمی عزیز و تشکر بابت تمام لحظات خوبی که برای ما رقم زدی.

محمدی: مردم با کشتی آشتی کردند

در پایان رقابت های انتخابی، غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد اظهار داشت: نسبتاً از این رقابت‌ها رضایت داریم، اما همانطور هم که قبلاً اعلام کرده بودیم، این مسابقات به منزله این نیست که حتماً نفرات برتر به مسابقات جهانی اعزام شوند.

وی ادامه داد: به‌زودی حتماً جلسه‌ای را با حضور تمام اعضای کمیته فنی تشکیل خواهیم داد و بعد از بررسی تمام جوانب درباره اوزان مختلف تصمیم‌گیری خواهیم کرد. در برخی اوزان نتایج دور از انتظاری رخ داد که کمیته فنی به دقت همه موارد را بررسی خواهد کرد. هیچ کشتی‌گیری به صرف قهرمانی برای حضور در تیم ملی انتخاب نشده و ما دو تورنمنت یاشاردوغو و زیلکوفسکی و شرایط اردویی را برای تعیین ترکیب نهایی تیم ملی مد نظر قرار می‌دهیم.

وی درباره عملکرد رضا یزدانی نیز گفت: عملکرد او نسبتاً خوب بود. به هر حال جو سالن و مسابقه نیز سنگین بود و قطعاً شرایط او بهتر از این‌ها خواهد شد.

محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا با نگاهی به عملکرد کشتی‌گیران نسبت به کسب نتیجه در رقابت‌های جهانی خوشبین شده یا خیر؟ گفت: باید قبول کنیم ما فقط هفت ماه است که هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته‌ایم و نیاز به زمان کافی داریم. در مسابقات جهانی که کسب سهمیه المپیک نیز محسوب می‌شود کار بسیار سختی داریم اما امیدواریم بتوانیم نتایج خوبی را کسب کنیم.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به حضور پرشور تماشاگران و پر شدن سالن آزادی گفت: موضوع مهم این بود که حضور تماشاگران در سالن شور و حال خاصی به مسابقات داده بود و بعد از مدت‌ها مردم با کشتی آشتی کردند و نشان دادند که این رشته هنوز جایگاه و خاستگاه خودش را در بین مردم و اهالی ورزش دارد.

 *محمود محمدی

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار