PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۴۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

در شماره گذشته با توجه به اظهارات بعضی از مسئولان فوتبال از جمله رییس فدراسیون خدمت خوانندگان گرامی نوشتیم که گویا با توجه به اتفاقات آزاردهنده و هنجارشکنانه و ضد اخلاق ورزشی روزهای پایانی لیگ برتر و جام حذفی،سرانجام مسئولان این رشته جذاب و پرطرفدار هم در یافته اند که فوتبالی که در آن اخلاق و ارزش های فرهنگی مثل حرمت وامنیت تماشاگر رعایت نشود پشیزی ارزش ندارد و نه به درد دنیا می خورد ونه آخرت! به همین دلیل هرچند کمی دیر اما خوشبختانه بالاخره به این نتیجه رسیده اند که باید حتی الامکان به این وضعیت که هرفصل نسبت به فصل قبل هم شدیدتر و حادتر میشود ، و فوتبال را داردبه یک موضوع ضداخلاق و فرهنگ تبدیل میکند پایان داد. دلیل ما برای این نتیجهگیری همانطور که گفتیم بیش از هرچیز حرفها وصحبتهای مسئولان فوتبال و مهمتر از همه آقای تاج رئیس فدراسیون بود که حتی در یکی از اظهارات خود تهدید کرده بود که اگر مسائل موجود حل نشود و شرایط لازم مهیا نشود لیگ آینده را برگزار نخواهد کرد. حرفی که موافقان کمی هم ندارد. آخر کدام عقل سلیم ونظر منصفی لیگی راکه کسی و مهمتر از همه صاحبان اصلی آن یعنی مردم از آن لذت نمی برند، مربی ای مثل کروش در قامت سرمربی تیم ملی آن را ضعیف و فاقد استانداردهای لازم می داند، مروج بداخلاقی وهنجارشکنی ورفتار و گفتار ضد فرهنگی است، موجب نفرت میان طرفداران و تفرقه و حرمت شکنی است و... بدتر از همه برای جریانات معاند و بدخواه این آب و خاک ،خوراک تبلیغاتی و سوژه تبلیغی و رسانهای می سازدو... تایید می کند و از تعطیلی و توقف آن ناراحت میشود؟! بعله ! البته فرصت طلبها ودلالهای افسارگسیخته و شارلاتان های آویزان از تعطیلی چنین دکانی ناراحت میشوند!

باری، مسئولان فوتبال البته در کنار این حرف ها و تهدیدات به دنبال راه حل هستند و فکرهایی هم کرده و تمهیداتی اندیشیده اند. مثل سه شرطی که سازمان لیگ برای میزبانی باشگاه ها در لیگ برتر فوتبال گذاشته است. شرط هایی که بسیار منطقی ولازم هست اما در کمال تاسف باید گفت در خیلی از جاهای دنیا حتی آنجا که فوتبال مورد اقبال تماشاگر نیست، هفتاد ،هشتاد سال است انجام می شود و ما تازه می خواهیم اجرا کنیم! تازه اگر جریانات پدر خوانده بگذارند و اجازه دهند که اجرا کنیم...! یا پیوستی که فدراسیون به قرارداد بازیکنان لیگ برتری الحاق کرده تا هر کسی حد و حدود ش را بشناسد و خارج از اندازه و بالاتر از جایگاه خود حرف نزند و عمل نکندو... یا اقداماتی که درباره اصلاح کمیته اخلاق درحال انجام است. علاوه بر اینهــا حرف هایی هم که اخیرا آقای تاج در باره حفظ کیان و استقلال فوتبال گفته است جای امیدواری است چرا که ما را مطمئن می کند " متولی مراقب حرمت مسجد است"! و... بالاخره هفته گذشته وزیر ورزش نیز در نشست با رییس محترم پلیس تهران اعلام کرد" ورزش عامل شادی و پرکردن اوقات فراغت حداقل پنجاه میلیون نفر از مردم ایران است و اجازه نمی دهیم عده ای فرصت طلب و تماشاگر نما به بهانه های واهی این وضعیت را برهم بزنند..."

برای این نشریه که سال ها در باره رواج بداخلاقی و حرمت شکنی موذیانه وخیلی وقت ها مغرضانه و کاملا حساب شده هشدار می دهد صرف شنیدن این اظهارات مسئولان ورزش و فوتبال هم موجب خوشحالی است. اظهاراتی که مبین این است که اولا نگرانی ما بیجا نبوده و ثانیا مسئولان امر در این باره احساس خطر و مسئولیت کرده و حداقل در حرف و شعار به میدان مبارزه با زشتیها و زشتکاران آمده اند. این خیلی فرق دارد با واکنش ورفتار مثلا مسئولان عوضی آمده ای که در زمان مدیریت با خنده و لودگی با این هشدارهای دلسوزانه و امثال آن برخورد میکردند و منکر هرگونه فساد و هنجار شکنی میشدند. البته خوانندگان عزیز مطلع هستند که چند روز پیش کمیته اخلاق فدراسیون برای یکی از همین بهاصطلاح نا مسئولان چسبیده به فوتبال به دلیل بعضی تخلفات محرومیتی پنجساله اعلامکرده اند...!

باری، اظهارات و بعضی اقدامات اشاره شده بعضی از مسئولان ورزش و فوتبال هرچند باعث خوشحالی و امیدواری علاقمندان راستین فوتبال وطرفداران اصلاح و سلامتی آن می شود اما بدون تردید سخت با بغض و دشمنی مشتی اراذل و اوباش البته بعضا خوش دک و پز که متاسفانه صاحب قلم و میکروفون و رسانه هم هستند می شود و اینها با همه توان و با استفاده از همه ابزارها برای حفظ جایگاه غاصبانه ومنافع نامشروع خود در فوتبال به مخالفت و سنگ اندازی برخواهند خاست. با این حال هیچ جای نا امیدی نیست چرا که وقتی کاری سالم و صحیح باشد و نیت های خیر به میدان بیایند حتما آن کار برای خدا و مورد رضای خداست و کار برای خدا شکست وناکامی ندارد. لذا امیدواریم مسئولان امر با توکل به خدا و ووحدت و هماهنگی به آنچه در باره صیانت از کیان فوتبال و حرمت تماشاگر می گویند در عمل پایبند باشند.در این صورت تردید نباید کرد که وضعیت فنی و فرهنگی فوتبال به شکل ملموسی بهبود خواهد یافت.

سخن آخر اینکه در این باره البته همه ونه فقط مسئولان، مسئولیت دارند به قول وزیر محترم ورزش:"... همه ما از باز یکن تا مدیر عامل و هوادار برای صیانت از فضای ورزش باید کوشا باشیم."

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار