PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: ۴۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
شادی عبدالوند دارنده مدال برنز مهارت های فردی جام جهانی از مصائب بسکتبال بانوان می گوید
شادی عبدالوند ملی پوش بسکتبال سه نفره بانوان در مسابقات جام جهانی هلند در بخش رقابت مهارت‌های انفرادی آمستردام شرکت کرد و موفق شد بعد از بازیکنان تیم‌های بزرگ و قدرتمند فرانسه و ایتالیا به مدال برنز این رقابت‌ها دست پیدا کند.این برای اولین بار است که دختران ایران در سطح جهانی موفق به کسب چنین مدالی می‌شوند. از طرفی عبدالوند ملی پوش به دلیل ثبت تریپل دبل در یکی از بازی های سوپر لیگ خبر ساز شد به طوری که وی با تیم ساسان کرمان در مسابقه برابر شهرداری تبریز فقط دو ریباند تا آمار کوادروپل دبل فاصله داشت.فدراسیون بسکتبال اعلام کردکه ثبت 4 شاخص آمار دو رقمی در بالاترین سطح بسکتبال دنیا کمیاب است و فقط 4 بازیکن لیگ حرفه‌ای NBA تا به حال چنین آماری داشته‌اند.هم چنین عبدالوند در این گفت و گو به بخشی از مسائل روزمره و مشکلات بانوان بسکتبال پرداخت.او میهمان این هفته ما است.

متولد تهران و فوق لیسانس تربیت بدنی

-شادی عبدالوند ملی پوش بسکتبال ،متولد تهران است و زادروزش در 23 آبان1371ثبت شده است:«البته اصلیت پدرم بختیاری است اما من در تهران متولد شده ام.»

-او در خانواده ای علاقه مند به ورزش ،بسکتبالیست شد .خانم عبدالوند در این خصوص به کیهان ورزشی می گوید: اعضای خانواده ام ورزشکار نبودند اما تک تک شان ورزش کردن را دوست دارند.البته پدرم در گذشته ورزش می کرد و کشتی می گرفت ولی مادرم ورزشکار نبود.من یک برادر و یک خواهر دارم و فرزند آخر خانواده هستم.

-شادی عبدالوند ملی پوش بسکتبال سه نفره در کنار ورزش کردن ، درس هم خوانده است. در حال حاضر مدرک کارشناسی ارشدش در رشته تربیت بدنی را دریافت کرده است . او دراین باره می گوید: فوق لیسانس تربیت بدنی هستم و خیلی دوست دارم ادامه تحصیل دهم. مایل هستم که رشته تربیت بدنی را تا مقطع دکترا ادامه دهم.البته مدتهاست که درگیر اردو و مسابقات هستم و فرصتی پیدا نکرده ام که ادامه تحصیل دهم. قطعا در اولین فرصت برای مقطع دکترا اقدام خواهم کرد تا به موازات ورزش کردن بتوانم درسم را نیز ادامه دهم.

معلم ورزش مان تشخیص داد که بسکتبالیست شوم

-در بخش بعدی گفت و گو با شادی عبدالوند ملی پوش بسکتبال درباره نحوه حضورش در عالم ورزش صحبت کردیم و ایشان به کیهان ورزشی گفت:کلاس پنجم ابتدایی بودم که معلم ورزش مان تشخیص داد که من در رشته بسکتبال رشد خواهم کرد.خانم نوبخت معلم ورزش مان به من گفت که بهتر است در مدرسه بسکتبال بازی کنم و روی این رشته ورزشی تمرکز نمایم. از این رو بود که به عنوان بازیکن تیم مدرسه انتخاب شدم و در مسابقات مدارس شرکت کردم. پس از مدتی در مسابقات استانی و کشوری هم حاضر شدم . خوشبختانه در این مسیر بود که به تیم ملی بانوان بسکتبال رسیدم.البته در این میان دو یا سه سالی بسکتبال را کنار گذاشتم و به درستی یادم نیست که چرا بسکتبال را کنار گذاشتم و بازی نکردم.البته تا جایی که یادم می آید در این دو سه سال بیشتر وقتم را روی درس و کتاب گذاشتم و تحصیل را جدی گرفتم.

-وی ادامه داد: من از سوم راهنمایی بطور جدی بسکتبال را دنبال کردم و در مسابقات حاضر می شدم.البته پیش از آن که بسکتبال را برای مدتی کنار بگذارم به باشگاه نمی رفتم و تمریناتم را در مدرسه دنبال می کردم اما از سوم راهنمایی که دوباره بسکتبال را پیگیری کردم به باشگاه رفتم و بطور حرفه ای بازی کردم.بطوریکه پس از مدتی در 16سالگی به تیم ملی بسکتبال بانوان دعوت شدم و تاکنون در خدمت تیم بزرگسالان هستم.ضمنا خانم توران عباسی در مسابقات مدارس و پایه های بسکتبال خیلی کمکم کرد و بخشی از تکنیک ها و قواعد بسکتبال را از او یاد گرفتم.هم چنین با حضور در مسابقات با فضای بسکتبال و قوانین اش بیشتر آشنا شدم.

-خانم عبدالوند اضافه کرد:من در پست 2 و 3 بازی می کنم و سالهاست که در این دو پست انجام وظیفه کرده ام. من در بسکتبال سه و پنج نفره بازی می کنم و الان بیشتر تمرکزم روی بسکتبال پنج نفره است.

در شانزده سالگی پدیده سوپر لیگ شدم

-خانم عبدالوند به تست های ورزش در مدارس ابتدایی اشاره کرد و این که خودش در تست های ورزشی، نمره خوبی گرفت . وی دراین باره به کیهان ورزشی گفت:همان دورانی که معلم ورزش مان تشخیص داد که بسکتبال بازی کنم در مسابقه دو مدرسه شرکت کردم و اول شدم.البته ما در آن برهه هر هفته یک رشته ورزشی را بنا به تشخیص معلم مان بازی می کردیم تا از این طریق رشته ورزشی دانش آموزان مشخص شود و آنان از رشته های ورزشی شناخت پیدا کنند.ضمن این که در آزمون عملی همیشه نمره ام 20 بود و جزو شاگردان زرنگ ،زنگ ورزش مدرسه بودم زیرا ورزش کردن را دوست داشتم.معلم ورزش مان نیز متوجه علاقه ام به ورزش شد و به من گفت که در بسکتبال موفق می شوم.

-وی ادامه داد: خانم فریده هادوی اولین مربی تیم ملی بود که مرا در 16 سالگی دعوت کرد.من در 16سالگی پدیده سوپر لیگ بانوان بسکتبال شدم و به موازاتش در تیم ملی نیز بازی کردم .

-خانم عبدالوند در پاسخ به این سوال که قصد دارد در بسکتبال سه نفره حاضر باشد یا پنج نفره به کیهان ورزشی گفت:درحال حاضر این دو رشته تفکیک نشده است.ما هم در بسکتبال سه نفره بازی می کنیم و هم در بسکتبال پنج نفره.هنوز بحث جداسازی در بسکتبال مطرح نشده است که من بخواهم تصمیم بگیرم.شاید در آینده تصمیم گیری شود .

ما از نظر تکنیکی چیزی از حریفان کم نداریم

-موفقیت خانم شادی عبدالوند در رقابت های جام جهانی ، اتفاق مهمی در ورزش بانوان بود. وی در بخش مهارت های فردی عنوان سومی را کسب کرد.وی دراین خصوص می گوید: در بخش مهارت های فردی 20 کشور در دو گروه رقابت کردند که من در گروه مقدماتی اول شدم و به عنوان سرگروه به مرحله نیمه نهایی صعود کردم.در این رقابت ها با حریفان خوبی از دو کشور ایتالیا و آندورا رقابت کردم. بازیکن ایتالیایی در جام جهانی 2018 شرکت کرده بود و باتجربه نشان می داد و حریفی از آندورا نیز بسیار باتجربه بود که من موفق شدم این حریف را شکست دهم و در ادامه به مقام سومی مسابقات مهارت های فردی جام جهانی برسم.

-وی ادامه داد: پیش از حضور در مسابقات مهارت های فردی جام جهانی نمی‌دانستم انتخاب شده‌ام و خوشحالم از این شرایط ،سربلند بیرون آمدم. ما از نظر تکنیکی چیزی از حریفان کم نداریم بلکه احتیاج به تجربه و مسابقه بیشتر داریم.با این حال تا روز مسابقه نمی‌دانستم باید در این بخش به میدان بروم. فقط شب تا صبح وقت داشتم، اما مربی و هم‌تیمی‌هایم خیلی در این راه کمکم کردند. به قولی دلم قرص بود. 20 کشور شرکت کرده بودند که در گروه‌های خود باید با بهترین تایم بالا می‌آمدند. این بخش آیتم‌هایی شامل گذر از موانع، پرتاب توپ به داخل دایره‌ای به اندازه توپ بسکتبال و پرتاب به سمت سبد دارد. اول باید با یک توپ از 4 مانع عبور می‌کردم و توپ را به داخل دایره‌ای پرتاب می‌کردم که توپ اول من وارد دایره نشد، اما در پرتاب دومم به دایره موفق بودم. پس از آن باید با 2 توپ از 6 مانع عبور می‌کردم و یکی از توپ‌ها را به داخل دایره می‌انداختم. در انتها دوباره باید با یک توپ از 4 مانع عبور می‌کردم و توپ را به داخل سبد پرتاب می‌کردم که در این کار موفق بودم و توانستم به خوبی آیتم‌هایی را که برای این بخش در نظر گرفته بودند انجام دهم.

حریفان ، بیشتر از ما در تورنمنت های بین المللی شرکت می کنند

-تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران با سه شکست و یک پیروزی از جام جهانی به میزبانی هلند حذف شد.ایران در گروه C این مسابقات با اسپانیا، رومانی، چک و مغولستان هم‌گروه بود. ملی‌پوشان در اولین بازی خود برابر اسپانیا قرار گرفتند و با نتیجه 8 بر 22 شکست خوردند، اما در دومین بازی با نتیجه 19 بر 18 مغولستان را شکست دادند. در سومین دیدار ابتدا به مصاف رومانی رفتند و با حساب 7 بر 21 شکست خوردند و در آخرین دیدار هم مغلوب چک شدند.ایران در آخرین بازی خود از مرحله گروهی جام جهانی برابر چک به میدان رفت و با نتیجه 8 بر 22 شکست خورد.

تیم ایران با ترکیب سعیده علی، دلارام وکیلی، کیمیا یزدیان طهرانی و شادی عبدالوند با سرمربیگرینیکابیکلیکلیدر این مسابقات شرکت کرد.عبدالوند درباره جام جهانی، عنوان کرد: ما در این مسابقات مقابل مغولستان به برتری رسیدیم که برد ارزشمندی بود. تازه 2 سال است که وارد این رشته شده‌ایم در حالی که کشورهای دیگر سالهاست کار می‌کنند و در رقابت‌های زیادی حضور دارند. بیشتر از ما تمرین می‌کنند و در تورنمنت‌های بین‌المللی شرکت دارند ؛ به همین دلیل نمی‌توان مقایسه‌ای انجام داد. در این 2 سال پیشرفت ما هم خوب بوده است. اگر امسال یک برد داشتیم سالهای دیگر بردهای بیشتری خواهیم داشت.

انگیزه بالا علت موفقیتم بود

-خانم عبدالوند در بخش دیگری از صحبت های خود به کیهان ورزشی گفت که کسب عنوان سومی برای او لذت بخش بود.وی دراین خصوص توضیح داد و گفت:دو سالی می شود که بانوان در مسابقات برون مرزی بسکتبال به میدان می روند و مجوز حضور بسکتبالیست های محجبه در مسابقات بین المللی صادر شده است.قطعا تجارب ما از حریفان خارجی مان کمتر است. ما سالی دو بار در مسابقات برون مرزی شرکت می کنیم اما حریفان خارجی ما در طول سال بارها فرصت دارند خود را در تورنمنت های بین المللی محک بزنند . الان تیم ژاپن یک مربی مرد آمریکایی به خدمت گرفته است ولی ما چنین مجوزی نداریم که با مربی مرد کار کنیم.ما دو سال است که در مسابقات جهانی حاضر می شویم ولی سایر کشورها سالهاست که در کاپ آسیا و جام جهانی شرکت می کنند.ما برای حضور در مسابقات برون مرزی یک ماه به اردو می رویم و بعد اعزام می شویم ولی سایر کشورها در طول سال مدام مسابقه می دهندو موقعیت شان با ما متفاوت است. آنچه سبب شد موفق شوم انگیزه بالا بود. انگیزه بالا و حمایت هم تیمی هایم موثر واقع شد تا روی سکو بروم.

-وی ادامه داد: خوشبختانه موضوع حجاب‌مان حل شد و این اتفاق به معنای تحقق رؤیای بزرگ‌مان بود. رؤیای بزرگ ما حضور در میادین بین‌المللی بود و باید از کسانی که از بسکتبال حمایت کردند و باعث شدند دختران به آرزویشان دست یابند، تشکر کرد.
-از بحث بسکتبال خارج می شویم و از خانم عبدالوند درباره علاقه اش به سایر رشته ها می پرسیم و این که غیر از بسکتبال، رشته دیگری را هم دنبال می کند که ایشان به کیهان ورزشی گفت:غیر از بسکتبال ،رشته دیگری را دنبال نمی کنم. دلیلش هم این است که حقیقتا وقت ندارم.تمام وقت ما در مسابقات و اردوهای تمرینی سپری می شود و از این رو فرصت دیگری نداریم.

مبلغ قرارداد یک بازیکن مردان به اندازه هزینه یک تیم بانوان است

-فوتبال، رشته ای پرطرفدار در اقشار جامعه است و از خانم عبدالوند درباره عالم فوتبال سئوال کردیم که وی در پاسخ گقت:واقعیت این است که اصلا فرصت ندارم که بخواهم دنبال رویدادهای فوتبالی باشم .ما دائما در اردوها هستیم و سپس روانه بازی ها می شویم. فوتبال جزو رشته های پرطرفدار است که بیشتر اخبار ورزشی را به خود اختصاص می دهد.

-ملی پوش بسکتبال بانوان در بخش دیگری از صحبت هایش به مشکلات رشته اش اشاره کرد و گفت:بزرگترین مشکل بسکتبال بانوان، عدم حضور حامیان مالی است. متاسفانه اسپانسرها از بسکتبال بانوان حمایت نمی کنند در حالی که هزینه تیمداری در بسکتبال بانوان به اندازه قرارداد یک یا دو بازیکن آقایان است.چرا اسپانسرها در بسکتبال بانوان سرمایه گذاری نمی کنند؟نزدیک به یکسالی است که لیگ بسکتبال بانوان از تلویزیون پخش می شود و امیدواریم که اسپانسرها به بسکتبال بانوان ورود و از بسکتبال بانوان حمایت کنند.اگر اسپانسر داشته باشیم قطعا رشدمان در بسکتبال دوچندان خواهد شد.مبلغ قرارداد بانوان در بسکتبال پایین است. الان تیم بسکتبال پتروشیمی بندرامام از نظر مالی شرایط مناسبی دارد چرا این باشگاه در بسکتبال بانوان تیمداری نمی کند؟مبلغ قرارداد یک بازیکن تیم مردان پتروشیمی به اندازه هزینه سالانه یک تیم بانوان است.

-وی اضافه کرد:سقف قرارداد بازیکنان بسکتبال بانوان حدود 60 یا 70 میلیون تومان است.ضمنا کل مبلغ قرارداد هم از جانب باشگاه ها به بازیکنان پرداخت نمی شود.پنجاه درصد مبلغ قرارداد را پرداخت نمی کنند و این مشکلات در بسکتبال بانوان جاری است که امیدوارم در فصل آینده حل و فصل شود.

حمایت خانواده ها از بانوان ورزشکار

-ملی پوش بسکتبال ادامه داد:خانواده ها در ورزش بانوان نقش موثری دارند.خانواده ها از بانوان ورزشکار حمایت مالی می کنند . اگر خانواده ها به بازیکنان کمک نکنند بیشتر بازیکنان با مشکل مواجه می شوند.مگر چند بازیکن در بسکتبال بانوان داریم که مبلغ قراردادشان مناسب است؟ مگر چند بازیکن داریم که از باشگاه ها ،خوب پول می گیرند ؟ درحال حاضر مابقی بازیکنان با حمایت خانواده های خود ورزش حرفه ای را ادامه می دهند.الان من در کنار ورزش حرفه ای، مربیگری هم می کنم .من تعدادی شاگرد دارم که از این طریق درآمدزایی هم می کنم.ضمنا بسیاری از بچه ها در بازیها دچار آسیب دیدگی می شوند و برای مداوا باید هزینه کنند که مداوای شان بدون حمایت خانواده ها امکان پذیر نیست.

-خانم عبدالوند دوباره از حضور دائم خود در بسکتبال صحبت کرد و گفت:واقعا فرصتی ندارم که بخواهم به هنر و رویدادهایش توجه کنم.تمام زندگی ما بسکتبال شده است و هیچ کاری غیر از بسکتبال نداریم.همانطور که در بخش های قبلی گفتم یا در اردو آماده سازی هستیم یا مسابقه می دهیم. ضمنا از روزی که مجوز گرفته‌ایم به‌خاطر حضور در دو تیم سه به سه و پنج نفره بیشتر ساعات روز در حال تمرین هستم. حتی در زمان تعطیلی اردو‌ها به‌خاطر اینکه همیشه بدنم آماده باشد بطورانفرادی تمرین می‌کنم. نباید بدن‌مان افت کند.

هیچ پاداشی دریافت نکرده ام!

- ملی پوش بسکتبال درباره الگوی ورزشی نظر متفاوتی دارد:« بازیهای بسکتبال را از نوجوانی تعقیب می کنم یا از تلویزیون تماشا می کردم . هر بازیکنی که می درخشید بازیهایش را دوست داشتم و دنبال می کردم اما هیچ گاه الگوی خاصی در بسکتبال نداشتم یا دنبال این نبودم که ورزشکاری را الگوی ورزشی خود کنم. البته از خانم عباسی مربی خود در رده پایه خیلی چیزها آموختم و ایشان خیلی کمکم کرد.»

-ملی پوش بسکتبال درباره اولین حضورش در رقابت های بین المللی گفت: با تیم کوشاسپهر سبلان شرکت کردم. بازی‌های بسیار سختی بود؛ به‌خصوص مقابل الریاضی لبنان. اولین باری بود که با یک تیم خارجی بازی می‌کردیم و، چون تجربه‌ای نداشتیم کمی بسکتبال برای‌مان سخت شده بود. از نظر تاکتیکی فکر می‌کنم چیزی از حریف کم نداشتیم ولی از نظر قدرتی ،تیم الریاضی خیلی بهتر از ما بود و مثل پسر‌ها بازی می‌کردند. آن‌قدر محو بازی شده بودیم که کسی نمی‌دانست چه کاری انجام می‌دهد و بازی برای‌مان گنگ بود، اما کوارتر‌های سوم و چهارم احساس کردیم کم‌کم به خودمان آمده ایم و بهتر شده ایم. شاید اگر یک کوارتر دیگر داشتیم می‌توانستیم تیم الریاضی را ببریم.

-خانم عبدالوند درباره مسابقات پیش رو بسکتبال بانوان گفت:در حال حاضر مسابقات کاپ آسیا را پیش رو داریم البته محل برگزاری این رقابت ها مشخص نشده است.ما در سید B آسیا هستیم و هنوز محل میزبانی مان مشخص نشده است.ضمنا مسابقات غرب آسیا را هم پیش رو داریم.

-پس از کسب مدال برنز مهارت های فردی جام جهانی ، هیچ پاداشی دریافت نکرد:«واقعیت این نیست که صحبتی از پاداش نشده و هیچ وعده ای هم داده نشده است.

-وی در خاتمه گفت: از مردم که در این مدت با پیام‌هایشان مرا حمایت کردند بسیار ممنونم. از هم‌تیمی‌هایم که به من انرژی مثبت دادند تشکر می‌کنم.هم چنین از مربیانم برای حمایت هایشان ممنون هستم، به‌خصوص پدر و مادرم که همیشه حامی و پشتیبان من و مشوقم در ادامه راه هستند.

* کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار