PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۴۷۱۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
گفت و گو با علی شعبانی آزادکار مازنی و ملی پوش کشتی آزاد
میهمان این هفته «نگاه چند بعدی» جوانی مستعد از استان ورزش خیز مازندران است. کشتی گیری از شهر بابل که از رده پایه عضو تیم های ملی بوده است. علی شعبانی آزادکار ملی پوش در سالهای گذشته دو بار در مسابقات برون مرزی روی سکو رفته است و شایستگی خود را به عنوان کشتی گیری مستعد عیان کرده است. او در مسابقات قهرمانی امیدهای جهان به مدال برنز رسید و اخیرا در مسابقات جام یاشاردوغو ترکیه هم به مدال ارزشمند نقره رسید. اوج کار او در این رقابت ها شکست دادن نفرات برتر کشتی اروپا و المپیک بود و این که با کمترین اختلاف به کایل اسنایدر آمریکایی و قهرمان جهان باخت.شعبانی امیدوار است که در مسابقات پیش رو در قاره آسیا قهرمان شود و این که نماینده ایران در المپیک آینده باشد.

آزادکاری از بابل

-علی شعبانی بنگر آزادکار تیم ملی کشتی در وزن 97 کیلو ، متولد بابل و در 28 اردیبهشت 1374 دیده به جهان گشود.نفر سوم مسابقات قهرمانی امیدهای جهان در آغاز مصاحبه با کیهان ورزشی گفت:خانه ما در روستای «بنگر کلا» بابل واقع شده است.بیشتر مردم روستای «بنگر کلا» کشاورز هستند و باغداری می کنند. شالیکاری در منطقه ما ،شغلی رایج است . مردم بابل و حومه اش مثل سایر شهرهای استان ورزش خیز مازندران علاقه وافری به ورزش کردن دارند و ،قهرمانان بسیاری در مازندران پرورش پیدا کرده اند.

-وی ادامه داد: پدرم مکانیک است و تنها فرزند پسر خانواده هستم.خانواده ما ورزشی نبودند ولی علاقه به ورزش در خانواده ما محسوس است. به عنوان مثال، دایی ام به کشتی علاقه مند است و مرا در 9 سالگی به سالن تمرینات کشتی برد تا کشتی گیر شوم.از همان روز نخست زیرنظر آقای خجسته تمرینات کشتی را انجام دادم و اصول و فنون کشتی را از این مربی زحمتکش فرا گرفتم.البته آقای خجسته کماکان مربی ام است و جا دارد از زحمات این مربی دلسوز و زحمتکش نهایت تشکر را داشته باشم.

-شعبانی ملی پوش کشتی آزاد اضافه کرد:پدرم مخالف کشتی گرفتن در محله مان بود. او دوست نداشت در کشتی «لوچو» روستا شرکت کنم. پدرم می گفت بدنت روی زمین زخمی می شود و احتمال دارد دست و پایت آسیب جدی ببیند. از این رو مایل نبود در «لوچو» محلی شرکت کنم.گرچه در 9 سالگی وارد کشتی آزاد شدم و تمریناتم را بطورجدی ادامه دادم.

-علی ،مدرک کاردانی دارد و دراین باره می گوید: فوق دیپلم رشته عمران هستم و تصمیم دارم ادامه تحصیل دهم.دوست دارم رشته تحصیلی ام را تا مقطع کارشناسی ادامه دهم.

از سالن تختی بابل تا کسب مقام سومی امیدهای جهان

-شعبانی ملی پوش کشتی آزاد درباره نحوه حضورش در ورزش قهرمانی توضیح داد و به کیهان ورزشی گفت:پس از حضور بر سر تمرینات کشتی زیرنظر آقای خجسته در سالن تختی بابل شرایطی مهیا شد تا در مسابقات استانی شرکت کنم.واقعیت این است که اوائل حضورم در تمرینات کشتی به حضور جدی تر فکر نمی کردم ولی پس از مدتی همه چیز جدی شد و در مسابقات استانی ،کشتی گرفتم و توانستم در استان مازندران به مقام نخست برسم.از همین رو فرصت حضور در مسابقات کشوری فراهم شد و در مسابقات کشوری هم سوم شدم و اینطور بود که انتظارات از من بالا رفت. کشتی برایم اهمیت ویژه ای پیدا کرد و تمرینات را جدی تری از گذشته دنبال کردم.ورود به عرصه ورزش قهرمانی ، برایم شروع تازه ای بود .

-وی ادامه داد:اولین بار که دوبنده تیم ملی را برتن کردم و به اردوی تیم ملی دعوت شدم دوره سرمربیگری آقای مراد محمدی در تیم نوجوانان کشتی آزاد بود. آقای مراد محمدی از قهرمانان پیشین تیم ملی و کشتی مازندران است و اولین بار مرا به تیم نوجوانان دعوت کرد.لازم است از آقای محمدی بابت فرصتی که برایم مهیا کردند تشکر کنم.من در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان به عنوان ارزشمند سومی رسیدم و تجربیات تازه ای را به دست آوردم.ضمن این که در مسابقات قهرمانی جوانان جهان هم شرکت کردم و در مسابقات جهانی به عنوان دومی رسیدم .

- علی شعبانی در مسابقات کشتی آزاد امیدهای جهان هم حضور داشت و به عنوان ارزشمند سومی رسید. وی دراین باره به کیهان ورزشی گفت:پارسال بود که با تیم امید کشتی آزاد در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کردم و من باکمک خداوند و دعای خیر پدرومادر و همشهری هایم به عنوان سومی مسابقات رسیدیم.آقای علیرضا رضایی سرمربی تیم امید بود و لازم است از ایشان بابت تلاش ها و دلسوزی اش تشکر کنم. آقای رسول خادم رییس پیشین فدراسیون کشتی در سال گذشته برای تیم امید کشتی آزاد زحمات زیادی کشید .

بی تجربگی مانع قهرمانی ام شد

-شعبانی در سالهای گذشته دچار سانحه رانندگی شد و یکسال تمام از کشتی دور ماند.علی در خصوص سانحه رانندگی اش می گوید:متاسفانه در جاده هراز دچار تصادف شدیدی شدم و بشدت آسیب دیدم و مداوایم یکسال طول کشید.متاسفانه هنگام رانندگی خوابم برد و با یک کامیون تصادف شدیدی کردم .حقیقتا خدا رحم کرد و امروز شاکر خداوند هستم که می توانم پس از یکسال استراحت، کشتی بگیرم و در خدمت تیم ملی کشتی آزاد باشم.

-وی ادامه داد: پس از مداوا برای بازگشت به کشتی خیلی سختی کشیدم. واقعا از نظر روحی و روانی شرایط خوبی نداشتم و با تمرکز بالا بر روی تمرینات بدنسازی ،دوباره توانستم به کشتی برگردم. بازگشت ورزشکاران پس از تصادف شدید خیلی ملال آور است . برای برگشت به کشتی تمامی رنج ها را به جان خریدم و از این بابت خداراشاکرم.

-در بخش دیگر این گفت و گو از علی شعبانی ملی پوش کشتی آزاد پرسیدیم که با چه وزنی کشتی را شروع کرد که وی در پاسخ به کیهان ورزشی گفت: اوائل که کشتی را شروع کردم وزنم پایین بود. من در نونهالان با 46 کیلوگرم روی تشک کشتی می رفتم و وقتی به رده جوانان رسیدم در وزن 97 کیلوگرم کشتی گرفتم.الان نزدیک به6 سال است که در وزن 97 کیلو کشتی می گیرم و بطورکلی در این وزن خود را پیدا کرده ام.

-همانطور که در بخش های قبلی نوشتیم علی شعبانی در مسابقات قهرمانی امیدهای جهان به عنوان ارزشمند سومی رسید. علی شعبانی صاحب مدال برنز وزن 97 کیلوگرم رقابت های کشتی آزاد زیر 23 سال جهان در رومانی شد. در وزن 97 کیلوگرم ،علی شعبانی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مقابل سیمونه ایناتونی از ایتالیا با نتیجه 11 بر صفر پیروز شد. وی در دور بعد اریک تیله از آلمان را با نتیجه 8 بر صفر شکست داد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. شعبانی در این مرحله مقابل گیوی ماتچاراشویلی از گرجستان با نتیجه 10 بر صفر شکست خورد و راهی دیدار رده بندی شد. وی در این دیدار مقابل چائو کیانگ یانگ از چین با نتیجه 11 بر صفر به برتری دست یافت و صاحب مدال برنز شد.شعبانی درباره سومی خود در مسابقات امیدهای جهان به کیهان ورزشی گفت:اگر تجربه ام در مسابقات قهرمانی امیدهای جهان بیشتر بود می توانستم به مدال طلا برسم.به نظر من ،بی تجربگی مانع قهرمانی ام شد. اگر قبل از مسابقات قهرمانی امیدهای جهان به رقابت های دیگری اعزام شده بود و با حریفان خارجی کشتی گرفته بودم راحت تر می توانستم در امیدهای جهان کشتی بگیرم. تجربه در رقابت های جهانی اهمیت بالایی دارد.

شکست حسن آقا از اسنایدر روی روحیه ام تاثیر گذاشت

-علی شعبانی که مدال برنز زیر 23 سال قهرمانی جهان را در کارنامه دارد، هیچگاه دور از چشمان تیزبین «غلامرضا محمدی» سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران نبود. او بعد از دعوت مجدد از رضا یزدانی آزادکار کهنه کار تیم ملی که تجربه حضور در سه دوره از بازی‌های المپیک را داشت، از جوانان نیز غافل نشد.شعبانی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی «حامد طالبی زرین کمر» را شکست داد و در مبارزه بعدی یزدانی کهنه کار را در مبارزه‌ای بسیار نزدیک بسیار آزار داد و هر چند برابر پلنگ جویبار با نتیجه 5 بر 3 تن به شکست داد اما از قابلیت‌ها و شایستگی‌های این آزادکار جوان بابلی کم نکرد.شعبانی با نظر غلامرضا محمدی و در تصمیمی بسیار بجا در رقابت‌های بین المللی جام یاشاردوغو ترکیه حضور یافت که نتایج امیدوار کننده ای به دست آورد.شعبانی در دور نخست با نتیجه 6 بر 2 «آبراهام کونیدو روآنو» از ایتالیا را مغلوب کرد. وی در دور بعد مقابل «فاتح یاشارلی» از ترکیه با نتیجه 10 بر صفر (سه اخطاره) پیروز شد و به دیدار نیمه نهایی راه یافت. شعبانی در این مرحله مقابل «اصلان بک آلبوروف» دارنده مدال برنز جهان از آذربایجان با نتیجه 10 بر صفر و سه اخطاره به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد. او در فینال مقابل کایل اسنایدری قرار گرفت که در چند سال اخیر تنها عبدالرشید سعدالله یف روس حریف او بود. شعبانی در دیدار فینال مقابل کایل اسنایدر قهرمان المپیک و جهان از آمریکا در یک کشتی نزدیک با نتیجه 2 بر یک مغلوب شد و به مدال نقره دست یافت.وی در خصوص نایب قهرمانی خود در جام یاشاردوغو گفت:دومین اعزام من به مسابقات برون مرزی بزرگسالان بود.البته قبل از این اعزام در جام جهانی روسیه شرکت داشتم و برای تیم ملی کشتی آزاد در فینال روی تشک رفتم. متاسفانه در جام جهانی روسیه مصدومیت داشتم و فقط یک کشتی در فینال گرفتم.متاسفانه به حریف روس با نتیجه دو بر یک باختم. حریفم قهرمان کشتی آزاد اروپا بود و جزو نفرات برتر این دوره از رقابت ها به شمار می رفت.

-وی ادامه داد:خوشبختانه در این دوره از جام یاشاردوغو به عنوان نماینده ایران توانستم باکمک خداوند منان تمامی حریفان را تا فینال شکست دهم.شکست دادن کشتی گیران قابلی از ایتالیا،ترکیه(میزبان) و آذربایجان را شکست دادم و فینالیست شدم.کشتی گیر آذربایجانی قدرتمند بود و شکستش دادم.فینال را مقابل کایل اسنایدر آمریکایی گرفتم . البته کشتی را بد شروع کردم گرچه حملاتش را در ادامه کشتی مهار کردم اما باختم و دوم شدم.تجربه خوبی بود . ضمن این که شکست های حسن یزدانی به کایل اسنایدر روی روحیه ام تاثیر گذاشته بود. حسن آقا کشتی گیر بزرگی است اما او هم دوبار به اسنایدر باخته و همین موضوع روی روحیه ام تاثبر منفی گذاشت.

یزدانی بد بدن است و اسنایدر قدرت بدنی بالایی دارد

-شعبانی در اردوهای کشتی آزاد با حسن یزدانی قهرمان جهان و المپیک بطور تمرینی کشتی می گیرد و دراین باره به کیهان ورزشی می گوید:من با حسن آقا در اردوها کشتی می گیرم و از ایشان بسیار آموخته ام. جنگندگی حسن آقا در کشتی زبانزد است و من از این ویژگی اش لذت می برم و حتی از او یاد گرفتم که در کشتی جنگنده تر ظاهر شوم.از همه مهم تر این که حسن آقا مرام پهلوانی دارد و محسناتش زبانزد است.از تمرین کردن با حسن آقا لذت می برم و ایشان جزو قهرمانانی است که از نظر شخصیتی کم نظیر است.

-دوباره درباره کشتی شعبانی با کایل اسنایدر پرسیدیم و او به کیهان ورزشی گفت:اسنایدر قدرت بدنی بالایی دارد و در این زمینه منحصر به فرد است.سفت و محکم روی تشک، کشتی می گیرد و به واسطه تجربیات بالایش، شروع خوبی در کشتی دارد و خیلی زود از حریفش امتیاز می گیرد.در شش دقیقه کشتی کم نمی آورد . البته مثل حسن یزدانی بد بدن نیست. حسن آقا پیچ و خم کشتی را می داند و به راحتی به حریفش امتیاز نمی دهد. تفاوت حسن آقا و اسنایدر در این است که یزدانی کشتی گیری بد بدن است که در اوج کشتی یکدفعه حریفش را به بیرون از تشک می اندازد یا با حملاتش حریف را غافلگیر می کند.

-وی ادامه داد: اگر یکبار دیگر با کایل اسنایدر آمریکایی کشتی بگیرم قطعا راحت تر روی تشک می روم و حتی او را بااقتدار شکست می دهم.هرچند که اسنایدر کشتی گیر قابلی است و به عناوین مهمی رسیده است.

-در بخش بعدی گفت و گو با علی شعبانی ملی پوش کشتی آزاد درباره امکانات ورزشی مازندران بخصوص شهر بابل زادگاهش سئوال کردیم که وی در پاسخ گفت:امکانات ورزشی استان مازندران خوب است .می توان تمرینات آماده سازی را در شرایط مناسب برگزار کرد اما از نظر رسیدگی به ورزشکاران تعریفی ندارد!بابل دارای سالن خوبی است اما اداره ورزش بابل کار خاصی برای ورزشکارانش انجام نمی دهد! اصلا مرا به عنوان یک ملی پوش کشتی نمی شناسد!الان رییس اداره ورزش بابل هر جایی مرا ببیند نمی شناسد!

بزرگترین آرزویم کسب مدال المپیک است

-علی شعبانی کشتی گیر ملی پوش، شغل دوم ندارد:« واقعیت این است که بیشتر هزینه های ورزشی ام طی سالهای گذشته توسط پدرم تامین شده است.خانواده از نظر مالی حمایتم کرده و به من محبت دارند.هزینه های خورد و خوراک ما ،ماهی دویا سه میلیون تومان می شود.الان کفش کشتی شده یک میلیون و چهارصد هزار تومان!چطوری کشتی گیری که درآمدی ندارد کفش کشتی بخرد؟البته با شروع اردوهای تیم ملی بحث تغذیه نداریم و همه چیز در حد بضاعت فدراسیون کشتی تامین می شود.امیدوارم برای ورزشکارانی که ورزش قهرمانی انجام می دهند از نظر مالی فکری اساسی شود تا ما با دغدغه کمتری ورزش کنیم. »

-از علی درباره آینده اش در کشتی سئوال کردیم و او به کیهان ورزشی گفت:در حال حاضر مسابقات قهرمانی آسیا را پیش رو داریم.امیدوارم یک مدال خوش رنگ را در این رقابت ها کسب کنم.آرزوی هر ورزشکاری این است که به المپیک راه پیدا کند و در این آوردگاه بزرگ صاحب مدال برای کشورش شود.ان شاالله با یاری خداوندمنان و دعای خیر پدرومادرم و مردم شریف بتوانم در المپیک آینده ،صاحب مدال خوش رنگی شوم.

-علی جزو ورزشکارانی است که در اردوهای تیم ملی کشتی آزاد با همه ورزشکاران روابط صمیمانه ای دارد:«من با همه رفیق هستم و به همه ورزشکاران بااخلاق ارادت دارم.با حسن یزدانی و کامران قاسمپور روابط خوبی دارم . ضمن این که این بزرگواران هم استانی ام هستند.»

دبیر اوضاع کشتی را درک می کند

-اخیرا مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی برگزار شد و علیرضا دبیر به عنوان رییس این فدراسیون آرای مجمع را به خود اختصاص داد و برای چهار سال رییس فدراسیون کشتی شد .از علی شعبانی درباره سروسامان گرفتن مدیریت کشتی پرسیدم و او به کیهان ورزشی گفت:آقای علیرضا دبیر به تازگی وارد فدراسیون شده و سکان هدایت فدراسیون را برعهده گرفته است.ان شاالله در جایگاه تازه موفق شوند و بتوانند گره های کشتی را باز کنند.مهم ترین موضوع این است که آقای دبیر از جنس کشتی است و به شرایط کشتی آگاهی دارد و می داند که کشتی گیران با چه مسائلی مواجه هستند.آقای دبیر کشتی گیر بوده و قطعا اوضاع کشتی و کشتی گیران را درک می کند.

-وی ادامه داد: از زمانی که آقای غلام محمدی سرمربی کشتی آزاد شده شرایط ما نسبت به گذشته بهتر شده است. جنس البسه ورزشی مان بهتر شده و همه چیز روبه بهبود است.اگر بودجه کشتی سروسامان پیدا کند قطعا شرایط تیم ملی در اردوها بهتر می شود .واقعیت این است که بدون بودجه نمی شود در ورزش قهرمانی به اهداف موردنظر دسترسی پیدا کرد. همه در حال تلاش هستند اما بدون بودجه نمی شود کار کرد.

-علی درباره رشته ورزشی دوم خود گفت: از بچگی به والیبال علاقه زیادی دارم و هرگاه تمرینات کشتی به پایان می رسد با دوستان، والیبال بازی می کنیم. بخصوص در بابل که یکی از سرگرمی های ما ،والیبال است .ضمن این که بابل و آمل در والیبال حرفهای زیادی برای گفتن دارند. آقایان میرزاجان پور و غلامی در والیبال بابل و آمل شناخته شدند و به تیم ملی رسیدند.

-وی در پایان گفت: از کیهان ورزشی بابت گفت و گو با ورزشکاران شهرستانی و جوان تشکر می کنم.این گفت و گوها به ورزشکاران انگیزه می دهد و آنها متوجه می شوند که زیرذره بین هستند.ضمن تشکر از زحمات پدرومادرم ،امیدوارم در مسابقات آینده روی سکو قهرمانی بروم.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرزاد
-
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
0
0
حسن یزدانی به تایلور باخته نه به اسنایدر!!! این دیگه چه مصاحبه ای هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار