PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۴۷۳۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
هر آنچه درباره امیر حسین اسفندیار کاپیتن مازندرانی تیم والیبال جوانان باید بدانید
شاهکار جوانان والیبال در مسابقات قهرمانی جهان ،مهم ترین اتفاق ورزش کشور در سال 1398 است. کادرفنی تیم والیبال جوانان با برنامه ریزی صحیح و نگاهی موشکافانه ،طوری مسیر رسیدن به فینال را طراحی کرد که جای تحسین دارد و سرانجام تیم جوانان با درایت مربیان و همت بازیکنان شایسته اش قهرمان جهان شد. قهرمانی جهان و تاریخ ساز شدن جوانان والیبال اتفاق نیکی برای آینده تیم ملی بزرگسالان این رشته ورزشی است و نوید روزهای خوب را می دهد.تیم والیبال جوانان ایران در این دوره از رقابت های جهان ،کاپیتنی داشت که انصافا در انجام وظایف خود موفق بود و مثل یک بزرگتر به تیم جوانان و مربیان کمک کرد. امیر حسین اسفندیار کاپیتن مازندرانی تیم والیبال جوانان ،پس از قهرمانی در مسابقات جهان ، ارزشمندترین عنوان این رقابت ها را از آن خود کرد و نشان داد که بازیکنی باآتیه و ارزشمند است. او با ارائه بازیهای خوب عضو تیم ملی بزرگسالان نیز هست و می تواند جایگزین خوبی برای بازیکنان نامدار تیم ملی والیبال باشد. صحبت های وی را در ادامه می خوانید:

ورزشکاری از آمل

-امیرحسین اسفندیار کاپیتن تیم والیبال جوانان ایران متولد 11 تیر 1377 در آمل، است:« خانه ما در خیابان طالب آملی شهرستان آمل واقع شده و من بچه این محله هستم. » - وی ادامه داد: پدرم نجار است و تمام بازی های مرا می بیند. پدرم درک بالایی از والیبال دارد و خیلی خوب آن را می فهمد. مادرم نیز به والیبال علاقه دارد اما تحمل نمی کند زمانی که من بازی دارم به صورت کامل مسابقه را ببیند. او استرس زیادی دارد و همین استرس باعث می شود که زمان پخش مسابقه من مدام از پای تلویزیون بلند شود و بیرون برود و دوباره برگردد.- اسفندیار دانشجوی دانشکده سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی است.قرار است در ابتدای سال تحصیلی جدید با حضور استادان و دانشجویان در مراسمی از اسفندیار ، کاپیتن تیم نوجوانان والیبال و دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی به نحو شایسته ای در آمل تجلیل شود .-کاپیتن تیم والیبال جوانان به زعم خودش از 12، 13 سالگی والیبال را آغاز کرده است. وی درباره نحوه ورودش به والیبال گفت:نخستین مربی من مصطفی مظلومی بود. من در سن کم جذب آکادمی استعدادهای والیبال شهرستان آمل شدم. آن زمان یک مربی آرژانتینی به نام دامیان به شهرستان ما آمد و من ،بسیاری از نکات کلیدی والیبال را از او آموختم و پس از آن به اردوی تیم ملی والیبال نوجوانان دعوت شدم. من آن زمان وزن زیادی داشتم و به همین دلیل خیلی ها به من می گفتند که تو هیچی نمیشی اما بهروز عطایی سرمربی کنونی تیم ملی والیبال جوانان که به من اعتقاد زیادی داشت با حرف هایش به من دلگرمی می داد. درحال حاضر هر چه دارم از این مربی است و واقعا مدیون آقای عطایی هستم.هر زمان به بحرین رفتیم با جام برگشتیم

-قهرمانی تیم والیبال نوجوانان ایران در رقابت های جهانی به میزبانی بحرین که اولین موفقیت جدی اسفندیار به شمار می آید. این قهرمانی حاصل تلاش و زحمت و البته تجربه بازیکنانی بود که مدت هاست در کنار یکدیگر بازی کرده اند. یکی از این بازیکنان امیرحسین اسفندیار بود که با 207 سانتی متر قد یکی از بازیکنان باآتیه آسیا است.او در پایان این رقابت ها دو عنوان ارزشمند به دست آورد.البته اسفندیار پیش از این به عنوان یکی از ستاره های آینده دار والیبال ایران معرفی شد و به فاصله کمی هم در رقابت های جهانی جوانان در لهستان خوش درخشید.اسفندیار دراین باره می گوید: جایزه ای که من گرفتم محصول زحمات همه بازیکنان بود. پس از آن وقتی متوجه شدیم که اسم پوریا یلی به عنوان یکی از برترین بازیکنان خوانده نشد واقعا همه ناراحت شدیم. متاسفانه مسئولان برگزاری رقابت های جهانی نوجوانان از همان ابتدا بسیار ضعیف عمل کردند و کمیته کنترل رقابت ها نیز از همان ابتدا نگاه مثبتی به تیم ایران نداشت.

-وی ادامه داد: بحرین در سال های اخیر هزینه زیادی در والیبال کرده و سال آینده هم میزبان مسابقات امیدهای آسیا است. این کشور برای ما خوش یمن بوده و این سومین قهرمانی متوالی ماست که در بحرین رقم می خورد. در واقع هر زمان که به بحرین رفتیم با جام برگشتیم و امیدوارم این اتفاق در سال های آینده هم تکرار شود.

ایتالیا در فینال بیشتر از ما استرس داشت

-اولین قهرمانی تیم والیبال جوانان ایران در رقابت های جهانی اتفاق مهمی بود. جوانان ایران برای اولین بار قهرمان جهان شدند و اسفندیار کاپیتن ایران در نخستین قهرمانی نقش بسزایی داشت و البته جوایز ارزشمندی هم کسب کرد.وی دراین باره می گوید: با اینکه ما دو باخت در طول مسابقات داشتیم، اما تمام اتفاقاتی که برای تیم رخ داد، برنامه ریزی شده بود. بازی اولی که به روسیه باختیم، آنقدر مهم نبود چون می دانستیم به دور بعدی می رسیم. این شکست در روند تیممان هم تاثیری نگذاشت. بازی بعدی که مقابل ایتالیا شکست خوردیم، شاید به نوعی برنامه ریزی کادرفنی بود تا در نیمه نهایی به روسیه برخورد نکنیم. اینطور نبود که تمام توانمان را نگذاریم، اما برد و باخت در بازی با ایتالیا برایمان مهم نبود.

-وی ادامه داد: هیچ وقت در یک تورنمنت مهم نیست که در مراحل گروهی چند بازی را ببازی. یکسری بازی ها برای ما مهم و کلیدی بود که خدا را شکر برنده شدیم. فکر می کنم در دور دوم مقابل آرژانتین برد خیلی مهمی کسب کردیم. اوج کارمان در نیمه نهایی بود که برزیل را خیلی خوب شکست دادیم. نباید از این غافل شویم که برزیل تیم بسیار قدرتمندی بود، اما با برنامه ریزی دقیقی که داشتیم، خیلی خوب استارت زدیم. بعد از ست اول برزیلی‌ها از ما ترسیدند و توانستیم آنها را به راحتی شکست دهیم.

-اسفندیار در خصوص فینال مسابقات قهرمانی جهان هم گفت: درباره فینال هم فکر می کنم از نتیجه مشخص است که چه بازی سختی بود. واقعا یک جنگ تمام عیار بود. نه ما دست بردار بودیم و نه ایتالیا. ست پنجم هم تا امتیاز 11 برابر بودیم، اما خدا را شکر توانستیم قهرمان شویم. ایتالیا این دوره تیم خاصی بود. آن ها یک مربی زن داشتند و تا فینال هم به هیچ تیمی نباخته بودند. ایتالیا تا قبل از فینال فقط یک ست به ما داده بود و یک ست به روسیه. بعد از صعود آنها به جمع 4 تیم هم که ولاسکو به تیمشان اضافه شد. شاید جالب باشد بدانید 6، 7 بازیکن اصلی این تیم در سری آ به صورت فیکس در باشگاه‌های مختلف بازی می کنند و یکی از آنها هم سال قبل همبازی سعید معروف بود. این پنجمین بار بود که ایتالیا در رده جوانان به فینال رسید و طلا نگرفت. فکر می‌کنم این اتفاق هم استرسی به آنها اضافه کرده بود، اما ما که برای اولین بار در فینال بودیم، بدون استرس به میدان رفتیم.

لطف خدا شامل حالم شد

-وی می گوید:در این مسابقات فشار مضاعفی روی من، شریفی، یلی و حضرت پور بود. ما چهار نفر از بقیه بازیکنان بزرگتر بودیم و تجربه بیشتری هم داشتیم. اگر هر کدام از ما ،چهار بازیکن در یک بازی خوب نبودیم، شرایط تیم به هم می ریخت. من واقعا وظیفه سنگینی را روی دوش خودم احساس می کردم و بعد از هر بازی که پیروز می شدیم، با آن فریادهایی که می زدم، می خواستم خودم را تخلیه کنم. از طرفی انگیزه زیادی داشتم چه در ایران و چه در دنیا خودم را ثابت کنم. فکر می کنم این اتفاق با قهرمانی و کاپ های انفرادی که گرفتیم، رخ داد.

- جایزه MVP یا ارزشمندترین بازیکن جام قهرمانی جوانان جهان به اسفندیار رسید.وی دراین باره می گوید: اینکه من در این دوره عنوان ارزشمندترین بازیکن را کسب کردم، از شانس خوب من بود. خدا هم به من لطف داشت. اول از همه مهم این بود که نتیجه بگیریم. بعد از آن هم خوشحال شدم که یک کاپ انفرادی را هم گرفتم. از کادرفنی تشکر می کنم که به من اعتماد کرد و به عنوان کاپیتن تیم در زمین بودم. کسب جایزه MVP خیلی سخت است. البته بازهم می گویم فکر و ذکرم کسب عنوان قهرمانی بود، نه اینکه کاپ انفرادی بگیرم. خدا همیشه هوای مرا داشته و این کاپ هم به کارنامه‌ام اضافه شد.

تیم جوانان نباید رها شود

-اسفندیار کاپیتن تیم والیبال جوانان اعتقاد دارد که نباید این تیم جوانان رها شود:« از دوازده بازیکنی که همراه تیم جوانان در مسابقات جهانی 2019 به میزبانی بحرین بودند، شاید 5، 6 بازیکن می توانند یک بار دیگر در رده جوانان به میدان بروند. من که دیگر شرایط سنی ام به جوانان نمی‌خورد. من نمی توانم نظر بدهم و تصمیم گیری کنم که این تیم در آینده می تواند تیم ملی بزرگسالان ایران باشد. قطعا فدراسیون باید به این تیم که تاریخ سازی کرده و این روزها درباره اش صحبت می شود ا، توجه بیشتری کند. این تیم نباید رها شود تا در آینده در رده های بالاتر هم دست به کارهای بزرگی بزند. خلاصه فدراسیون باید حواسش به ما باشد. البته همین حالا هم چند بازیکن این تیم در رده بزرگسالان بازی کردند.

-وی ادامه داد: به جز یک پاداش جزیی که در همان محل مسابقات از سوی سرپرست تیم به بازیکنان تیم جوانان پرداخت شد، دیگر کسی به ما پاداش نداد. به ما گفتند داوری، سرپرست فدراسیون قرار است در مراسم استقبال از تیم در فرودگاه یک پاداش دیگر که البته نه چندان ویژه هم بوده، به ما بدهند، اما وقتی به تهران رسیدیم، دیدیم که آقای داوری دست خالی آمده است! هم فدراسیون و هم داورزنی از سوی وزارت ورزش به ما قول دادند پاداش ویژه ای برای اعضای تیم جوانان در نظر خواهند گرفت.

معافیت از سربازی تنها پاداش قهرمانی مان بود

-اسفندیار اضافه کرد: اینطور که به ما اعلام شد به دستور مقام معظم رهبری ،اعضای تیم والیبال جوانان از خدمت سربازی معاف شدند. البته پیام های دلگرم کننده‌ای هم از مقام معظم رهبری، رییس جمهور و اعضای کابینه دولت به ما رسید. فقط امیدوارم دو بازیکنی که در این تیم به سن مشمولیت نرسیده بودند، هم با مساعدت مسئولان بتوانند کارت معافیت خود را بگیرند. فعلا تنها پاداش ویژه ای که گرفتیم، همین معافیت از سربازی بوده است.

-اسفندیار به اردوهای تیم ملی بزرگسالان والیبال هم دعوت می شود و از بازیکنان باآتیه تیم ملی به شمار می آید.کاپیتن تیم جوانان دراین باره می گوید: من دو سالی است که در اردوی تیم ملی بزرگسالان حضور داشتم، اما نتوانستم برای این تیم بازی کنم. من تمام تلاشم را می کنم تا هم امسال و هم سال های بعدی نظر کادرفنی را جلب کنم. همه چیز به نظر کولاکوویچ بستگی دارد. تشکر می کنم از کسانی که در این مدت از من حمایت کردند و گفتند که حقم حضور در تیم بزرگسالان است. به هر حال تنها کولاکوویچ می تواند مرا به تیم ملی ببرد یا بگوید نمی توانی در تیم ملی باشی. اگر همین الان هم به من بگویند سر تمرین تیم ملی بزرگسالان حاضر شوم، لحظه ای درنگ نمی کنم. به هر حال من سرباز تیم ملی هستم و کولاکوویچ فرمانده. قطعا حضور در تیم ملی در بزرگسالان خیلی مهمتر از تیم های پایه است.

مردم به ما لطف داشتند

-وی ادامه داد: من ابتدای اردوهای تیم ملی بزرگسالان با کولاکوویچ جلسه ای داشتم. سرمربی تیم ملی به من گفت تو در لیگ خیلی بازی نکردی و من به خاطر اینکه تو را زیر نظر داشته باشم، به اردو تیم ملی دعوت شدی. او به من گفت فقط در یک صورت می توانی در تیم بمانی که مرا غافلگیر کنی. من هم قول دادم این کار را انجام دهم. آخرین روزی هم که قرار شد از اردوی بزرگسالان خارج شوم و به اردوی جوانان بروم، کولاکوویچ به من گفت غافلگیرم کردی، الان تیم جوانان بیشتر به تو احتیاج دارد.

-پخش نشدن فینال مسابقات قهرمانی والیبال جوانان آسیا سبب دلخوری علاقه مندان به این رشته شد.اسفندیار دراین خصوص می گوید: مردم خیلی به ما لطف داشتند و دیدم که پیگیر هستند تا بازی های ما را ببینند. وقتی هم که دیدند در طول این مسابقات نتایج خوبی می گیریم، برای دیدن بازی فینال شور و اشتیاقشان بیشتر شد. اینطور که گفتند به خاطر روابط سیاسی مان با بحرین بازی فینال از تلویزیون پخش نشد. متاسفانه بحرینی ها با ما برخورد سیاسی داشتند و به جز یک بازی با تیم کشور خودشان و مسابقه نیمه نهایی و فینال هیچ بازی دیگری از ایران پخش زنده نداشت.

پیشنهاد خارجی خوب باشد لژیونر می شوم

-کاپیتان تیم والیبال جوانان پس از قهرمانی در جهان با پیشنهاداتی مواجه شده است:« در جریان این مسابقات و به ویژه بعد از پایان رقابت‌ها ،دو نفر که به نمایندگی از تیم های اروپایی آن جا بودند، آمدند و با من صحبت کردند. آنها به گفتند درست است که بهترین بازیکن جهان شدی، اما باید فیلم بازی‌های تو را به باشگاهها نشان دهیم و نظرشان را جویا شویم. به من گفتند احتمالا به زودی پیشنهادهایی از رومانی، لهستان و ترکیه به دستم می رسد. به هر حال اگر پیشنهاد خارجی خوب برایم برسد، قطعا می خواهم لژیونر شوم. البته مهم این است که بتوانم بازی کنم، نه اینکه ذخیره باشم. وضعیتم بین کاله و پیکان هم مشخص نیست، اما اگر پیشنهاد خوب خارجی برسد، آنها را متقاعد می کنم که بروم. شخصا دوست دارم در لهستان و ایتالیا بازی کنم، اما همانطور که گفتم باید در تیمی باشم که به آینده ام کمک کند.»

-وی در پایان با تشکر از بهروز عطایی ،مربیانش ، علاقه مندان به والیبال وتمام کسانی که از وی حمایت کردند، گفت: من ،دو سال در اردوی بزرگسالان کنار معروف بودم و از آقا سعید به عنوان کاپیتن و بزرگتر تیم چیزهای زیادی یاد گرفتم. در این مدت سعی کردم از نکاتی که یاد گرفتم در تیم جوانان هم به عنوان کاپیتن استفاده کنم. خدا را شکر هم بچه ها با من و کادرفنی کنار آمدند. جو خیلی خوبی در تیم بود. امیدوارم بتوانم در آینده هم یک کاپیتن خوب باشم.

*کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نوید خرقانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
0
سلام خدمت دوستان کیهان ورزشی و خسته نباشید به تک تک شان خواستم خدمت تان عرض کنم که عکسی که برای قسمت نگاه چند بعدی در صفحه اول سایت کار کرده اید عکس امیر حسین اسفندیار کاپیتان تیم ملی جوانان والیبال نیست.
بهزاد روحانی از تهران
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
0
قیمت مجله را بالا بردید ولی کیفیت مجله روز به روز پایین آمده..جلدش کاغذی شده و چاپش بی کیفیت!!!مگر ما روی گنج خوابیدیم؟ لطفا با مسعود ریگی بازیکن استقلال هم مصاحبه کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار