PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۴۷۶۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
سومین حضور تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی از هفته آینده 9 شهریور(ساعت 13)ومصاف با پورتوریکو آغازمی شود . باید منتظر ماند و دید که نتیجه رقابت آسمانخراش‌های ایران با غول های بسکتبال دنیا در زمین مسابقه چه می‌شود ، اما نکته‌ای که بیشتر از هرچیز دیگر در این روزها نمود پیدا کرده است ، خوش بینی اکثر کارشناسان، بازیکنان‌، کادر فنی و ... برای یک حضور موفق در این رویداد بزرگ جهانی است‌. با هم نظرات این دوستان را مرور می کنیم: *کامران خطیبی *عکس ها از سمیرا کرامتی

جامجهانی بسکتبال ؛یک رویداد چندوجهی است

عنایت آتشی*

همه‌«خوش‌بین‌»‌ هستند

جـــــامجهانــی بسکتبــال بـــــرای نخستین بار در سال 1950 میلادی در کشور آرژانتین برگزار شد. که هدف از برگزاری این مسابقات توسعه و گسترش آن در سطح جهان بود. این مسابقات عرصه ارائه تواناییهای ورزشی، اجتماعی، اقتصادی و فناورانه است. مقرر شد این مسابقات در فواصل هر چهار سال یکبار برگزار شوداما در سال 2018 بهمنظور عدم همزمانی با برگزاری جامجهانی فوتبال، فدراسیون جهانی بسکتبال تصمیم گرفت که برگزاری مسابقات در سالهای فرد انجام شود.

از اینرو برگزاری مسابقات به سال 2019 موکول شد. که از این پس این روال ادامه خواهد داشت. تیمملی بسکتبال ایران برای سومینبار است که موفق به حضور در این میدان بزرگ رقابتی میشود.

این تیم قبلاً دوبار در سالهای 2010 و 2014 شایستگی حضوردر جام جهانی را پیدا کرده بود.

لازم به یادآوری است که این تصمیمات مهم برای جامجهانی 2019 گرفته شده است.

1- اضافه نمودن تیمها تا سقف 32تیم در حالیکه در دوره قبل 24 تیم شرکت داشتهاند که این دوره به دلیل توجه به گسترش و توسعه و اقبال تیمهای آسیایی و آفریقایی به تعداد 32تیم افزایش پیدا کرد.

2- ادغام قاره آسیا و اقیانوسیه و اختصاص 7 سهمیه در پنجرههای رفت و برگشت مسابقات.

تجربه ما در دوره گذشته نشان میدهد که حضور در چنین رویداد چندوجهی و مهمی بهغیر از مأموریت اصلی تیم ملی که کسب رتبه شایسته میباشد باید بهرهبرداری از این فرصت طلائی به لحاظ ارتباط با ملتها و توجه و دقت در نظم و انضباط و رفتار گروهی هوشمند و هدفمند در دستور کار قرار گیرد و همچنین با تعامل برای کسب آموزهها و آخرین دستاوردهای فنی در حین برگزاری مسابقات و از همه مهمتر ،تحلیل آسیبشناختی آیندهپژوهانه حضور تیم ملی بسکتبال ایران در میدان مذکور پس از بازگشت از بازیها و تعیین راهکارهای رفع آسیب است که میتوانیم انتظار داشته باشیم که شرکت ما در مسابقات جامجهانی و المپیک تبدیل به یک «فرآیند با بهبود مستمر» شود وگرنه از حضورمان فقط بهعنوان یک اتفاق خوشایند که هیچ بهرهای از آن نبردهایم میتوان یاد کرد.

*کارشناس و گزارشگر بسکتبال

حال و هوای المپیکی بسکتبال ایران در جام جهانی

افشین رضاپور*

همه‌«خوش‌بین‌»‌ هستند

تیم ملی ایران و جام جهانی 2019 بسکتبال. اجازه بدهید حرف آخرم را اول بزنم. ما در این جام جهانی فرصت خلق نتیجۀ بزرگی داریم. یک شگفتی که در آن امکان صعود به دور دوم جام جهانی و سپس کسب سهمیه بهترین تیم آسیا در مسیر بازیهای المپیک 2020 توکیو برای بسکتبال ایران وجود دارد.

تیم ملی بسکتبال ایران وارد چین شده است و از 9 شهریور در گوانگجو، بازی‏های گروه C جام جهانی 2019 بسکتبال را با تیمهای پورتوریکو، تونس و اسپانیا برگزار میکند. به غیر از اسپانیا که در شمار قدرتهای جهانی بسکتبال به حساب میآید، تیمهای پورتوریکو و تونس، رقبای تیم ملی در راه صعود از این گروه هستند و این نکته ما را امیدوار میکند تا در قدم نخست از گروهمان صعود کنیم.

نگاه خوشبینانه من به بازیهای تیم ملی به دلیل ماهیت تیم ماست که امسال بهترینهای بسکتبال ایران گِردهم آمدهاند تا شگفتی بزرگی خلق کنند. در تیم ملی ایران 7 بازیکن، تجربۀ رقابتهای جهانی 2010 ترکیه و جام جهانی 2014 اسپانیا را در کارنامۀ خود دارند.

حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی، المپیک 2008 پکن را پشت سر گذاشتند و به استثناء دو نفر دورگۀ تیم ملی، بقیۀ نفرات تیم ایران را تا به حال، از قهرمانی جام ملتهای 2013 آسیا گرفته تا دو نایب قهرمانی بازیهای آسیایی 2014 و 2018 روی سکوی افتخار دیدهایم. جام باشگاههای آسیا، کاپ آسیا 2017 و بازیهای انتخابی دوباره المپیک 2016 تورین ایتالیا با تورنمنتهای مختلف در اروپا و آسیا بماند که با حفظ شاکلۀ این تیم در 7-6 سال گذشته، افتخارات فراوانی نصیب بسکتبال ایران شده است.

این کارنامه از بازیکنان تیم ملی بسکتبال، ما را به داشتن یک تیم باتجربه در جام جهانی امیدوار میکند بدون آنکه بخواهیم منکر قدرت حریفان یا سوابق بازیکنان آنها باشیم یا در راه موفقیت تیم ملی در رویدادی به عظمت جام جهانی، خیالپردازی کنیم. حریفان هم میآیند تا تیم ما را شکست بدهند اما طبق بررسیهای صورت گرفته، تیم ایران با حامد حدادی شرایط متفاوتتری دارد و به موازات دو تیم دیگر که مانند ایران برای خودشان شانس صعود قائل هستند، ایران موقعیت بهتری دارد به شرطی که بتوانیم در جدال مستقیم و بازی رودررو «مدیریت بازی» بهتری داشته باشیم.

معرفی حریفان

پورتوریکو بازیکنانی همسطح دارد و بازی فردی در قالب بسکتبال زیبا را به نمایش میگذارد. تکنیک بازیکنان این تیم متناسب با سرعت آنهاست و قدرت نفوذ به سمت سبد و شوتزنی از راه دور دارند. این تیم در بازیهای تدارکاتی به چین 72-78 باخت که نشان از برنامهریزی آنها روی تیمهای آسیایی قبل از بازی با ایران دارد. بازی نخست ایران پورتوریکو در روز اول بازیها برای هر دو تیم تعیین کننده است. در جام جهانی 2014، پورتوریکو و ما هر دو با 4 باخت و یک برد بازیها را ترک کردیم اما به لطف 4 امتیاز در مجموع گلهای زده و خورده، آنها نوزدهم شدند و ما در بین 24 تیم، بیستم.

تیم بسکتبال تونس در دوره پیش از آفریقا به جام جهانی صعود نکرد. در حال حاضر این تیم بالاتر از سطح تیمهایی مانند مصر یا اردن از آسیا قرار میگیرد. مصر را در جام جهانی 2014 بردیم و اردن به ما در بازیهای تدارکاتی روسیه (دو هفتۀ پیش) باخت. تونسیها در بازیهای تدارکاتی نتایج خوبی نداشتند اما باز هم ملاک عمل، روز بازی با تونس است. صلاح مجیری بازیکن 218 سانتیمتری که در رئال مادرید و NBA بازی کرده، امید تونسیها برای مهار حملات حامد حدادی است.

سرانجام بازی با اسپانیا در روز پایانی رقابت با تیمهای همگروهمان پیش روی ملیپوشان بسکتبال است که یکی از تیمهای صاحب سبک بسکتبال دنیاست. اسپانیا دوره قبل میزبان بود اما با یک باخت از نیمه نهایی دور شد و در مکان پنجم دنیا ایستاد. امسال مارک گسول در غیاب برادرش پائو گسول ستاره تیم اسپانیاست. این تیم در جام جهانی قبلی مقابل ایران بازی کرد و برای دومین بار در جام جهانی 2019 بسکتبال با ایران رودررو میشود.

جام جهانی 32 تیمی

تا سال 2013 قهرمانان قارهها با تیمهای دوم و سوم (به نسبت تعداد سهمیه قارهها) مستقیم وارد جام جهانی میشدند اما در سال 2017، فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) با طرح جدید رقابتهای دو سالانه در قالب پنجرههای انتخابی، تعداد سهمیهها را افزایش داد. به طور مثال از آسیا 7 تیم سهمیه جام جهانی گرفتند به استثناء چین که میزبان رقابتهای 2019 است.

فیبا برای نخستین بار در ادوار جام جهانی، جام هجدهم را به جای 24 تیم با 32 تیم در 8 گروه 4 تیمی برگزار میکند. این تفاوتها سبب میشود تا نتایج این دوره را تاریخی نخوانیم. در دورههای قبلی تیم ایران در گروههای 6 تیمی کار دشواری داشت چون ناچار بود در دور نخست با قدرتهای مطرح بسکتبال جهان مانند آمریکا، کرواسی، اسلوونی و برزیل در سال 2010 و اسپانیا، صربستان، فرانسه و برزیل در سال 2014 بازی کند و شانسی برای صعود به دور بعد نداشته باشد. اما امسال با وجود تیمهای همسطح، این شانس برای راهیابی تیم ایران به دور بعد فراهم است.

حال و هوای المپیکی

بازیهای اخیر تیم ملی بسکتبال در اردوی اروپایی به ویژه پیروزی بر تیم روسیه، اعتماد به نفس تیم ملی را بالاتر برد و باعث خودباوری بیشتر بازیکنان شد. کاری به این نداریم روسها در هفته دوم آماده سازی خود در مقابل ما که در هفته هشتم این دوره قرار داشتیم و با دو سه بازیکن مصدوم و غایب، بازی کردند. هر چه بود این پیروزی برای تدارک ما در مسیر جام جهانی لازم بود.

تیم ملی در روزهای باقیمانده به اوج آمادگی میرسد و استعداد و تجربۀ کافی برای موفقیت در بازیهای پیش رو دارد. هر بازی و امتیازات ما و رقبای آسیاییمان در گروههای دیگر، یک گام رو به جلو در مسیر المپیک به شمار میآید چون بهترین تیم آسیایی در مجموع ردهبندی تیمهای جام جهانی، به طور مستقیم سهمیۀ المپیک میگیرد در غیر این صورت باید در رقابتهای سختتر انتخابی دوباره المپیک در گروههای چهارگانه که بعداً اعلام میشود، با تیمهای قدرتمندتر بازی کند.

در حال و هوای المپیکی این جام جهانی برای آسیاییها، ژاپن به فکر نتایج متناسب با میزبان بسکتبال المپیک است اما ایران و چین تلاش خود را برای راهیابی مستقیم از این بازیها به المپیک انجام میدهند. چین متکی به برنامهریزی، لیگ سازماندهی شده با ارتباطات بینالمللی از جمله بازی در لیگ تابستانی بسکتبال آمریکاست و ایرانِ مملو از ستاره با تجربیات موفق و مشابۀ بازیهای بین المللی تابستان امسال، در مسیری منتهی به سومین المپیک بعد از 1948 لندن و 2008 پکن، قرار گرفته است.

*کارشناس و مفسر بسکتبال


انتقاد منتقدان از سر دلسوزی است

مهران شاهین طبع*

همه‌«خوش‌بین‌»‌ هستند

تیم ملی جلسات تمرینی و اردویی خوبی را پشت سر گذاشت. در کل٬ ۱۰ هفته درگیر اردو بودیم و طی این مدت به نقاط ضعف و قوت ملی پوشان اشراف کامل٬ پیدا کردیم. از شرایط در مجموع راضی هستم و بازیکنان در وضعیت آمادگی خوبی قرار دارند.

ما برای پیروزی به این مسابقات می رویم، در گروهمان روی ما هم حساب باز می کنند. ما هم حریفان خود را خیلی خوب بررسی کردیم. تلاش می کنیم نمایش خوبی داشته باشیم و حتی امیدواری زیادی به صعود داریم. باید روی بازی های خودمان تمرکز داشته باشیم.

جام جهانی و مسابقات کسب سهمیه المپیک قبلا به شکل دیگری برگزار می شد و ممکن بود حرف و حدیث هایی هم به وجود بیاید. با شرایط فعلی به نظرم شایسته ها به جام جهانی و سپس المپیک راه پیدا می کنند.

اطمینان دارم که منتقدان به خاطر حس میهن دوستی وبرای اعتلای بسکتبال انتقاد می کنند و قصد دلسوزی دارند ، امیدوارم نمایش خوب تیم ملی بتواند دستاورد خوبی برای ورزش ایران و جامعه بسکتبال داشته باشد .

*سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران

توقعات از تیم ملی باید بر اساس منطق باشد

فرزاد کوهیان*

همه‌«خوش‌بین‌»‌ هستند

تیم ملی روند خوبی داشته است ، بازی های تدارکاتی موثری را برگزار کرده و با توجه به جمیع جهات برنامه ریزی مناسبی انجام شده است . به نظر من تیم ملی ، پله پله به آمادگی دست یافته ؛ ما از خروجی بازیهای اروپایی که برگزار کردیم ، بسیار راضی هستیم . توقعات از تیم ملی بالا رفته ولی به نظرم این توقعات باید بر اساس مقدورات و منطق باشد. قطعا ما با تمام قدرت به میدان می رویم و در این هیچ شکی نیست اما بسکتبال بازی ثانیه هاست و همه تیم های حاضر در این تورنمنت با تمام قوا به میدان می آیند . بسکتبال ، ورزش اول بسیاری از کشورهایی است که در جام جهانی شرکت می کنند و قطعا کسب نتیجه برایشان بسیار مهم است . شک نداشته باشید که همه تیم ها شرایط دشواری دارند. اگر خاطرتان باشد تیم اسپانیا در جام جهانی 2014 که میزبان هم بود با تمامی ستاره هایش موفق به صعود از مرحله مقدماتی نشد . این نشان می دهد که حاشیه امنیت برای هیچ تیمی وجود ندارد ولی اعتقاد دارم که تیم ایران بازی های خوبی انجام خواهد داد ؛ ما آماده یک جدال سخت هستیم . اهل پیش بینی نیستم و معتقدم این کار منطقی نیست ، باید دید در زمین مسابقه چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

*مربی تیم ملی بسکتبال ایران

صمد نیکخواه بهرامی در گفت و گو با کیهان ورزشی

متاسفانه در ایران خبرنگاران خیلی حرفهای نیستند!

همه‌«خوش‌بین‌»‌ هستند

صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال کشورمان در گفتوگو با خبرنگار کیهان ورزشی، درباره شرایط تیم ملی پیش از اعزام به مسابقات جام جهانی بسکتبال اظهار داشت:

* امسال اردوی های تیم ملی طولانی نبود و به اصطلاح اردوهایی اقتصادی را چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ فیزیکی سپری کردیم . چهار هفته اردوی پرفشار در ایران داشتیم و سپس سه اردوی تدارکاتی متفاوت را در اروپا تجربه کردیم که یکی از دیگری دشوارتر بود . خوشبختانه بازیهای خوبی را انجام دادیم که فکر می کنم تیم ملی شرایط مناسبی را از لحاظ روحی و فیزیکی پیداکرده است.

* میگفتند تیم های اروپایی سطح خیلی بالایی دارند، اما ما در بازی های تدارکاتی که اخیرا داشتیم، به خودباوری رسیدیم. تمام توانمان را در زمین خواهیم گذاشت ولی به نظر من شرایط سایر تیم ها هم بسیار موثر است .

* برای هر بازی برنامه جداگانه داریم و معتقدم بسکتبال در تمام جهان یک زبان ثابت است. فقط آن ها از نظر روحی، روانی و فیزیکی از ما آماده تر هستند. اگر نترسیم، می توانیم به آنها برسیم. البته شرایط اسپانیا بسیار متفاوت است چرا که این تیم مدعی قهرمانی جام جهانی محسوب می شود ، ولی ما مقابل آن ها هم از پیش باخته نیستیم هرچند که واقعا انتظار پیروزی بر اسپانیا را نداریم .

* متاسفانه بعضی از مسایلی که از طرف بعضی کارشناسان(که علاقه دارند آنالیز فنی داشته باشند)،در رسانه ها مطرح می شود برای تیم ملی بار روحی و روانی دارد، مثلا این که اعلام می کنند پورتوریکو و تونس حریفان قدرتمندی نیستند، اصلا صحت ندارد ، البته نظرشان را می گویند و من هم حق دارم نظرم را بگویم و مشکلی با کسی ندارم .

* همیشه گفته ام که قطعا بسیاری از بازیکنان و مربیان هستند که علاقه دارند در تیم ملی حضور پیدا کنند واین گونه حس می کنند که شاید اگر در تیم ملی باشند عملکرد بهتری از خودشان بروز دهند . شاید این توانایی را در خودشان می بینند .

* متاسفانه در ایران خبرنگاران نسبت به خبرنگاران کشورهای اروپایی و آمریکایی خیلی حرفه ای نیستند و در این چند ماه گذشته به دفعات مواضعشان را عوض کرده اند ولی باید در آینده جوابگو باشند،چون بالاخره روزی می رسد که آن ها هم در مسند کار باشند؛ امیدوارم آن روز هم چنین حرف هایی را بزنند .

* هرکس اعتقادی دارد و بر اساس اعتقاداتش نظر میدهد. قصد تقابل با هیچ کس را ندارم ممکن است من هم نظر متفاوتی با آقای شاهین طبع داشته باشم .

خوشبین نیستم ، باور دارم

مصطفی هاشمی*

همه‌«خوش‌بین‌»‌ هستند

همین طور که بارها در این مدت گفته ام و شائبه هایی هم ایجاد شد ، نظرم و احساساتم را صریح بیان می کنم هرچند که ممکن است به مذاق آقایان خوش نیاید و متهم شوم که چون الان سمتی ندارم این گونه صحبت می کنم . خیلی وقت پیش اعلام کردم که ما بهترین تیم آسیا را در اختیار داریم ، اگر چین اقتصادی قوی دارد و ورزش سطح بالا و لیگ های با کیفیتی دارد ، ولی معتقدم صاحب تیم های شجاعی در رشته های مختلف مثل فوتبال، والیبال و ... نیستند . اعتقادم راسخ دارم دارم که بسکتبال ایران از لحاظ کیفیتی سطح بسیار بالاتری ندارد . ما بازیکنانی مثل حامد حدادی داریم که حتی بازیکنی با کیفیت او در یورولیگ هم وجود ندارد ، صمد نیکخواه بهرامی ، در اوج تجربه است و جزو خطرناکترین ستاره های بسکتبال به شمار می رود . نسل بعدی بازیکنان هم مثل یخچالی ، جمشیدی ، زنگنه و... جزو بهترین ها به حساب می آیند که با کمک همه این بازیکنان باکیفیت می شود. انسجام خوبی را در تیم ملی پیدا کرد . ما اگر شانس بیشتری از چین برای صعودبه المپیک نداشته باشیم ، قطعا شانس کمتری هم نداریم . فکر می کنم پورتوریکو بسکتبال خوبی دارد که ریشه در بسکتبال آمریکا دارد اما دیدید که چند روز گذشته مقابل چین شکست خورد ، قابلیت شکست این تیم و تونس را خواهیم داشت ، توان پیروزی مقابل اسپانیا را نداریم ولی می توانیم بازی خوبی را انجام دهیم و به مرحله بعد یعنی گروه 16 تیمی صعود کنیم . احتمال آمدن چین و لهستان هم در آن گروه زیاد است که به نظر من در آنجا شانس بالاتری نسبت به چبن برای صعود مستقیم به المپیک خواهیم داشت . من خوشبین نیستم و باورم بر این است که به عنوان بهترین تیم آسیایی بیشترین شانس از آن تیم ملی ایران است.

*بازیکن و مربی اسبق تیم ملی بسکتبال ایران

افتخار می کنم عضو تیم ملی هستم

آرون گرامی پور*

همه‌«خوش‌بین‌»‌ هستند

آماده سازی خیلی خوبی در اردوی اروپا داشتیم. آقای شاهین طبع ، کادر فنی و پزشکی و…. عملکرد خوبی داشتند. ما ثابت کردیم که آماده هستیم در مقابل همه تیم ها بازی کنیم با عملکردی که مقابل های تیم های روسیه و یونان داشتیم و 6 بازی رسمی را با پیروزی شروع کردیم نشان دادیم که عملکردمان خوب بوده است و کاملا آماده هستیم. باعث افتخار من است که عضو تیم ملی کشورم باشم و سعی می کنم از تمامی استعدادها و توانایی هایم استفاده کنم که بتوانم نماینده شایسته ای برای ایران باشم و خیلی سپاسگزارم از فدراسیون و کادر فنی که تلاش کردند حضورم در اینجا اتفاق بیفتد و در تیم ملی حضور داشته باشم .افتخار می کنم که عضو تیم ملی هستم.به نظرم شانس خوبی برای صعود از گروهمان در جام جهانی داریم، البته بسکتبال به این وابسته است که در شب مسابقه چه شرایطی داشته باشیم. اگر تمرکزمان را حفظ کنیم، هیچ مشکلی برای بردن حریفان در گروه نداریم و تا جای ممکن در جام جهانی پیش میرویم. به نتیجه تیم در جام جهانی خیلی خوش بینم و خودم همه تلاشم را برای بهترین عملکرد انجام میدهم. خیلی درباره شرایط صعود به المپیک مطمئن نیستم و تمرکزمان در حال حاضر روی گرفتن بلیت المپیک نیست. با این حال توانایی این کار را داریم و اگر خدا بخواهد به المپیک هم میرسیم.من با مصدومیت در ابتدای اردوهای ملی به ایران آمدم. مهران شاهین طبع سرمربی تیم، کادر پزشکی و فدراسیون خیلی کمکم کردند تا صد در صد بهبود یابم. حالا هیچ مشکلی ندارم و به آمادگی خوبی رسیده ام.

*بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران


مطالب مرتبط

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باکیده
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
0
کاشکی با مایک‌ رستم پور هم صحبت کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار